واكاوی مبانی فتوای رهبرمعظم انقلاب پیرامون صحت وقف پول
به گزارش عطر حرم رئیس پژوهشکده وقف با اعلان اینکه پاسخ رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون «صحت وقف پول» برای «وقف» راهگشا است، اظهار داشت: نکته مهم درباب فتوای ایشان این است که در همان ابتدا نفرمودند که می توان پول را وقف کرد، بلکه مبنای کار را بیان کرده اند و مالیت پول را موضوع فتوا قرار داده اند.
به گزارش عطر حرم به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، دکتر حسین قشقایی رئیس مرکز پژوهشی وقف درباره پاسخ رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون استفتاء «صحت وقف پول» با تاکید بر این که این فتوا برای «وقف» راهگشا است، اظهار نمود: قبل تر مردم تصور می کردند که مال غیر منقول باید وقف شود؛ با این تفسیر هم اکنون خیلی از مردم که توان مالی بالایی ندارند، قادر نخواهند بود که با هر میزان سرمایه مبادرت به وقف کنند.
وی ادامه داد: نکته مهم درباب فتوای اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی آنست که ایشان در همان ابتدا نفرمودند که می توان پول را وقف کرد، بلکه مبنای دیدگاه خودرا بیان کرده اند و مالیت پول را موضوع فتوا قرار داده اند؛ ایشان می فرمایند می توان پذیرفت که مالیت پول، قابلیت دوام خواهد داشت؛ بدین سبب طبیعتاً آن کسانی که بخواهند روشی را در پیش بگیرند که پول وقف شود باید نظر به مالیت پول داشته باشند و سازمان اوقاف نیز با نظرداشت این مبنا الگوی متناسب با آنرا طراحی کند.
رئیس پژوهشکده وقف با اعلان اینکه مالیت پول به این معناست که ارقام مورد توجه نبوده و ارزش داد و ستدی و ارزش معاملاتی آن مورد توجه است، اظهار داشت: در جایی که یک واقف ۱۰۰ میلیون تومان را وقف می کند، نباید گفت ۱۰۰ میلیون تومان وقف شده است بلکه باید گفت، میزانی از مالیت که در آن زمان مشخص با ۱۰۰ میلیون نشانه گذاری شده و وقف شده است؛ با این تفسیر در اثر افزایش تورم و کاهش ارزش پول، مالیت پول کاهش پیدا نخواهد کرد؛ یعنی اگر یک نفر ۱۰۰ میلیون تومان وقف کند، پنج سال دیگر نمی توان گفت، شما ۱۰۰ میلیون تومان وقف کرده اید بلکه باید گفته شود که شما در سال ۱۴۰۰ یک میزانی از مالیت وقف کرده اید که در آن زمان با ۱۰۰ میلیون تومان نمایش داده شد و باید دید همان میزان مالیت پس از پنج سال با چه رقمی نمایش داده می شود.
قشقایی افزود: باید طوری مالیت پول را حفظ کرد که آن میزان قدرت خریدی که با این مبلغ در اردیبهشت ۱۴۰۰ وجود داشته در اردیبهشت ۱۴۰۵ نیز وجود داشته باشد؛ فتوای معظم له درباب صحت وقف پول بر این اساس بوده است؛ بنابر این اگر این مالیت در قالب پول بصورت راکد نگه داشته شود، سبب تضییع آن و کاستن ارزش موقوفه می شود.
وی اشاره کرد: درباب این که وقف یک نهاد امضایی است، باید گفت یعنی پیش از اسلام نیزکلیت آن بوده و اسلام آنرا با اصلاحات و ضابطه مندی پذیرفته تا در شریعت اسلام نیز وجود داشته باشد؛ چون اینطور است، شارع مقدس در مقام تشریع این ادله را بیان نکرده است که اگر اینگونه بود از اطلاق ادله وقف می توانیم، استفاده کنیم؛ اطلاقشان شامل وقف پول هم می شود؛ در نتیجه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای درستی وقف پول استناد به اطلاق ادله را روا نمی دانند.
رئیس مرکز پژوهشی وقف اشاره کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در وقف «تحبیس الاصل و تسبیل المنفعه»، نظرشان بر این است که تحبیس الاصل جنبه طریقیت دارد نه موضوعیت و رکن اساسی که در وقف داریم تسبیل منفعت است.
قشقایی اشاره کرد: آن کسانی که وقف را اجرا می کردند، دنبال چیزی بودند که در طول زمان جریان داشته باشد، بدین سبب یک ملک یا مال غیرمنقول را وقف می کردند تا منافعش جریان داشته باشد و این یعنی وجود عین پایدار و اصل پایدار برای رسیدن به هدف اصلی از وقف، جنبه طریقیت دارد؛ هدف اصلی از وقف تسبیل المنفعه یعنی منافع جریان دار موضوع و غرض اصلی بوده است، پس رهبر معظم انقلاب اسلامی همین را مبنا قرار دادند که عین باید باقی بماند و منافع جریان داشته باشد.
او در آخر تصریح کرد: به هر حال نکات کلیدی و ارزشمندی در فتوا وجود دارد که باید پایه اولین برای وضع مقررات قابل اجرا در جامعه داخلی و خارجی باشد.
منبع: atreharam.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب