آیت الله دین پرور :

نهج البلاغه باید به صورت طرح یا لایحه ازسوی مسئولین مطرح شود

نهج البلاغه باید به صورت طرح یا لایحه ازسوی مسئولین مطرح شود آیت الله سید جمال الدین دین پرور رئیس بنیاد نهج البلاغه اظهار داشت: هم اکنون باید نهج البلاغه به شکل طرح و یا لایحه مطرح شود یا بعنوان مجموعه قوانینی به نفع مردم اجرا گردد.



آیت الله سید جمال الدین دین پرور رئیس بنیاد نهج البلاغه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت ترویج نهج البلاغه و نشر آن در کشور اظهار داشت: ما در طول ۴۰ سال تلاش هایی کردیم ۱۷ کنگره برگزار و بیشتر از ۲۰۰ کتاب تألیف و ترجمه و انتشار یافته است.
وی افزود: همایش ها و جلساتی با مبحث نهج البلاغه گذاشته ایم و با همکاری صداوسیما و رسانه ها تا حد ممکن پیام نهج البلاغه را به کشور منتقل کرده ایم. هم اکنون در دانشگاه ها و حوزه، نهج البلاغه جایگاه خاصی پیدا کرده است.
رئیس بنیاد نهج البلاغه افزود: ما وارد یک مدار جدید در عرصه نهج البلاغه شده ایم در گذشته هزاران کتاب و رساله در مورد نهج البلاغه نوشته شده و این موج، که گام بزرگی است بوجود آمده است.
وی اضافه کرد: باید موقعیت جدیدی برای توسعه نهج البلاغه بعنوان طرح یا لایحه مطرح شود. در کشور ما پیش از انقلاب اگر کسی کتاب نهج البلاغه در منزلش بود، آثاری از جرمش محسوب می شد اما امروزه به برکت انقلاب اسلامی چنین نیست و فضا باز شده است.
آیت الله دین پرور با اشاره به اینکه نهج البلاغه امروزه پایش را در فضای رسانه و سخنرانی های مذهبی رادیو و تلویزیون باز کرده است، اظهار داشت: درست است که در فضای رسانه ای امروز حرف از نهج البلاغه می شود اما این کافی نیست.
وی با عنوان مثالی در این حوزه اضافه کرد: مثل این می ماند که کسی در سنگر جبهه خوابش برده است و پس از بیدار شدن آغاز به تیراندازی می کند در حالی دیگر کسی آنجا نیست و همگی به سمت جلو حرکت کرده اند.
رئیس بنیاد نهج البلاغه افزود: هم اکنون باید نهج البلاغه به شکل طرح و یا لایحه مطرح شود یا بعنوان مجموعه قوانینی به نفع مردم صورت گیرد. این کتاب پرکاربرد باید در مرکز پژوهش های مجلس بررسی شود و به صحن علنی مجلس راه پیدا کند.
وی در مورد اهمیت این اقدام اظهار داشت: این کار حتما بزودی باید صورت گیرد. در هیأت دولت این کتاب نفیس باید نقش ویژه و پررنگی داشته باشد کلماتی که امام علی (ع) به مالک اشتر گفته اند باید مطرح و بیان شود. این کتاب که فعالیتهای عینی امیرالمومنین (ع) است باید تحقق خارجی داشته باشد. اگر نهج البلاغه به صورت طرح یا لایحه در نهاد قانونی مطرح شود تحول ایجاد خواهد نمود.
آیت الله دین پرور اضافه کرد: ما کارهایی انجام دادیم تا این امر را تسهیل نماییم. در حدود پنج سال پیش از نهج البلاغه طرحی را به نام سوگند نامه مدیران در آوردیم که به هر وزارت خانه از جانب دولت ابلاغ گردید. کارمندان وزارت خانه این سوگند نامه را می خوانند تا بدانند خودشان چه کاری باید انجام دهند و هم مراجعینشان وظایف خادمان به ملت را بدانند.
آیت الله دین پرور با تکیه بر اینکه برگزاری جلسات، گفتن، نوشتن و خواندن گامی رو به جلو برای نشر معارف نهج البلاغه است، عنوان کرد: باید حلقه مفقوده را پیدا و آنرا مرتفع کرد. هم اکنون این حلقه توسط دولت و قانون گذار می تواند صورت گیرد.
وی با تکیه بر اینکه قانون گذاری بر مبنای مبنا و محوری باید صورت گیرد اضافه کرد: نهج البلاغه کتابی مردمی است در حالیکه قرآن کتاب آسمانی و وحیانی است. کلیاتی که در قرآن آمده و در این کتاب امر به عدالت شده را امیرالمومنین (ع) در زندگی اش پیاده و در نهج البلاغه آورده است. اینکه تجار یا دیگر افراد در حوزه دینی چه کاری باید انجام دهند به تفصیل در بیان و کلام حضرت علی (ع) آمده که اینها باید تبدیل به برنامه روزمره برای وزرات خانه ها شود.

1399/12/08
16:07:36
0.0 / 5
1118
تگهای خبر: اسلام , اسلامی , امام , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس