وزیر ارشاد در آیین تقدیر از فعالان نماز:

هنر می تواند حقیقت نماز را نشان دهد

هنر می تواند حقیقت نماز را نشان دهد سید عباس صالحی اظهار داشت: نماز در قرآن كریم و احادیث بعنوان عمود و خیمه دین معرفی شده و یك رفتار دینی مستمر در طول حیات بشر به حساب می آید.



به گزارش عطر حرم به نقل از ایسنا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز یكشنبه (12 آذر) در آیین تقدیر از فعالان اقامه نماز كه با حضور حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در سالن سینمایی این وزارتخانه برگزار شد، اظهار نمود: نماز در ادبیات دینی ما جایگاه خاصی با تعبیرها و تفسیرهای مختلف دارد.

وی با اشاره به برخی رفتارهای دینی در میان مسلمانان ادامه داد: شاید رفتارهای دینی بسیاری در میان ما رواج داشته باشد، ولی اینكه نماز از همه آنها با اهمیت تر است، علت آن را باید در خصوصیت های نماز جستجو كرد.

وی خاطرنشان كرد: استمرار نماز بعنوان یك رفتار دینی در طول حیات انسان یكی از خصوصیت هایی است كه آن را از دیگر رفتارهای دینی متمایز می كند. برخی رفتارها مانند روزه در یك موعد خاص است، ولی نماز هر روز در زندگی انسان اتفاق می افتد و اثرگذاری وجودی و هویتی آن سبب می گردد كه در تراز دیگر رفتارهای دینی نباشد.

سید عباس صالحی اضافه كرد: نماز، تركیبی از یك رفتار دینی فردی و اجتماعی است كه خصوصیت دوم آن به حساب می آید. برخی رفتارهای دینی هستند كه در فضای عمل فردی تلقی می شوند و وجه اجتماعی ندارند. برخی رفتارهای دینی هم صرفا اجتماعی هستند. انسان نیازمند نیازهای فردی و اجتماعی است و نماز به صورت فردی و جمعی پاسخگوی این نیازها است.

به نقل از مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد، وی ادامه داد: نماز یك رفتار دینی است كه هم تنظیم گر روابط انسان با خود است كه خودشناسی و خود تعالی گری همچون آن ها به حساب می آید و هم رابطه انسان با جمع را برقرار می كند كه اعتكاف و نماز جمعه همچون مصادیق آن است.

وی با اشاره به دیگر خصوصیت های نماز، تركیب ذكر و فعل را سومین خصوصیت نماز برشمرد و اظهار داشت: رفتارهای دینی گاهی صرفا فعل و گاهی مانند دعا و قرائت قرآن به صورت زبانی هستند، اما در نماز تركیبی از زبان و فعل وجود دارد. نماز ارتباط كلامی از فضای هستی است كه انسان با استفاده از آن احساس بی پناهی نمی نماید. وقتی انسان به ركوع و سجود می رود، كرانه هستی را درك می كند و در برابر آن خاشع و خاضع است.

صالحی ادامه داد: این خصوصیت ها به نماز شأن و منزلتی بخشیده كه هیچ رفتار دینی دیگری در این حد از اهمیت نیست.

وی اضافه كرد: اهمیت نماز به قدری است كه مقام معظم رهبری هر ساله خطاب به اجلاس نماز پیام صادر می كنند. ازاین رو نماز یك اتفاق وجودی و اجتماعی به حساب می آید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نماز می تواند انسان و جامعه را تغییر دهد و بر رفتارها، باورها، ارزش ها و تكامل آنها تاثیر بگذارد.

وی با اشاره به برخی اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه اقامه نماز اضافه كرد: این وزارتخانه از چند زاویه می تواند نسبت به نماز تعلق خاطر داشته باشد. یكی اینكه مانند بسیاری دیگر از سازمان ها و نهادها كه بر مبنای مجموعه آیین نامه ها و بخشنامه ها در این زمینه وظایفی بر عهده دارند، فعالیت هایی را انجام می دهد. ولی نكته مهم تری كه این وزارتخانه را از دیگر نهادها در این حوزه متمایز می كند، برخورداری آن از قالب ها و رسانه هایی مانند فیلم، موسیقی، تئاتر، كتاب و... است كه می تواند از این طریق نماز را بیشتر در جامعه ترویج دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری، زبان هنر می تواند در ترویج نماز تاثیر گذار باشد. ازاین رو با زبان هنر حقیقت و كنه نماز بعنوان حقیقت جمیل مكشوف می گردد. اینكه جوانان حس كنند كه چه زیبایی در نماز نهفته است و چگونه نماز می تواند ارزش ها را سامان دهد و منجر به كاهش صدمه های اجتماعی شود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استفاده از رسانه های هنری كه در اختیار دارد می تواند در این زمینه اثرگذار باشد.

وی اظهار داشت: تفاهم نامه های بسیاری درباره نماز بین نهادها و مراكز مختلف منعقد شده است، ولی باید بدانیم آنچه می تواند ما را به مقصد نزدیك كند، این است كه ما رابطه وجودی با مقوله نماز پیدا كنیم زیرا از این طریق اتفاقات بهتری پدید می آید.

در آخر این آیین فعالان اقامه نماز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جانب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شدند.



 

1396/09/12
23:59:10
5.0 / 5
4644
تگهای خبر: اسلام , دین , فرهنگ , قرآن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس