توضیحات رئیسی درباره حوادث دهه ۶۰

خداوند از كسی كه شبهه مالیات های آستان قدس را تولید كرد، نگذرد

خداوند از كسی كه شبهه مالیات های آستان قدس را تولید كرد، نگذرد عطر حرم: تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به برخی مسایل مربوط به دهه 60 اظهار داشت: قضایایی در رسانه ها نسبت به بنده مطرح می كنند. كسانی كه اهل حقوق هستند فرق بین دادگاه، رئیس دادگاه و دادستان را می دانند؛ منتها یك آقایی این سخنان را اظهار داشت كه هرچند خودش ادعای حقوقی بودن را داشت اما فرق بین رئیس دادگاه و دادستان را نمی دانست.


به گزارش عطر حرم به نقل از ایسنا، حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی شب گذشته در دیداری صمیمی با دانشگاهیان در دانشكده علوم پایه دانشگاه فردوسی اظهار نمود: شنیدن سخنان دانشجویان برای ما یك نعمت است؛ ممكن است سخنی با لحن دانشجویی كه البته با آن ناآشنا نیستم، گفته شود. نگران این نیستم كه نكاتی از جانب دانشجویان مطرح شود، خصوصا این كه می دانم سخنان عموم دانشجویان و اساتید گرامی ما بعنوان كسانی كه در یك مركز علمی مسایل مختلف اجتماعی و دستگاه ها و عملكردها را رصد می كنند، باید شنیده شود.
استفاده از جوانان و فرهیختگان مشهدی و اهل خراسان رضوی جزو اولویت های آستان قدس رضوی است.
وی با اشاره به لزوم برخورداری نهاد آستان قدس از نقشه راه اظهار داشت: این نكته بسیار درستی است. البته خوشبختانه آستان قدس در سال قبل یك برنامه راهبردی را با تعیین شاخص هایی تهیه كرد و بیش از 400 شاخص از همه فعالیت های آستان قدس احصا شد كه با یك كار مداوم مدیریتی به صورت داشبوردی پیش روی همه بخش های این مجموعه وجود داشته و همه بخش ها می توانند با این داشبورد عملكرد خویش را ببینند. این داشبورد پیش روی همه معاونین و بخش ها وجود دارد و برنامه ریزی شده امسال دومرتبه در شاخص های احصا شده، بازنگری شود.
رئیسی ادامه داد: هم چنین استفاده از نیروهای مشهدی و هم استانی از اولویت های ماست. علاوه بر این از دیگر اولویت های ما استفاده از جوانان با كارآمدی های مختلفی كه دارند، در بخش های مختلف است. این مساله مورد تاكید ما در جلسات مختلف با حضور مدیران آستان قدس بوده است. من هم در برنامه های آستان قدس بر این نكته تاكید داشته ام كه هم توجه به جوان و هم توجه به نیروهایی كه از فرهیختگان مشهد مقدس هستند، در دستور كار ما قرار دارد. با این حال در بعضی بخش ها باید از چهره های ملی هم بهره برد.
تولیت آستان قدس رضوی در مورد مسئولیت های خویش در بخش های مختلف عنوان كرد: من زمانی كه در سازمان بازرسی كل كشور حضور داشتم، با دولت های مختلف كار كردم كه بعضی از آن ها از نظر سلایق سیاسی هم با من نظر متفاوتی داشتند. همگان معتقد بودند به این كه سازمان بازرسی یك نگاه منصفانه دارد و هم من 3 سال بعد از فرمان مقام معظم رهبری مرتبط با مبارزه با مفاسد اقتصادی برای همه كارشناسان ارشد، مدیران میانی و مدیران عالی كشور، تمام دستگاه های اجرایی كشور را پشت ویترین و به نمایش گذاشتم.
وی اضافه كرد: 5000 نفر از مدیران عالی و میانی كشور از 3 نمایشگاهی كه من در 3 سال پایانی خدمتم برگزار كردم، بازدید كردند و جمع بندی همه نظرات آنان با همه سلایق سیاسی حاكی از این است كه سازمان بازرسی صدمه شناسی های مهمی انجام داد. در حوزه های مختلفی غرفه تشكیل داده شد. ابتدا برخی می گفتند مگر شما وزارتخانه ها هستید كه می خواهید فعالیت خویش را به نمایش بگذارید؟ سازمان بازرسی چه چیز را می خواهد نمایش دهد؟ اما ما تمام مسایل كشور را در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بخصوص چون مساله مبارزه با مفاسد اقتصادی بود، با تاكید بر این حوزه بررسی و اعلام كردیم.
رئیسی با بیان این كه مقام معظم رهبری رسما این مساله را مورد تقدیر قرار دادند و چندین مرتبه از دفتر ایشان از این نمایشگاه بازدید شد، اظهار داشت: در این رابطه با حفظ همه احترامات به همه ولی خط قرمز ما بی استناد سخن گفتن بود. در واقع باید سخن متقن و مستند زده بشود.
تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان كرد: همیشه تلاش من در حوزه های مختلف این بوده، آنچه كه باید برای تحقق عدالت باید انجام بشود، صورت پذیرد. اگر نارسایی دیدم ابتدا به مسئولان مربوطه و در ثانی به دفتر منتقل می كردم. اگر منظور از اعلام، اعلام عمومی باشد، شاید ما خیلی از این اعلام ها را موثر ندانیم؛ بعضی از این اعلام ها در جهت مسایل خاصی است ولی اجرای عدالت، رفع نارسایی و صدمه ها را باید با هر قدرت و توانی دنبال كرد و من تمام تلاشم در این مدت این بوده كه در این جایگاه كاری انجام دهم كه اقتضای اجرای عدالت است.
رئیسی در مورد مساله همكاری نیروهای بسیج با آستان قدس رضوی اظهار داشت: ما از این همكاری در همه سطوح استقبال می نماییم و هم اساتید و هم دانشجویان می توانند برای مجموعه ما موثر باشند. تاكید ما این است كه بسیجیان كه آن ها را به هیچ جریان خاصی منتسب نمی دانیم و همه نیروهای دغدغه مند انقلاب اسلامی و نیروهای پرارزش می توانند به صورت موثری در خدمت آستان قدس قرار گیرند.
سال گذشته بیش از 2500 شغل بوجود آورده ایم
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به وضعیت بیكاری در كشور عنوان كرد: یكی از دستورات كار ما این بوده كه كسانی كه در آستان قدس فعالیت دارند، بیكار نشوند. سال قبل در استان برخی كارگران با تعطیل شدن كارخانه ها و بنگاه های تولیدی بیكار شدند. تلاش ما این بوده در این 2 سال یك كارگر در آستان قدس رضوی بیكار نشود. تا اسفند سال قبل یك حقوق بگیر در آستان قدس رضوی كه بیش از 18 هزار كارمند و حقوق بگیر دارد، نداریم كه حقوق و عیدی دریافت نكرده باشد چون برخی كارخانه ها 3 ماه، 4 ماه، 6 ماه، حقوق پرداخت نكرده اند.
وی افزود: ما كوشیده ایم شغل تولید نماییم. در واقع تلاش شده اول تولید شغل مناسب در دستور كار قرار گیرد، سپس برای آن فردی در نظر گرفته شود.
رئیسی خاطرنشان كرد: در این راستا اقداماتی در دستور كار قرار دادیم كه در نتیجه آن مشاغلی در سطح استان خراسان بزرگ فعال گشته است. بعنوان نمونه قنات هایی را در جنوب خراسان لایروبی كردیم كه با همین كار حدود 700 شغل بوجود آمد. در كلات دام های سبك به بسیاری داده شد كه همین امر منجر به ایجاد شغل شده است. مغازه های اطراف حرم را در اختیار خیلی از مددجویان قرار داده ایم تا تولیدات دستی خود كه بازار مصرف نداشت را عرضه كنند. هم اكنون خیلی از این مغازه های اطراف حرم واگذاری قطعی نمی گردد و فروش كلا تعطیل شده است.
آستان قدس را رقیب بخش خصوصی قرار نداده ایم
وی ادامه داد: علاوه بر این سوغات زائر باب شده و خیلی از شركت های تولیدی و بخش های تولیدی وارد این كار شده اند و تولیدات خویش را عرضه می كنند. آستان قدس را رقیب بخش خصوصی قرار نداده ایم بلكه ما حامی بخش خصوصی هستیم نه رقیب آن.
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار نمود: من پیشتر اعلام نموده ام، بودجه ما یك هزارم بودجه دولت می باشد و قبلا اعلام نموده بودیم هزار شغل تولید می نماییم. امروز اعلام می كنم سال قبل بیش از 2500 شغل بوجود آورده ایم.
اكثر شركت های آستان قدس زیان ده هستند
رئیسی با بیان این كه من اعتقاد به شفافیت دارم، اظهار داشت: در سال نخست مسئولیتم، در 3 تا 4 ماه اول، مجامع عمومی همه شركت های آستان قدس برگزار گردید. اغلب شركت های آستان قدس زیان ده هستند. هم اكنون در حال بررسی راهكارهای برون رفت از این مشكلات هستیم تا حتی اگر مقرر است شركت ها واگذار شود، سودده شود و سپس واگذار گردد.
تولیت آستان قدس رضوی تصریح كرد: من به دوستان خود هم گفته ام، عدد و رقم هایی را نسبت به این وضعیت شركت ها آماده كنند. اگر اعداد و ارقام برخی شركت ها را اعلام كنم، خواهید دید شرایط چگونه است. هر كدام از این شركت ها وضعیت خاص خویش را دارد و این قابل تبیین است و ان شالله بزودی گزارش وضعیت شركت ها را به نحوی اطلاع رسانی می نماییم كه هم در جهت شفافیت باشد و هم بدانید وضعیت درآمدی آستان قدس به چه شكل است.
رئیسی در مورد سوالی در مورد لزوم پشتیبانی از پژوهش ها بیان كرد: حتما این كار را می نماییم. بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی و سایر بخش های پژوهشی و علمی آستان قدس حتما این حمایت را خواهند داشت. منتها باید سازوكار این امر فراهم گردد و در این زمینه می توان با بخش های مختلف دانشگاه كه با ما در ارتباط می باشد، همكاری در حوزه پژوهش با دانشگاه فردوسی و دیگر مراكز علمی را داشت.
خداوند ان شالله از آن كسی كه شبهه مالیات های آستان قدس را در اذهان تولید كرد، نگذرد
عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد وضعیت و نحوه پرداخت مالیات در آستان قدس رضوی اظهار داشت: ما چند مرتبه این مساله را توضیح دهیم؟ خداوند ان شالله از آن كسی كه این شبهه را در اذهان تولید كرد، نگذرد. به امر امام بزرگوار آستان قدس رضوی و شركت های تابعه از مالیات معاف خواهند بود. ما تا امروز در حال پرداخت مالیات ارزش افزوده، مالیات تكلیفی و مالیات های جمعی خرجی با نظارت سازمان مالیاتی كشور بوده ایم.
وی ادامه داد: چند روز پیش هم هیاتی از سازمان امور مالیاتی كشور فقط برای تقدیر و تشكر از آستان قدس رضوی آمدند، چون سازمان و مجموعه آستان قدس مجموعه خوش حسابی است.
رئیسی با بیان این كه در این 2 سال ما مالیات های آستان قدس را پرداخت كرده ایم، اظهار داشت: منتها باید پرسید آیا فقط مالیات آستان قدس مساله است؟ چرا از یقه سفیدهایی كه مالیات پرداخت نمی كنند، نمی گویید؟ چرا نمی گویید كسانی كه فرار مالیاتی دارند و بیشترین درآمد را از كشور و از حلقوم این مردم دارند، یك قران مالیات پرداخت نمی كنند؟ این ها مسایل این كشور است. عدد و رقم آن را از خود وزارت امور اقتصادی و دارایی بپرسید كه میزان فرار مالیاتی در كشور چقدر است؟ كارمندان هر دستگاه ابتدا مالیات می پردازند ولی كسانی هستند كه درآمدهای كذایی در كشور دارند؛ چرا سراغ این ها نمی روند كه مالیات شان پرداخت شود؟ این ها كه امر ناشناخته پیچیده دست نیافتنی نیست و مسایل روشنی است.
تولیت آستان قدس رضوی تصریح كرد: یكی از گزارشات روشنی كه در دوران مسئولیتم در سازمان بازرسی كشور در ادوار مختلف دارم، همین فرارهای مالیاتی بوده است. سخن در صدمه شناسی نیست سخن در صدمه زدایی است كه این امر در كشور اراده جدی می خواهد.
وی افزود: آیا واقعا مشكل كشور مشكل برنامه است؟ چه میزان رساله های كارشناسی ارشد و دكتری با پیشنهادات كارگشا داریم؟ این پیشنهادات باید در عرصه اجرا وارد شود. مجریان كجا هستند؟ مساله این است. مساله این است كه باید برنامه پنجم و ششم اجرا شود؛ سخن در این زمینه است.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این كه مركز هنرهای آستان قدس رضوی آمادگی این را دارد كه از فرهیختگان و هنرمندان استفاده نماید، خاطرنشان كرد: هنر هنرمندان مشهدی همیشه آمیخته با حكمت بوده و هنرمندان ما آثار فاخر و ارزشمندی را تولید كرده اند و این ها حتما مورد حمایت آستان قدس هستند و ما هم زمینه بروز و ظهور بیش از پیش این مساله را فراهم خواهیم كرد. ظرف چند وقت اخیر در آستان قدس رضوی مانند رواق امام كه در آن سخنرانی می شود، یك مركزی بعنوان شعر دعبل راه اندازی كرده ایم كه شاعران و فرهیختگان به آنجا آمده و اشعار خویش را قرائت می كنند. نمونه این فعالیت ها را در بخش های دیگر با ظرفیتی كه وجود دارد، دنبال خواهیم كرد.
راه اندازی یك مجموعه 530 واحدی برای جوانان تازه ازدواج كرده
وی بیان كرد: در همان سال نخستی كه افتخار خادمی آستان قدس رضوی نصیب من شد، مجموعه ای برای اسكان جوانان تازه ازدواج كرده افتتاح شد كه درصد قابل توجهی از فعالیت آن انجام شده است. این مجموعه شامل 530 واحد است.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح كرد: البته ما به این مقدار بسنده نخواهیم كرد. در ارتباط با تولید و احداث خوابگاه برای دختران و پسرانی كه آماده ازدواج هستند هم «زمین از ما، ساختمان از شما». امكان آن را ما فراهم می نماییم. باید بگذاریم زمینه ازدواج جوانان پا گیرد و كار عملیاتی و اجرایی صورت دهیم چون حوزه فعالیت ها حوزه اقدام و عمل است.
رئیسی با اشاره به ایجاد امكان برای اسكان زوار دانشجو اظهار نمود: ما آمادگی آن را داریم برای اسكان زائرین دانشجو از سراسر كشور مشاركت نماییم. در واقع ما می توانیم برای این كار زمین لازم را فراهم نماییم و مجموعه وزارت علوم هم امكانات را فراهم آورد تا به صورت مشاركتی مراكز اقامتی برای دانشجویان از سراسر كشور آماده شود.
تولیت آستان قدس رضوی با تاكید بر ضرورت بكارگیری توان بازنشستگان در این مجموعه اضافه كرد: تاكید ما این است نباید مشورت با بازنشستگان را از نظر دور داشت. بازنشستگان به جهت برخورداری از تجربه باید بعنوان چراغ راه مورد استفاده قرار گیرند. با این حال در بخش اجرا چنین اعتقادی ندارم. من 20 ساله بودم كه در سال 59 دادستان كرج شدم. امام این زمینه را فراهم كردند و خیلی ها این گونه بودند. ما معتقدیم كشور از توجه به جوانان هیچ گاه ضرر نكرده و ضرر نمی كند و می توان ریسك آن را پذیرفت. باید به جوانان نه در سخن بلكه در عمل توجه داشت. در عین حال بازنشستگان با عنایت به تجربیاتی كه دارند، می توانند بعنوان مشاورین خوب فعالیت كنند.
جریان منافقین در سال 60، جریان داعشی های آن سال بود

به گزارش عطر حرم به نقل از ایسنا، رئیسی در مورد غائله منافقین در سال 60 عنوان كرد: بعضی از این فیلم ها مانند دو قسمت اخیر سریال پایتخت به خوبی نشان داد كه داعشی ها چه كردند. جریان منافقین در سال 60، جریان داعشی های آن سال بود كه به جان ملت افتاد؛ به صورتی كه 17 هزار نفر از رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس دیوان عالی كشور و خیلی از مسئولان را به شهادت رساندند. در خیابان می آمدند و هركس عكس امام را در مغازه خود نصب كرده بود، به شهادت می رساندند. آن روز امام بزرگوار ما در مورد این جریان بسیار خطرناك فریاد می زد ولی بعضی ها خیلی دقیق توجه نمی كردند. بعدها همین ها تبدیل شدند به سربازان با یونیفرم آمریكایی ها كه وقتی مردم به عراق برای زیارت می رفتند، به آمریكایی ها اطلاعات می دادند.
وی با اشاره به مثالی افزود: درحال حاضر حكم خیلی از قاچاقچیان موادمخدر معلوم است؛ یعنی دادگاه بدوی و دادگاه تجدیدنظر حكم صادر كرده اند و دیوان عالی كشور هم آن را تایید كرده ولی حكم اجرا نشده است. تعداد این افراد زیاد است و در سراسر كشور چندین هزار نفر هستند كه تمام مراحل قانونی و صدور حكم آن ها طی شده و تنها اجرای حكم باقی مانده است.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: با قاچاقچیان برخورد می گردد اما برخی هستند كه مشمول قانون هستند ولی مصلحت است هم اكنون حكم شان در یك مقطعی اجرا نشود؛ معنای این سخن این نیست كه حكم وی اجرا نشود چون حكم او قطعی است. در آن زمان هم همه مراحل صدور حكم بعضی از این منافقین طی شده بود و مراحل دادگاه ها را گذرانده بود و از نظر قانونی حكم آن ها روشن بود.
یك آقایی سخنانی اظهار داشت كه هرچند خودش ادعای حقوقی بودن را داشت اما فرق بین رئیس دادگاه و دادستان را نمی دانست
رئیسی تصریح كرد: قضایایی در رسانه ها نسبت به بنده مطرح می كنند. كسانی كه اهل حقوق هستند فرق بین دادگاه، رئیس دادگاه و دادستان را می دانند؛ منتها یك آقایی این سخنان را اظهار داشت كه هرچند خودش ادعای حقوقی بودن را داشت اما فرق بین رئیس دادگاه و دادستان را نمی دانست. رئیس دادگاه حكم صادر می كند و دادستان كار مدعی العموم را انجام می دهد. این ها جزو اولیات دانش حقوق است. كسی كه سال اول دانشكده حقوق باشد، فرق بین رئیس دادگاه و دادستان را می داند.
قهرمان ملی مبارزه با نفاق امام خمینی(ره) است
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این كه من در طول این مدت رئیس دادگاه نبوده ام؛ افتخار من این بوده كه همیشه مدعی حقوق مردم بوده ام، اظهار نمود: برخورد با جریان نفاق از آن برخوردهایی بوده كه افتخار آن مربوط به امام است. اگر گروه های داعش، القاعده و النصره را گروهی سیاسی بدانیم، این سوال پیش می آید كه آقای حاج قاسم آنجا چه می كند؟ اگر این جریان بسیار خطرناك دست ساخته انگلیس و اسرائیلی ها برای كشتار در امت اسلامی و این كه كشورهای اسلامی را بر هم زند، بدانیم، آقای حاج قاسم می گردد قهرمان ملی. امروز قهرمان ملی مبارزه با نفاق امام خمینی(ره) است.
وی ادامه داد: او مرد بزرگی بود كه نفاق را زمانی تشخیص می داد كه خیلی ها نمی توانستند تشخیص دهند. او مرد بزرگی بود كه خوب اخطار می داد زمانی كه خیلی ها متوجه نبودند بر كشور چه می گذرد. قهرمان ملی مبارزه با نفاق امام است. ایشان پیشتاز این ماجرا بود. حال ببینید شبهاتی كه در اذهان تولید می كنند؛ كدام كشور اجازه می دهد با رئیس جمهورش، نخست وزیرش، رئیس دیوان عالی كشورش و مردمش این گونه برخورد شود؟ یك مومن متدین به همراه خانواده اش را سر سفره افطار به رگبار بستند.
رئیسی خاطرنشان كرد: این ها در تاریخ جنایت كردند. یكی از افتخارات نظام برخورد با جریان نفاق است. این را باید یكی از افتخارات كشور شمرد. یكی از افتخارات من هم این است كه با فساد، نفاق، دزدی، كلاهبرداری و شرارت در طول تاریخ عمرم مبارزه كردم و مبارزه خواهم كرد.
تولیت آستان قدس رضوی تصریح كرد: شناخت وظیفه، عمل به آن و ایستادگی در راه هدف وظیفه ماست. من آمادگی دارم در جلسات محدودتر نسبت به هر ابهامی سخن بگویم اما خواهش من این است اگر برای برخی عزیزان مساله روشن شد، خود مبلغ ماجرا شوند. حقیقتا سرباز بزرگی هستیم كه به فهم و شناخت و باور مردم نه بعنوان یك شعار عقیده مند است.
وی با تاكید بر ضرورت تبدیل مشهد به شهری دارای مرجعیت علمی عنوان كرد: من ابتدای ورودم به مشهد اعلام كردم، می خواهیم مشهد دارای مرجعیت علمی شود. منظور از این سخن تنها آستان قدس نیست بلكه تمام دانشگاه ها و حوزه علمیه كهن مشهد و خراسان را شامل می گردد و همه این ها بستر مرجعیت علمی است. این ظرفیت در اینجا وجود دارد كه فرهیختگان بسیاری جذب این بستر شوند. دستیابی به مرجعیت علمی امر آرمانی و دست نیافتنی نیست. این ظرفیت در این دانشگاه و حوزه علمیه خراسان كه یك حوزه كهن و توانمند است، وجود دارد.
رئیسی افزود: ظرفیت بالقوه و بالفعل خراسان می تواند مشهد را به بركت وجود حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) برخوردار از مرجعیت علمی كند. استدعای ما از دانشگاه فردوسی این است كه كمك نماید این مرجعیت علمی برای مشهد اتفاق افتد. ما به بركت امام رضا(ع) می توانیم این جایگاه را پیدا نماییم و یقین داریم این مرجعیت علمی به نفع كشور و نظام خواهد بود.



1397/02/12
14:38:27
5.0 / 5
4527
تگهای خبر: اسلام , اسلامی , امام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس