در گزارش عطر حرم عنوان شد؛

تعطیلی زیارت حرم ائمه برای حفظ جان شیعیان استناد تاریخی دارد

تعطیلی زیارت حرم ائمه برای حفظ جان شیعیان استناد تاریخی دارد به گزارش عطر حرم حجت الاسلام ابراهیمی، استاد حوزه اظهار داشت: اگر به روایات خاندان (ع) و تاریخ رجوع نماییم می بینیم كه در زمانهای مختلفی به علت حفظ جان شیعیان درب حرمها بسته بوده و شیعیان امكان زیارت را نداشته اند.



حجت الاسلام ابوالفضل ابراهیمی، استاد حوزه علمیه امام خمینی (ره) در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در این روزهایی كه به خاطر این ویروس منحوسی كه مبتلای به آن هستیم به دستور ستاد مبارزه با كرونا درب حرمهای خاندان علیهم السلام در مشهد و قم و سایر شهرهای دیگر بسته شده است بعضی از مؤمنین نسبت به این امر رضایت ندارند چون كه طبق اعتقادات ما و تجربیات فراوان و قطعی حرمهای خاندان (علیهم السلام) محل استجابت دعاست، بنابراین شاید در ابتدای امر بستن این حرمها نقض غرض باشد، چونكه ما برای نجات از این ویروس حرمها را بسته ایم در حالیكه خود این حرمها و دعای در این حرمهای مقدس یكی از عوامل رفع این بلاست، اما اگر به روایات خاندان (ع) و تاریخ رجوع نماییم می بینیم كه در زمانهای مختلف درب حرمها بسته بوده و شیعیان امكان زیارت را نداشته اند و امكان زیارت نبوده است.
وی اظهار داشت: شاید گفته شود كه قیاس زمان ما با زمان خاندان (ع) مع الفارق است، چونكه در آن زمان حكومت جور بوده و در صورت زیارت و شناخته شدن زائر بعنوان شیعه خاندان آن حكومت متعرض زائر می شد و جان او به خطر می افتاد اما الان حكومت اسلامی است، بنابراین نمی توان این دو را با هم مقایسه كرد، اما از همین اشكال جواب آن روشن می شود، چونكه علتی كه درب حرمها بسته بوده و یا اگر باز بوده امكان زیارت نبوده است به علت این بوده كه زیارت حضرات خاندان جان شیعیان را به خطر می انداخته است، بنابراین در روایات زیارت موسی بن جعفر از امام رضا (ع) نقل شده كه اگر خواستید زیارت كنید و امكان وارد شدن در مرقد مطهر برای شما وجود نداشت از پشت دیوار قبرستان زیارت كنید.
استاد حوزه علمیه اظهار داشت: این سوالاتی كه در مورد زیارت شده به خاطر شرایط سختی است كه در آن زمان شیعیان داشتند و زیارت حضرت باعث می شد كه جان ایشان به خطر بیافتد. با عنایت به این روایات می توان نتیجه گرفت كه علت اینكه فرمودند نیازی نیست به زیارت بروید و از دور زیارت كنید، به خاطر حفظ جان شیعیان بوده است، بنابراین در شرایط فعلی هم كه زیارت باعث می شود جان شیعیان حضرت به خطر بیافتد، بستن حرمها به خاطر حفظ جان مؤمنین و سلامتی شیعیان مورد رضایت حضرات علیهم السلام است و سلامتی شیعیان برای ائمه علیهم السلام بسیار مهم بوده است، حتی در روایتی از موسی بن جعفر (ع) نقل شدند كه فرمودند خدای متعال بر شیعیان غضب كرد كه به فرمایش علامه مجلسی علت این غضب ترك تقیه از جانب شیعیان و عدم توجه به امر امامشان بوده است و من را مخیر كردند به اینكه این ابتلای الهی كه به خاطر اعمال شیعیان بود به حضرت برسد یا اینكه شیعیان به بلائی گرفتار شوند و امام موسی بن جعفر فرمودند من شیعیان را حفظ كردم و آن بلا را به جان خریدم پس با اطمینان می توان گفت این بستن حرمها مورد رضایت امام رضا (ع) و حضرت معصومه علیها السلام و سایر امامزادگان بزرگوار و باعث رضایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد.
ابوالفضل ابراهیمی در پاسخ به این پرسش كه حالا كه نمی توان به زیارت رفت پس چگونه وظیفه خود نسبت به ائمه علیهم السلام را انجام دهیم، اظهار داشت: این وظیفه را هم برای ما مشخص كرده اند. مسمع بن عبدالملك كردین می گوید روزی امام صادق (ع) به من فرمود تو از اهل عراق هستی آیا به زیارت مرقد امام حسین (ع) می روی؟ عرض كردم: من شخص مشهوری در بصره هستم و در این شهر اشخاصی هستند منصوب به حكومت و قبائلی از دشمنان خاندان در اطراف ما هستند كه اگر بعنوان شیعه شما شناخته شوم مرا خواهند كشت و مُثله می كنند بنابراین نمی توانم به زیارت بروم. بعد حضرت فرمودند: آیا یاد مصیبت های جدم می كنی؟ عرض كردم بله آقاجان! گاهی آنقدر گریه می كنم كه تمام اهل و عیالم حال مرا می بینند و دیگر نمی توانم غذا میل كنم. در این هنگام حضرت مرا دعا كردند و مژده بسیار بزرگی به من دادند و فرمودند: تو از كسانی هستی كه به هنگام جان دادن حضور پدران من و سفارش ایشان به ملك الموت را خواهی دید.
وی در انتها اظهار داشت: پس حالا كه نمی توانیم به زیارت برویم در خانه بمانیم و در منزل ذكر مصیبت نماییم و یاد ائمه (ع) باشیم كه این كار این قدر ما را بالا می برد كه لیاقت پیدا می نماییم كه امامان ما به هنگام مرگ به ملاقات ما بیایند. ان شاء الله به بركت خاندان و عنایات موسی بن جعفر علیهم السلام این بلا هر چه زودتر دفع شود و مجدداً حرمهای خاندان بر روی زائرین و مشتاقان باز شود و سال جدید بر همگان مبارك باشد.

1399/01/03
12:40:30
5.0 / 5
3278
تگهای خبر: ائمه , اسلام , اسلامی , امام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس