آیت الله عابدی:

صبر و سعه صدر از شاخصه های مهم مدیران و مسئولان مومن است

صبر و سعه صدر از شاخصه های مهم مدیران و مسئولان مومن است به گزارش عطر حرم آیت الله عابدی درباره صبر و شکیبایی و نسبت آن با عقل و ایمان اظهار داشت: بر طبق آیات قرآن کریم همانگونه که نماز عمود دین است صبر نیز می تواند عمود دین باشد.



به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، آیت الله احمد عابدی در جلسه هفتگی درس اخلاق که در آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد، گفت: امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: الصبر نصف الایمان، صبر نصف ایمان است، همین طور در روایت دیگری بیان شده روزه نصف صبر است و در جای دیگر آمده صبر همان ایمان بلکه همه ایمان است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم درباب اهمیت صبر عنوان کرد: در اهمیت صبر همان بس که بیش از ۹۰ مرتبه به همراه مشتقات آن در قرآن کریم بیان شده است. قرآن کریم بارها صبر را به همراه نماز بیان کرده و این امر نشان میدهد که صبر نیز همانند نماز دارای اهمیت است. نماز عمود دین شمرده می شود بدین سبب صبر نیز می تواند عمود دین باشد.
وی صبر و سعه صدر را از شاخصه های مهم مدیران و مسؤولان مؤمن برشمرد و اظهار داشت: اگر کسی خواست مدیریت مجموعه ای را برعهده بگیرد باید اهل صبر و سعه صدر باشد و از تندخویی و پرخاشگری اجتناب کند.
آیت الله عابدی درباب معنای صبر اشاره کرد: معنای صبر آنست که انسان سریع تصمیم نگیرد، در مواجهه با مشکلات و سختی ها اهل جزع و فزع نباشد و به سرعت نتیجه گیری نکند، طبق صریح معارف قرآن کریم؛ انسان با صبر و شکیبایی موفق می شود. کسی که اهل صبر نیست به سرعت درباره دیگران تصمیم می گیرد و هر حرفی را به زبان جاری می کند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: همین طور در مسائل سیاسی نباید سریع درباره کسی قضاوت کرد. برای مثال زمانی که انسان تصویری را مشاهده کرد یا حرفی شنید ابتدا باید به جعلی بودن آن احتمال دهد.
وی در تحلیل کلام امیرمومنان علی (ع) که صبر را نصف ایمان بیان کردند، گفت: انسان دارای چهار قوه عاقله، غضبیه، شهویه و عامله است و این چهار قوه، ایمان شمرده می شود و ایمان آدمی به همین چهار قوه است.
آیت الله عابدی اضافه کرد: فرض کنید قسمتی از دین اعتقادات و اصول است که مربوط به قوه عاقله می شود، قسمتی از دین، فروع است که مربوط به قوه عامله می شود، قسمتی از دین اخلاق و آداب است که قوه غضیبه و شهویه را شامل می شود بدین سبب زمانی که امام علی (ع) صبر را نصف ایمان بیان می کنند مقصود آنست که دو قوه غضبیه و شهویه نصف ایمان می شود. شهوت و غضب انسان مؤمن مطیع عقل اوست برای همین به این دو صبر می گویند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: اگر شهوت و غضب آدمی تحت تدبیر عقل قرار گیرد هیچ گاه غضبناک نمی گردد. یکی از علمای اصفهان بود که می گفت هیچ کسی نمی تواند در هر شرایطی مرا غضبناک کند؛ چونکه دو قوه شهوت و غضب او تحت اختیار و فرمان عقلش بود. اگر می گویند روزه نصف صبر است چون روزه شهوت آدمی را کنترل می کند برای همین روزه یک چهارم ایمان و نصف صبر شمرده می شود.
وی اظهار داشت: اگر هم در حدیثی می فرمایند کل ایمان صبر شمرده می شود مراد آنست که صبر بر سه قسم اطاعت، معصیت و مصیبت تقسیم می شود، طبق صریح روایات؛ اگر کسی صبر بر اطاعت داشته باشد خداوند ۳۰۰ درجه در بهشت به او می دهد، اگر کسی صبر بر معصیت داشته باشد خدا در آخرت ۶۰۰ درجه به او می دهد و اگر کسی صبر بر مقدرات الهی داشته باشد خداوند در بهشت به او ۹۰۰ درجه می دهد که فاصله هر درجه تا درجه دیگر از زمین تا عرش است؛ معنای این حدیث آنست که صبر بر مقدرات الهی از همه صبرها مهمتر است.
آیت الله عابدی در آخر اشاره کرد: انسان اگر می خواهد صبرش افزایش یابد و پرخاشگری نکند باید شرح حال بزرگانی که اهل صبر بودند را مورد مطالعه قرار دهد، اعتقاد و محبتش را به خدای متعال تقویت کند و به امامان معصوم که نمونه های صبر و شکیبایی بودند، متوسل شود.


منبع:

1399/11/30
18:16:48
0.0 / 5
337
تگهای خبر: امام , حوزه علمیه , دین , قرآن
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس