در گزارش عطر حرم عنوان شد؛

مبارزه با استكبار دستور اسلام است

مبارزه با استكبار دستور اسلام است به گزارش عطر حرم آیت الله سید مصطفی موسوی اصفهانی، عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینكه ستیز با استكبار، دستور الهی است، به توضیح مفهوم قرآنی استكبار و تشریح موانع تداوم روحیه استكبارستیزی پرداخت.



آیت الله سید مصطفی موسوی اصفهانی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگویی به مناسبت ۱۳ آبان، روز ملی مبارزه با استكبار پیرامون مفهوم استكبار به خبرنگار مهر اظهار داشت: استكبار از ماده كبر است كه از همان واژه تكبر به معنای بزرگ بینی است. خوی استكباری یعنی آن خوی تكبر و بزرگ بینی و این كه كسی خویش را یك سر و گردن از دیگران بالاتر ببیند.
مفهوم استكبار در قرآن
وی اضافه كرد: قرآن درباره شیطان كه زیر بار فرمان خدا نرفت و بر آدم سجده نكرد می فرماید: «فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ أَبَی وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِینَ». كبر ورزی یعنی زیر بار حق نرفتن، مطیع حق و حقیقت نبودن و حس برتری نسبت به دیگران داشتن. شیطان می اظهار داشت: «قَالَ أَنَا خَیْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِی مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِینٍ». من بهتر از آدم هستم تو مرا از آتش خلق كردی و او را از خاك. این همان روحیه استكباری است.
مبارزه با استكبار دستور اسلام است
عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: استكبار جهانی هم به معنای كسانی است كه خویش را كدخدای جهان می دانند. می گویند ما باید همه كاره باشیم و دنیا همچون دهكده ای است كه ما كدخدایش هستیم و همه هم باید هرچه ما گفتیم گوش كنند. اگر شنیدند كه هیچ، اگر نه ما آنها را از بین می بریم. یكی از دستورات اسلام استكبارستیزی است.
همه انبیاء الهی در مقابل مستكبرین ایستادند
وی اضافه كرد: پیامبر اكرم(ص) و امیرالمومنین(ع) و پیش از این ها همه انبیاء الهی در مقابل مستكبران و طاغوت ها ایستادند. حضرت موسی در مقابل فرعون، حضرت ابراهیم در مقابل نمرود و قارون. استكبارستیزی یك وظیفه الهی است. جنگ هایی مثل بدر، احد و خندق، استكبار ستیزی اسلام است. این استكبارستیزی ها بود كه جزیره العرب را از چنگال این ابولهب ها و ابوجهل ها و ابوسفیان ها و مستكبرین نجات داد. امام راحل این راه را در ایران اسلامی زنده كرد و فرمود شیطان بزرگ آمریكاست و باید در مقابل او بایستیم. الحمدالله چهل سال است كه این امت در مقابل استكبار جهانی ایستاده است كه در رأس آنها آمریكا و صهیونیست ها و دنباله روان آنها و انگلیس و فرانسه و سایر مستكبرین هستند. اما فعلاً ریشه اصلی و استكبار بزرگ آمریكاست.
استكبارستیزی باید تحت هدایت رهبری واحد باشد
آیت الله موسوی اصفهانی سپس اظهار داشت: قرآن می فرماید: «جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِینَ وَاغْلُظْ عَلَیْهِمْ» باید با جهاد و تلاش و استقامت این روحیه استكبارستیزی را هم در خودمان حفظ نماییم و هم به نتیجه برسانیم. همان گونه كه به نتیجه رسیده ایم و مملكت مان را از چنگ استكبار نجات دادیم. الان اوضاع منطقه را ببینید و بسنجید. الحمدلله ایران اسلامی در اثر این استكبارستیزی قابل قیاس با افغانستان، پاكستان، سوریه و عراق نیست. حتی از نظر مادی و مالی و دنیوی و پیشرفت های علمی علاوه بر مسائل معنوی با همه فشارها مانند هشت سال جنگی كه بر ما تحمیل كردند و تحریم های كمرشكنی كه بر ما تحمیل كردند، احمدالله به نتیجه های خوبی رسیدیم.
وی تصریح كرد: ما باید این استكبارستیزی را تا ظهور آقا امام زمان (ع) انشاالله ادامه دهیم، البته از طریقی كه مقام معظم رهبری و پیش از ایشان امام راحل ترسیم كرده اند. اینكه هر كس برای خود یك استكبارستیزی مجزا در نظر بگیرد، مد نظر اسلام نیست. استكبارستیزی باید تحت هدایت رهبری واحد باشد. قرآن می فرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّـهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» در زمان معصومین باید پیرو معصومین بود و در عصر غیبت پیرو ولایت فقیه.
دستور قرآن بر عدم تكیه و اعتماد به ظالمین
آیت الله موسوی اصفهانی همینطور عنوان كرد: قرآن می فرماید: «وَلَا تَرْكَنُوا إِلَی الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ». «ركون» به معنای اعتماد و تكیه كردن است. قرآن می فرماید به ظالمین اعتماد نكنید و به آنها تكیه نكنید. همان گونه كه می بینیم الان ۶ سال است، مذاكره با آمریكا و مذاكره با ۵+۱ مصداق ركون شده است. می گویند اگر مذاكره با آمریكا هم نشد با اروپا مذاكره می نماییم و این كه از این مسیر دست بردار نیستند، نشان داده است كه امیدشان به آن هاست. این نشان داده است ركون به خداوند متعال كه در قرآن آمده است كه «وَ عَلَی اللَّـهِ فَتَوَكَّلُوا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِینَ» را ندارند. اگر هم دارند بسیار ضعیف است و امیدشان به این است كه از سوی آنها این گره گشایی صورت بگیرد.
وی در ادامه اظهار داشت: قرآن می گوید شما باید به خدا توكل كنید و تا پای جان بایستید، خدای متعال هم كمك می نماید. معنایش این است كه بر سر دوراهی ها ببینید آن چه كه وظیفه الهی است و رهبر تعیین می كند چیست. چقدر آقا فرمودند اروپا هم مثل آمریكا است، اما گویی این ها باور نمی كنند و تا نروند و سرشان به سنگ نخورد و توسط آنها تحقیر نشوند و این ها را سرندوانند دست بردار نیستند. ۶ سال هم هست كه این مسیر را رفته اند و فایده نداشته است. باز هم می گویند اگر آنها بیایند ما مذاكره می نماییم. این پیداست كه طرز تفكر چیست. طرز تفكر سند ۲۰۳۰ و طرز تفكر اروپایی است. تفكر استقامت، جهاد، شهادت و پایمردی نیست. این ها اهل این مفاهیم نیستند. یعنی عمل شان نشان داده است. البته تا حدی چاره ندارند و نمی توانند بگویند ما اهل این مفاهیم نیستیم، ولی در مقام عمل نیستند.
وی اضافه كرد: برخی به زبان ادعای اطاعت از رهبری دارند، اما در عمل ركون و اعتماد آنها به غیر خداست. دلیلش هم عمل آن هاست. قرآن به صراحت می گوید: «وَلَا تَرْكَنُوا إِلَی الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ». البته دو سال باقی مانده را هم برای این كه بگویند ما اشتباه نكردیم به كارشان ادامه خواهند داد و ما هم باید بسوزیم و بسازیم، ولی نتیجه همان خواهد بود.
وی همینطور تصریح كرد: اگر محبت های غیر الهی در قلب انسان تقویت شود، محبت الهی در قلب انسان فروكش می كند كه باید این مساله را مراقبت كرد. پیش از انقلاب اسلامی در صدر اسلام هم همین طور بود. چه شد كه امیرالمومنین علی(ع) را كنار زدند؟ پس از ۲۵ سال كه روحیه رفاه و مسائل دنیوی و جمع ثروت رایج شد آن وقت همان هایی كه با انقلاب همراه بودند یعنی طلحه و زبیرهایی كه در زمان پیامبر اكرم(ص) جان فشانی می كردند، بسیج شدند و در مقابل امیرالمومنین(ع) ایستادند و امیرالمومنین(ع) را تضعیف كردند. ولو این كه در جنگ جمل شكست خوردند یا در جنگ نهروان و صفین نتوانستند به آن چه می خواستند برسند، ولی مجموعاً امیرالمومنین(ع) و یاران ایشان را تضعیف كردند و فعالیت های ایشان را گرفتار فرسایش كردند.
دنیاطلبی؛ مانع تداوم روحیه استكبارستیزی
آیت الله موسوی اصفهانی اضافه كرد: این مساله همیشه سابقه داشته است و حالا هم وجود دارد. این گونه افراد وقتی ببینند منافع شان در طرف دیگری است به دنبال منافع شان می روند و معلوم می شود كه به دنبال منافع شان هستند و نه دنبال استكبارستیزی. اگر یك روزی هم استكبارستیزی می كردند انشاالله كه برای خدا بوده باشد، اما بسیاری از آنها منافع شان را در آن مسیر می دیدند. ازاین رو در حقیقت منافع خودشان را می خواستند. البته برخی از آنها هم با سلامت می خواستند به اسلام خدمت كنند و در ادامه در روحیه دنیاطلبی افتاده اند كه وقتی این دنیاطلبی آمد انسان باقی كارها را فدای آن می كند. جوانان ما باید خط را از قرآن بگیرند و همینطور از ائمه و امام خمینی و مقام معظم رهبری و الا باقی راه ها، صراط های غیر مستقیم هستند.
وی در انتها اظهار داشت: برای این كه گرفتار دنیاطلبی نشویم از همان قدم اول باید مراقب باشیم. مثلاً زمانی كه به ما می گویند این جا درآمدش كم است اما در آن اداره درآمدش بیشتر است، اگر ما درآمد بیشتر را انتخاب كردیم یك قدم به سمت دنیاطلبی است. ولو این كه آن درآمد حلال باشد. اگر به ما گفتند محرومیت ها در طلبگی این مقدار است، اما معنویت آن این مقدار است، مثلاً حقوق یك استاد در حوزه علمیه این مقدار است، اما حقوق یك استاد دانشگاه دو یا سه برابر است، اگر حقوق بیشتر را انتخاب كردیم این كم كم قدم های انحرافی به سمت مال است. این مال حرام است یا حلال؟ اساسا حلال است. اما روحیه را به سمت مسایل مادی می برد. بنابراین انسان باید از اول كارهایی كه می خواهد انجام دهد را بین خود و خدا سبك و سنگین كند و خدا را مقدم بدارد و خدا هم كمك می نماید.

1398/08/12
23:24:15
5.0 / 5
3684
تگهای خبر: ائمه , اسلام , اسلامی , امام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس