آیت الله اراكی تشریح كرد

پول های هنگفت سازمان جاسوسی بریتانیا برای ترویج تشیع انگلیسی

پول های هنگفت سازمان جاسوسی بریتانیا برای ترویج تشیع انگلیسی عطر حرم: دبیركل مجمع جهانی تقریب با اشاره به نفوذ انگلیس در بعضی كشورهای اسلامی اظهار داشت: سازمان جاسوسی بریتانیا پول هنگفتی در اختیار تشیّع انگلیسی قرار داده و به آنها این ماموریت را دادند كه جریان خویش را بزرگ كرده و ترویج دهند.



به گزارش عطر حرم به نقل از ایسنا، آیت الله محسن اراكی در برنامه «دست خط» كه جمعه شب (۱۷ آذر) از شبكه پنج سیما به روی آنتن رفت، با تبریك هفته وحدت اظهار داشت: سی ویكمین دوره از كنفرانس وحدت را پشت سر گذاشتیم و گاهی دستاوردهای این كنفرانس یا دیده نمی شود و یا برای مردم بازگو نمی شود. اگر این كنفرانس و برنامه هایی از این تراز در سراسر جهان اسلام نبود، با توطئه ای كه در این سه، چهار سال اخیر از جانب صهیونیست ها و آمریكایی ها و عربستان برای تولید جنگ و آتش ستیز در جامعه اسلامی تدارك دیده شده است، همه جهان اسلام را به آتش می كشید.

وی ادامه داد: این تلاش ها البته تلاش مجمع جهانی تقریب یا تلاشی كه در كنفرانس وحدت انجام می گردد به تنهایی منظور نیست، از عوامل بسیار موثر در جلوگیری از تنش ها و ستیزها بود. یك گستره بسیار دامنه داری از فعالیت های همگرایانه از همین كنفرانس وحدت می جوشد.

دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: شاید حدود ۳۰ كنفرانس بین المللی در سراسر جهان برگزار می كنیم كه با كمك شخصیت های محلی آن كشورها بوده. از روسیه تا تركیه و لبنان و عراق و اندونزی و مالزی و تونس این كنفرانس برگزار شده است. درخواست چنین كنفرانس هایی نشان دهنده اثرگذاری این كنفرانس ها است.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال كه برای برخی این سوال مطرح است كه اكنون وضعیت جهان اسلام وضعیت خوب و مطلوبی نیست. یعنی نتوانستیم درست اثر بگذاریم یا طرف مقابل قوی عمل كرده است؟ ما قوی تر عمل می كنیم. یعنی اگر ما قوی تر عمل نمی كردیم، وضع بدتر از این بود. باید بدانید كاری كه برای تولید جنگ و آتش در منطقه عمل شد، در تاریخ سابقه ندارد. این كه می گویم در تاریخ سابقه ندارد با اطلاعات می گویم و مبالغه نمی كنم. صدها میلیارد دلار خرج شد. امكانات آمریكا و انگلیس و رژیم صهیونیستی و كشورهای دیگر اروپایی همانند فرانسه و آلمان و سازمان های جاسوسی بكار افتادند. چه پول هایی كه خرج نكردند!

وی اظهار داشت: برای مقابله با كنفرانس وحدت برنامه های گسترده توسط رژیم عربستان و هم پیمان با او انجام شده است. گاهی سراغ مهمانانی كه دعوت كردیم می روند. میهمان ما قول آمدن داده است و یك هفته پیش از آمدن می گوید من منصرف شده ام. چرا منصرف شده اند؟ دلیل را بیان نمی كنند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان كرد: گاهی تهدید و گاهی تطمیع است. هر دو را اعمال می كنند و این نشان دهنده اثرگذاری این كنفرانس است. اگر این كنفرانس اثرگذار نبود، تلاش گسترده رژیم های مخالف جمهوری اسلامی برای عدم شكل گیری این كنفرانس انجام نمی گرفت. مثلا رسانه هایی مانند BBC چقدر تلاش می كنند كه علیه این كنفرانس فضاسازی كنند. ما همیشه «نماز وحدت» داریم و شیعه و سنی با هم نماز می خوانند. سال قبل در یكی از شهرها دو نماز برگزار شده بود و یك عده شیعه و یك عده سنی بودند. البته این متعارف است كه شیعه ها با هم نماز می خوانند و سنی ها هم با هم نماز می خوانند؛ در بعضی شهرها هم اینطور نیست. در كنفرانس وحدت این اتفاق نیفتاده بود. در كنفرانس وحدت همه با هم نماز می خوانند. همین امسال هم این نماز وحدت را داشتیم. همیشه در ظهر روز افتتاحیه نماز دسته جمعی داریم و شیعه و سنی با هم نماز می خوانند، ولی BBC چقدر تبلیغات كرد.
وی در ادامه اظهار داشت: به جهت اینكه افراد زیادی را تهدید كرده اند كه در این كنفرانس حضور پیدا نكنند كه آوردن نام آنها به صلاح نیست. یكی از اقداماتی كه برای عدم حضور میهمانان در این كنفرانس از جانب دولت عربستان رخ داد این بود كه او با همكاری عربستان و برخی رژیم های همكار او كنفرانس دیگری در یكی از كشورها راه انداختند تا افرادی كه دعوت می كنیم آنها به آن كنفرانس ببرند تا این كنفرانس تضعیف شود.
دبیركل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه در پاسخ به این سوال كه تقریبا ۶ سال پیش كلید تشكیل داعش زده شد، آیا با این ارتباطاتی كه در كنفرانس ها و جلسات مختلف داشته اید، چنین پیش بینی را می كردید؟ بیان كرد: بله، قضیه از حدود ۲۵ سال پیش و عموما از به انتها رسیدن جنگ با صدام شروع شد. این جنگ نرم چند خط را دنبال می كرد. نخستین خط این بود كه یك جریان بدلی كه ظاهر انقلابی داشته باشد و شعارهای انقلاب و جمهوری اسلامی را بدهد ولی سرنخ آن در اختیار آمریكا باشد. بنابراین تولید این جریانات آغاز شد؛ ابتدا القاعده و بعدها داعش و جریاناتی از این قبیل بوجود آمد.

وی ادامه داد: بعد مسئله جدیدی برای اینها تولید شد؛ یعنی این كه به عراق و سوریه بیایند، این منطقه از آغاز پایگاه حركات ضد صهیونیستی بوده؛ عراق هیچگاه به پیمان صلح با اسرائیل نپیوست. سوریه هیچگاه به پیمان صلح با اسرائیل نپیوست. تمام اینها نشان دهنده این است كه این برنامه را برای دو كار انجام دادند؛ یكی اینكه جریان انقلابی را در كشورهای اسلامی نابود كنند. از جانب دیگر ایران و انقلاب ایران را محاصره كنند و پیام انقلاب را محاصره كنند. این كاری بود كه دنبال می كردند. هدف سومی هم داشتند كه این جریان انقلاب به شكل عجیبی در نسل جوان مسلمان كشورهای اروپایی و آمریكایی گسترش یافت. من مدتی از جانب مقام معظم رهبری در آنجا ماموریت داشتم، آماری گرفتیم كه در كشوری مانند بریتانیا در كل تاریخ حضور مسلمانان در این جزیره تا زمانی كه من بودم – سال ۷۵ یا ۷۶ بود- حدود ۵۰۰ مركز و مسجد اسلامی تاسیس شد، اما در فاصله بین ابتدای انقلاب اسلامی تا سالی كه من بودم در دو دهه بیش از دو هزار مسجد و مركز در بریتانیا تاسیس شده بود.

دبیر كل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه با اشاره به حضور ده ساله در در دفتر رهبری در انگلیس و درباره این مسئله كه یكی از رهبران احزاب اسلامی در یكی از كشورها كه مدتی خیلی تند و تیز علیه جمهوری اسلامی حرف می زد و خدمت رهبری برای چگونگی برخورد می روند اظهار داشت: یكی از رهبران بسیار شاخص یكی از كشورهای عربی آفریقا بود. مدتی علیه جمهوری اسلامی حرف می زند و انتقادات خیلی تندی داشت. من خدمت آقا رسیدم و عرض كردم این بنده خدا قبلا با ما رفیق بود. خیلی از بزرگان با ما رفاقت داشتند و در نتیجه شرایطی كه وجود داشت رفاقت را برهم زدند. نظر ایشان را در این بار پرسیدم كه آیا ما همچنان به ارتباط و رفاقتمان با این شخص ادامه بدهیم؟ آقا فرمودند ما همچنان او را از خود می دانیم؛ عبارت رهبری این بود. با اینكه حرف های خیلی تندی علیه جمهوری اسلامی و گاهی علیه خود رهبری می زد. من از مقام معظم رهبری در طول دوران ماموریتم چیزهای عجیبی دیدم. یعنی عكس این را هم دیدم. این یكی از شخصیت های دیگر رفتار عكس داشتند.

آیت الله اراكی ادامه داد: اتفاقا خیلی هم اثر داشت و با او همچنان ارتباط برقرار كردیم. پیغام آقا را هم به شكلی به او رساندیم. او الان یكی از بهترین دوستان جمهوری اسلامی است. دوباره برگشت؛ خیلی خوب هم برگشت. می خواهم بگویم عكس این مسئله هم بود. یكی از شخصیت های بزرگ كشورهای اسلامی كه دور از منطقه ما هم نیست، كه از اهل سنت هم هست، هر دو موردی كه گفتم از اهل سنت بودند، این آقا خیلی اظهار مودت و محبت می كرد و خویش را به ما نزدیك می كرد. من خدمت مقام معظم رهبری رسیدم و خیلی از این ارتباط خوشحال بودم و به عقیده من، یك دستاوردی بود. آقا فرمودند: نه! این فرد خیلی به درد ما نمی خورد. روی او نیاز نیست زحمت بكشید. همینطور هم شد. این امر بُعد نظر رهبری را نشان داده است. یكی در ایران است و بر جهان تسلط دارد. این كه می گویم نمونه ای از الهامات الهی به حساب می آورم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال كه حضور در انگلیس برای شما تجربه خاصی بود؟ و ناگفته از آنجا زیاد دارید مثلا یكی همایشی بود كه در یكی از دانشگاه ها می خواستید برگزار كنید كه درباره نظریات امام خمینی (ره) بود كه با موانع زیادی مواجه بودید توضیحاتی عرضه بدهید اظهار داشت: داستان ما در كاری كه در انگلیس شروع كردیم، خیلی داستان پیچیده ای است. اصلاً خیلی بی رغبت بودم. یكی از سخت ترین و تلخ ترین ماموریت ها، ماموریت به لندن بود. از ابتدا دولت انگلیس خیلی كارشكنی كردند. دو سال ما را برای ویزا معطل كردند. ویزا به ما نمی دادند، تا وقتی كه وزارت خارجه ما وارد یك عملی شد كه آنها را تهدید كرد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: من را بعنوان مبلغ مذهبی شركت كالا در ابتدا فرستادند. وزرات خارجه ما به وزارت خارجه انگلیس اعلام نمود كه اگر با ما این طور برخورد كنید كه كارمند شركت كالا... من را بعنوان كارمند شركت كالا اعزام كردند، كارمندی كه تبلیغ دینی را برعهده دارد؛ آنجا قریب ۲۰۰ كارمند در شركت كالا داشتیم، بنابراین این ۲۰۰ نفر نیاز به مبلغ مذهبی داشتند كه كارهای مذهبی آنها را انجام بدهد. وزارت امور خارجه خواست علت ویزا ندادن را جویا شد و اگر این كار را ادامه دهید ما مجبوریم دفتر خویش را به فرانكفورت منتقل كنیم. قدری كه متوجه شدند قضیه جدی است ویزا را صادر كردند. ویزا را دادند و من نمی خواستم خودم را بعنوان نماینده مقام معظم رهبری معرفی كنم بلكه بعنوان مبلغ برای شركت كالا رفته بودیم.

وی ادامه داد: ضد انقلاب یك خطای استراتژیك انجام داد. وقتی من به آنجا رفتم و معلوم شد و پیچید، ضد انقلاب و رسانه های مختلف با تیترهای بزرگ نوشتند «نماینده خامنه ای وارد لندن شد». یعنی رسانه ای كه ما را بعنوان نماینده رهبری معرفی نمود، برای تحریك دولت بود. می خواستند دولت انگلیس را تحریك كنند ولی به نفع ما تمام شد كه مردم فهمیدند ما بعنوان نماینده مقام معظم رهبری هستیم. ابتدا خیلی با مشكلات روبرو بودیم. ابتدا علمای شیعه انگلیس می ترسیدند با ما دیدار كنند. فكر می كردند دیدار با ما برای آنها مشكل ساز است. بعدها با اینها ارتباط برقرار كردیم؛ بحمدالله خدا كمك كرد و خیلی سرویس های جاسوسی انگلیس در تلاش بودند تا برای ما دام پهن كنند. به روش های مختلف اقدام نمود.

دبیر كل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان كرد: اوایلی كه ما رفته بودیم اوج مسئله سلمان رشدی بود. دانشجویی آمد و اظهار داشت كه جوانی انگلیسی شیعه شده است و مخلص و پاك و فانی در اسلام است. ما قبول كردیم دیداری داشته باشیم. یك بار برای احوالپرسی آمد و بعد از مدتی، گفتند این جوان كار مهمی دارد. با همان دانشجوی ما آمد، گفت من می توانم سلمان رشدی را بكشم چون محل سكونت او را می دانم و كشتن او برای من آسان است. هیچ كسی هم نمی فهمد و من فقط می خواهم اجازه شرعی از شما بگیرم. من گفتم به اینجا نیامده ام كه اجازه كشتن بدهم و این كار من نیست؛ اگر این سوالات را دارید با تهران دفتر رهبری تماس بگیرید و سوال كنید. این گذشت و ۳-۲ بار از ما خواست یك چیزی در این باره بگیرد. بعد از مدتی شنیدیم هر دو را دستگیر كرده اند.

آیت الله اراكی ادامه داد: آن جوان ایرانی، جوان پاك و صافی بود ولی سادگی به خرج داد و معلوم شد آن آدم كه ادعای مسلمان شدن می كرد، اصلا مامور سرویس جاسوسی انگلیس بود. چون ارتباطاتی با دانشجویان داشتیم، با دانشجویان دانشگاه لندن ارتباط داشتیم و گفتیم خودتان كمك كنید كنفرانس نوآوری های اندیشه امام راه اندازی كنیم. تلاش كردند و كار بسیاری كردند تا مدیریت دانشگاه قانع شود كه این كنفرانس انجام شود. گفتند این كنفرانس علمی است و جنبه سیاسی و تبلیغاتی ندارد. به هر حال امام (ره) یك اندیشه گر سترگ در جهان معاصر است. بعد از مدت ها تلاش، موافقت آنها جلب شد اما با یك شروطی بود. اولاً گفتند نباید تبلیغی شود، هیچ رسانه ای نباید در این كنفرانس حاضر باشد حتی ضبط صوت در این كنفرانس ممنوع است. ضبط هم نباید بكنید و فیلم نباید بگیرید. عكس نباید بگیرید و ضبط نشود. یكی از میهمانان ما در این كنفرانس مرحوم «روژه گارودی» بود.

وی ادامه داد: من پیشنهاد می كنم به برخی نهادها و شاید خودمان هم چنین كاری بكنیم، معتقدم یكی از شخصیت هایی كه باید در سطح جهان از او تجلیل شود شخصیت روژه گارودی است. روزه گارودی بزرگ ترین متفكر ماركسیست در جهان غرب بود و بعد از لنین و استالین، بزرگ ترین متفكر بود. حتی ناقدان ماركسیسم در آن دوران یكی از منابع استنادشان در افكار ماركسیستی كتاب های روزه گارودی بود. این مرد در جریان انقلاب ما مسلمان شد. یك مسلمان ناب انقلابی شد و پیرو امام و عاشق امام شد. درباره امام مقاله و كتاب نوشته است. ما این آقا را دعوت كردیم و یكی از سخنرانان ما بود به لحاظ اینكه درباره شخصیت امام مقاله نوشته است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح كرد: مدیر دانشگاه وقتی فهمید از ایشان دعوت كردیم، گفت یا ایشان نیاید یا اگر بیاید كلا مراسم را كنسل و تعطیل می كنیم. ضدانقلاب و منافقین و سلطنت طلبان روبروی سالن كنفرانس جمع شدند و شعار دادند. یك شاهزاده ای برای سركشی از دانشگاه آمده بود، برنامه خودش بود. با این تجمع ضد انقلاب روبرو شد. خبرنگاران هم آمدند و نظر شاهزاده را درباره این كنفرانس پرسیدند. او اجمالا گفته بود این كنفرانسی علمی است و به ما مربوط نمی شود. خود این امر منشا انعكاس این خبر در رسانه ها شد تا جایی كه یكی از نمایندگان مجلس عوام انگلیس، در سخنرانی درون پارلمان اعتراض كرد به حكومت كه چرا برگزاری چنین كنفرانسی داده شد و این نوعی تهاجم فرهنگی است كه جمهوری اسلامی علیه ما راه انداخته است.

آیت الله اراكی در ادامه درباره این مسئله كه در جایی گفته بودید تا زمانی كه انگلیس بودم این جریان انگلیسی به نام شیعه انگلیسی جرات قدعلم كردن نداشت؛ این چه جریانی بود؟ تصریح كرد: همینطور بود. وقتی در انگلیس بودیم، توانستیم جامعه مسلمین انگلیس را یكپارچه كنیم. ما یك تشكلی از همه مجموعه های اسلامی راه انداختیم. یك تشكلی از مجموعه های شیعی راه انداختیم و همه این مجموعه های شیعی و اسلامی با ما هماهنگ بودند، به طوری كه چشم شان به زبان و حرف ما بود و گوش شان شنوا بود. با چنین وضعیتی، جریان تشیع انگلیسی اصلا جرات اظهار وجود نداشت. تحركاتی می كردند ولی تحركات اندكی بود. یك زمانی كتابی را سازمان جاسوسی آمریكا منتشر كرده بود كه نام آن را الان فراموش كردم. در آن كتاب نوشته بود كه باید در مقابل با این جریان اسلام گرایی انقلابی به خصوص جمهوری اسلامی چه كنیم؟ در آنجا آمده بود باید دنبال كسانی برویم كه ریاست طلب هستند، دنبال ریاست هستند و می خواهند خویش را بروز دهند. این افراد را بزرگ كنیم و از اینها محورهای دینی در مقابل نظام جمهوری اسلامی استفاده نماییم.

وی اضافه كرد: باید در هیات های حسینی نفوذ كنیم، باید در مداحان نفوذ كنیم. اینها همان چیزهایی است كه آنها بیان نمودند نه این كه من از خود عرض كنم. انگلیسی ها و آمریكایی ها برای كشورهای جنوبی خلیج فارس ماموریتی تعریف كردند؛ مثلا برای بعضی از كشورها نفوذ در میان اهل سنت و رهبری جریان دینی اهل سنت را به آنها واگذار كردند. ماموریتی كه برای كویت تعریف كردند نفوذ در جهان تشیع است. سازمان جاسوسی كویت در این باره فعالیت گسترده دارد. این مربوط به اكنون نیست بلكه از ۵۰ سال پیش فعال می باشند. سازمان جاسوسی بریتانیا كه سازمان اطلاعات كویت با آن سازمان لینك هستند، اینها اولا پول هنگفتی در اختیار این جریان (تشیع انگلیسی) قرار دادند. به اینها این ماموریت را دادند كه این جریان را بزرگ كنند و ترویج دهند تا شبكه دینی در سراسر جهان تولید كند، مراكزی را تاسیس كند، آخوند را برای فرستادن به این سو و آن سو تربیت كند، در هیات های حسینی نفوذ كند و یك جریان شیعی علیه تشیع ناب راه اندازی كند. همانند كاری است كه در میان اهل تسنن انجام دادند.

دبیر كل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه در پاسخ به این سوال كه آیا اینها تا قم هم آمدند؟ تصریح كرد: بله، البته یكی از عوامل آن ناآگاهی است. این عرض من قرائن بسیاری دارد ولی خیلی ها بیدار نیستند و متوجه نمی شوند. من خودم از شبكه امام حسین شنیدم – چون اینها قریب ۲۵ شبكه ماهواره ای راه اندازی كرده اند؛ با آن همه هزینه هایی كه اداره یك شبكه ماهواره ای دارد - بعد از حمله اسرائیل به غزه، مجری دروغگوی این شبكه با كمال پررویی می گفت، شنیده اید كه یك هواپیما خون از جمهوری اسلامی به غزه رفته است و اینها كیسه های خون را رد كرده اند و گفته اند این خون شیعه است و نمی خواهیم در بدن ما تزریق شود.

آیت الله اراكی در پاسخ به این یوال در خصوص اینكه در جایی گفته بودید من خبر دارم افرادی بعنوان تاجر از سفارت عربستان و انگلیس پول می گیرند و خرج قمه زنی می كنند. تصریح كرد: بله. این یقینی است. در عراق به هر هیاتی كه قمه زنی كند پول خاصی می دادند به شرطی كه قمه زنی كنند. این جریان را در ایران هم می خواستند راه اندازند كه موفق نشدند. البته الان در ایران هم به برخی هیات ها پول می دهند. بله پول می دهند تا به تدریج در اینها نفوذ كنند و اینها را از انقلاب جدا كنند. یكی از چیزهای دیگر كه از شبكه امام حسین شنیدم و برای امسال است، می گفت عزاداری برای امام حسین این نیست كسی سینه بزند و گریه كند، اینها عزاداری نیست؛ آقا شنیده اید در هندوستان یك عده برای عزاداری امام حسین چه می كنند؟ لخت می شوند، روی زمین دراز می كشند، بعد می گویند اسب ها روی اینها بتازند! این عزاداری است!

وی خاطرنشان كرد: بزرگ ترین خطری كه امروز جهان تشیع را تهدید می كند خطری از این قبیل است؛ یعنی خطر نفوذ از درون و پوك كردن محتوای تشیع از درون است تا تشیع را به عامل تكه پاره كردن خودش تبدیل كند. تشیع را به این معنا می كنند كه خون بریزید و آن هم خون خویش را بریزید؛ خون دشمن را نباید بریزید. وقتی نوبت دشمن می رسد، خشونت می شود؛ آنهم با دشمنی كه می خواهد تو را بكشد برخورد كنید خشونت می گردد. ولیكن خویش را بكشید خوب است! اگر كار درستی است چرا خودشان انجام نمی دهند؟

این عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه در پاسخ به این سوال كه شاگردی آیت الله خویی هم می كردید و شاگردی شهید محمد باقر صدر هم داشتید. خاطره ای از این بزرگان دارید؟ عنوان كرد: خاطرات زیادی داریم. مرحوم آیت الله خویی بسیار مرد متواضعی بود. فقیهی بود كه در فقاهت كم نظیر بود؛ تسلط بر همه معارف اسلامی داشت. تنها فقیه اصولی نبود. در كلام، در ادبیات، در تاریخ زبردست بود. با همه اینها، این مرد بزرگ چنان متواضع بود كه اگر با ایشان می نشستید احساس می كردید با یك هم سن و سال و همتراز خود بحث می كند.

آیت الله اراكی در پاسخ به این سوال كه آقای خویی با نظر و نهضت امام (ره) موافق نبودند؟ تصریح كرد: كاملا موافق بودند. ابتدا كه امام به نجف رفتند، اصلا دستگاه آقای خویی دستگاه امام را مدیریت می كردند. كارهای امام را دستگاه آقای خویی انجام می دادند، اما بعدها عواملی خواستند در دستگاه آقای خویی نفوذ كنند تا بین این دو مرجع اختلاف تولید كنند و موفق هم نشدند. مرحوم آقای خویی در دوران جنگ، اجازه صرف سهم امام را به نفع رزمندگان ایرانی صادر كرد. این به چه مفهوم است؟ من خیلی خاطره از آقای خویی داریم كه چه نگاهی داشت و چه شرایطی بر آقای خویی حاكم بود. آقای خویی تا آخر نسبت به امام علاقه مند بودند. این كه می گویند نظر آقای خویی به ولایت فقیه نبوده، اشتباه است و ما بحثش را كرده ایم. در بحث فقه سیاسی اسلام مفصل بحث كرده ایم كه مرحوم آقای خویی معتقد به ولایت فقیه بودند، منتها با استفاده از دیگری اعتقاد داشتند.

وی در پاسخ به این سوال كه به دو راه مختلف اعتقاد داشتند؟ ادامه داد: بله؛ ایشان با استفاده از امور حسبی و قدر متیقن اینكه كسی كه باید مسائل و امور مسلمین را اداره كند فقیه جامع الشرایط است. از این طریق آقای خویی قائل بود ولایت فقیه خوب است. اما شرایطی كه مرحوم آقای خویی داشت یعنی زیر سلطه صدام خبیث و بی رحم زندگی می كرد، انتظار نبود ایشان پشتیبانی از انقلاب اسلامی را به طور صریح اعلام نماید. اعلامیه مرحوم آقای خویی بعد از جریان ۱۵ خرداد هنوز هست؛ اعلامیه مفصلی دادند كه از ناب ترین اعلامیه هایی است كه در آن دوران صادر شده است و تحت عنوان نفوذ صهیونیست در ایران بود؛ اعلامیه ایشان تكان دهنده بود. هنوز هم موجود است. هرچند ۵۰ سال از آن تاریخ گذشته است، هنوز اعلامیه ایشان اعلامیه ای هشداردهنده و بیداركننده نسبت به نفوذ صهیونیست در بلاد اسلامی است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری درباره ارتباطی كه با شهید صدر داشتند و با آقای صدر فعلی نسبت دارند؟ توضیح داد: مقتدا صدر پسر آسید محمد صدر است. ایشان عموزاده مرحوم آقا سید محمد باقر صدر می شد. البته مقتدا داماد آقای سید محمدباقر صدر هم شده است. ارتباط سببی این چنینی هم با مرحوم آقای صدر هم دارند. مرحوم آقا سیدمحمدباقر صدر از ابتدا از مریدان حضرت امام راحل بود. بعد از پیروزی انقلاب، انقلاب در عراق هم آغاز شد و رهبری در عراق بر عهده مرحوم آقای صدر بود. مرحوم آقای صدر خیزش اجتماعی گسترده ای را تولید كرد. به طوری كه عشایر عرب از همه جای عراق به نجف می آمدند و اعلام پشتیبانی از مرحوم آقای صدر می كردند و یكی دو بار هم رژیم خواست مرحوم آقای صدر را دستگیر كند و مردم پشتیبانی كردند و موفق نشد.

وی ادامه داد: تا اینكه نوبت به محاصره مرحوم آقای صدر رسید. در همان دورانی كه مرحوم آقای صدر انقلاب را شروع كرده بودند و در انقلاب مشغول حركت بودند و فعالیت می كردند شخصی را از شاگردانشان به ایران فرستادند. مرحوم مهری كه بعدها نماینده امام در كویت بود را به ایران فرستادند. ایشان از شاگردان مرحوم آقای صدر بودند. ما از حضرت امام وقت گرفتیم برای این كه پیام مرحوم مهری را آورده بود كه به امام برساند. پیام این بود كه من احساس تكلیف كردم و در مسیر انقلاب راه افتادم و حركت را شروع كردم. ممكن است این حركت من به شهادت من منجر شود. خواستم این كار با اجازه و نظر شما باشد. ایشان نه تنها معتقد به امام كه معتقد به ولایت امام بود. معتقد بود كاری كه آنجا شروع كرده، باید با اجازه و اذن حضرت امام باشد. كه امام در پاسخ به آنها فرمودند: بگویید استقامت كنند.

آیت الله اراكی در پاسخ به سوال بعدی كه بعد از انقلاب رئیس دادگاه های انقلاب اسلامی در خوزستان شدید؛ امام جمعه دزفول تا آخر جنگ بودید. در شرایط جنگی بود تصریح كرد: از ابتدای ۶۵ امام جمعه بودم. مرحوم قاضی امام جمعه دزفول كه از استوانه های انقلاب به شمار می آیند، در سال ۶۴ از دنیا رفتند. مردم دزفول و فضلا و علما تلاش كردند. من به این علت كه مدتی در خوزستان خدمت كرده بودم محدوده دزفول را هم شامل بود و از امام درخواست نمودند، بنده بعنوان امام جمعه معرفی شوم. طومار جمع كردند و رفتند و آمدند و حضرت امام هم این ماموریت را به عهده من واگذار كردند و بعنوان امام جمعه منصوب شدم و از اوایل ۶۵ در دزفول مستقر شدم. اوج موشك باران و جنگ بود.

وی اظهار داشت: من پیش از اشغال آنجا بودم. داستان خرمشهر هم داستان مفصلی است. ابتدای انقلاب با شروع اغتشاشات در خرمشهر كه خلق عرب اغتشاش تولید كرد و بعثی ها آدم و اسلحه می فرستادند تا بحران تولید كنند. از جانب دفتر امام، بنده و چند تن دیگر را برای استقرار در خرمشهر و انجام فعالیت فرهنگی فرستادند؛ به علت اینكه به زبان عربی مسلط بودیم. آن آقایان بازگشتند و من ماندم. جنگ آغاز شد و من می خواستم با بچه ها باشم. بچه های خرمشهر تنها بودند، خیلی غریب بودند، اوایل جنگ هم نیرو نرسیده بود، یك مشت جوان چه كارها كردند! واقعا داستان مقاومت مردم خرمشهر و جوانان این دیار از عالی ترین داستان هایی است كه در تاریخ ملت ما شكل گرفته است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سوال كه شما تاسیس كننده شاخه نظامی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق شدید؟ اظهار داشت: بله؛ سال ۶۲ بود. این برای ما آرزو بود. مجلس اعلا كه تشكیل شد به لحاظ ارتباطی كه با عراق داشتم، ما را بعنوان عضو مجلس اعلا انتخاب كردند؛ بعد قرار شد مجلس اعلا واحد نظامی داشته باشد كه ما آغاز به تاسیس این واحد نظامی كردیم. هنوز سپاه بدر تشكیل نشده بود. در ایران انجام می شد واز عراق جذب نیرو داشتیم. من نیروها را اینطور جمع كردم؛ به اردوگاه های عراقی ها در ایران - در ایلام، اهواز، جهرم و اراك - می رفتم و بچه ها را جذب می كردم. به سوریه رفتم و هواپیمایی از نیروهای جوان عراقی جمع كردم و وارد ایران كردم و تا سپاه بدر تشكیل و تاسیس شود. در ابتدا بسیج مجلس اعلا بود و بعد سپاه بدر شد. هنوز از نیروهای ما در این سپاه هستند و كار می كنند. ابومهدی المهندس و ابوعلی و... همین نیروها بودند كه كمك كردند سپاه بدر تشكیل شد. ریشه حشدالشعبی سپاه بدر است. اگر سپاه بدر و آموزش ها نبود این هم نبود. اینها آموزش دیده بودند و تشكیلات آموخته بودند و مجهز بودند. مگر می توانستیم سپاهی به این فعالی به این زودی تاسیس كنیم؟ كار ساده ای نیست. سپاهی كه در عرض ۴-۳ ماه نمی توانستیم تاسیس كنیم. استخوان بندی اصلی حشدالشعبی همان نیروهای سپاه بدر هستند.

آیت الله اراكی در پاسخ به این سوال كه یك سخنی گفتید كه می خواهند همانطور كه تز انقلاب از حوزه های علمیه خارج شد، آنتی تز آن هم از حوزه ها خارج شود و این یعنی چه؟ چون كه بسیار در خودش حرف دارد اظهار داشت: بیشترین كار را دشمن امروزه در حوزه ها انجام می دهد. البته به طور مستقیم نیست. اما روزی حوزه قم و نجف بسیار كار می كنند. البته مایه هایی كه در حوزه ها وجود دارد، استقامت حوزه ها را به گونه ای تضمین می نماید كه نفوذ در حوزه ها كار ساده ای نیست. به این سادگی نمی توانند نفوذ كنند. ولیكن بطور قطع رگه های نفوذی تولید كردند. این امر جدای از جریان شیعه انگلیسی است؛ این به موازات همان است. آن یك شیوه است و این شیوه دیگری است. بنابراین دستگاهی كه می خواهند كار كنند، دیدند نباید اكتفا به یك جریان كنند و الان در فكر تولید جریانات مختلف ضد انقلاب هستند كه در یك چیز با هم مشترك هستند. یعنی چند مرحله دارند. مرحله اول این است كه حوزه را از انقلاب جدا كنند؛ یك حوزه ای درست كنند كه كاری به انقلاب و سیاست نداشته باشد. این امر را با ترفندهای مختلف القا می كنند.

وی ادامه داد: مرحله دیگر این است كه برخی ها را به موضع گیری نسبت به برخی نهادهای انقلابی وادار كنند. مرحله سوم موضع گیری نسبت به اصل و كل انقلاب است. اینها كارهایی است كه در حوزه ها انجام می دهند. خدای متعال كمك كرده و این جریانات خیلی تاثیر گسترده ندارند، ولی حضور دارند و در حوزه قم و نجف رگه هایی از جریان نفوذ فعال است.

دبیر كل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به این سوال كه در جایی گفتید دوره ترور فیزیكی تمام شده اما در حوزه بزرگانی داریم كه شدیدترین ترورهای شخصیت نسبت به آنها در ده سال اخیر انجام شده است انها چه كسانی هستند اضافه كرد: بله، همین طوراست. شاید نام ببرم درست نباشد. شخصیت های بزرگی است. مثلاً آقای مصباح یك چهره استثنایی در جهان تشیع است؛ ایشان فرد كمی نیست. بعد از آقای مطهری هیچ چهره ای برتر از این دو سه چهره نداریم، آقای جوادی، آقای سبحانی، آقای مكارم و غیره استوانه های انقلاب، اسلام و تشیع و تفكر اسلامی هستند.

آیت الله اراكی در پاسخ به این سوال كه آیا تابحال اتفاق افتاده است با علمای اهل سنت بحث داغی كنید و به داد و بیداد برسید؟ اظهار داشت: به داد و بیداد یادم نیست رسیده باشد، ولی همان دوران كه در لندن بودم گفت وگوی علمی بسیار گسترده ای با علمای بزرگ عربستان داشتیم. این عالم بزرگ به نام دكتر محمد مسعری بود. ایشان از شخصیت های علمی برجسته عربستان است و رهبر جریان علمایی ضد رژیم آنجاست. تفكر آنها همان تفكر متعارف سلفی گری است. ما با ایشان به وسیله برخی دانشجویان كویتی آشنا شدیم. پیشنهاد كردند با هم جلسه بحثی داشته باشید. همین اتفاق هم افتاد و مدت ها با ایشان بحث می كردیم و ایشان به منزل ما می آمد و یا من به منزل ایشان می رفتم. تا حالا هم روابط صمیمی داریم.

وی ادامه داد: هنوز هم با او اراتباط دارم و بعدها پیشنهاد شد این مباحثات را تبدیل به مباحث كتبی كنیم. ایشان پیشنهاد كرد، ابتدا مطلب را بیان كنید. بنا شد از مبحث امامت شروع كنیم كه مهمترین مبحث مورد اختلاف ما با اهل سنت به خصوص سلفی ها است. ایشان پیشنهاد كرد نظریه امامت را خلاصه كنید و بنویسد و من نقدم را به حرف شما بیان كنم. من هم چنین كردم. نامه ای نوشتم و در این نامه خلاصه ای از نظریه امامت بیان كردم. نقد مفصلی بر این نظریه وارد كرد و شاید قریب ۱۰۰ صفحه نقد شد. من هم پاسخ نقد ایشان را دادم و شاید حدود ۱۰۰ صفحه ای شد. امیدوار بودیم این ادامه پیدا كند. ظاهراً ایشان تحت فشار از جانب توده طرفدار خود قرار گرفت، به هرحال كی از رهبران سلفی ها است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: وقتی من از ایشان پرسیدم كه آیا شما نفوذی در میان این گروههای تروریستی عراق دارید كه سفارش كنید قدری از شیوه خود دست بردارند. ایشان گفتند می توانم در بعضی از گروه ها اثرگذار باشم و این كار را هم انجام داد. كار موثری هم انجام داد. او می گفت بن لادن هم شاگرد من بود؛ البته خود ایشان او را قبول ندارد. ولی به هر حال ایشان جایگاه ویژه ای در میان سلفیون عربستان دارد. مدت ها با ایشان گفت وگو كردیم و این چاپ هم شده است؛ به فارسی هم ترجمه شده است. تحت عنوان «گفت وگوی دو دانشمند» منتشر گردید. مسئله میانمار برای ما مسئله مهمی است و امیدواریم در این كنفرانس تصمیمات مهمی درباره این مسئله گرفته شود.




1396/09/19
00:29:18
5.0 / 5
4786
تگهای خبر: اسلام , امام , دین , گل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس