مدیركل تبلیغ عمومی دفتر تبلیغات اسلامی:

برنامه های تبلیغی دفتر تبلیغات تابع ستاد ملی مقابله با كرونا است

برنامه های تبلیغی دفتر تبلیغات تابع ستاد ملی مقابله با كرونا است حجت الاسلام یحیی كمال با اشاره به برگزاری مناسب كارهای تبلیغی در روزهای تابستان و ماه محرم اظهار داشت: درباب ماه صفر و اربعین همچنان تابع ستاد ملی مقابله با كرونا خواهیم بود.


به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین یحیی کمال مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفت و گویی به تشریح چگونگی انجام فعالیتهای تبلیغی ایام تابستان و ماه محرم ۹۹ در دفتر تبلیغات اسلامی پرداخت و با تشکر از ملت ایران در رعایت تمامی شیوه نامه های بهداشتی در زمان برگزاری مجالس عزاداری سیدالشهدا (ع)، این حرکت را مایه عزت عزاداران حسینی دانست.
متن کامل این گفت و گو بدین شرح است:
*ابتدا توضیح اجمالی درباب اداره کل تبلیغ عمومی و اهداف آنرا در امور تبلیغی بفرمایید.
اداره کل امور تبلیغی که در ساختار جدید و با تأسیس اداره کل تبلیغ تخصصی به اداره کل تبلیغ عمومی تغییر نام پیدا کرد؛ شاید از جهتی، مهمترین بخش تبلیغ در دفتر تبلیغات اسلامی به شمار می آید، بدین صورت که عهده دار مسئولیت تشکیل پرونده و ساماندهی مبلغان و گروه های تبلیغی و اعزام آنان در مناسبت های مختلف همچون ماه مبارک رمضان، محرم و تابستان است (که از مهمترین مناسبت های تبلیغ در دفتر به شمار می آید)، ضمن اینکه در سایر مناسبت های ملی و مذهبی مانند دهه صفر ایام فاطمیه، دهه ولایت، دهه فجر، اعزام به مدارس و سایر مراکز را برعهده دارد.
این اداره کل به لحاظ ظرفیت مبلغان بیش از ۴۵ هزار پرونده تبلیغی برای مبلغان و بیش از ۵۰۰ گروه تبلیغی متشکل از مبلغان توانمند و جهادی را برای استان ها و شهرستان های کشور ساماندهی کرده است و در مناسبت ها از این ظرفیت باارزش استفاده می نماید.
* فعالیت تبلیغی اداره کل تبلیغ عمومی در روزهای تابستان را تشریح و گزارشی از عملکرد این اداره کل بیان بفرمائید.
فصل تابستان به جهات مختلف یکی از بهترین فصل های تبلیغی در دفتر تبلیغات اسلامی محسوب می شود؛ مهمترین این جهات، تعطیلی مدارس و فارغ البال بودن جوانان و دانش آموزان و فراهم بودن تبلیغ دانش آموزی و مدت نسبتاً خوب زمان تبلیغ است که معمولاً تا ۴۵ روز مبلّغ در کنار مخاطبان حضور داشته و فرصت زیادی برای ارائه برنامه های تبلیغی دارد.
به همین جهت، برای هر چه بهتر برگزار شدن برنامه های تبلیغ در این فصل، هر ساله برنامه ریزی مناسبی همچون شناسایی مبلغان توانمند دانش آموزی، تهیه محتوا و ره توشه مناسب و هماهنگی با نهادهای تبلیغی در مناطق، مانند سازمان های تبلیغات اسلامی و کانون های فرهنگی و هنری مساجد انجام می گیرد و در کنار آن، نظارت لازم هم از طرف همکاران بنده در اعزام و هم نهادهای تبلیغی کشور درباب اجرای مناسب برنامه های تبلیغی مبلغان به عمل می آید.
در ایام تبلیغی تابستان به دلیلهای و جهات ذکر شده، برنامه ریزی مناسبی برای هرچه بهتر برگزارشدن آن و افزایش کیفیت تبلیغ و تربیتی بودن آن انجام می گیرد و با عنایت به نظارت همکاران بنده و حضور فیزیکی آنان در محل تبلیغ و ارزیابی حضوری هرساله به جهت اثر بخشی تبلیغ، گام های خوبی برداشته شده است.
در این میان، حضور گروه های تبلیغی در مناطق تبلیغی و برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی و تبلیغی، همچون حضور در پارک ها و مراکز عمومی جلوه های زیبایی از تبلیغ دینی اثر بخش و جهادی را در منطق به منصه ظهور رسانده اند.
در تابستان سالجاری و با عنایت به شیوع کرونا، ما متعهد به اجرای پروتکل ها و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در کشور بودیم و سعی کردیم از ظرفیت فضای مجازی و مبلغان توانمند در این حوزه، مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی و نیز تبلیغ نخبگان تبلیغی در رسانه استفاده نماییم و همین طور در مناطقی که امکان تبلیغی حضوری و چهره به چهره فراهم بود، مبلغان مستقر در همان مناطق به کارگیری شدند.
ما در تابستان سالجاری بیش از ۷۰۰ مبلغ را در عرصه تبلیغ تابستان به کارگیری کردیم که بیش از ۴۰۰ نفر از آنها در فضای مجازی، تبلیغ نخبگانی و رسانه و بقیه در چارچوب تبلیغ انفرادی و گروه های تبلیغی در عرصه تبلیغ میدانی و چهره به چهره فعال بوده اند.
* نقاط ضعف و قوت درباب فعالیتهای تابستان را بیان فرمائید.
از مهترین نقاط قوت این مناسبت تبلیغی، تعطیلی مدارس و فراغت بیشتر دانش آموزان، بکار گیری مبلغان توانمند و دارای مهارت تبلیغ دانش آموزی، تدوین محتوا و ره توشه های تبلیغی مناسب و مدت زمان مناسب حضور مبلغان در کنار مخاطبان و ارزیابی حضوری همکاران بنده از این نوع فعالیت تبلیغی می باشد.
از نقاط ضعف این مناسبت تبلیغی، حضور کمرنگ نهادهای تبلیغی در عرصه همکاری هاست؛ به جهت اینکه این مناسبت تبلیغی می بایست با مشارکت و همکاری نزدیک نهادهای تبلیغی مرتبط به انجام رسد اما در عمل و در نهایت به تأیید گزارش فعالیتهای تبلیغی مبلغان اکتفا می شود؛ در حالیکه بخش مهمی از هزینه های تبلیغی مبلغان مثل ایاب و ذهاب، هدایا و جوایز برای دانش آموزان شرکت کننده در کلاس ها، تهیه مکان، اسکان مبلغان، بسترسازی و ظرفیت سازی و از همه مهمتر، ارزیابی و نظارت فعالیت تبلیغی مبلغان برعهده سازمان تبلیغات اسلامی می باشد که متأسفانه اتفاق نمی افتد.
* اهداف پیش رو این اداره کل، درباب فعالیتهای تبلیغی در روزهای تابستانی را بفرمائید.
یکی از مهمترین اهداف ما افزایش، گسترش و توسعه اعزام ها در فصل تابستان به نقاط بیشتری از کشور، خصوصاً مناطق محروم و مناطق مشترک که نیاز بیشتری به حضور مبلغان توانمند و جهادی در کنار جوانان این مناطق وجود دارد، می باشد؛ امیدواریم با افزایش اعتبارات تبلیغی این مناسبت ها، به این توفیق مهم دست پیدا نماییم.
*روند فعالیتهای تبلیغی ماه محرم ۱۳۹۹ چگونه بوده است؟
تقریباً دو ماه پیش از فرارسیدن محرم جلسات هماهنگی و برنامه ریزی، با همکاران اعزام در دفتر تبلیغات اسلامی و نیز نهادهای تبلیغی کشور همچون سازمان های محترم تبلیغات اسلامی کشور و سازمان تبلیغات اسلامی مرکز برگزار کردیم و جدول زمان بندی اعزام ها تعریف و در زمان مناسب به اطلاع مبلغان گرامی رسانده شد؛ متعاقب این اقدامات، دو هفته پیش از فرارسیدن محرم، سامانه سمتا بعنوان سامانه اعزام دفتر تبلیغات اسلامی آماده دریافت درخواست های مبلغ از طرف نهادهای تبلیغی و مبلغان و گروه های تبلیغی فعال شد و تقریباً یک هفته پیش از محرم همکاران بنده مبادرت به صدور حکم تبلیغی برای مبلغان و گروه های تبلیغی نمودند.
یکی از مهمترین شاخص ها در تأیید مبلغان برای اعزام، بومی بودن مبلغان برای مناطق تبلیغی و درخواست نهادهای تبلیغی است؛ به عبارت دیگر، دفتر تبلیغات اسلامی بدون درخواست و دعوت سازمان تبلیغات اسلامی برای هیچ مبلغ و گروه تبلیغی حکم اعزام صادر نکرد و همین طور بیش از ۹۰ درصد مبلغان، بومی مناطق خود می باشند و از اعزام افراد غیر بومی به مناطق، مگر در صورت درخواست مستقیم نهادهای تبلیغی جلوگیری شد.
* آیا فعالیتهای ماه محرم ۱۳۹۹ با محوریتِ موضوع خاصی بوده است؟
غالباً در ماه محرم موضوع محوری تبلیغ مبلغان، تبیین فلسفه عاشورا و برگزاری مجالس عزا برای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است، اما در کنار آن به سایر مباحث معارفی، اخلاقی و احکام هم پرداخته می شود، همین طور تبیین موضوع نامگذاری سال که هر ساله از طرف مقام معظم رهبری انجام می گیرد که امسال با عنوان "جهش تولید" نامگذاری شده است و پاسخ به سوالات و شبهات مخاطبان، دشمن شناسی و مبارزه با استکبار، ضرورت و لزوم اتحاد و همدلی مردم و مذاهب اسلامی و ایجاد امید بین آنان و مقابله با یاس و نامیدی از مسائل مهم دیگری است که غالباً مبلغان در فعالیتهای تبلیغی خود در محرم به آنها پرداخته اند.
در محرم سالجاری موضوع مهم دیگری نیز به موضوعات یاد شده افزوده شد و آن، مسئله شیوع کرونا و سفارش به افراد جامعه جهت رعایت دستور العمل های بهداشتی و پروتکل های ستاد ملی مقابله با کرونا و نیز پاسخ به شبهات جدید مخاطبان که در اثر این ویروس و همین طور دشمنان اسلام طراحی و اشاعه پیدا کرده است.
*برنامه های تبلیغی برای ماه صفر و اربعین با عنایت به ادامه شیوع کرونا چطور خواهد بود؟
در خصوص ماه صفر و اربعین همچنان ما تابع ستاد ملی مقابله با کرونا و دستورالعمل های صادر شده از طرف این ستاد خواهیم بود؛ تلاش خواهیم کرد که برنامه های تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با مصوبات ستاد ملی کرونا هماهنگ باشد.

1399/06/26
11:35:32
5.0 / 5
48
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس