یادداشتی از علی نصیری؛

منش انسان تابع تفسیر او از هستی است

منش انسان تابع تفسیر او از هستی است عطر حرم: یك استاد حوزه و دانشگاه در یادداشتی تاكید كرد: اخلاق را باید برآیندی از اعتقادات دانست؛ یعنی منش انسان تابع تفسیری است كه از هستی و چند و چون آن ارائه می كند.


به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، حجت الاسلام علی نصیری استاد حوزه و دانشگاه در یادداشتی با عنوان نقش پیامبران در بالندگی اخلاق الهی به نقش اخلاق الهی در زندگی انسان و نقد اخلاق سكولار پرداخته است: اخلاق را باید برآیندی از اعتقادات دانست؛ یعنی منش انسان تابع تفسیری است كه از هستی و چند و چون آن ارائه می كند. بر این اساس، اگر انسان، خدا را از جهان بردارد، دلیلی ندارد كه به قول تولستوی همه چیز را مجاز نداند و اگر بجای باور به خداوندی حكیم، عالم، رحیم و منتقم كه رفتاری مسئولانه از انسان را به دنبال می آورد، به پروردگاری از چوب و سنگ معتقد باشد كه خوب را از بد بازنمی شناسد و توانایی دعوت به نیكی و پرهیز از پلشتی را ندارد، نمی توان از او توقع داشت كه منش و رفتاری الهی و انسانی از او سرزند. بر این اساس، باید اذعان كرد كه میان دینداری بدان گونه كه پیامبران منادی آن بودند با اخلاق مداری، رابطه مستقیم و گسست ناپذیری وجود دارد و در مقابل، هر چه از برنامه و دعوت پیامبران فاصله بگیریم، از مرزهای اخلاق ستوده الهی فاصله گرفته ایم. باری، می توان بدون تكیه به ادیان آسمانی و رهنمون پیامبران، از اخلاق سهمی برد كه بر آن «اخلاق انسانی» یا «اخلاق سكولار» قابل اطلاق است، بدان گونه كه امروز در عصر مدرنیته مشهود است، اما بدون تردید چنین گستره ای از اخلاق در چهارچوب منافع دنیوی و اقتصادی محصور بوده و ضمن راهیافت خطاهای فراوان در تحلیل و ارزشگذاری خوبیها و بدی ها، چهره ای ناقص و كژدار از اخلاق به تصویر می كشد. از ین جهت، ارائه تصویری جامع و بی نقص از نظام اخلاقی بدون رهنمون پیامبران و تكیه به وحی الهی میّسر نیست؛ بهترین شاهد مدعا تاریخی است كه در پیش روی ما قرار دارد. به عبارت روشن تر، درنگریستن در پلشتی های اخلاقی امتهایی كه پیامبران آسمانی برای هدایت آنان گسیل شدند، مدعای ما را اثبات می كند؛ درغلتیدن قوم لوط در گناه جنسیِ «هم جنس گرایی» كه موجب باراندن باران سنگ بر سر آنان شد، و رواج فساد اقتصادی؛ یعنی كم فروشی و نیرنگ در معاملات، در بین قوم شعیب و رواج زنده به گور كردن دختران و رواج قتل و غارت و آدم ربایی در بین اعراب جاهلی از نمونه های آن است. مفاهیمی همچون توحید، اخلاص، رضا، صبر، توكل، شكر و انابه در حوزه اخلاق بندگی و مفاهیمی همچون احسان، حُسن خلق، حلم، صداقت، عدالت و ایثار، در اخلاق اجتماعی و مفاهیمی همچون معرفت نفس، همت، خوشبینی، تلاش، محاسبه نفس و استقامت، در حوزه اخلاق فردی و ارزشهای اخلاقی همچون رعایت حقوق حیوانات و ضرورت حفظ محیط زیست، در زمینه اخلاق زیستی همچون ارزشهای تابناك اخلاقی اندكه به كامل ترین وجه در آموزه های اخلاقی پیامبران انعكاس یافته است.

1398/05/11
16:04:09
5.0 / 5
4391
تگهای خبر: ادیان , اسلام , پیامبر , دین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس