كسی از گوگل های ایرانی خبر ندارد

كسی از گوگل های ایرانی خبر ندارد عطر حرم: بنظر می رسد پروژه جویشگر بومی كه چند سالی از تصمیم گیری جهت راه اندازی آن می گذرد، به فراموشی سپرده شده و اگر نگوییم به تاریخ، اما تا حد زیادی به حاشیه پیوستند.


به گزارش عطر حرم به نقل از ایسنا، موتورهای جست وجوی بومی سهم زیادی در اقتصاد فناوری اطلاعات یك كشور دارند و جویشگرهای ایرانی هم اهمیت خودرا از این جهت نشان می دهند. البته طرح و ایده جست وجوگرهای بومی تقریباً در دوره دوم دولت احمدی نژاد عنوان شد كه موضوعیت آن هم حلقه تهدیدات و تحریم هایی بود كه مقابل ایران مطرح می شد. همین مساله نیاز به ایجاد گزینه های داخلی تولیدات و خدمات خارجی را چند برابر می كرد.
هم اكنون، گوگل، موتور جست وجویی است كه نه تنها در كشور مادر خود آمریكا، بلكه در خیلی از كشورهای دیگر و حتی در ایران كه دود تصمیم های اشتباهی مانند تحریم كسب وكارهای ایرانی به چشم كاربران رفته است، هم مورد استفاده قرار می گیرد. اما كشورهایی هم هستند كه از موتورهای بومی خود استفاده می كنند. همچون چین با بایدو، كره جنوبی با نیور و روسیه با یاندكس كه هر كدام كاربران خودرا دارند و سهمی از پرس وجوهای روزانه را به خود اختصاص داده اند.
همین سوژه باعث شده در ایران هم به فكر داشتن یك موتور جست وجوی بومی بیفتند و پشتیبانی از جویشگرهای بومی برمبنای تهیه و نمایش طرح كسب وكار به تصویب شورای راهبری جویشگر بومی رسیده و مقرر شد كه مدلهای كسب وكار موتورهای جست وجوی «پارسی جو» و «یوز» برای ادامه فعالیت به شورای راهبری نمایش شوند. البته به اذعان مسؤولان، در هیچ كجای دنیا، جویشگر بومی با هدف پر كردن جای گوگل و یاهو راه اندازی نمی گردد و جویشگرهای بومی هدف دیگری را دنبال می كنند كه پاسخگویی به نیازهای كاربران بومی است و با عنایت به اطلاعاتی كه سرویس های بومی دارند، از یك ابزار بومی بهتر از یك ابزار بین المللی برمی آید.
اما توسعه خدمات متنوع مطابق با نیازهای بومی و محلی، افزایش درآمد ملی بوسیله كسب درآمد جویشگر بومی، ترویج و گسترش فرهنگ ایرانی-اسلامی در فضای مجازی، كمك به ایجاد مزیت رقابتی برای جویشگر بومی نسبت به رقبای غیربومی، توسعه زیرساخت های تولید و نمایش خدمات و محتوای جویشگر بومی، توسعه دانش و فناوری جویشگر بومی، حفاظت از اطلاعات و ارتقای امنیت ملی در فضای مجازی و بهره مندی از گزارشات ذائقه سنجی كاربران ایرانی برای ارتقای خدمات فضای مجازی از لزوم ها و اهداف كلان جویشگرهای بومی عنوان شده است.
با این وجود، نمی توان انكار كرد كه با وجود ادعای مسؤولان در خصوص این كه جویشگرهای بومی قرار نیست جایگزین گوگل شوند، اما این ابزارهای بومی هنوز فاصله معناداری با سایر جویشگرهای بین المللی دارند و این مساله خصوصاً در میزان اقبال و جذب كاربران قابل مشاهده می باشد. در شرایط كنونی هم بنظر می رسد جویشگرهای بومی در ایران با وجود هزینه هایی كه تا كنون برای آنها شده، به صورتی فراموشی سپرده شدند كه نه كاربران استفاده ی چندانی از آنها می كنند و نه خبری جدید از آنها منتشر می شود.




منبع:

1398/03/08
10:31:38
5.0 / 5
4929
تگهای خبر: اسلام , اسلامی , خدمات , سرویس
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس