جنگ تاریخ؛ تقابل روایت ها برای نفوذ

هفتاد و دومین شماره از نشریه حلقه وصل منتشر گردید

هفتاد و دومین شماره از نشریه حلقه وصل منتشر گردید عطر حرم: هفتادو دومین شماره از نشریه حلقه وصل با محوریت سالروز كودتای ننگین سال 1332 منتشر گردید.


به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، در سالگرد سالروز كودتای ننگین سال ۱۳۳۲، هفتادو دومین شماره از نشریه حلقه وصل با محوریت این مساله و آثار و گفتارهایی از جواد منصوری، قاسم تبریزی، محمد قبادی، محمد توسلی، سعید مستغاثی و سعید درویشی منتشر گردید. در این نشریه به بررسی ابعاد مختلف كودتای ۲۸ مرداد پرداخته ایم و علل وقوق این كودتا و همین طور تبعات مختلف آن بر كشورمان ایران را مورد بررسی قرارداده ایم. در ادامه بعضی از مهمترین عناوین این شماره از نشریه را با هم مرور خواهیم كرد: كودتای ۲۸ مرداد برای چه اجرا شد؟/ برخی نهادهای حاكمیتی عامل پیاده سازی فرهنگ آمریكاییگروهی از كارشناسان و تحلیل گران هدف اصلی كودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را تلاش آمریكا برای سلطه تمام عیار بر ایران می دانند. اینان معتقدند ساقط كردن دولت دكتر مصدق یكی از نتایج كودتا بود و نه انگیزه واقعی كودتاگران. دكتر جواد منصوری همچون این تحلیل گران است كه رفتار آمریكا در دوران پس از كودتا و برنامه ریزی گسترده این كشور برای تصاحب همه جانبه ایران را نشانه هدف اصلی كودتاگران می داند.
از دید این كارشناس سیاسی، آمریكا توانسته است طی بیست وپنج سال سلطه بر تمام اركان سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و اجتماعی كشورمان در دوران پهلوی دوم و همین طور هدایت شبكه نفوذ در ساختارهای جمهوری اسلامی ایران، هدف اصلی خود یعنی مسلط كردن «فرهنگ آمریكایی» بر شئون جامعه را به مرحله عمل برساند؛ فرهنگی كه موجب بروز نابسامانی های اجتماعی، اقتصادی و ا خلاقی جامعه امروز ما شده است.ارتش سرّیِ فرهنگی بعد از كودتاسعید درویشی در یادداشتی به سوژه ارتش سری فرهنگی پس از كودتا پرداخته است. وی نوشته: پس از جنگ جهانی دوم جهان در وضعیت نوینی به سر می برد؛ ساختار سنتی قدرت در نظام بین الملل فروپاشید و بازیگر جدیدی به نام ایالات متحده وارد میدان شد. همزمان با ركود فضای نخبگانی در اروپا دو جریان فكری بعنوان ایدئولوژی برتر آغاز به یارگیری كردند. در غرب، لیبرالیسم یكه تازی می كرد و در شرق كمونیسم روسی.
علی رغم تفاوت های زیاد میان این دو ایدئولوژی اما مهم ترین آنرا باید نحوه ارائه آنها دانست. لیبرالیسم آمریكایی توانست با بسیج ابزارهایی كه مستقیما بر روی افكار عمومی موثر هستند، همانند سینمای رنگی و شاد، روزنامه های آوانگارد، انجمن های بازیگری و از همه مهم تر تربیت كودكان از همان سنین كودكی، سربازان ایدئولوژیك خودرا در نقاط مختلف جهان به كار بندد. در مقابل اما تاكید حكومت شوروی بر وجه نخبگانی تبلیغات سبب شد تا عملا این ایدئولوژی به كالای لوكسی بدل شود كه عموم جامعه از آن بهره ای نبرند و همین سوژه موجب ركود تدریجی كمونیسم در كشورهای مختلف شد.نهضت ملی شدن نفت، ربطی به جبهه ملی نداردهر ساله و به مناسبت كودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ حجم انبوهی از آثار مكتوب و غیرمكتوب در تحلیل چرایی وقوع و نتایج این حادثه تولید می شود. این تولیدات در كنار تولیدات سال های گذشته كاركردی دوگانه دارد؛ از سویی شاهد غنی تر شدن حجمی از منابع در این زمینه هستیم اما در دیگرسو برجستگی نگاه به داخل می تواند ما را به ورطه تحلیل غلط بكشاند. برای واكاوی نقش استعمار در كودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲ پای صحبت های قاسم تبریزی نشستیم. او به خیلی از شبهات درباب رابطه مصدق و آیت الله كاشانی و اتفاقات آن دوره پاسخ می گوید. قاسم تبریزی، پژوهشگر تاریخ معاصر و از محققین كتابخانه و مركز اسناد مجلس شورای اسلامی است كه مدت ها بر روی نقش استعمار در تاریخ سیاسی معاصر كشورمان فعالیت نموده است. این نویسنده تاریخی، مجموعه مقالات و گفتگوهای متنوعی دارد كه برای دانشجویان و پژوهشگران جوان مفید فایده است.مثلثی برای نابودی مصدقمحمد توسلی سومین دبیركل نهضت آزادی ایران از سال ۱۳۹۶ و نخستین شهردار تهران بعد از انقلاب ۱۳۵۷ است. او قبل از انتخاب بعنوان دبیركل نهضت آزادی ایران، سال ها رئیس دفتر سیاسی و عضو شورای مركزی این حزب بود. محمد توسلی در یادداشتی كه در این شماره از نشریه حلقه وصل نوشته با نگاهی به كودتا از منظر طرفداران دكتر مصدق، بار اصلی شكست نهضت ملی شدن صنعت نفت را بر دوش جریان اسلامی خصوصاً آیت الله كاشانی می اندازد و اهتمام دارد مصدق را در میانه مثلث استعمار (آمریكا و انگلستان)، دربار پهلوی (علاء) و مخالفان دولت بعد از ۳۰ تیر ۱۳۳۱ (آیت الله كاشانی، مظفر بقایی، حسین مكی و سید ابوالحسن حائری زاده و... ) نشان دهد. او با نگاهی كاملا حزبی، مصدق و جبهه ملی را از هرگونه اشتباهی مبرا می داند.ساده لوحی و بازی دوگانهزندگی سیاسی محمد مصدق برخلاف رهبران جریان اسلامی از ابهامات فراوانی برخوردار می باشد و همین مساله سبب شده تا تحلیل های متفاوتی از سرشت سیاسی وی ارائه شود. یكی از این نقاط ابهام موضوع، عضویت وی در تشكیلات «فراماسونری» است. از طرف دیگر تلاش برخی جریانات سیاسی و تاریخ نگاری برای ارائه ناقص حیات سیاسی نخست وزیر دوران نهضت نفت، سبب شده تا نتوان چهره كاملی از محمد مصدق بدست آوریم. برای پاسخ به چرایی این مساله و نقد تاریخ نگاری پیرامون نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران به سراغ محمد قبادی رفتیم.
قبادی، پژوهشگر تاریخ معاصر و تحلیل گر حوزه فراماسونری در موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران است كه در این شماره از نشریه به گفتگو با وی پرداخته ایم و این مسئله را از نگاه ایشان بررسی نموده ایم.كودتاچیان و تسخیر سینماسعید مستغاثی در یادداشتی به سوژه حضور فعال كودتاچیان در سینما با هدف تغییر جهت افكار عمومی از كودتا پرداخته است كه در این شماره از نشریه خواهید خواند. متن مطالب فوق در شماره ۷۲ نشریه حلقه وصل جهت استفاده مخاطبان محترم قرار داده شده و همین طور در این شماره از نشریه به رویدادها و موضوعات مهمی كه در ماه گذشته در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی سراسر كشور رخ داده پرداخته ایم. نشریه حلقه وصل به سردبیری صادق یزدانی منتشر می شود. برای دریافت این نشریه می توانید با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۳۹۵۳۲۴ تماس بگیرید. همین طور برای اطلاع از آخرین خبرها و گزارش های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، می توانید از سایت Hvasl.ir استفاده كنید.

1398/06/01
01:09:06
5.0 / 5
4308
تگهای خبر: اسلام , اسلامی , تبلیغات , جمهوری اسلامی ایران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس