حجت الاسلام ابوالحسن نواب:

شیعه و سنی به یكدیگر تنیده هستند، نباید از گفتگو خسته شد

شیعه و سنی به یكدیگر تنیده هستند، نباید از گفتگو خسته شد به گزارش عطر حرم رییس دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار داشت: شیعه و سنی به یكدیگر تنیده هستند و در طول تاریخ سنی ها مثل سپر محافظ برای شیعه ها عمل كردند.


به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، نشست علمی تطبیقی «مذاهب اسلامی بایسته ها و لزوم ها» به همت مركز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی، در مشهد برگزار گردید. حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب، سخنران این نشست بود. در ادامه بخش هایی از سخنان وی می آید؛ تأكید رهبران دینی بر تعامل ادیان شیعه و سنی باید با یكدیگر اردو داشته باشند و با علما دیدار داشته باشند و بدانند كه پیروزی از آن شماست. در واقع پیروزی از آن كسانی است كه گفت وگو می كنند؛ حدیث امام صادق (ع) بر این مسأله تاكید دارد كه آزادی سبب گسترش تشیع می گردد.در حال حاضر در غربی ترین نقطه آفریقا و تنگه جبل الطارق كه واسطه اروپا و آمریكا است، صدها هزار نفر از مراكش به كشورهای اروپائی رفتند؛ در آنجا یك مسجد است كه شیعه و سنی در آن حضور دارند. اهل فن می گویند با این كار تشیع رشد پیدا می كند.در طول تاریخ از این اختلافات و ارتباطات بین ادیان مختلف بسیار داشته ایم. این مساله جای تعجب دارد كه حتی در قرن شش و هفت سنی دوازده امامی داشته ایم. می توان ادعا كرد كه ۱۰ سال دیگر سوریه آرام می گردد بنا بر این همه عرب هایی كه در سوریه می جنگیدند هم اكنون مسابقه گذاشته اند كه به سوریه برگردند؛ سفارت بحرین و امارات برای بازگشت به سوریه مسابقه گذاشته اند.از جمله مثال های دیگر درباره اختلافات می توان به دوران مصدق اشاره نمود كه شعار مردم در بامداد و عصر متفاوت بود. در واقع از این زنده بادها و مرده بادها در تاریخ روابط ما بسیار وجود دارد، ولی فردا كه یمنی ها و سوریه با عزت سركار برگردند، همین عرب ها كه پول خراب شدن سوریه را دادند مجبور می شوند كه برای ساخت سوریه هم پول بپردازند. قدرت سلفی ها گذرا است و در عین حال روابط ما پایدار می ماند. در طول تاریخ سنی ها مثل سپر محافظ برای شیعه ها عمل كردند وقتی جذب اعضای هیات علمی صورت می گیرد افراد یا مادر سنی هستند و یا همسر شیعه و یا یكی از وابستگان شیعه است و دارند زندگی می كنند. علامه سیدمرتضی می گوید كه در طول تاریخ سنی ها مثل سپر محافظ برای شیعه ها عمل كردند چراكه ما در اقلیت بودیم و در جنگ هایی كه شده است سنی ها از شیعه ها محافظت كردند. شیعه و سنی به یكدیگر تنیده هستند؛ عربستان خیلی خوشحال می گردد كه بتواند با ما دوباره ارتباط برقرار كند، ولی منتظر است كه مبحث یمن تمام شود و سپس با ما ارتباط برقرار كند. یك جان مایه و درون مایه ای در تشیع وجود دارد كه این را امام صادق (ع) برای ما درست كرده است و گفته است و این حدیث طلای ارتباطات است.رهبر معظم انقلاب در فتوایی تصریح كرده اند كه اگر یك سنی مهندس و پزشك، روز جمعه در دانشگاه غربی روزنامه انداخت و نماز خواند و یك دانشجوی شیعه پشت سر او نماز خواند این درست است. فكر نكنم در تاریخ تشیع رهبری بتوان پیدا كرد كه فتوای اینگونه داشته باشد و حتی نمی توان رهبری با این بینش و فهم درست از اسلام پیدا كرد چراكه در فهم مسائل دقیق اهل سنت ایشان دقیق هستند.قرآن به مسیحیان گفته است «تَعَالَوْا إِلَیٰ كَلِمَهٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَیْئًا وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ. فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ» بیائید روی مشتركات حرف بزنیم.در آیه ۲۵ و ۲۶ سوره سبا آمده است «قُلْ یَجْمَعُ بَیْنَنَا رَبُّنَا ثُمَّ یَفْتَحُ بَیْنَنَا بِالْحَقِّ وَهُوَ الْفَتَّاحُ الْعَلِیمُ» گوید روز قیامت از شما گروه مخالف از جرم ما نمی پرسند و از عمل شما از ما نمی پرسند. ما پولورالیسم قرآنی داریم. «قُل یا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلیٰ كَلِمَهٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَیئًا وَلا یَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ. فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ» قرآن ما را به گفت وگو سفارش كرده است كه بر روی مشتركات حرف بزنید. درباره چالش برخورد با شیعیان كه مخالف تعامل با اهل سنت هستند، چه باید كرد؟ گفت وگو با اهل كتاب آسان تر و با اهل سنت مشكل تر است؛ همینطور با شیعیانی كه باهم اختلاف داریم مشكل تر و در عین حال سخت و نفس گیر است، اما باید ادامه داد و بدون گوشه و كنایه و با كمال احترام باید گفت وگو نماییم تا این مشكلات حل شود.ما معتقد به گفت وگو با طالبان و داعش هستیم و حتی معتقد به گفت وگو باسلفی ها هستیم. نباید گفت وگو كرد و خسته نشد چراكه در شرایط فعلی شیعه در جهان به یك گروه عقلانی و منطقی و اهل گفت وگو معرفی شده است.شیعه در سی پارسال آبرومند شده و عزت پیدا كرده است چراكه گفت وگو كرده و منطق خودش را نشان داده است و هم اكنون اروپائی ها سخنان رهبر معظم انقلاب را در خصوص عدم ساخت سلاح های هسته ای قبول دارند. آنها می گویند این آیه «اتِلُوا الَّذینَ یَلونَكُم مِنَ الكُفّارِ وَلیَجِدوا فیكُم غِلظَهً ۚ. وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ مَعَ المُتَّقینَ» را چه كار می كنید؟ امكان دارد یك عالم دیگر تفسیر دیگری داشته باشد؛ ازاین رو برای آنان باید روشن شود كه در زمان غیبت هیچ عالمی به جهاد ابتدائی نظر ندارد. در گفت وگو با ادیان و مذاهب دیگر چه اولویت هایی باید مدنظر باشد؟ همه بحث های مشتركات ادیان در گام های نخست است و كارهای بسیاری بر زمین مانده است. اگر ازدواج را در بودا و اسلام بررسی كنید هر دو بر خانواده و ازدواج تاكید دارند و در عین حال در خیلی از موضوعات دیگر مانند محیط زیست، عدالت، صلح، اخلاق و صدها مبحث دیگر در میان ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی و مذاهب اسلامی كار نشده است.ما هنوز مجتهد در عهد عتیق و در انجیل و تورات نداریم؛ باید مجتهد داشته باشند و آنان مجتهد در فهم كتاب آسمانی شوند تا با آنها گفت وگو را شروع نماییم.ما راه طی نشده بسیاری با سایر ادیان داریم. مشتركات فقهی ما و آنها بسیار است كه مستند تفسیری و روایی دارند و در فقه النوازل كه همان مسائل مستحدثه است به فراوانی فروع دارند و سوالات جدید دارند. باید به این نكته توجه كرد كه اهل سنت وسط اروپا زندگی می كنند و بیشتر از ۳۰۰ میلیون نفر از مسلمانان كارگر كفار هستند و ۵۰ میلیون مسلمان در اروپا كار می كند. اینجا باید پرسید كه ۱۲۰ مسلمان هندی كجا كار می كنند و مسلمان ها در آمریكای جنوی كجا كار می كنند؛ وقتی مسلمانان كارگر كفار هستند در واقع برای آنها مسأله هایی تولید می گردد.با اینكه فقه ما تغییر كرده است ما با دنیا فاصله داریم. فتوای بعضی از مراجع این است كه همه انسان ها پاك هستند و كفار نجس نیستند و انسان نجس نیست؛ اگر می خواهید جهان را به اسلام دعوت كنید و ام القری جهان اسلام شوید باید رساله را اصلاح كنید و ادبیات آن اصلاح گردد. فقه خاندان هنوز حرف برای گفتن دارد بعضی از علما سبب اختلاف هستند؛ پشت سر داعش علما بودند. این درحالی است كه مردم مشغول زندگی خودشان هستند و عراق ۱۲۰۰ سال حكومت آن اهل سنت بوده اند و برخی علما اختلاف تولید می كنند چراكه شیعه در گذشته در اهل سنت ذوب نشده است.در شرایط فعلی شیعه از بین نخواهد رفت؛ عقاید چهارده قرن است كه محفوظ مانده است و كسی نتوانسته است این عقاید را جابه جا كند. اگر سطح آگاهی جامعه افزایش پیدا كند شیعه و سنی بیشتر یكدیگر را می پذیرند و استدلال و منطق را می پذیرند؛ از طرفی مسلمانان در اروپا بودند و روشنفكری بیشتر شده است نگاه استدلالی قوی تر شده است؛ در اروپا معلوم نمی گردد سنی و شیعه چه كسانی هستند. فقه خاندان (ع) هنوز حرف برای گفتن دارد. در صدر اسلام مسیر به انحراف رفت و حضرت فاطمه (س) شهید این معركه شد، اما لعن نباید باشد؛ از طرفی نمی توان منكر تاریخ شد، اما باید دلایل منطقی و استدلالی باشد و اهانت نباشد و سرسوزنی عقاید شیعه نباید تضعیف شود و باید حقایق را گفت، نباید اهانت كرد.

1397/10/29
15:10:47
5.0 / 5
4030
تگهای خبر: ادیان , اسلام , اسلامی , امام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس