یك پژوهشگر حوزه فرهنگ مطرح كرد:

جای خالی واقعه مباهله در تولیدات رسانه ای

جای خالی واقعه مباهله در تولیدات رسانه ای به گزارش عطر حرم، یک پژوهشگر حوزه فرهنگ با اعلان اینکه روز مباهله روز حقیقت و نشان دهنده بیان حقیقت و ابلاغ آنست، اشاره کرد: این رویداد از طرف مسلمانان به عنوان یکی از برجسته ترین اتفاقات تاریخ اهل بیت(ع) شمرده می شود.


مسعود اصلانی -پژوهشگر حوزه فرهنگ- در گفت و گو با ایسنا در مورد مباهله و اهمیت آن در تاریخ اسلام اظهار داشت: بیست و چهارم ذی الجه روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام(ص)، عزیزترین عناصر انسانی خودرا به صحنه می آورد. مباهله در معنای لغوی یعنی نفرین کردن دو نفر به یکدیگر، بدین ترتیب که افرادی که با هم درباره ی یک مسئله مهم مذهبی گفتگ وگو دارند در یک جا جمع و به درگاه خدا تضرع کنند و از او بخواهند که دروغگو را رسوا سازد و مجازات کند. مباهله یعنی لعنت فرستادن و نفرین کردن دروغگو. چیزی که الان در جامعه امروز به وضوح می بینیم و با آن می خواهیم مقابله نماییم و این حق همه انسان ها و موجودات زنده است. همین طور طبیعی است که طرفین مباهله، باید معتقد به آفریدگار باشند تا بتوانند مبادرت به چنین کاری کنند، چون فردی که خداپرست نیست، نمی تواند از خداوند درخواستی داشته باشد.
اصلانی اشاره کرد: مراجع دینی نیز نظرات خودشان را درباب این واقعه مهم اعلام نموده اند و حتی شان این روز مهم و عید بزرگ را که بیشتر ما فراموش کرده ایم و گویی به فراموشی رفته به زبان های ساده بیان نمودند.
روز مباهله روز حقیقت است
وی ادامه داد: دو نکته طلایی در واقعه مباهله وجود دارد: یکی این که آیات ارزشمندی را با خود به همراه دارد که همگی گویای عظمت و جایگاه ممتاز خاندان عصمت و طهارت در دین اسلام است. دوم این که یکی از زیباترین و مهم ترین اسناد و مدارک معتبر قرآنی که حکایت آن بیان کننده این جایگاه و عظمت است، همان آیه مباهله است. در آیه مباهله کاملا به حکایت واقعه تاریخی بصورت برجسته پرداخته شده است. هیچ سابقه ای نداشته است که برای بیان حقیقت، پیغمبر(ص) دست عزیزان خود، شامل فرزندان و دختر خود و امیرالمومنین(ع) را که برادر و جانشین خود هست بگیرد و به وسط میدان بیاورد، بدین سبب استثنایی بودن و مهم بودن روز مباهله به این شکل است.
جای مباهله در آثار فرهنگی و هنری خالی است
وی با طرح این سوال که با عنایت به اهمیت روز مباهله آیا برای این روز تولیدات رسانه ای، نمایشی با سینمایی داشته ایم؟، اظهار داشت: احساس می شود که دست اندرکاران تولیدات رسانه ای این واقعه مهم را فراموش کرده اند. ما در ساخت تولیدات نمایشی مذهبی جزو بهترین سازندگان سریال و فیلم های مذهبی هستیم و با نگاهی به گذشته و کارنامه تولیدات نمایشی مشاهده می نماییم در ساخت فیلم های مناسبتی رقیبی تا حالا نداشته ایم. ما در مجموعه های تلویزیونی همچون مختارنامه، روز واقعه، امام علی (ع)، امام رضا(ع)، یوسف پیامبر(ع) و خیلی سریال ها و فیلم های مذهبی پیشگام، فعال و موفق بوده ایم بطوریکه این مجموعه ها در رسانه های دیگر کشورها به مکررا پخش شده است.

در ساخت برنامه های تلویزیونی مناسبتی مذهبی ضعیف عمل می کنیم
اصلانی افزود: متاسفانه الان شاهد کم رنگ شدن تولیدات اینگونه ژانر در کشور شدیم. در آن موقع که در عرصه کودک و نوجوان فعالیت داشتم دوستان برنامه ساز ایده هایی داشتند که یکی از آن ایده درباب ساخت واقعه (مباهله) برای کودک و نوجوان بصورت انیمیشن بود، ولی حرف بنده این است که ما درساخت برنامه های تلویزیونی مناسبتی مذهبی صحبت زیاد و ضعیف عمل می نماییم و اکثرا به مرحله اجرا که می رسد عملی صورت نمی گیرد و در حد قول می باشد.
وی اشاره کرد: غالبا ریشه اینطور مشکلات نبود بودجه و منبع و یا حتی تمایل نداشتن برنامه سازان و گاهی سنگ اندازی برای فیلم سازان و سازندگان به اینطور کارهای هنری است، البته شاید در ذهنیت ها این پیش بیاید که واقعه های گذشته بوی عقب ماندگی می دهد و ذهنیت ها را کاملا تغییر دهند، اما این درست نیست کم لطفی خیلی ها را در مسائل دیگر ببینیم. نکته اساسی این است که متولیان تولیدات رسانه ای و رسانه ها هم در پخش و تبلیغ کاملا اهمال نموده اند.
این پژوهشگر حوزه فرهنگ اظهار داشت: البته من به صراحت می گویم که بین مبلغین دینی و رسانه تضاد فکری حاکم است و تا وقتی این تعاملات و هماهنگی ها از طرف رسانه ها نباشد اساسا با واژٰه (مباهله) مردم بیگانه می شوند و نسل های بعدی هم فراموش می کنند. باید درباب اینطور واقعه های مهم و مذهبی انیمیشن کودک و نوجوان و سریال و حتی فیلم هایی فاخر و ماندگار ساخته شود.
اصلانی تصریح کرد: جدا از این مباحث، خیلی از مردم سریال های مذهبی زیادی دیدند و حتی آنان را با جسم و روح خود لمس کرده اند ولی ممکنست اسم این روز(مباهله) زیاد به گوش شان نخورده باشد، حال تصور کنید بخواهیم برای کودکان و نوجوان از اینطور برنامه ها بسازیم که هیچگونه صحبت و شناختی نسبت به آن وجود ندارد و این جای تاسف دارد.
وی افزود: ما اهتمام در برگزاری اجتماعات و جلساتی را داریم که واقعه های مذهبی مثل محرم و صفر، رمضان، شعبان، غدیر و.. را با ذکر مصیبت یا دعا توسط شیعیان در کل جهان اسلام در قاب تلویزیون و نمایش های خیابانی به اقتدار بکشیم ولی همیشه خلاء اینطور مناسبت ها(مباهله) بارها برای وقایع مهم دیگراحساس شده و متاسفانه تبلیغاتی در تلویزیون و نمایش، فیلم و حتی در تولیدات رسانه ای دیده نشده و اگر هم نشان داده شده بطور خلاصه و گذرا است.

جای خالی واقعه مباهله در تولیدات رسانه ای
این پژوهشگر حوزه فرهنگ اضافه کرد: مباهله تبلیغ اسلام و شیعه است و رسانه با اهمیت ترین جا برای دیدن و تبلیغات دارد و این تبلیغ هر باره باید پر رنگ تر نمایش داده شود و این که در تولیدات رسانه ای جای خالی به چشم می خورد که باید بررسی شود.
اصلانی ابراز کرد: همانگونه که ما برای پر رنگ جلوه دادن واقعه عاشورا تلاش می نماییم باید تمام رسانه های دیداری و شنیداری را به سمت و سویی سوق دهیم که درباب مباهله هم به همان میزان گام بردارند.
این پژوهشگر حوزه فرهنگ بیان کرد: اگر فیلمی مذهبی ساخته شود که بگوید حقیقت مذهب و شیعه چیست و آنگاه به سمت و سوی این حقیقت برویم نجات پیدا خواهیم کرد و اساسا از جانب مخاطبین مورد استقبال هم قرار خواهیم گرفت.
یکی از ضعف های رسانه ای کمبود آثار مذهبی در سینما است
اصلانی با اعلان اینکه کمبود آثار مذهبی در سینمای ایران یکی از عمده ترین مسائل ضعف رسانه محسوب می شود، اشاره کرد: بخشی از ضعف مربوط به موسسه ها و مسئولین حوزه نمایشی و تلویزیونی است، همین طور سلیقه ای عمل کردن و پیگیری نکردن و یا بی اهمیت بودن در تولیدات اینطور سریال و فیلم های تاریخی مذهبی نیز بی تاثیر نیست.
وی افزود: به نظر من فیلم مذهبی چون حقیقت مذهب است و با واقعیت جامعه امروز ما فاصله دارد، خیلی مورد استقبال قرار نخواهد گرفت چونکه ما هم برای ساخت اینطور فیلم و سریال ها کم لطفی می نماییم و تلاشی هم نکرده و تمایلی هم به ساخت و هزینه های جانبی آن نداریم و حتی با مشکلات ساخت اینطور آثار کاملا آشنا هستیم.
این پژوهشگر حوزه فرهنگ اظهار داشت: هر زمان فیلم مذهبی ساخته شود که بگوید حقیقت مذهب چیست و اگر به سمت و سوی این حقیقت برویم اساسا نجات پیدا خواهیم کرد و حتما هم از طرف مخاطبان فیلم مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
او در آخر اظهار داشت: باید باید تمام تلاش خودرا به کار بگیریم تا هویت اصلی تاریخ اسلام را که ریشه در زندگی ما داشته و دارد را زنده نگه داریم و آنرا در قاب تلویزیون و رسانه بیاوریم. باید وقایع نگار و راوی خوبی در رسانه باشیم.





منبع:

1402/04/23
16:49:11
5.0 / 5
293
تگهای خبر: اسلام , امام , پیامبر , تبلیغات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس