انس و الفت اهل بیت(ع) با دخترانشان الگوی تربیتی جامعه امروز باشد

انس و الفت اهل بیت(ع) با دخترانشان الگوی تربیتی جامعه امروز باشد به گزارش عطر حرم یك كارشناس اخلاق و خطیب دینی با اشاره به اینكه اگر به زندگی خاندان (ع) یك نگاه گذرا و اجمالی داشته باشیم می بینیم كه دختران و بانوان از جایگاه ویژه ای دراسلام برخوردار می باشند، اظهار داشت: پیامبر اسلام (ص) طبق كلام وحی دختر را كوثر یعنی ˮخیر كثیرˮ نامید و بعد از ظهور اسلام بود كه دختران از جایگاه ویژه ای حتی از نظر علمی هم برخوردار شدند و ارزشمندترین سلسله های روایی ما از كلام دختران پیامبر (ص) است.


حجت الاسلام والمسلمین امیر عبدالملکی در گفتگو با ایسنا، با تبریک ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) اظهار نمود: جا دارد که در کنار روز دختر این روز به نام روز خواهر هم نامگذاری شود چون که حضرت فاطمه معصومه (س) و حضرت زینب (س) از برترین خواهران آسمانی بر روی زمین هستند.
ایشان در ادامه با اشاره به مقدمه ای از مقایسه جایگاه بانوان و دختران در عرب جاهلیت و بعد از آن در زمان ظهور اسلام اظهار داشت: در جوامع عربی که در آن زمان گرفتار جاهلت بودند دختران، آن شأن و جایگاهی که باید داشته باشند را نداشتند. دختران زنده به گور می شدند و به چشم کالا به آنها نگاه می شد. آنها را نان خور اضافی می دیدند برای همین در آن فرهنگ غلط پسران از جایگاه ویژه ای برخوردار بودند چون که در حمایت خانواده بیشتر دیده می شدند و به شکلی نیروی دفاعی و رزمی و کاری بودند اما تا ظهور اسلام هیچ جایگاه خاصی برای دختران و بانوان نبود.
این استاد اخلاق افزود: بعد از ظهور اسلام و کلماتی که پیامبر اسلام (ص) در مورد دختران به کار برد جایگاه و شأن دختران و بانوان از آن زمان تابحال تغییر کرده است. طبق کلام وحی پیامبر اسلام (ص) دختران را کوثر یعنی "خیر کثیر" نامیدند. عرب جاهلیت اگر دخترانشان ازدواج می کردند فرزندان آنها را فرزندان خود نمی دیدند اما در حدیثی وارد شده که نبی مکرم اسلام (ص) می فرمایند: "فرزندان حضرت زهرا (س) فرزندان من هستند. "
عبدالملکی اظهار داشت: به غیر از اینکه با ظهور اسلام زنده به گور کردن دختران از بین رفت؛ دختران از جایگاه علمی خاصی هم برخوردار شدند. این مورد را ما می توانیم در وجود حضرت زهرا (س) و سایر اهل بیت(ع) ببینیم. دختران پیامبر (ص) به سلسله "فواصل" معروف اند. یکی از ارزشمندترین منابع روایی ما از کلام دختران پیامبر (ص) است. این مورد در جامعه امروز ما هم مشهود است و زنان در عرصه علمی بخش مهمی از جامعه را بر عهده دارند. حضرت رسول (ص) و ائمه اطهار (ع) در تربیت فرزندان مبنا و هسته مرکزی خانواده را زن قرار می دهند. در حدیث کسا هم به این مورد اشاره شده که محوریت با حضرت زهرا (س) است. در کلام فقهای امروز هم به جایگاه زن از نگاه ویژه ای پرداخته می شود. امام راحل می فرمایند: از دامن زن، مرد به معراج می رود. این نشان دهنده شأن و جایگاه بانوان و دختران در جوامع اسلامی است.

جایگاه دختران پیامبر(ص) در دفاع از امامت
وی تصریح کرد: با نگاهی به آموزه های دین اسلام به جایگاه بانوان در دفاع از امامت و ولایت هم پی می بریم. حضرت زهرا (س) با پشتیبانی از حضرت علی (ع)، حضرت زینب (س) با پشتیبانی از امام زمان خود یعنی امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) و حضرت فاطمه معصومه (س) با پشتیبانی از امام رضا (ع) سبب شدند که سلسله تشیع و امامت حفظ شود.
عبدالملکی خاطرنشان کرد: دشمن همواره با سیاه نمایی تلاش دارد چهره دختران و بانوان را در دین مخدوش جلوه بدهد در حالیکه رفتار جوامع غربی با دختران و بانوان امروز همچون رفتار انسان هزاران سال قبل است و به زمان برده داری برمی گردد. آنها زنان را در معرض دید قرار داده و از آنها بعنوان کالا استفاده می نمایند. اسلام این نظریه و برچسب را که از دختران و بانوان یک کالای جنسی بسازیم قبول ندارد. در احادیث وارد شده است که زن های شما همچون ریحانه هستند، حتی در کلام هم باید با آنها به مانند گل صحبت کرد. این آموزه از اسلام تا به امروز به ما رسیده است و خوشبختانه در جامعه ما دخترانی تربیت شده اند که مادران شهدا هستند و مدافعان حرم را تریبت می کنند. در مبنای دین و سیره خاندان (ع) همواره دختران و همسران شان از جایگاه خاصی برخوردار بوده اند.

انس و الفت اهل بیت(ع) با دخترانشان الگوی جامعه امروز ما باشد
وی اظهار داشت: با نگاهی به زندگی روزمره خاندان (ع) به این نتیجه می رسیم که همواره جایگاه دختران در میان خاندان (ع) یک جایگاه ویژه ای بوده است. انس و الفتی که بین خاندان (ع) و دخترانشان بوده همواره سبب رشد و شکوفایی استعدادهای آنها شده است. در جامعه امروز ما این انس و الفت بین خانواده ها و به خصوص پدران و دختران باید بیشتر از گذشته دیده شود تا از این طریق هم مشکلات روحی از بین رفته و هم اینکه استعدادها شکوفا شود.

جایگاه علمی حضرت معصومه(س)
این استاد اخلاق و خطیب دینی با اشاره به جایگاه علمی حضرت فاطمه معصومه (س) اظهار داشت: در زمان حیات امام موسی بن جعفر(ع) پدر حضرت معصومه (س) تعدادی از علاقمندان و یاران حضرت که در بیرون از مدینه زندگی می کردند برای زیارت و عرض ادب و طرح سوالات خود به مدینه می آیند و به خانه حضرت مشرف می شوند. در را که می زنند حضرت معصومه(س) پشت در می آیند و به آن شیعیان خبر می دهند که پدر در خانه نیست. آنها عرض می کنند ما از بیرون مدینه برای زیارت امام (ع) و طرح سوال خدمت شان رسیده ایم. این جاست که حضرت معصومه (س) می گویند من سوالات را ببینیم و بعد هم می فرماید فردا بیایید و جواب سوالات را بگیرید. آنها یک شب در مدینه سر می کنند و فردا می آیند در خانه امام در حالیکه هنوز امام به خانه برنگشته بودند اما پاسخ سوالات از جانب حضرت معصومه (س) داده می شود. آنها جواب سؤالات را می گیرند و در راه رفتن به سمت خانه هایشان امام موسی کاظم(ع) را در راه زیارت می کنند و از دیدار امام(ع) خوشحال می شوند. آن وقت ماجرا را برای امام بازگو می کنند. امام سوالات را به همراه پاسخ آنها می گیرند و مطالعه می کنند و می بینند که حضرت معصومه(س) تا چه اندازه زیبا و دقیق جواب سوالات را داده اند. آن وقت است که چشمان امام پر از اشک می شود و سه بار پشت سر هم تکرار می کنند: «فداها ابوها فداها ابوها فداها ابوها.» یعنی همان جمله ای که حضرت پیامبر (ص) در حق حضرت فاطمه (س) فرموده بودند. " این نشان از جایگاه رفیع دختران در اسلام و به خصوص تشیع دارد.




منبع:

1399/04/03
16:28:21
5.0 / 5
2458
تگهای خبر: ائمه , اسلام , اسلامی , امام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس