حجت الاسلام كلباسی:

الگوسازی صدا و سیما در مناسبت های مذهبی

الگوسازی صدا و سیما در مناسبت های مذهبی به گزارش عطر حرم یك كارشناس مهدویت اظهار داشت: رسانه ملی باید در برنامه های دینی و مذهبی خود و همینطور سایر برنامه ها بین معرفت و احساس یك تعادل برقرار كند كه رمز ماندگاری عاشورا و مناسبت های دینی، همین تعادل میان معرفت و احساس است.



حجت الاسلام والمسلمین مجتبی كلباسی در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینكه شكی نیست كه رمز ماندگاری و توسعه عاشورا و عزاداری تركیبی از معرفت و احساس است، اظهار نمود: سینه زنی، زنجیرزنی، تعزیه خوانی و مداحی در كنار سخنرانی و معرفت افزایی باید در كنار یكدیگر قرار گیرند، اما تعادل برقرار كردن بین معرفت و احساس امر بسیار مهمی است كه باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی ادامه داد: متأسفانه شاهد این صدمه هستیم كه در خیلی از موارد مردم اشتیاق بیشتری به روضه خوانی از خود نشان می دهند و بر همین مبنا گاهی می بینیم معرفت افزایی در مجالس عزاداری رو به كاهش است. متأسفانه گاها یكی از دلایل این مشكل صداوسیما و رسانه ملی است كه افراد زیادی آن را مشاهده و از آن الگوگیری می كنند.

قائم مقام اسبق ستاد اقامه نماز ادامه داد: این رفتارِ رسانه ملی كه گاهی در مواردی الگوسازی نادرست دارد، فقط مربوط به این ماه نیست بلكه ما در سایر مناسك و مراسم های مذهبی چون حج و عرفات هم شاهد این مورد هستیم كه برگزاری مراسم عرفات را فقط مداحان بر عهده دارند. ما نمی گوییم این رفتار غلط است، اما گاها باید در تمام موارد یك سخنرانی و معرفت افزایی و دلیلِ چرایی و شكل گیری یك مبحث برای مردم با استفاده از منبرها مشخص شود.

كلباسی بیان كرد: ورود به عرصه عزاداری و مداحی آسان است، اما اینكه مردم چقدر می توانند از این امر معرفت كسب كنند كاری بس دشوار است. تعادل و اعتدال در مسئله معرفت و احساس در مجالس عزاداری و آن چیزی كه از رسانه ملی پخش می گردد بسیار مهم و تأثیرگذار است. صداوسیما گاهی در سخنرانی ها حتی فقط به برخی افراد اكتفا می كند و خیلی از افراد دیگر امكان اینكه خود و سخنان شان را به مردم بگویند، ندارند.

وی تأكید كرد: گاهی برنامه های تلویزیون فقط با مداحی هایی پُر می گردد كه در بعضی از آن ها اشكالاتی وجود دارد و سخنانی گفته می گردد كه دارای تحریف و بی ریشه است. باید دستگاه های تبلیغی و مكان هایی كه الگوسازی را به مردم ترویج می دهند درصدد رفع این صدمه برآیند. دلیل آن به نظر من این است كه برای پخش برنامه ها در روزهای مناسبتی خیلی در طول سال برنامه ریزی صورت نمی گیرد و در همان زمانی كه نزدیك شكل گیری مراسم مذهبی است، گاها جلساتی تشكیل می گردد و برنامه سازی صورت می گیرد.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان كرد: برنامه ریزی برای رسانه ای كه مردم از آن استقبال می كنند باید با تعادل همراه باشد و الگوی مناسبی را در تمام زمینه ها و به خصوص در مراسم و مناسك دینی به مردم عرضه بدهند. منبری ها هم باید مطالب شان به روز و صحیح باشد تا اینگونه استقبال بیشتری از آن ها صورت بگیرد. صرفا نباید یك مجلس احساسی برگزار كنیم و بعد از آن دیگر كاری به معرفت افزایی مردم نداشته باشیم. ما اگر الگوی مناسبی را به مردم عرضه بدهیم، با استفاده از مجالس عزاداری می توانیم بیشترین تأثیر و بهترین مطالب را به مردم عرضه بدهیم.



 

1396/07/14
19:45:55
5.0 / 5
6194
تگهای خبر: عاشورا , اسلام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس