مدیر اجرایی دارالكتابه جمهوری اسلامی ایران در گزارش عطر حرم عنوان كرد:

شركت ۱۳۰ نفر در پنجمین جشنواره كتابت قرآن كریم

شركت ۱۳۰ نفر در پنجمین جشنواره كتابت قرآن كریم مهدی بابایی مدیر اجرایی دارالکتابه جمهوری اسلامی از شرکت ۱۳۰ نفر از کاتبان قرآن کریم در پنجمین جشنواره کتابت قرآن کریم خبرداد و اظهار داشت: نتایج آن همزمان با اول ماه رمضان ۱۴۰۰ اعلام خواهد شد.



مهدی بابایی مدیر اجرایی دارالکتابه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد پنجمین جشنواره کتابت قرآن کریم اظهار داشت: در پنجمین جشنواره کتابت قرآن که به همت دارالکتابه جمهوری اسلامی ایران برگزار می گردد ۱۳۰ نفر کاتب در دو بخش عمومی و کاتبان جوان به رقابت می پردازند.
مدیر اجرایی دارالکتابه جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به بخش عمومی این جشنواره، اضافه کرد: موضوعات جشنواره کتابت قرآن، کتابت مصحف شریف با سوره هایی که مشخص شده است، خطبه های حضرت اباعبدالله (ع) در راه کربلا و در روز عاشورا، خطبه های امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در کوفه و شام، صحیفه سجادیه، ادعیه ایام هفته و زیارت امیرالمومنین (ع) در روز عید غدیر می باشد.
بابایی افزود: نظیره نویسی که همان تقلید کتابت های معروف است و در هنرهای دیگر هم برای آموزش، رشد و پیشرفت استفاده می شود، در رقابت های بخش کاتبان جوان مورد توجه قرار گرفته است و در این بخش آثار فاخر اساتید را، کاتبان جوان بازآفرینی می کنند. صفحات منتخب از مصحف شریف، خطبه فدکیه و مناجات شعبانیه موضوعات بخش کاتبان جوان در این رقابت خواهد بود.
وی با تکیه بر اینکه از خط نسخ فارسی و عربی در این رقابت استفاده خواهد شد، خاطرنشان کرد: در بخش خوشنویسی توجه به زیبایی کتابت، توجه کامل به اجرای صحیح مفردات و ترکیبات حروف در یک کلمه و اتصالات سالم حروف، توجه به اندازه متناسب و قرارگیری صحیح و زیبای علایم و حرکات حروف، رعایت خلوت سطر و صفحه و ایجاد توازن میان تجمع و پراکندگی حروف، مرکب برداری دقیق وحرفه ای، رعایت کرسی حروف و کلمات، رعایت تناسب میان قوت و ضعف حروف و اتصالات، نظم و انضباط در صفحات، ایجاد تعادل در خلوتی و شلوغی علایم در کلمات و ترکیبات و پرهیز از اعوجاج کرسی در اثر ثقل و سبکی علایم مورد توجه قرار خواهد گرفت.
بابایی اظهار داشت: در بخش صحت متن و خوانایی، ملاک داوران همان املاء و رسم و اعراب گذاری صحیح است، خوانایی و وضوح خط، تنظیم و مدیریت سطر و صفحه و کتابت معنامحور همراه با نظم معنایی کتابت مورد توجه است.
مدیراجرایی دارالکتابه ضمن اشاره به اختتامیه پنجمین جشنواره کتابت قرآن کریم، بیان داشت: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ اختتامیه این جشنواره برگزار می شود و نتایج آن هم همزمان با اول ماه مبارک ۱۴۲۲ مطابق با ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ اعلام خواهد شد. در صورت بهبودی شرایط کرونایی امیدواریم امکان حضور کاتبان در همایشی فراهم گردد تا بخش جنبی جشنواره با عنوان پژوهش هم امکان برگزاری پیدا کند.
مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، با هدف «احیا نهضت قرآن نویسی» و با هدایت های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال ۱۳۹۰ مبادرت به تأسیس «دارالکتابه» نمود. جمع آوری اطّلاعات درباره اساتید کتابت و کتاب آرایی قرآن کریم، ساماندهی و راهبری حوزه کتابت قرآن کریم از راهبردهای دارالکتابه است.

1399/10/30
22:49:57
0.0 / 5
1074
تگهای خبر: آموزش , اسلام , اسلامی , امام
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس