حجت الاسلام عالی مطرح كرد؛

تبری از دشمنان با اهمیت ترین دیپلماسی اسلام در مقابل نفوذ

تبری از دشمنان با اهمیت ترین دیپلماسی اسلام در مقابل نفوذ به گزارش عطر حرم استاد حوزه علمیه تبری را بزرگترین مانع نفوذ دشمنان دانست و اظهار داشت: اولیای الهی نسبت به دوستان و دشمنان خدا اهل تولی و تبری است.



به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، حجت الاسلام مسعود عالی همزمان با ایام فاطمیه و سوگواری شهادت حضرت زهرا (س) در مسجد جامع نظام مافی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: برای آنکه انسان در دنیا از ولی خدا جدا نشود، ایشان را تنها نگذارد و در این راه ثابت قدم باشد سه شرط دارد.
استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به فرازی از زیارت عاشورا، عنوان کرد: زیارت عاشورا یک حدیث قدسی بوده و از ناحیه خداوند متعال بیان شده است؛ بر طبق این دعا معرفت نسبت به دوده (ع) اولین شرط همراهی آن بزرگواران به حساب می آید که مقصود از این معرفت نه معرفت عقلی و کسب اطلاعات بلکه معرفت قلبی است، انسان بواسطه معرفت قلبی می تواند اولیای الهی را بشناسد و در مقابل آن بزرگواران زانو بزند.
وی با اشاره به اینکه انسان ولایتمدار اختیار ولی خدا را مقدم بر اختیار خود می داند، اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) در روز غدیر از مسلمانان اقرار گرفتند و حاضران تصدیق کردند که پیامبر اکرم (ص) مقدم بر آنان هستند، پس از همین اقرار گرفتن بود که حضرت جانشینی امیرمومنان علی (ع) را مطرح نمودند. اگر کسی حقانیت ولی خدا را قبول داشته باشد می داند که ایشان به مصالح او آگاه تر و دلسوز تر است برای همین همه امور خودرا به آن بزرگوار می سپارد و تسلیم محضش می شود.
حجت الاسلام عالی اضافه کرد: کسی که به عنایت اولیای الهی ایمان و باور دارد می داند که آن بزرگواران او را رها نمی کنند پس همیشه مراقب است که خودش نیز از آنان دور نشود؛ این همان معرفت قلبی است که فقط با مطالعه به دست نمی آید و با عمل کسب می شود، قرآن کریم در این حوزه می فرماید عمل کنید تا به باور قلبی دست یابید. کسانی که تلاش می کنند نماز اول وقت را به تأخیر نیاندازند، در حق کسی ظلم نکنند و مطیع محض دستورات دین باشند به معرفت قلبی نائل می شوند.
استاد حوزه علمیه از دیگر شروط جدا نشدن از مسیر دوده (ع) را معرفت داشتن نسبت به دوستان اولیای الهی دانست و اشاره کرد: شیعیان دوستان دوده (ع) هستند. افراد بسیاری بودند که پیامبر اکرم (ص) و دوده (ع) را قبول داشتند و به آنان احترام می گذاشتند اما به شیعیان و دوستداران آنان احترام نمی گذاشتند و خطاب به حضرت رسول می گفتند این پا برهنگان چه کسانی هستند که گرد تو جمع شدند آنان را از خود بران تا ما به نزدت بیاییم.
وی با اشاره به اینکه بندگان خوب خدا در بین مردم پنهان هستند، اظهار داشت: برای همین است که سفارش شده آدمی در برخورد با دیگران محترمانه رفتار کند و دیگران را بزرگ ببیند چون نمی داند چه کسی اولیای الهی است. دوده (ع) دوستان و شیعیان خودشان را بسیار دوست می دارند و نسبت به آنان تعصب دارند برای همین بی احترامی به شیعیان را بی احترامی به خود تلقی می کنند.
حجت الاسلام عالی با بیان حدیثی، اظهار داشت: در روایت است اگر کسی حقوق مؤمنان را رعایت کند ولایتش با دوده محکم می شود و اگر به مؤمنی ظلم کرده باشد به همان اندازه رابطه اش با دوده (ع) قطع خواهد شد. حضرت فاطمه زهرا (س) در خطبه فدکیه می فرمایند: اگر می خواهید به کسی احترام بگذارید به فرزندش احترام بگذارید؛ بدین سبب احترام به حضرت زهرا (س) احترام به پیامبر اکرم (ص) است.
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه شیعیان فرزندان دوده (ع) هستند، تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: من و علی پدران امت هستیم؛ امام زمان (عج) پدر امت محسوب می شوند، بر این اساس احترام به شیعه احترام به ولایتی است که در درون اوست و و بی احترامی به او بی احترامی به آن رشته محبتی است که شیعه قلبا نسبت به امیرمومنان دارد. روزی پیامبر اکرم (ص) در مقابل کعبه ایستادند و خطاب به کعبه فرمودند: چقدر تو احترام داری؟ اما حرمت مؤمن از تو بیشتر است.
وی در آخر اظهار داشت: علاوه بر اینکه انسان باید نسبت به اولیای الهی تولی داشته باشد باید به همان میزان نسبت به دشمنان آنان تبری بجوید؛ موضع مؤمن در مقابل دشمن دین باید مشخص و آشکار باشد. کسی که همیشه دم از صلح کل می زند و همیشه در مقابل دشمن لبخند می زند همانند خانه بدون حصاری است که هر کسی می تواند به آن ورود پیدا کند. اگر انسان نسبت به دشمنان تبری نداشته باشد دشمن به آسانی به او نفوذ خواهدنمود.


منبع:

1399/10/26
23:46:50
0.0 / 5
1084
تگهای خبر: اسلام , امام , پیامبر , حوزه علمیه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس