معرفی كتاب؛

كتاب روانشناسی ارتباطات و اقناع منتشر گردید

كتاب روانشناسی ارتباطات و اقناع منتشر گردید به گزارش عطر حرم كتاب روانشناسی ارتباطات و اقناع؛ نظریه ها و كاربردها نوشته كلود شابرول و میرونا رادو و با ترجمه محمدمهدی فتوره چی و نصراله قاسم پور از جانب پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر گردید.



به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، كتاب «روانشناسی ارتباطات و اقناع؛ نظریه ها و كاربردها» نوشته كلود شابرول و میرونا رادو با ترجمه محمدمهدی فتوره چی و نصراله قاسم پور از جانب پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر گردید.
این كتاب تلفیقی از تحقیقات انجام گرفته در حوزه‌ی ارتباطات اقناعی است كه اصالت آن در گردآوری نتایج مطالعات روانشناسی، كاربردشناسی و تحلیل گفتمان به منظور بالا بردن سرعت دریافت، نزد كسانی است كه می خواهند پیام را درك كنند، در مورد آن اقدامی را انجام دهند، و یا در مقابل آن مقاومت كنند. در این اثر، برخی مفاهیم اساسی و آموزه های روان شناسی همچون مدلهای دو گانه پردازش اطلاعات در تحلیل گفتمان ها، ترس و اقناع، بخصوص تكنیك ایجاد هشیاری از راه ترس و كاربردهای متنوع آن در جلوگیری از صدمه ها، چگونگی مقاومت در مقابل اقناع، مفهوم ارتباطات تعهدآور، و همینطور قضاوت های حل مسئله، مدل سازی دو عاملی، پیشبینی نحوه تاثیرگذاری رفتارها و هم مفاهیم بنیان های عمل گرایانه تجربی كنش ها، كنش های گفتاری، قراردادهای ارتباطات، تصورات قالبی معقول، و هیجانات و ارتباطات به طورمشخص به همراه مصادیق و مثال های متنوعی مورد مداقه و بررسی قرارگرفته است.
در این كتاب، مولفان اثر به دنبال آن هستند تا به دانشجویان و تمام خوانندگانی كه می خواهند به اندیشه های دقیقی در مورد سوالات مهم روان شناسی اجتماعی ارتباطات و اقناع دست یابند، تصویری جامع عرضه كنند. این اثر باآنكه در حوزه روانشناسی اجتماعی قرار می گیرد اما می توان آنرا در زمره آثار روانشناسی اجتماعی ارتباطات قلمداد كرد. مولفان اثر اهتمام وافر دارند تا چگونگی تأثیر پیام در رقابت های تبلیغاتی و رسانه ای را مورد بررسی جامعه قرار دهند. هم چنین این اثر مسائل مرتبط به نحوه تاثیرگذاری بر مخاطب از راه تكنیك های اقناعی در زمینه های مختلف از بازاریابی گرفته تا امور بهداشتی، محیط زیست و حمل و نقل را در بر می گیرد. آنچه كه مولفان در این اثر مبسوط تر مورد بحث و تامل قرار داده اند، تاكید بر نقش دریافت كننده پیام و اهمیت روش تحلیل گفتمان در كدگشایی و بازشناسی محتوای آشكار و پنهان جملات بیانی است.
كتاب «روانشناسی ارتباطات و اقناع؛ نظریه ها و كاربردها» مجموعاً از سه بخش اصلی و ۱۲ فصل تشكیل شده كه هر كدام از این فصل ها ذیل سه بخش «ارتباطات اقناعی، فرآیند پردازش اطلاعات: شناخت عواطف»، «ارتباطات اقناعی و مدلهای اجتماعی- شناختی» و «ارتباط اقناعی»، تلاش دارند تا ارتباطات اقناعی را از حیث فرآیند رفتار با اطلاعات، مدلهای شناختی- اجتماعی و هم ساختاری روانی اجتماعی تجربی، مورد مطالعه و بررسی دقیق قرار دهند.
در بخش اول، مدلهای دوگانه‌ی پردازش اطلاعات، در نهایت خلاء میان تحلیل گفتمان و اثرات آنها را بر بازیگران اجتماعی پر می كند؛ چونكه بنا بر ادعای این كتاب، مطالعات صورت گرفته در مورد مقاومت در مقابل اقناع تا عصر حاضر پیشرفت بسیار اندكی داشته است و تنها به اقناع كردن توجه شده و مقابله با تلاشهای فراوانی كه در مدرنیته در جهت تأثیرگذاری اقناعی انجام می شود، موردتوجه نبوده است.
كتاب در بخش دوم می خواهد مروری بر پرسش های موجود در پس حوزه‌ی روانشناسی ارتباطات داشته باشد. در این بخش، سود زیاد كاربرد قضاوت های عادی و انكشافی در استدلال های زندگی، عرضه رویكرد راهبردی با مفهوم عاملیت كنشگر اجتماعی كه قبل از هرچیز به دنبال اهداف خود است، نظریه كنش برنامه ریزی شده برای پژوهش های كاربردی، عرضه می شود. این بخش درواقع، فضایی را برای تفكر، فراتر از روانشناسی اجتماعی ارتباطات و اقناع، در مورد چهارچوب های اجتماعی و مفهومی كه نقاط اتكای روانشناسی اجتماعی هستند، می گشاید.
بخش سوم به خواننده پیشنهاد می دهد كه حوزه‌ی دید خویش را گسترش دهد و تحلیل گفتگو را كه به خاطر فقدان ابزارهای پژوهشی در روانشناسی اجتماعی تا دوره‌ی متأخر كنار گذاشته شده است و همین طور نتایج فلسفه‌ی زبان را در دیدگاه خود وارد سازد چونكه نتایج این فلسفه در رده بندی كنش هایی كه با سخن گفتن انجام می شود، دارای اهمیت است. به استناد این بخش از كتاب، كاربردشناسی گفتمان ها فراتر از مسائل صرفاً زبانشناختی به افراد امكان می دهد تا مسائل روان شناختی، جامعه شناختی و گفتمانی را به صورت كلی مفصل بندی كنند.
باتوجه به اهمیت روز افزون حوزه علمی و كاربردی روانشناسی ارتباطات از جانب صاحب نظران و هم بنا بر ادعای این اثر، از آن جایی كه تابحال اثری ذیل این عنوان در كشور تالیف و ترجمه نشده است، ترجمه چنین اثر جامع و جدیدی كار ارزشمند ای می باشد.


منبع:

1398/10/27
15:33:25
5.0 / 5
4309
تگهای خبر: بهداشت , تبلیغات , دانش , فرهنگ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس