احمد رهدار در گزارش عطر حرم مطرح كرد؛

راز مقامات عرفانی و سلوك هجده ساله فاطمه زهرا (س) در دنیا

راز مقامات عرفانی و سلوك هجده ساله فاطمه زهرا (س) در دنیا به گزارش عطر حرم حجت الاسلام رهدار بااشاره به جایگاه معنوی و عرفانی حضرت فاطمه (س) اظهار داشت: آن حضرت به مرتبه ای رسید که چون انبیا وحی دریافت می کرد که نشان از کسب فضائل در مدت هجده سال زندگی صدیقه طاهره(س) دارد.



به گزارش خبرنگار مهر، حضرت زهرا (س) در زندگی خود تنها بعنوان دختر پیامبر اکرم (ص) و همسر حضرت امیر (ع) نقش آفرینی نکرد. سرتاسر حیات کوتاه اما پر برکت صدیقه طاهره (س) آکنده از عرفان و معنویتی خاص بود که جز وجود نورانی آن حضرت، احدی یارای رسیدن به آن جایگاه را نداشت.
بر آن شدیم باتوجه به فرارسیدن ایام فاطمیه و شهادت جانگداز آن حضرت، ابعاد عرفانی و معنوی سیره ام ابیها را بررسی نماییم. بدین منظور با حجت الاسلام و المسلمین احمد رهدار استاد حوزه و دانشگاه به گفت و گو نشسته ایم که در ادامه می خوانید:
حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار، با اشاره به گستره معنوی و عرفانی حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار داشت: نقطه شتاب حرکت حضرت زهرا (س) در راه معنوی و باطنی در طول عمر آن حضرت بسیار قابل توجه است و علت این مساله از یک جهت به این مهم بر می گردد که این درجه و منزلتی که آن حضرت کسب نمود حداکثر طی ۱۸ سال اتفاق افتاده است. ایشان بانویی با سن بالا نیست و هرچه که از کرامات و بزرگواری صدیقه طاهره (س) ثبت یا در ادبیات روایی ما بازتاب داده شده در حقیقت قرائتی از یک سیره هجده ساله است و طبعاً این مدت نشان دهنده آنست که سرعت سلوک معنوی حضرت جایگاه والایی داشته است که در طول این مدت تا این اندازه میراث بر جای گذاشتند.
این استاد حوزه افزود: نکته جالب توجه اینکه حتی ائمه اطهار (ع) به هنگام سختی ها به حضرت زهرا (س) پناه برده و توسل می کردند؛ معمولاً وقتی انسان در اوج سختی ها به کسی پناه می برد آن شخص باید موقعیت و منزلتی فرادست داشته باشد؛ البته حضرت زهرا (س) با قطع نظر از آن مقامات و منزلت هایی که دارند؛ همین اندازه که مادر امامان معصوم هستند حکایت از جایگاه والای آن حضرت دارد و از طرف دیگر پناه بردن ائمه (ع) به هنگام شداید و سختی ها به آن حضرت جالب توجه است چونکه سختی های دوده فردی و شخصی نبوده بلکه به خاطر جایگاه رسالت و امامت بوده و جنس متفاوتی داشته است، بدین سبب علی القاعده آن کسی که دوده (ع) به او توسل کنند جایگاهی بس رفیع دارد.
یکی از فاکتورهای نظام معنویت فرد است که بوسیله نظام بلا، میزان توجه خداوند را به آن شخص را ارزیابی نماییم.
وی اضافه کرد: از طرف دیگر «عطای خاص» خاصیت دیگر حضرت زهرا (س) است. برای شرح این مساله باید مقدمه ای را بیان کنم، همچون تفاوت هایی که میان دستگاه نبوت و دستگاه امامت مطرح می کنند آنست که برای نبی وحی نازل می شد، به عبارت دیگر علم نبی بوسیله کانال وحی به لوح محفوظ وصل می شود و علم امام به طریق الهام، البته این الهام غیر از الهام های روان شناختی است.
رهدار با اشاره به انواع وحی اشاره کرد: یک وحی عام و یک وحی خاص داریم، وحی عام به همه شامل انبیا، به امامان و حتی به موجودات دیگر شده و برای مثال در قرآن آمده است که به زنبور عسل وحی کردیم؛ اما وحی خاص جز ممیزات دستگاه نبوت است، یعنی فرشته الهی از جانب خداوند سخن و امری را خطاب به شخص خاص می کند که به آن وحی خاص می گویند، حضرت زهرا (س) بی آنکه نبی باشد وحی خاص دریافت می کرده است. بنا بر این از تعبیر عطای خاص استفاده کردم. این امر نشان از جایگاه والای معنوی آن حضرت دارد.
وی اظهار داشت: نکته دیگری که لازم می دانم در این مورد مطرح کنم، بحثی است که فلاسفه اسلامی مطرح می کنند؛ یکی از منازل که در سلوک عرفانی مطرح شده بلا و ابتلاء است. در کتاب «منازل السائرین» خواجه عبدالله انصاری بلا بعنوان یکی از منازل بر شمرده شده است. دستگاه دینی نیز همین گونه بوده و به بیان های مختلفی بیان شده کسانی که مقرب تر هستند با بلایای بیشتری در زندگی مواجه می شوند؛ تجربه تاریخی از زندگی معصومین (ع) نیز به وضوح این مساله را نشان میدهد. حتی حضرت سلیمان که مکنت داشت باز هم به شکلی دیگر با بلا مواجه بود چه اینکه خداوند در قرآن می فرماید بلا برای برخی با خوف و برای برخی با نعمت نمودار شده و انسان ها اینطور آزمایش می شوند.
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: بدین سبب بلا برای مؤمن نعمت است و اگر شدت بلا برای بانوی مکرمه ای چون زهرای مرضیه، به حدی است که انسان حیرت می کند از این جهت است که حضرت مقام والایی داشته که این چنین با بلایای مختلف مواجه می شده و آنچنان که در روایت ها بیان شده است حضرت در هجده سالگی موهایشان سفید شده بود و این امر به سبب کثرت بلاها بوده است. این سطح از سختی ها و بلایا برای آن حضرت یک کُد است، یکی از فاکتورهای نظام معنویت فرد است که بوسیله نظام بلا، میزان توجه خداوند را به آن شخص را ارزیابی نماییم.
وی افزود: طرفه آنکه، در تمام مدت با توجه به این بلاهای مستمر و شدید، هیچ گلایه ای از حضرت زهرا (س) ثبت نشده است، البته ایشان شکایت دارد برای مثال خلیفه اول و دوم می آیند و حضرت شکایت می کند و می فرماید که من شکایت شما را نزد خداوند خواهم گفت. ماجرای این شکایت نیز بر سر پایمال کردن حق علی (ع) امام و ولی جامعه بود.
حجت الاسلام رهدار اظهار داشت: بدین سبب مقام معنوی و عرفانی زهرای مرضیه به شکلی رفیع بود که اولاً وحی خاص دریافت می کرد که حکایت از سیره وجودی آن حضرت و مقامات ایشان دارد و از طرف دیگر نسبت شداید و بلایایی که حضرت در زندگی متحمل شدند حکایت از جایگاه معنوی دخت پیامبر (ص) دارد. بلایایی که هریک در نظر آن حضرت نعمت بود نَه رنج و مصیبت.


منبع:

1399/10/07
19:37:46
5.0 / 5
1166
تگهای خبر: ائمه , اسلام , اسلامی , امام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس