راز ماندگاری نسل پیامبر(ص) در پرتو عفاف و عصمت حضرت زهرا(س)
به گزارش عطر حرم، در آستانه میلاد حضرت زهرا(س)، استاد دانشگاه تهران با تکیه بر کرامت، عصمت و عفاف این بانوی بزرگ اسلام، او را الگویی جاودانه برای همه مؤمنان دانست و اظهار داشت: رعایت تقوا و عفت نه فقط محدود به زمان پیامبر و اهل بیت(ع) نیست، بلکه درسهای آن امروز هم مسیر زندگی ما را روشن می کند.
به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، مجید معارف؛ استاد دانشگاه تهران، شامگاه ۱۵ آذرماه در نشست علمی «تجلی کرامت زن در سیره فاطمی» که از جانب مؤسسه بین المللی بیت الغدیر انجام شد با تبریک میلاد حضرت زهرا(س) با اشاره به اینکه این مناسبت ها می تواند سبب افزایش معرفت دینی برای همه ما و شناخت بهتر حضرتش و الگوگیری مناسب برای همه باشد، اظهار داشت: خدای تبارک و تعالی در سوره مبارکه احزاب آیه ۳۳ می فرماید: «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا»؛ در روایتی نیز پیامبر(ص) فرموده اسـت: فاطمه احسنت فرجها فحرم الله ذریتها علی النار.
بنابر روایت ایکنا، وی ادامه داد: در قرآن کریم این مقام طهارت را در مورد بانوان گذشته مانند آسیه نیز به کار برده است؛ ایشان از خدا خواست تا او را از دست فرعون نجات دهد و در کنار خودش خانه ای برای او بوجود آورد. وجود مبارک حضرت زهرا(س) نیز بستری برای ۱۱ معصوم از نسل حضرت علی(ع) و بالاتر از آن، حضرت محمد(ص) می شود.
تجلیل ائمه(ع) از پیامبر(ص)
معارف ضمن اشاره به روایات بیان کرد که امامان ما هرگاه نام مبارک پیامبر(ص) برده می شد و می خواستند سلام دهند، می گفتند: «السلام علیک یا أبی»، گاهی نیز می فرمودند: «یا جَدّی». اما روزی هارون الرشید برای خودنمایی در کنار قبر پیامبر(ص) اظهار داشت: «السلام علیک یا عَمّی». در پاسخ، امام موسی بن جعفر(ع) به جهت اینکه او را در جای خود بنشانند، فرمودند: «السلام علیک یا أبی»؛ یعنی بر پیامبر(ص) بعنوان پدر سلام کردند. این در شرایطی است که امامان(ع) از نسل حضرت فاطمه زهرا(س) و فرزندان واقعی رسول خدا(ص) هستند. خداوند متعال نیز با نزول سوره کوثر ـ که «خیر کثیر» و مصداق آن حضرت زهرا(س) است ـ نسل پیامبر اسلام(ص) را تا قیامت تضمین و حفظ نموده است.
استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: هرچقدر دشمنان و معاندان مقابل این نسل شریف توطئه کردند ـ چه با کشتار، چه با آزار و از بین بردن ـ باز هم نسل طیب، پاک و پاکدامن حضرت زهرا(س) به برکت وجود آن بانوی بزرگ در سرتاسر عالم گسترده شد. تعدادی از بزرگان همچون فخر رازی نیز در اینباره سخنان قابل توجهی مطرح کرده اند.
معارف اضافه کرد: امکان دارد پرسیده شود که طهارت باطنی و عصمت ـ که از مقامات ویژه اهل بیت(ع) است ـ چه ارتباطی با ما دارد، برای اینکه ما در آن مرتبه نیستیم. دراین خصوص دو نکته را عرض می کنم؛ نخست این که اگر پیامبر اسلام(ص)، ائمه اطهار(ع)، حضرت زهرا(س) و دیگر بزرگواران به زینت عصمت آراسته بودند، معنایش این نیست که برای حفظ این ملکه الهی در وجودشان کاری انجام نمی دادند یا مراقبت نداشتند. این بزرگواران با عبادت مداوم، روحیه معنوی خویش را تقویت می کردند و با کنترل نفس، در مقابل خواسته های نفسانی ایستادگی و مقاومت نشان می دادند.
وی اضافه کرد: ما که بالاتر از پیامبر(ص) نداریم، قرآن به ایشان فرمان داده است: «فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ ۚ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا». پیامبر(ص) می فرمودند: «أنا أستغفر الله فی کل یوم سبعین مره»؛ یعنی هر روز هفتاد بار استغفار می کنم. استغفار یکی از اذکار مهمست و اگر می گفتند: «اللهم لا تکلنی علی نفسی طرفة عین أبدًا»، واقعا تعارف نبود، بلکه از این می ترسیدند که مبادا خدای ناکرده نفس خویش را رها کنند. بنابراین، عصمت حتی برای پیامبر اسلام و حضرت زهرا(س) به معنای سلب مسئولیت در حفظ خودشان نیست.
استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مؤمنان نیز دستور به رعایت تقوا و تقویت عفاف دارند، اضافه کرد: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَانًا وَیُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ».در این آیه آمده است که اگر تقوا داشته باشید، خداوند به شما «فرقان» و بینشی می دهد تا حق را از باطل تشخیص دهید. انسان باید تقوا را در خود پرورش دهد تا از ثمرات آن بهره مند شود و حتی با روزه گرفتن، تقوای خویش را افزایش دهد.
معارف اظهار داشت: امیرمؤمنان(ع) وقتی می خواهد مؤمنین را به خوبی تشویق کند؛ در نامه ۴۵ نهج البلاغه فرمود شما در ریاضت و عفت شکم در حدی که به نان و نمک اکتفا شود نخواهید توانست همراه من باشید اما با ورع و اجتهاد و عفت و سداد به من کمک کنید(وَ لَکِنْ أَعِینُونِی بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَادٍ)؛ در راه ارزش ها که می توانید علی(ع) را یاری دهید؛ علت این که مرد کوفه نتوانستند همراه علی(ع) باشند دنیازدگی و رفاه طلبی بود و در مقابل معاویه دست و دلشان می لرزید.
خصلت متقین
معارف با اشاره به اینکه همچون نعمت های الهی، آراسته بودن به سخاوت و عفاف است، اظهار داشت: امام علی(ع) فرمودند: «أفضَلَ مِن عِفَّةِ بَطنٍ و فَرْجٍ». در خطبه متقین نیز در رابطه با خصائص متقین فرمودند: «انفسهم عفیفه؛ حاجاتهم خفیفه»؛ یعنی نفس انسان در سایه کم توقعی و قناعت حفظ می شود. روایت داریم که ثمره قناعت، عفت و خویشتنداری است و این از علائم متقین بشمار می رود.
وی اضافه کرد: عفت یک فضیلت است و علمای اخلاق گفته اند که هر فضیلتی میان دو رذیلت قرار دارد؛ مثلا شجاعت بین ترس و تهور است، که هر دو رذیله اند و حد وسط آنها شجاعت است. عفت نیز میان دو رذیله قرار دارد: یکی (شره) فروافتادن در شهوات و دیگری (خمود) ضعف و سستی که مورد تأیید اسلام نیست. عفت، حد وسط و تعادل میان این دو است.
استاد دانشگاه تهران ضمن اشاره به سوره تحریم اظهار داشت: خدا در این سوره، زن فرعون را برای همه مؤمنان ـ و نه فقط بانوان ـ الگو و مثال قرار داده است، برای اینکه او حقیقتی را شناخت و پای موسی(ع) ایستاد و خداوند دعایش را اجابت کرد. این نشان میدهد که دفاع از حقیقت محدود به زمان و مکان نیست.
خوشحال کننده ترین خبر برای فاطمه(س)
معارف ضمن اشاره به عفاف حضرت زهرا(س) اضافه کرد: وقتی ازدواج حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) شکل گرفت، پیامبر(ص) وظایف خانه را بین آن دو تقسیم کردند. حضرت فاطمه(س) در اینباره فرمودند: «بعد از نعمت اسلام، هیچ خبری به اندازه این خبر مرا خوشحال نکرد؛ چون کار خانه با من است و احساس کردم باری از دوشم برداشته شد تا بی خود با مردان اختلاط پیدا نکنم.» همینطور روایتی مشهور در رابطه با حجاب در مقابل نامحرمان نابینا وجود دارد.
وی اضافه کرد: از این روایات نباید چنین برداشت نماییم که اسلام آمده است تا زن را تنها در گوشه خانه بنشاند. چنین تفسیری شبیه به اسلام طالبانی است؛ مانند شرایطی که در افغانستان زنان حق رانندگی، تحصیل در دانشگاه و رشد علمی و اجتماعی ندارند، این رذیله است چون سبب خمود زنان می شود از طرفی، اسلام غربی است که زن را بدون حد و مرز در جامعه رها و به هزار آلودگی گرفتار کرده و در کارخانجات و صنعت به بیگاری می گیرد.
استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اسلام حقیقی، میانه این دو رویکرد است؛ همان اسلام فاطمی و زینبی. مگر حضرت زهرا(س) فعالیت اجتماعی نکرد، با رعایت عفت و تقوا، از خود و همسرش دفاع نکرد؟ یعنی زن به هنگام لزوم حضور اجتماعی دارد و تمام قد از حق و حقیقت دفاع می کند، مگر حضرت زینب(س) در کربلا در مقابل ابن زیاد و یزید، مکمل رسالت امام حسین(ع) نشد؟ و آن جمله تاریخی را فرمود: «ما رأیت الا جمیلا». این روحیه و ایستادگی در مقابل ظلم و بی عدالتی محدود به زمان و مکان نیست و پس از ۱۴ قرن، ما به فعالیت اجتماعی حضرت زهرا(س) افتخار می نماییم.
حضرت زهرا(س) گرد و غبار از روی پیامبر(ص) پاک می کرد و پیامبر(ص) فرمودند: «فاطمه ام ابیها». حضرت فاطمه(س) الگویی برای همه مردان و زنان در همه زمان ها و محل ها است، همانطور که حضرت مریم(س) و آسیه(س) نیز نمونه های بارز بودند.
به اجمال، معارف عنوان کرد: امیرمؤمنان(ع) وقتی می خواهد مؤمنین را به خوبی تشویق کند؛ در نامه ۴۵ نهج البلاغه فرمود شما در ریاضت و عفت شکم در حدی که به نان و نمک اکتفا شود نخواهید توانست همراه من باشید اما با ورع و اجتهاد و عفت و سداد به من کمک کنید(وَ لَکِنْ أَعِینُونِی بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سَدَادٍ)؛ در راه ارزش ها که می توانید علی(ع) را یاری دهید؛ علت اینکه مرد کوفه نتوانستند همراه علی(ع) باشند دنیازدگی و رفاه طلبی بود و در مقابل معاویه دست و دلشان می لرزید. وی افزود: عفت یک فضیلت است و علمای اخلاق گفته اند که هر فضیلتی میان دو رذیلت قرار دارد؛ بطورمثال شجاعت بین ترس و تهور است، که هر دو رذیله اند و حد وسط آنها شجاعت است. همین طور روایتی مشهور در ارتباط با حجاب در مقابل نامحرمان نابینا وجود دارد.
منبع: atreharam.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان عطرحرم در مورد این مطلب