حجت الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی، امروز در آئین اختتامیه دومین جشنواره علمی اساتید حوزه های علمیه خواهران كه در مركز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد عنوان كرد: ۵۰۰ مركز علمی ویژه خواهران در سراسر كشور فعال است.مدیر حوزه های علمیه خواهران كشور افزود:یكی از دستاوردهای مهم این مراكز علمی برگزاری بیش از 600 كرسی آزاداندیشی در حوزه های علمیه خواهران است.وی با ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره تصریح كرد: فعالیت های علمی همچون جشنواره علمی اساتید اهمیت زیادی در ارتقای سطح علمی و پژوهشی اساتید دارد. می توان در این برنامه های علمی از ظرفیت های بالنده اساتید در عرصه علم و پژوهش بهره گرفت. اساتید نقش مهمی در تربیت طلاب دارد، در این مسیر توجه به حوزه علم و اخلاق می تواند موجب تعالی حوزه ها گردد.مدیر حوزه های علمیه خواهران كشور خاطرنشان كرد: آیت الله شرعی نقش بالنده ای در رشد و احیاء و اعتلای حوزه های علمیه خواهران داشت كه جای تقدیر از این تلاش ها دارد.وی گفت:یكی از مطالبات مهم رهبری، توجه به حوزه انقلابی است كه در این باره نیز اساتید نقش موثری در روحیه انقلابی میان طلاب دارند در این مسیر حركت های اساتید انقلابی مانده حوزه های علمیه را نیز تضمین می نماید.حجت الاسلام جمشیدی ادامه داد: رشد علمی از شاخصه های مهم در موفقیت حوزه های علمیه به شمار می رود كه خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جهش های علمی خوبی در میان اساتید حوزه و طلاب ایجاد شده است. تولید علم یكی دیگر از شاخصه های تعالی در حوزه های علمیه است و نگرش اساتید به تولید علم و تربیت پژوهشگران و تقویت بنیه علمی می تواند در رشد حوزه های علمیه اثر گذار باشد.مدیر حوزه های علمیه خواهران كشور تصریح كرد:تاكنون 350 هسته علمی و پژوهشی توسط اساتید تشكیل شده است ضمن اینكه با مدیریت اساتید حوزه بالغ بر 650 هسته علمی و پژوهشی طلاب در حوزه های علمیه شكل گرفته و فعال است.وی عنوان كرد:بنیه علمی اساتید حوزه اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه با تكیه بر سرمایه های ارزشمند اساتید در حال حاضر 500 مدرسه علمیه دایر است و 800 هزار طلبه و 1000 فارغ التحصیل در كشور فعالیت دارند.راهیابی 172 تن از اساتید به جشنواره كشوری اساتید حوزه های علمیه خواهرانمعاون آموزش مركز مدیریت حوزه های علمیه خواهران گفت: 172 تن از اساتید به جشنواره كشوری اساتید حوزه های علمیه خواهران راه یافتند. محمود خالقی پیش از ظهر امروز در آئین اختتامیه دومین جشنواره علمی اساتید حوزه های علمیه خواهران كه در مركز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، عنوان كرد: 172 تن از اساتید به جشنواره كشوری اساتید حوزه های علمیه خواهران راه یافتند كه این امر رلشد 15 درصدی را نسبت به جشنواره نخست نشان می دهد.معاون آموزش مركز مدیریت حوزه های علمیه خواهران افزود: به طور كلی بیش از 1000 نفر از اساتید فقه و اصول و احكام،در سال جاری در این جشنواره شركت كردند كه 614 نفر به مرحله استانی راه یافته و در نهایت 172 تن نیز به مرحله كشوری راه پیدا كردند.وی خطاب به اساتید در خصوص مهم ترین رسالت آن ها در تربیت شاگرد تصریح كرد:طلاب خواهر امانت های الهی هستند كه لازم است اساتید توجه ویژه ای به تربیت شاگردان در حوزه داشته باشند. ایجاد بسترهای مناسب در جهت برگزاری دوره های آموزشی و تقویت بنیه علمی و معنوی طلاب از رسالت های مهم اساتید حوزه است.وی اظهار كرد: باید تلاش شود مباحث كاربردی در كلاس ها مطرح شود و در دروس از مبانی اهل بیت(ع) نیز بهره گیرند و در تربیت شاگردان و طلاب اهتمام ورزند. همچنین لازم است اساتید بر آموزه های دینی و تربیتی و سبك زندگی دینی تاكید داشته باشند.وی تصریح كرد: از دستاوردهای مهم در حوزه های علمیه راه اندازی تشكل های علمی اساتید در مدارس و مراكز است كه تلاش می شود مطالبات در این بخش به خوبی پیگیری شود. خلاء های استانی در تعداد مراكز تربیت مدرس در سطح استان ها دیده می شود كه در راستای از میان بردن این خلاء در حال تلاشیم.وی یادآور كرد:سامانه ملی كوثر در پاسخ گوئی به سوالات اساتید نیز فعال است و اساتید با ورود به سامانه سوالات خود را مطرح می كنند.معاون آموزش مركز مدیریت حوزه های علمیه خواهران گفت:در سطح استان ها همچنین دوره های آموزشی مختلفی برای اساتید حوزه خواهران در نظر گرفته شده است كه به مباحث علمی و مهارتی و اخلاقی را تبیین می كند. یكی از رویكردهای مهم طرح مسائل اخلاقی در این دوره های آموزشی است چرا كه باید عنصر اخلاق در كنار آموزه های علمی و مهارتی مطرح باشد. نشست اخلاقی ریحان ویژه دبیران در قم برگزار شد و تلاش می شود در استان های دیگر نیز این نشست ویژه اساتید برگزار شود.وی اظهار كرد: با توجه به اینكه در مباحث آموزشی استفاده از فناوری های نوین مورد غفلت واقع شده در این زمینه نیز امید است با حمایت های لازم بتوانیم آن را در دوره های آموزشی و مهارتی عملیاتی كنیم.تواضع، فروتنی، صبر، تهذیب و اخلاق از شاخصه های مهم اساتید در حوزه استمدیرجامعه الزهرا(س) گفت: تواضع، فروتنی، صبر، تهذیب و اخلاق و بها دادن به شاگردان از شاخصه های مهم اساتید در حوزه است. حجت الاسلام سید محمود مدنی امروز در آئین اختتامیه دومین جشنواره علمی اساتید حوزه های علمیه خواهران كه در مركز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد با اشاره به برترین شاخصه های اساتید موفق در حوزه عنوان كرد: تواضع، فروتنی، صبر، تهذیب و اخلاق و بها دادن به شاگردان از شاخصه های مهم اساتید در حوزه است.مدیر جامعه الزهرا(س) افزود: استاد موفق شاخصه های مهمی دارد یكی از شاخصه های مهم بهره گیری از علوم و كسب علم در همه دوران است در این راستا استاد موفق فردی است كه نسبت به علوم روز نیز آگاه باشد. خودباوری از دیگر شاخصه های مهم اساتید است یك استاد نمونه فردی است كه جایگاه و مرتبت علمی خود را باور دارد و برای آن منزلت قائل است.حجت الاسلام مدنی اظهار كرد: اساتید فرهیخته و موفق در كمال تواضع و فروتنی به تدریس می پردازند و برای تربیت شاگردان اهتمام می ورزند. اساتید موفق شاخصه های دیگری دارند یكی از این شاخصه ها این است كه تدریس به شاگردان را سربازان ولی عصر(عج) بدانند و خود را خادمان این سربازان بدانند.مدیرجامعه الزهرا(س) تصریح كرد:اساتید تلاش گر آنانی هستند كه برای اشاعه دین و تربیتن شاگردان مجاهدت می كنند و با دلسوزی همه وقت خود را صرف تلاش های علمی می كنند. هر درسی كه استاد به شاگردان بدهد موجب رشد و تعالی علمی می شود از این رو باید دقت لازم صورت گیرد تا هر سخنی در كلاس درس كه جایگاه و اهمیت زیادی دارد بیان نشود.حجت الاسلام مدنی اظهار كرد: اساتید حوزه باید اخلاق و تهذیب را در خود رشد دهند تا شاگردان نیز این اخلاق و تهذیب را فرابگیرند. یكی از شیوه های مهم در تعالی حوزه های علمیه، استاد محوری است، استادی كه با اخلاق و روش های صحیح به تدریس می پردازد در واقع بر دلهای طلاب حكومت می كند. هر چه در زمینه تقویت بنیه علمی حوزه ها توسط اساتید تلاش شود بهتر می توان مانع از نفوذ دشمن شد.وی تصریح كرد: تربیت مراجع و علمای بزرگ نتیجه پرورش شاگردان در بطن حوزه های علمیه است. از این رو اساتید حوزه رسالت خود را به خوبی بشناسند و در مسیر تحقق آن تلاش كنند.