برگزاری همایش بر بال اربعین ویژه بانوان

برگزاری همایش بر بال اربعین ویژه بانوان عطر حرم: مدیر موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) با بیان این كه ما در همایش «بر بال اربعین» به دنبال مبدأ و مقصد برای جریان اربعین هستیم، اظهار داشت اربعین بیش از این كه عقلی باشد یك جریان حسی می باشد و ما می توانیم از ظرفیت بانوان جامعه برای پیشبرد اهداف اربعین در عرصه مسائل علمی و فرهنگی بهره ببریم.



به گزارش عطر حرم به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سعید اصفهانی در نشست خبری همایش «بر بال اربعین» با بیان این كه این همایش در زنجیره همایش های علمی و فرهنگی اربعین برگزار می شود، اظهار كرد: امسال با حضور بانوان فرهیخته در روز پنجشنبه (26 مرداد) همایش علمی و فرهنگی «بر بال اربعین» در مسجد حضرت ولی عصر (عج) در شهرك شهید محلاتی برگزار می شود.
وی ادامه داد: كنگره بین المللی «عهد مع الحسین(ع) و لقاء الحسین (ع)» امسال برای دوره متوالی در عراق و همزمان با مراسم اربعین شكل می گیرد كه این كنگره مقدماتی دارد كه از شش ماه قبل ظرفیت های آن مورد بررسی قرار گرفته است. در ماه رجب مجموعه مقدماتی این همایش آغاز شده و دومین همایش آن ویژه خواهران در روز پنجشنبه است و سومین برنامه ما در راستای كنگره اصلی اربعین، همایش ملی اساتید با مشاركت آستان قدس رضوی در مشهد است و چهارمین برنامه ما بهره گیری از ظرفیت دانشجویان است كه در ایام محرم برپا می شود.
مدیر موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) تاكید كرد: مجموعه این فعالیت ها در مسجد كوفه در دانشگاه نجف به محضر حضرت علی(ع) و سیدالشهداء تقدیم می شود. آنچه سبب می شود كه این موسسه در فضای علمی و فرهنگی اربعین تمركز كند، دیدن یك خلأ بزرگ در جریان اربعین بود و دشمن در صدد است كه از این طریق فعالیت هایی داشته باشد. شورای امور خارجه آمریكا یك برنامه 30 ساله دارد و آن جنگ مذهب علیه مذهب است و آن را با داعش آغاز كرد.
اصفهانی یادآور شد: در میان این همه جریان تفرقه و نفاق، اربعین با محور امام حسین (ع)، امام آزادی، می تواند سبب ایجاد همدلی شود و تفرقه در منطقه خاورمیانه از بین برود و یك محور اتحاد، انسجام و جامعه توحیدی شكل بگیرد. ظرفیت اربعین در سال های اخیر یك فضای بی نظیری را شكل داده كه فراتر از حج است.
او تاكید كرد: اربعین نه به عنوان اتفاق در سرزمین عراق بلكه به عنوان یك جریان وحدت آفرین در جهان مطرح است و ایران و عراق را به دولت های استراتژیك و قدرتمند تبدیل می كند. فراگیر شدن اربعین برای یك روز و یك ماه نیست بلكه در تمام روزها و مكان های جغرافیایی اربعین قابل بررسی است. خلأ فضای علمی در اربعین سبب شد كه این موسسه در این پنج سال تلاش كند كه یك هم افزایی با اساتید و نخبگان كشور داشته باشد و كمیسیون های علمی تشكیل بدهیم تا ابعاد اربعین مورد بررسی قرار گیرد.
مدیر موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین (ع) افزود: تاكید بر اینكه نخبگان در زمان اربعین این اندیشه را بررسی كنند به دلیل سیاست گذاری ما است. برای اولین بار این جریان علمی در درون خود پدیده مورد بررسی قرار می گیرد. اگرچه كه هنوز ما از جریان علمی پدیده دورتر هستیم. این همزمانی مطالعه علمی می تواند نكات ارزشمندی از اربعین را برای جامعه بیان كند. ما باید از ظرفیت های آكادمیك و حسی افراد در حوزه های مختلف علمی و هنری بهره ببریم.
اصفهانی یادآور شد: بانوان در عرصه فضای اربعین بسیار تاثیرگذار هستند. در همایش روز پنجشنبه دو پنل علمی شامل «فرهنگ و آینده» و «فرهنگ و اجتماع» داریم. در كنار این پنل های، علمی در صدد هستیم كه از شعر و ادب، خاطره نویسی و غیره بهره ببریم. قورچیان یكی از نقاشان ارزشمند كشورمان در این مراسم حضور دارند و در این مراسم از خانواده شهدای مدافع حرم تجلیل می شود. در جریان اربعین بحث شناخت آینده بسیار مورد توجه است و ما در صدد مقصدشناسی جریان اربعین هستیم.
وی ادامه داد: جمع كثیری از افراد و جریان های فكری با وقوع هر جریان این سوال را مطرح می كنند كه آیا زمان ظهور نزدیك شده است، ماجرای داعش كه شكل گرفت خیلی ها به این جریان تاكید كردند اما نباید فراموش كنیم كه هنوز در جامعه ما آن گونه كه باید نگاه به مهدویت و ظهور تغییر نكرده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مهدویت ساماندهی شد اما ما باید در این زمینه اقدامات بیشتری داشته باشیم. گاهی مجموعه های فكری و سیاسی ما در حوزه مهدویت دچار اختلال می شود. جریان اربعین یكی از جریان هایی است كه باید به آن توجه كنیم و بدانیم كه این جریان كدام بخش از مهدویت را پشتیبانی می كند.
مدیر موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین (ع) ادامه داد: این كه ما فقط بخواهیم فضا را با مسائل تطبیق بدهیم درست نیست. اندیشمندان ما در رابطه با بحث ظهور هنوز در جاهایی اختلاف دارند اما اگر یك جامعه علمی در این رابطه شكل بگیرد می توانیم پدیده ها و ماجراها را به صورت شاخص تر بررسی كنیم كه اربعین ظرفیتی است كه نباید از آن غافل شویم. ما در این همایش به دنبال مبدأ و مقصد برای جریان اربعین هستیم تا بتوانیم از آفت ها و آسیب ها دور شویم. جریان اربعین بیش از این كه عقلی باشد یك جریان حسی است و بانوان در جریان حس قوی تر هستند و می توانیم از آنها بهره ببریم. در این همایش تلاش می شود كه از ظرفیت های تمدن سازی بانوان برای آینده با فضای اربعین بهره ببریم.
 

1396/05/24
23:53:52
5.0 / 5
5685
تگهای خبر: بانوی ایرانی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس