آیت الله مبلغی:

حوزه های علمیه مبحث شناسی دقیقی از خلق پول داشته باشند

حوزه های علمیه مبحث شناسی دقیقی از خلق پول داشته باشند به گزارش عطر حرم ایسنا/قم عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به لزوم توجه و بررسی خلق پول از دو بعد سوژه شناسی و حكم شناسی اظهار داشت: حوزه های علمیه باید یك سوژه شناسی دقیقی از سوژه خلق پول به عمل آورند تا بتوانند در مقام استنباط به صورت دقیق تر، واضح تر و نهایی شده تر نسبت به آن، حكم شرعی را ارائه نمایند.


آیت الله احمد مبلغی در هم اندیشی "وظیفه حاكمیت در چارچوب فقه حكومتی نسبت به نظارت بانك ها در خلق پول" تصریح كرد: در زمینه مبحث شناسی خلق پول، زاویه های مهمی وجود دارند كه تا خلق پول بر طبق این زاویه ها به شكل تخصصی مورد بررسی قرار نگیرد، مبحث شناسی خلق پول شكل نهایی و مفید به حال استنباط پیدا نمی كند.
وی اظهار داشت: این زاویه ها شامل "ماهیت شناسی پول"، "ماهیت شناسی خلق پول و فرآیند آن"، "پیامدها و كاركردهای خلق پول"، "زوال پذیر یا زوال ناپذیر بودن پدیده خلق شدگی پول" و بازگشت آن به مقطع تاریخی پیش از ظهور این پدیده است.
رئیس مركز تحقیقات اسلامی مجلس همینطور شناسایی و بررسی خالقان پول و میزان و نوع نقش آنها در خلق پول، بررسی نقش سپرده گذاران و وام گیرندگان در "خلق فرآیند خلق پول"، بررسی "وحدت موضوعی خلق پول" و یا امكان تقسیم آن به دو مبحث یا بیشتر همچون اعتبار "خلق پول لجام گسیخته" بعنوان یك مبحث مستقل و "خلق پول معقول" بعنوان مبحث مستقل دیگر را از دیگر زاوایای مبحث شناسی خلق پول ذكر كرد.
وی افزود: اساس مبحث شناسی باید خاستگاه قرار دادن دغدغه ها و حساسیت های فقهی نسبت به مسئله مطروحه، و غربال كردن اطلاعات تخصصی وارده نسبت به مبحث بر اساس این دغدغه ها و حساسیت ها باشد.
آیت الله مبلغی اظهار داشت: به بیان دیگر، فقها باید اطلاعات تخصصی را در ارتباط با یك مبحث از متخصصان دریافت نمایند، سپس از آن اطلاعات بر پایه دغدغه ها، حساسیت ها و زاویه های دید فقیهانه، یك صورتبندی مبحث شناسانه به عمل بیاورند تا بتوانند بر جوانب آن مبحث اشراف پیدا كنند و در نتیجه استنباط حكم آنرا به درستی به انجام برسانند.
رئیس مركز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار نمود: باید مبحث با همه ابعاد در اختیار فقیه قرار گیرد تا فقها با عنایت به همه ابعاد آن، به استنباط حكم آن مبحث دست بزنند؛ وگرنه تا زمانی كه مبحث در ابهام قرار داشته باشد پاسخ فقهی نسبت به آن دقیق نیست.
آیت الله مبلغی اظهار داشت: شاید برخی تصور كنند كه مبحث شناسی صرفا عبارت از عرضه معلومات خام تخصصی بدون فراوری آن از خاستگاه حساسیت ها و دغدغه های فقهی در باره یك مبحث است؛ در حالیكه اینگونه نیست چون كه بارها اطلاعات خام تخصصی نسبت به موضوعات مختلف در حوزه های علمیه شكل نگرفته است و تأثیر چندانی در پاسخگویی نسبت به موضوعات پیچیده، صورت نپذیرفته است.
وی اظهار نمود: ما یك پایه پولی داریم كه پول پرقدرت است و بعنوان پول اساسی، محوری و نقطه كانونی قرار دارد، اما بغیر از این، بانك ها و حتی موسسات غیربانكی و صندوق های قرض الحسنه خلق پول می كنند، ازاین رو باید این پدیده به صورت دقیق شناسایی و بررسی شود.
عضو خبرگان رهبری تصریح كرد: آنگونه كه از نگاه برخی اقتصاددانان برمی آید خلق پول امری اجتناب ناپذیر است و بدون آن به هیچ روی نمی توان فعالیت های اقتصادی و توسعه ای را سامان داد، ازین نظر، خلق پول امری معقول بلكه ضروری و اجتناب ناپذیر است؛ هرچند كه رها كردن آن به حال خود و جریان پیدا كردن آن به صورت غیر منضبط، مشكلات اساسی بوجود می آورد و حتی ماهیت ظالمانه پیدا می كند.
به گزارش روابط عمومی مركز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، وی با اشاره به اینكه بانك ها با تجمیع پول در آنها قدرتمند می شوند، اظهار داشت: بانك بعد از قدرتمند شدن، دارای شأن تأثیر گذاری بر اقتصاد می گردد و محور تاثیرات اقتصادی عظیم بانك، خلق پول است.
آیت الله مبلغی در ادامه تصریح كرد: سوالی كه پاسخ به آن امكان دارد، صورتبندی موضوعی خلق پول را عوض كند، "اطراف خلق پول" است، باید بحث شود كه آیا سپرده گذاران بعنوان یكی از اطراف خلق پول كه با عمل خود به "خلق فرآیند خلق پول" كمك می كنند تا چه اندازه و پایه می توان به اراده، رضایت مندی و نقش آنها در جریان خلق پول بعنوان بخشی از مبحث شناسی تكیه كرد؟




منبع:

1398/09/03
23:18:55
5.0 / 5
4246
تگهای خبر: اسلام , اسلامی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس