از سوی دفتر نشر معارف؛

تربیت دینی كودك آیت الله حائری شیرازی به چاپ پنجم رسید

تربیت دینی كودك آیت الله حائری شیرازی به چاپ پنجم رسید به گزارش عطر حرم كتاب تربیت دینی كودك درسهای تربیتی آیت الله حائری شیرازی از جانب دفتر نشر معارف به چاپ پنجم رسید.


به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، «تربیت دینی كودك» نخستین جلد از مجموعه درس های تربیتی آیت الله حائری شیرازی است كه با نگاهی نو، به محورهای اصلی تربیت اسلامی می پردازد. نویسنده در مقدمه كتاب می گوید: «امروزه تعلیم و تربیت از مسائل بسیار مهم عالَم است. اساس امنیت عالَم به تعلیم و تربیت برمی گردد… اگر انسان ها بد تعلیم و تربیت شوند، ابزار تهاجم فرهنگی خواهند شد. اگر عالَم بخواهد از این وضعی كه در آن هست آزاد شود، آن آزادی در گرو اصلاح روش تعلیم و تربیت است. با اصلاح این روش، علما و دانشمندانی ظهور خواهند كرد كه عالَم به واسطه‌ی آنها اصلاح خواهد شد.» ایشان سپس می نویسد: «جهانی كه می خواهد از هر لحاظ جهانی شود، به تمدنی نیاز دارد كه جهانی باشد و از جنس توحید و توجه به خدا. لازمه‌ی ایجاد تمدن جهانی، امنیت است و امنیت به قدرتی ماورایی نیاز دارد كه كسی بر آن تسلط نداشته و خودش بر خودش مسلط باشد؛ به نحوی كه نفسانیات بر او غلبه نكند و بتواند ضامن امنیت عالم باشد. اگر این تمدن بخواهد در عالَم پایه گذاری شود، آغازگر آن برنامه ریزیِ برنامه های تربیتی برای بچه هاست.» محتوای كتاب كتاب «تربیت دینی كودك» در شش بخش تنظیم و تدوین شده است: ۱. جهان بینی تربیتی، ۲. دین و تعلیم و تربیت، ۳. تربیت بر اساس فطرت، ۴. عوامل تربیت، ۵. روش های سوء تربیتی و ۶. پرسش ها و پاسخ های تربیتی. این كتاب از یك سو به مباحث بنیادی تربیت اسلامی و تربیت دینی كودك و نوجوان (به ویژه دانش آموزان) می پردازد و از طرفی دیگر راهكارهای تربیتی برای برون رفت از وضعیت فعلی جامعه را بیان می كند. آیت الله حایری شیرازی در این كتاب، با بیان و قلم شیوای خود مباحثی چون فطرت زیربنای تربیت، فطرت و طبیعت محور تمایلات انسان، تفاوت تعلیم و تربیت، تفاوت كسب دین و كسب علم، اصلاح آرزوها شروع كار تربیتی، مراحل تربیت فرزند از نگاه معصومین (ع)، نحوه شكل گیری تعهد در كودك، استراتژی ها و تاكتیك های مربی، تربیت دینی تربیتی دوطرفه، راهكارهایی برای تربیت كودك و نوجوان، تشویق و تنبیه حساب شده، تربیت دیكتاتورساز و دیكتاتورپذیر، دوری از افراط و تفریط، دخالت والدین و تربیت مصنوعی، ریشه های فرهنگی مشكلات اقتصادی، راهكارهای پرهیز از پرورش نفاق و تظاهر در كودك، تربیت مشرك پرور، روش های تربیتی طبیعت گرایانه و… بیان می كند. بخش هایی از كتاب ۱. تربیت فرزند مثل پرورش گُل است. گل را آب می دهند و در نور می گذارند و همه‌ی زمینه ها را برای شكفتن آن فراهم می كنند تا خودش باز شود. اگر انسان بخواهد با دستش به باز شدن گل كمك نماید و به آن شكوفایی مصنوعی بدهد، آنرا خراب می كند. امكان ندارد كسی ادعا كند حاضر است گلی را بدون آنكه خراب شود، باز كند! دخالت های زیاد والدین هم برای خوب‎شدن فرزند، اگر به حد شكوفایی مصنوعی برسد، همین طور می شود و كار را خراب می كند.
۲. تربیت مثل وضوست و تعلیم همچون الفاظ نماز است. كسی نمازش صحیح است كه وضو داشته باشد. امام (ع) مطالبش حق بود؛ مثل الفاظ نماز. اما باوضو هم بود؛ یعنی با صدق و اخلاص و صمیمیت سخن می گفت. از تعلیم و تربیت او، استادهای صدّیق و مخلصی برخاستند كه رفتند و با آگاه كردن مردم، آن قیام بی نظیر را برپا كردند. امام با اصلاح روش تعلیم و تربیت علما، ملتی را زنده و آزاد كرد.
۳. همگامی با طبیعت در طفولیت موجب رشد فطرت در كودك می شود. اگر كودك از آغاز طفولیت، همگام با طبیعت رشد نكند و طبیعت او بسوزد، فطرت نمی تواند از میانه‌ی آن جوانه بزند.
۴. تربیت باید از اصلاح اراده‌ی مُتربّی برای انتخاب آرزو آغاز شود. اصلاح آرزو، شروع كار تربیت دینی است. اگر قرار باشد انقلابی در جوانان صورت گیرد، انقلاب در آرزوی آن هاست. انقلاب فرهنگی و زیربنایی در انسان، دگرگون شدن نوع آرزوی انسان است. باید در آرزوی انسان، بقا حاصل شود تا الله و رسول و دار آخرت را بخواهد. این تربیت است.
۵. اینكه دانش آموز فقط درس بخواند، مثل این است كه در استخری با عمق یك متر شنا كند. درست است كه خطر ندارد؛ اما شناكردن در آن عمق، هنری هم نیست. وقتی دانش آموز بعنوان سخنران و مدرس و… وارد اجتماع شود، درست است كه امكان غرق شدن و از راه به درشدن دارد، اما مهم این است كه در عمق زیاد شنا كند و اگر سالم بماند، هنرمند است. باید پله پله عمق محل شنا را افزایش داد تا شخص بتواند وارد جامعه شود و مشكل خودرا حل كند و به تناسب زمان و مكان و اوضاع، روی پای خود بایستد.
۶. در تربیت، باید از فرزند یا شاگرد فاصله گرفت تا شكوفا شود. نصیحت، موعظه، قصه، قهر، آشتی و…، همه‎شان، فاصله گرفتن های لازم از كودك است. الزام، فشار، حیا، خجالت‎دادن و…، كار را مصنوعی می كند و با پیدایش كوچك ترین راه فرار، باردیگر سر جای اولش برمی گردد. انسان باید با پای خودش برود، نه اینكه او را ببرند.
۷. مربی باید از راه های مناسب به شاگرد، ملاك خوب و بد عمل را یاد بدهد. صحیح نیست برای كودك، مصادیق خوب و بد را مدام معیّن كند؛ برای اینكه مربی همیشه در كنار كودك نیست كه این كار را برای او انجام دهد. مربی یا پدر و مادر، با پاسخ‎دادن به همه‌ی پرسش های طفل، او را مقلد و عاجز بار می آورند؛ اما اگر بجای ده ها بار جواب‎دادن، ملاك حق و باطل یا راهِ یادگرفتن پاسخ پرسش را به او بدهند، مسائل دیگر را خودش می شناسد و انتخاب می كند. مشخصات كتاب چاپ پنجم كتاب «تربیت دینی كودك» در ۲۲۰ صفحه، قطع رقعی، دورنگ، تیراژ ۲۰۰۰ نسخه و به قیمت ۲۰ هزار تومان عرضه شده است. دفتر نشر معارف تابحال هفت كتاب «تعلّق؛ محور تحول در انسان»، «آیینه تمام نما: گفتارهای عاشورایی»، «حكومت جهانی خدا: ۷۰ نكته اعتقادی و اخلاقی» و «با علی (ع) در صحرا: شرح دو حكمت از نهج البلاغه»، «نماز»، «تفكر» و «تحجّرگرایی» (حوزه و روحانیت) را از این متفكر و اندیشمند فقید منتشر نموده است.

1398/12/15
22:32:18
5.0 / 5
3670
تگهای خبر: اسلام , اسلامی , امام , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس