جشنواره رسانه ای امام رضا(ع)

جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) به گزارش عطر حرم دبیر علمی اولین جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) اظهار داشت: این جشنواره سرفصل تازه ای برای بازشناسی تولیدات خلاق و هنرمندانه، همفکری با خادمان رسانه ای و جریان سازی در راه تولیدات فاخر در رابطه با فرهنگ رضوی است.


به گزارش عطر حرم به نقل از ایسنا، دکتر اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با آستان نیوز با تشریح علل اهمیت رسانه در طول تاریخ اظهار نمود: در همه ادوار تاریخی افراد، جوامع، ملل و کشورها، ادیان و مذاهب برای انتقال پیام خود و انتشار عقاید و اخبار حوادث پیرامونی به خصوص در جنگ ها و رویدادهای مهم به ابزاری نیاز داشته اند که در طول زمان تکامل پیدا کرده است.
وی به ذکر سیر تکامل بسترهای رسانه ای از اشکال بدوی تا پیشرفته امروزی پرداخت و اظهار داشت: به اقتضای زمان و نیاز بشر، ابزارهای انتقال پیام و اثرگذاری از کبوترهای نامه‎بر، چاپار، روشن کردن آتش و استفاده از دود گرفته تا انواع رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است.
نصراللهی با اشاره به اینکه از سال ۱۹۶۰ به بعد وارد عصر ارتباطات و اطلاعات شده ایم، اظهار داشت: از این دوره به بعد بخصوص با پدید آمدن اینترنت و گسترش و استفاده همگانی از ظرفیت های این شبکه جهانی، انسانها با پدیده ارتباط جمعی شخصی مواجه گشتند.
وی افزود: از اواخر قرن بیستم، پیشرفت سریع تر تکنولوژی های ارتباطی باعث همه گیر شدن، استفاده ساده و ارزان از این ابزارها شد و انحصار رسانه ای از دست یک حکومت، تفکر، حزب و قدرت درآمد و همه امکان ارسال هر پیامی با هر ابزاری، در هر زمان و زبانی به هر کسی را در اختیار دارند.
این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، این دوران را عصر مواجهه انسان با تعدد و تکثر رسانه ها خواند و اضافه کرد: در این دوره، هر فرد برای انتشار پیامش نیازی به دفتر، خبرگزاری و شمار زیادی از کارکنان ندارد و می تواند به سهولت با داشتن یک ابزار در دسترس پیام خویش را در جهان منتشر کند و هیچ خبری پنهان نمی ماند.
رسانه ها و جنگ اعتقادی و شناختی
وی با اشاره به اینکه هر نوع اقدامی شامل خیر و شر، اصلاحی و تخریبی با ابزارهای رسانه ای امکان انتشار پیدا می کند، افزود: در این دوران که میدان جنگ از حالت سخت به حوزه نرم تغییر جهت داده و جنگ اعتقادی و شناختی در گرفته است، اهالی معتقد رسانه باید با درک شرایط موجود، از این ابزارها بیشتر برای ترویج فرهنگ دینی و اعتقادی مردم و انعکاس حقیقت های مسلمانان کمک بگیرند و کمترین غفلت در این عرصه ها خسارات جبران ناپذیری را بر جای می گذارد.
نصراللهی ضمن اشاره به تغییر آرایش رسانه ای، افزایش کمی رسانه ها، پیچیدگی کار کردن در این حوزه و تغییر مصرف رسانه ای مردم، اضافه کرد: در چنین شرایطی، فعالان متعهد و دغدغه‎مند حوزه رسانه باید با شناخت رسانه ها و درک اهمیت کار در این حوزه، استفاده از همه ابزارهای رسانه ای بنا به مقتضیات، مخاطب شناسی، شناخت تغییرات در مصرف رسانه ای، دشمن شناسی، آشنایی با بازیگران و تاکتیک های بازی در این حوزه، بموقع در آرایش رسانه ای خود تغییر بوجود آورده و موثر ظاهر شوند.
بازشناسی تولیدات خلاق و هنرمندانه
وی با بیان این نکته که شماری از نهادها و تشکل های مذهبی متعهد نظیر تیم رسانه ای آستان قدس رضوی، این مهم را درک کرده و به عرصه ها مختلف رسانه ای ورود کرده اند، ابراز کرد: برگزاری جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) از جانب مرکز اتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، نشان از شناخت این ظرفیت توسط دست اندرکاران این مجموعه معنوی دارد.
این استاد علوم ارتباطات اجتماعی بیان نمود: این جشنواره، فرصتی برای بازشناسی تولیدات خلاق و هنرمندانه رسانه ای با موضوعات در رابطه با معارف رضوی و هم شناخت و قدرشناسی خدمات و تلاشهای ارزشمند فعالان و خادمان رسانه ای به خصوص در روزهای کرونا و قرنطینه خانگی را فراهم می آورد.
وی، جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) را فرصتی برای هم‎افزایی، شبکه سازی و افزایش خادمان رسانه ای و ارتقای کمی و کیفی تولیدات رسانه ای در حوزه معارف رضوی دانست و اظهار داشت: فقدان برگزاری چنین رویدادهایی در عرصه رسانه، زمینه شناخت اهالی رسانه با معارف اهل بیت(ع) را دشوارتر می کند و از آن طرف، وجود جشنواره های رسانه ای بستر تبادل ایده و نظر کارشناسان این حوزه و توسعه فعالیتهای هم پوشان رسانه ای را فراهم می سازد.
به قول دکتر نصراللهی، جشنواره رسانه ای امام رضا(ع) بدون شک می‎تواند سرفصل تازه ای برای شناسایی بیشتر خادمان رسانه ای، همفکری و تبادل نظر آنها و هم جریان سازی در راه تولیدات هنرمندانه، متعهدانه و فاخر در حوزه معارف دینی بخصوص فرهنگ رضوی باشد.
بازتعریف نقش خادمان رسانه در روزهای شیوع کرونا
وی با تکیه بر اینکه در جنگ رسانه ای و روایت ها، فعالان رسانه ای متعهد و آگاه به معارف دینی و مذهبی، همان خادمان رسانه ای هستند، خاطرنشان کرد: در دوران انتشار کرونا به تناسب دیگر حوزه های اجتماعی، وظایف معمول در خدمات رسانی فرهنگی و رسانه ای هم دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شد.
وی افزود: در خلأ معنوی حاکم بر جامعه، فعالان عرصه های مختلف رسانه ای با انعکاس فضای معنوی، فراهم کردن امکانات زیارت مجازی و تغییر در شکل برگزاری مناسک مذهبی، بر محدودیت های حاکم بر فضای معنوی پیشین فائق آمده و حتی مردم خاصه آنها که دارای عذری جهت استفاده از این مراسم مذهبی بودند، پرشورتر و معنوی تر از آنها استفاده ببرند.
نصراللهی ضمن تصریح بر این که اهالی رسانه، سفیران مردم ایران و فرهنگ و باورهای دینی و اعتقادی آن‎ها بخصوص سفیران فرهنگ رضوی هستند، تصریح کرد: انتشار معارف قرآنی، دینی و مذهبی به خصوص در روزهای محدودیت های حضور فیزیکی مردم در اماکن مقدس همچون وظایف فعالان این عرصه است.
وی با ابراز خشنودی از عملکرد اهالی رسانه در ایجاد تنوع محتوایی و بروز خلاقیت در تولیدات رسانه ای در رابطه با معارف رضوی در روزهای کرونا، بیان نمود: فعالان رسانه ای آستان قدس رضوی در انعکاس فضای این مکان مقدس در بین جامعه و پر کردن خلأ معنوی و معارفی مردم خوش درخشیدند و در این خدمت رسانه ای با نشان دادن ابتکار و خلاقیت پیشگام بودند.
فرصت شناخت خادمان گمنام رسانه ای
مؤلف کتاب «اصول خبرنویسی»، بر لزوم تئوریزه کردن مدلها و سبک های جدید مورد استفاده توسط فعالان رسانه ای در این ایام تاکید و ابراز کرد: جشنواره امام رضا(ع) فرصت مغتنمی برای شناخت خادمان گمنام رسانه ای، پشتیبانی از آنها، بهره مندی از ابتکارات و تجربیات کسب شده در دوران بحران به منظور برنامه ریزی دقیق تر در دوران پساکرونا جهت استفاده از ظرفیت های بوجود آمده و حفظ مخاطبان جدید فراهم می آورد.
ایشان در ادامه با معرفی یکی از خصوصیت های این جشنواره رسانه ای اظهار داشت: به جز دست اندرکاران حرفه ای عرصه های تولید و انتشار معارف رضوی، همه افراد دغدغه‎مند صاحب ایده، فکر و اندیشه در حوزه ترویج فرهنگ رضوی امکان حضور و ظهور دارند و مورد حمایت قرار می گیرند؛ این جشنواره هیچ محدودیتی برای شرکت کنندگان ندارد.
این محقق مطالعات رسانه ای با برشمردن سه محور نخستین دوره جشنواره امام رضا(ع) اظهار داشت: رسانه های خبری و تحلیلی، رسانه های صوتی و تصویری و رسانه های مجازی سه محور این جشنواره هستند.
وی ادامه داد: رسانه های مجازی به علت اهمیت ویژه آن در دوران حاضر، می تواند ابزار مفیدی در دست اقشار و تشکل های مذهبی برای انتشار معارف معنوی باشد؛ بنابراین همه کسانی که دغدغه مند این حوزه ها هستند می توانند بعنوان خادمان رسانه ای با فعالیتهایی مانند باز کردن یک صفحه در فضای مجازی به نیت خدمت رسانی به امام رضا ضد السلام در این جشنواره مشارکت کنند.
نصراللهی با بیان قالب های تولید و ارسال آثار اظهار داشت: بخش های خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله، یادداشت، گزارش خبری تلویزیونی و اینفوگرافی ذیل محور رسانه های خبری و تحلیلی و بخش‎های موشن گرافی، پادکست، طرح بازی و نرم افزار و وقف مجازی زیرمجموعه محور رسانه های مجازی تعریف شده است.
او همینطور افزود: در محور رسانه های صوتی و تصویری بخش های برنامه ‎های تلویزیونی، برنامه های رادیویی، نماهنگ تلویزیونی، مستند تلویزیونی و طرح برنامه رادیویی و تلویزیونی پیشبینی شده است.
این مدرس دانشگاه در خاتمه ابراز امیدواری کرد که جشنواره امام رضا(ع) در گام نخست با کیفیت، گسترده و در شأن نام مبارک حضرت رضا(ع) برگزار گردد و در ادوار آینده با مشارکت بیشتر همکاران رسانه ای، قدم های محکم تر و بلندتری بردارد.
لازم به یاد آوری است، علاقه مندان به شرکت در جشنواره رسانه ای امام رضا ضد السلام تا ۲۲ بهمن ماه فرصت دارند، آثار خویش را از راه نشانی اینترنتی mediafest.razavi.ir به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.



1399/10/05
00:58:25
5.0 / 5
1150
تگهای خبر: ادیان , اسلام , اسلامی , امام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس