پژوهشگر ادیان:
معنویت های جدید هویت بسیار سیالی دارند
به گزارش عطر حرم سهرابی فر اظهار داشت: هویت سیال موجود در معنویت های پست مدرن شناسایی و تشخیص حضور و وجود این نوع از معنویت ها را در جامعه دشوار می كند.
به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، برنامه شعبده شوم با مبحث بررسی ظرفیت شناسی فقهی و قانونی جرم انگاری رفتارهای عرفان های نوپدید، با حضور محمدمهدی علیزاده، كارشناس، نویسنده و پژوهشگر معنویت های نوپدید، وحید سهرابی فر، مدرس و پژوهشگر ادیان و معنویت های نوپدید از شبكه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت. در این برنامه محمدمهدی علیزاده با اشاره به اینكه فرایند ظهور و افول دین های مختلف در حافظه تاریخی بشر وجود دارد، اظهار داشت: عده ای معتقد هستند كه فرایند ظهور و افول دین همواره موضوعی است كه در تمام شرایط با آگاهی و ناخودآگاه به وقوع می پیوندد. وی با اشاره به دیدگاه برنامه ریزی شده جریان های معنوی در جهان، تصریح كرد: عمده محصولی كه جریان های دارای برنامه ریزی در جوامع دنبال می كنند به از هم گسیختگی خانواده مربوط می شود. به صورتی كه جامعه از حالت انسجام خود بیرون برود. این پژوهشگر معنویت های نوپدید اضافه كرد: خیلی از معنویت های نوظهور در تلاش هستند تا جایگاه رهبر یك جامعه را متزلزل كنند و فردگرایی را رواج دهند. وی با اشاره به اینكه انقلاب اسلامی در زمانی كه دین به كار رفته بود معیارهای دینی را احیا كرد، عنوان كرد: تمام جنبش های شبه معنوی نوظهور هدف خویش را رشته اصلی نظام جمهوری اسلامی ایرانی قرار داده اند. محمدمهدی علیزاده در ادامه اضافه كرد: تمامی جنبش های شبه معنوی نوظهور در ابتدای كار اهداف خویش را غیر سیاسی مطرح می كنند، اما به محض ورود و تحلیل این فرقه ها در می یابیم كه تمامی حركت های فرقه ها مبتنی بر مسائل سیاسی تنظیم شده اند. وی با اشاره به وجه فردگرایی معنویت های نوظهور، توضیح داد: در صورت عدم وجود وحدت در یك جامعه هیچ اراده ای بر تحقق یك آرمان به وجود نمی آید، چون كه هر شخص بر مبنای سلیقه خود در راه ایده آل خود حركت می كند. در ادامه برنامه شعبده شوم از شبكه رادیویی گفت و گو وحید سهرابی فر با اشاره به اینكه معنویت های جدید و پست مدرن هویت بسیار سیالی را دارند، اظهار داشت: هویت سیال موجود در معنویت های پست مدرن شناسایی و تشخیص حضور و وجود این نوع از معنویت ها را در جامعه دشوار می كند. وی ادامه داد: خیلی از افرادی كه امروزه ورزش یوگا كار می كنند، متوجه عمق و باطن این ورزش نیستند و از پیش فرض های فكری و معنوی این پدیده اطلاع ندارند. این پژوهشگر ادیان و معنویت های نوپدید در ادامه افزود: خیلی از دوره های ترك اعتیاد یا روش های موفقیت در حاضر امر یك پدیده ساده به نظر می رسد اما در باطن به نظریه های متعددی وصل می شوند. وی با اشاره به ضرورت شناخت معنویت های جدید در ساحت های مختلف زندگی انسان، عنوان كرد: معنویت های مختلف می توانند در سطح اجتماعی به انواع مختلف بروز داشته باشند، بر این اساس می توان گفت امروزه گروه های كوچكی در كشور وجود دارند كه معنویت های مختلف برای این گروه ها نقش هویت ساز ایفا می كنند. وحید سهرابی فر با اشاره به حضور افراد معنوی و بی دین در غرب، توضیح داد: هم اكنون گروهی از افراد توانسته اند ذیل تفكر معنویت گرای بی دین تفكر و هویت خویش را در جهان غرب نمایان كنند. در دین مسیحیت وقتی كسی ادعای معنویت بدون دین را مطرح می كند به این معناست كه می خواهد از ذیل اتوریته كلیسا بیرون برود و بر مبنای دریافت و درك خود حركت كرده و دین حاكمیتی را نفی كند. این پژوهشگر ادیان در مصاحبه با رادیو گفت و گو با اشاره به حضور معنویت های جدید در سطح خانواده، خاطرنشان كرد: امروزه معنویت های نوظهور شبه معنوی جدید در روابط خانوادگی با جنبه های مشاوره بروز پیدا می كنند. وی با اشاره به سطح فردی معنویت های نوظهور، عنوان كرد: افراد در معنویت های جدید گرفتار تحول و دگرگونی می شوند و مبانی فكری آنها از نظر هستی شناسی و مناظر مختلف دستخوش تغییر قرار می گیرند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب