بهار مهربانی، در پرتو كلام نور با بیان محمدعلی انصاری ۶ ؛

در راه معنویت باید بالاترین و بیشترین حاجت را از خدا طلب كرد

در راه معنویت باید بالاترین و بیشترین حاجت را از خدا طلب كرد محمد علی انصاری مفسر قرآن و نهج البلاغه، در شرح دعای ۳۷صحیفه سجادیه به بیان درخواست فزونی هدایت از خداوند می پردازد.


دریافت 69 MB
خبرگزاری مهر، گروه دین و آئین: محمد علی انصاری، مفسر قرآن کریم و استاد حوزه و دانشگاه به تفسیر آیاتی از قرآن کریم و بیانات امیر حکمت و بلاغت امیرمومنان علی (ع) و شرح دعاهای صحیفه سجادیه پرداخته است که به صورت روزانه و موضوعی، در ماه مبارک رمضان تقدیم مخاطبان خواهد شد. در روز ششم ماه مبارک رمضان محمدعلی انصاری مفسر قرآن در شرح دعای ۳۷ صحیفه سجادیه به بیان در خواست فزونی هدایت از خداوند پرداخته است که در زیر می خوانید:
خدایا از تو می خواهم در این هدایت زیادت کنی «زدنی من هداک» از این هدایت چنان به من بدهی که من از این هدایت به توفیق در عمل متصل شوم. توفیق یعنی وفق شدن و فراهم شدن اسباب برای هر کاری که می خواهیم خدایا مرا طوری جمع و جور کن که کاستی در عمل نداشته باشم و سهم خودم را با همان توانم درست عمل کنم.
دو نکته اینجا وجود دارد: این منطق را قرآن به ما آموزش می دهد زمانی که عباد الرحمان دعا می کنند و از خداوند خواسته های خویش را دارند، «رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ» خدایا زن و شوهر و فرزندانمان را قره اعین قرار بده. یعنی آنها را چنان قرار ده، حال و روزشان طوری قرار ده که وقتی آنها را می بینیم اشک شادمانی از چشمانمان سرازیر شود آنقدر خوب و عالی باشند.
«وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا» نمی گویند خدایا ما را جز متقین قرار بده بلکه خدایا ما را در حد جلو دار و پیشوای متقین قرار ده. اوج تقوا را به ما بده.
در ادعیه معصومین (ع) تنها نمی خواهیم آدم خوبی باشیم بلکه باید فراتر از آن برویم.
حاجتی در شأن کریم باید داشته باشیم. حاجت بلند خواستن و زیاد خواستن، در راه معنویت و کمال در ارتباط با خداوند داشته باشیم. این معنا یعنی هدف گذاری برتر و بالاتر.
خودمان را نباید کم ببینیم بلکه باید در حد امام المتقین باشیم ما در حد اکرم الکرما باشیم این خواسته را باید داشته باشیم و بدین شیوه باید از ذات حق آنرا طلب نماییم. به کم نباید بسنده نماییم و مراتب بالای هدایت را باید بخواهیم. در ۲۴ ساعت در طول عمر یک دعای واجب را میگوییم که تنها دعای واجب عمر ماست «اهدنا الصراط المستقیم».
ما که در صراط مستقیم قرار داریم و با خدا سخن میگوییم یکی از سه نکته ای که در اینجا وجود دارد این امر است که ۲۴ ساعت این جمله را میگوییم اما این کم است بلکه در قرآن باز هم از خدا می خواهیم به ما بیافزا به علممان بیافزا.
علم و توانمان و قدرتمان را فزون کن. تقوایمان را فزون کن یعنی خداوند آن به آن بهره ما را از صراط مستقیم افزایش و ما را به مراتب بالاتر برسان. در خود دعای امام اینها آموزش است که در زندگی اهدافتان کوچک نباشد و خودتان را کم نبینید این شیوه نگاه نکنید بلکه ببینید اوج می گیرید و می توانید و خداوند این موقعیت را برایتان را قرار داده است.
«زدنی من هداک» از همان جنسی هدایت بده که خودت توفیق را برای محقق شدن عمل و خواسته برتر جور کردی. این نشان داده است که هدایت لایه های متفاوت دارد و بخشی از هدایت که از آن به تعبیر هدایت عامه تکوینی تعبیر می نماییم. خداوند هر پدیده ای را بدین نحو هدایت کرده است موجودیت را به آن داده است و خداوند ما را به گوش، چشم، حواس خمسه و عقلی که در وجودمان قرار داده هدایت کرده است و بر مبنای آن حرکت کرده و با هستی ارتباط برقرار می نماییم.
سطح بعدی هدایت را خداوند برایمان در سوره انفال باز کرده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ ۖ » ۱۲۴ هزار پیامبر آمد و بزرگ مردی که قرآن در تعریفش در آیه ۱۲۸ توبه می گوید: «لَقَد جاءَکُم رَسولٌ مِن أَنفُسِکُم عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رَحیمٌ» به یقین، رسولی از خود شما بسویتان آمد که رنج های شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است!» به تمام معنا مردمی از جنس خودتان آشنا با تمام حالاتتان که تمام دردها و رنج هایتان قرار را از وجودش برده و آمده تا این دردها را درمان کند و آمده غصه را از وجودتان بردارد و آمده مردم را شاد کند و رنج ها را به زیر بکشد. بار سنگین و زنجیر را از دست و پایتان بردارد و آرام هم نمی گیرد تا آخرین نفر را هدایت کند.
چنین پیامبری خودش به سراغ شما آمده و او هدایت می کند به چیزی که حیات حقیقی است. این هدایت تشریعی است همانطور که در سوره اسرا آمده است: «إِنَّ هٰذَا القُرآنَ یَهدی لِلَّتی هِیَ أَقوَمُ» هدایت می کند به ناب ترین روش به منظور زندگی این هدایت دوم می شود.
هدایتی که امام سجاد (ع) از آن سخن میگویند هدایت خاص است با تمام سوابق پیش آمده و حسن عملی که دارد خداوند خودش به صحنه می آید. برای کسانی که هدایت اول و دوم را دارند و اینها به هدایت الهی هیچ ذهن منفی در ذهنشان نمی آید و به هدایت و حمایت الهی خطا در وجودشان نیست و خداوند به آنها صراط مستقیمش را نشان داده و بر جانشان انواری می تاباند.
«وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا» هرکسی که بیاید کم فروشی نکند و هر چه دارد در صحنه بیاورد در حد توانش در صراط مستقیم قدم بردارد از جنس خودمان به همه راه ها هدایتش می نماییم.
امام سجاد (ع) این را می خواند. در دعا می خواهند: تو که چنین هدایتی داری به مقداری من رو به توفیق گسترده در عمل برسانند بیافزا تا به فلاح و جاودانگی و ابدیت برسانند.


منبع:

1400/01/30
21:00:00
5.0 / 5
287
تگهای خبر: آموزش , امام , پیامبر , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس