هزار و یك نكته هیأت -۴؛

میكروفن مداحان حامی نامزدهای انتخابات نیست

میكروفن مداحان حامی نامزدهای انتخابات نیست محسن طاهری اظهار داشت: مداحان در انتخابات به دنبال پیدایش یک نفر یا بازارگرمی برای شخصی نخواهند بود بلکه همانند رهبرانقلاب که اسم فردی را نمی برند اما شاخصه های فرد اصلح را بیان می کنند، عمل می کنند.



خبرگزاری مهر -گروه دین و آئین -فاطمه علی آبادی: مداحی حرفه بسیار با شرافتی است و مداح می تواند از این طریق به تبلیغ معارف دین اقدام نماید. مداح با تبلیغ معارف دین و همینطور با پرهیز از انحراف و خرافه گویی می تواند آن چیزی که مردم بخصوص جوانان برای پاک بودن و پاک زیستن و به معنای واقعی کلمه مؤمن بودن و عاقبت بخیری نیاز دارند، به آنان بیاموزد. جامعه مدّاح کاری بزرگ بر عهده دارد و آن عبارت است از مدیریّت شادی و عزای جامعه. مداحان در واقع شادی های معنوی و عزاهای اساسی و قلبی و عمیق را مدیریت کرده و جهت می دهند. مدیحه سرایی در هیئات هزار و یک نکته با اهمیت دارد. خانه مداحان خاندان (ع) فعالیت خویش را از سال ۱۳۸۱ شروع کرده است، در آغاز ریاست هیأت مدیره این خانه بر عهده مرحوم حاج علی آهی، از بزرگان جامعه ستایشگری و پیشکسوتان این عرصه بود. به درخواست حاج آقا آهی، حاج آقای سازگار و بعضی از بزرگان نامه ای برای رهبر معظم انقلاب نوشته شد و ایشان هم مستقیم به رئیس آن زمان سازمان تبلیغات اسلامی حجت الاسلام خاموشی دستور دادند که این بنیاد تشکیل گردد تا به امور کارافتادگان جامعه ستایشگری و بیمه آنها رسیدگی شود، در امتداد همان دستور، خانه مداحان هم تشکیل شد. خانه مداحان به این صورت تشکیل شده و اهداف بلندی را برای فعالیت خود در نظر دارد. برای بحث پیرامون بایدها و نبایدهایی که مداحان در مدیحه سرایی خصوصاً در حوزه مسائل سیاسی و اجتماعی باید مورد توجه قرار دهند و وضعیت خانه مداحان در دوره جدید، با محسن طاهری مدیرعامل خانه مداحان کشور به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید:
*یکی از کارویژه های خانه مداحان رسیدگی به امور مداحان پیشکسوت عنوان شده است، آیا برای مداحان جوان هم برنامه ای دارید؟
آنچه امروز ما با آن مواجه هستیم توقعات جامعه جوان ستایشگری است. مطابق همین طی دو نشستی که در شروع کار با جوانان در خانه مداحان داشتیم شاهد بازخورد بسیار خوبی بودیم، هیأت علمی تشکیل شد که تا کنون ۲ جلسه برگزار شد و مجدداً این نشست هیأت علمی در خانه مداحان برگزار می شود، از نظر علمی و کاربردی قدم های بسیار مؤثری برداشته شده است، در مسائل رفاهی نظیر بیمه و رفع مشکلات از کارافتادگان دوستان در بنیاد دعبل اقدامات بسیار خوبی تا امروز انجام دادند باآنکه از نظر تعداد نفرات خیلی کم هستند و شاید به تعداد انگشتان دست نرسند اما واقعاً زحمات فراوانی را متحمل شده و خوب فعالیت می نمایند.
*آیا آموزش ها و نشست های علمی خانه مداحان تنها به آموزش مداحان آقا اختصاص دارد یا مداحان خانم هم در نظام آموزشی خانه مداحان جایگاهی دارند؟
در کلاس های آموزشی که پیش از این برای بانوان برگزار می شد هم همین هدف دنبال می شود امروز هم برنامه خانه مداحان همین است، منهای هیأت علمی یک شورای آموزشی تشکیل دادیم که حکم آن برای آقای محمد فراهانی رئیس سابق بسیج مداحان تهران زده شده که یک نظارت عمیق و دقیق بر روی بخش آموزشی مداحی کشور داشته باشند و جاهای دیگر زیر مجموعه قرار بگیرد، ازاین رو اگر قرار باشد کار آموزشی مخصوصاً به صورت وسیع دنبال شود به صورت طبیعی خواهران و مجموعه بانوان ستایشگر هم در این قالب قرار می گیرند.

*آیا در اثربخشی و حال و هوای معنوی مجالس و هیأت های مذهبی گذشته با هیئات امروز شاهد تفاوت هستیم؟
در گذشته اخلاص پیش کسوتان و ستایشگران نسبت به بحث مداحی و ستایشگری یک نگاه دیگری بود اما متأسفانه به مرور خیلی از این مبانی را از دست دادیم و خیلی از باورها بخصوص برای جوانان کم رنگ شد، دنبال علت، شاکی، قاصر و مقصر نیستم اما برخی مسائل در کشور پیش آمد که سبب شد خیلی از باورهای اعتقادی را کم رنگ کرده است، این مشکل در زمینه مداحی و ستایشگری هم رخ داد، اعتقاد و باور قلبی گذشتگان و پیش کسوتان حتی در پوشش و نمودار مردمی و اجتماعی و گویش آنها با امروز متفاوت بود، قالب اشعار، پند و اندرزهایی که در گذشته خوانده می شد، منبرها و چینش برنامه های مذهبی و مداحی شان با امروز بسیار متفاوت شده است، جوان امروز از مداح انتظار دارد که سریع یک برنامه شورانگیز را هماهنگ کند چونکه او حوصله روز گذشته را ندارد، به قول حجت الاسلام قرائتی کلام، روایت و قصه تاریخی باید کپسولی باشد تا جوان بتواند به آن توجه کند.
در گذشته اخلاص پیش کسوتان و ستایشگران نسبت به بحث مداحی و ستایشگری یک نگاه دیگری بود اما متأسفانه به مرور خیلی از این مبانی را از دست دادیم و خیلی از باورها بخصوص برای جوانان کم رنگ شد، دنبال علت، شاکی، قاصر و مقصر نیستم اما برخی مسائل در کشور پیش آمد که سبب شد خیلی از باورهای اعتقادی را کم رنگ کرده است
پیش از این یک مداح گاهی ۵۰ بیت قصیده می خواند تا بعد از آن وارد مدح ممدوح شود بعنوان مثال روز ششم محرم اگر می خواست درباره قاسم بن الحسن (ع) بخواند ۴۰ یا ۵۰ بیت غزل و قصیده می خواند پس از آن ممدوح را مداحی می کرد، یعنی مستمع این حال و هوا را داشت که یک ساعت از روز خویش را برای مداحی صرف کند اما امروز مداح، سخنران و مستمع همه متفاوت شدند، همچنان که لباس های امروز با لباس های روز گذشته تفاوت پیدا کرده است پیش از این لباس ها بلندتر بود و آداب خویش را داشت، البته درستی یا نادرستی این مساله در جای خود جای بحث دارد، اما ما نباید اجازه دهیم قداست جایگاه نوکری سیدالشهدا (ع) حتی در پوشش از دست ما برود، باید تلاش نماییم مردم با دیدن مداح، خاندان (ع) را یاد کنند.
*آیا کیفیت مجالس و محافل افت داشته است؟
نمی شود گفت افت کرده چون که جمعیت هیئت ها افزایش پیدا کرده است. شرایط روز تغییر کرده و تکنولوژی جدید به جلسات وارد شده است، بخصوص در این شرایط کرونایی خیلی از برنامه ها ضبط و در فضای مجازی برای دنیا منعکس می شود، روزگاری جلسات روضه در اتاقی کوچک از یک منزل یا نهایت در یک هیئت ۵۰ نفره برگزار می شد اما امروز این امر عمیق تر و دقیق تر شده و توسعه پیدا کرده است اما آن شالوده و محتوا باید به موازات همان چیزی که در گذشته بوده افزایش یابد یعنی نمی گردد ابزار فراوان باشد اما محتوای به روز، پربار، متقن و منطقی وجود نداشته باشد.
*در گذشته مراسم های مذهبی و روضه ها با جمعیت کمتر در تعداد خانه های بیشتر برگزار می شد اما امروز این مراسم ها با جمعیتی بیشتر، از خانه به مسجد و حسینیه های بزرگ کشیده شده است؛ این انتقال چه اثرات منفی و مثبتی می تواند در افراد و جامعه داشته باشد؟
در یک مقطعی که ماهواره ها وارد منازل شد چنان تبلیغات سو دشمن اثر خویش را گذاشت که جلسات روضه خانگی را جمع کرد، از ماهواره بعنوان پدیده شوم یاد نمی کنم چون که از آن هم می شود درست استفاده کرد؛ اما تبلیغات سو و ضد فرهنگی دشمنان به تعبیر رهبر معظم انقلاب هجمه فرهنگی آنها به میزانی زیاد بود که خیلی از خانواده های مذهبی را هم درگیر خود کرد همچنان که حجاب برتر از پوشش آقایان و بانوان جامعه رخت بر بست. یکی از عوامل مؤثر آن همین تبلیغات سوئی بود که در ماهواره ها و برنامه های بیگانگان در منازل مردم ما رخنه کرد.
در گذشته هر کس با هر نگاه، عقیده و ایده ای اعتقاد داشت که گفتن «یا اباعبدالله» در مجالس خانگی یا هر جای دیگر اثر خویش را می گذارد چونکه آن کلام نورانیت خویش را دارد و فضا به نام سیدالشهدا (ع) عطرآگین می شود، این باور قلبی من نیست بلکه دوست و دشمن با تعابیر مختلف در کتاب های خود به آن اذعان دارند که نام «اباعبدالله» اثرات مثبت خویش را بر فضای اطراف خواهد داشت، همه اهدافی که ما دنبال می نماییم به نیت بستگی دارد که اگر در زمینه نوکری سیدالشهدا (ع) خالص باشد به طورقطع کار خویش را می کند؛ ازاین رو همین مساله سبب می شود خیلی از موانع و مشکلات ما حل شود خیلی از قصه های ساخته و پرداخته شیاطین در ذهن ما رفع یا ترمیم شود، نورانیت جای ظلمت را بگیرد و هوای ظلمانی برود و جای آن رحمانیت، انسانیت، معرفت و اخلاص بیاید، نسل های گذشته به مساله نوکری سیدالشهدا (ع) بسیار اعتقاد داشتند حتی اگر این اتفاق یک مرتبه در عمر آنها رخ می داد به آن مشتاق بودند اما با عوض شدن نسل ها مقداری نگاه ها هم تغییر کرده است.
در یک مقطعی که ماهواره ها وارد منازل شد چنان تبلیغات سو دشمن اثر خویش را گذاشت که جلسات روضه خانگی را جمع کرد، از ماهواره بعنوان پدیده شوم یاد نمی کنم چون که از آن هم می شود درست استفاده کرد؛ اما تبلیغات سو و ضد فرهنگی دشمنان به تعبیر رهبر معظم انقلاب هجمه فرهنگی آنها به میزانی زیاد بود که خیلی از خانواده های مذهبی را هم درگیر خود کرد
زمان طاغوت از نظر اغلب مردم تلویزیون یک وسیله معصیت محسوب می شد بعنوان مثال حاج آقا کافی تعریف می کردند که روزی برای روضه خوانی به منزل بنده خدایی دعوت شده بودم وقتی وارد شدم صاحب خانه سریع با یک پارچه بر روی تلویزیون، آنرا پنهان کرد؛ این نشان داده است که با آمدن یک روحانی که بلندگوی قرآن، عترت و احادیث است جلوی خیلی از مسائل شوم و برنامه های غیر خدایی با بوی معصیت گرفته می شد. ازاین رو در منزلی که شرایط و تمام وسایل آن برای برگزاری روضه آماده می شد همین مسئله بر باطن آن خانه اثرات مثبت خویش را می گذاشت.
حسینیه برنامه منفی ندارد اصلاً برنامه های مذهبی اثر منفی ندارند، روضه های خانگی یکدیگر را جذب می کنند، حسینیه و مسجد همان کاری را می کند که یک روضه خانگی و جلسه محدود انجام می دهد، برای برخی این امکان وجود دارد که جلسات روضه را در منزل برگزار کنند برخی هم آنرا به حسینیه، تکایا و مساجد توسعه می دهند، به اعتقاد بنده توسعه آن هیچ بار منفی ندارد بلکه راهی در امتداد جلسات محدود و کوچک است که به اندازه خود اثرات مثبت را دارد، در این جلسات قطرات به سیل و سیل ها به دریا تبدیل می شوند در واقع قطره چون واصل به دریا شود دریا می شود. خیلی از اتفاقات که در جلسات خانگی و محدود رخ می دهد به شکل توسعه یافته در حسینیه و مساجد برگزار می گردد.

*احیای سنت های گذشته مانند چهارپایه خوانی چقدر لزوم دارد؟ آیا امروز این سنت ها درحال احیا هست؟
بسیاری از جاها به آن پرداخته اند که بی اثر هم نبوده است، یکی از راهکارهای مداحی این است که سنت های گذشته را احیا نماییم. رهبر معظم انقلاب اخیراً در نشستی که روز ولادت حضرت زهرا (س) با مداحان داشتند این نکته را فرمودند که «هیأت باید هیأت بماند» یعنی هیئت باید فی نفسه چهارچوب هیأتی بودن و بحث های سنتی آن به جای خود بماند، مداحی هم همین است یکی از عناوین مداحی چهارپایه خوانی است که از سنت های قدیمی بازار تهران بوده و همه جا اجرا نمی شد.
بسیاری از مداحان از گذشته فقط مداحی سنتی می کردند یعنی به آداب مداحی می پرداختند اشعار پند و اندرز می خواندند و بعد وارد روضه و مباحث معرفتی می شدند هیچگاه هم نوحه خوانی نکردند، تعدادی خاص بودند که شغل و کار آنها فقط مداحی بود و مردم آنها را به چهارپایه خوانی در بازار می شناختند امروز دیگر به آن شکل قدیم نیست اما برخی جوان ترها آمدند جای آنها را پر کردند که در بازار تهران اگر شرایط باشد در ایام خاص عزاداری همراه سینه زن یکجا توقف می کنند و چهارپایه خوان بالای چهارپایه رفته و کار خویش را انجام می دهد. اگر آنها به صورت قدیم دست چین نماییم بخشی از کار مداحی را خواهد ساخت.
*یکی از اشکالاتی که امروزه برخی به مداحان دارند این است که مداحان علاوه بر وظیفه خود که ستایشگری خاندان است به سخنرانی و بیان نکاتی خاص در مجالسشان می پردازند که سبب پیش آمدن مسائل متعدد می شود.
در حین مداحی برخی صحبت های کوتاه لازم اما بسیار آن لازم نیست، چونکه جای ما با سخنران عوض می شود. اگر قرار باشد مداح به سخنرانی بپردازد جای اشخاص عوض شده و مشکلاتی ایجاد می شود در سخنرانی باید اندوخته علمی با مسئولیت شخص همخوانی داشته باشد شاید برخی دوستان در سخنرانی تبحر داشته باشند اما سخنرانی او با کسی که پنجاه سال حوزه علمیه درس خوانده و به مبانی دینی و معارف خاندان (ع) آگاهی دارد و استاد بارزی است بسیار متفاوت می شود، ما در رشته خود متخصص هستیم، گاهی سخنرانی و مداحی خلط می شود، اما گاهی بین مداحی کلامی گفته می شود که آن شعر را تبیین می کند و امکان دارد روایت یا آیه چاشنی آن شعر شود که باب نصیحتی باز شود این درست است؛ اما اینکه قالب کار را عوض نماییم درست نیست.
*آیا مداحان امروز همانند مادحین گذشته اهل ساده زیستی و ترویج زندگی ساده هستند؟
هر مسلمانی وظیفه دینی مشخص و مبرزی دارد، یکی از وظایف ما مداحان که مدعی نوکری خاندان (ع) و دین مداری هستیم این است که اهل تجملات و پیرایه های مادی نباشیم که از خدا و دین دور شویم، باید به مسائل اولیه پرداخت، شاید در شأن برخی افراد باشد که بهترین خانه و ماشین را داشته باشند اما ما با حداقل ها هم می توانیم زندگی راحتی داشته باشیم، تجملات زندگی مادی تبعاتی دارد که نباید بین مسلمانان بخصوص مداحان باب شود چونکه نگاه مردم دقیق است و بر روی مدعیان دین داری دقت زیادی دارند. ساده زیستی و ترویج زندگی ساده سیره مداحان و ذاکران قدیم بوده است.
*آیا امروز خانه مداحان به وضعیت درآمدی و هدایایی که مداحان دریافت می کنند نظارتی دارد و می تواند داشته باشد با عنایت به این که بعضاً ارقام میلیونی برای برخی مداحان نقل می شود.
امروز با شرایط کرونا بیشتر شغل ها تعطیل و برنامه ها مختل شده که مشکلات آن هم ملموس است درباره مداحی هم چنین است بعنوان مثال ما چند وقت پیش در خمین، برنامه داشتیم که طبق پروتکلهای بهداشتی فرمانداری با برگزاری این مراسم موافقت نکرد ما هم اطاعت امر کردیم باآنکه متأسفانه در این جهت هم شاهد دوگانگی بسیاری هستیم که آقایان و تصمیم گیرندگان در خیلی از موارد تعطیلی ها را درباره مسائل مذهبی لحاظ می کنند و فکر می کنند که تمام عفونت ها، کج مداری ها، مشکلات و بیماری ها در این بخش است و در جاهای دیگر این بحث ها دنبال نمی گردد، اصلاً کاری به نوع تجمعات نداریم امکان دارد هر تجمعی یک ره آورد داشته باشد که در این شرایط شاید بیماری باشد اما آنچه که می بینیم این دوگانگی درباره تجمعات مذهبی وجود دارد.
بازار تهران در روزهای فروردین تعطیل بوده و این تعطیلی ها سبب شده که کسبه نتوانند به تعهدات خود عمل کنند، برای ما هم چنین است، باید طوری برنامه ریزی شود که هم سلامت مردم حفظ شود هم شغل و کار مردم با تعطیلی ها صدمه نبیند.
اگر کسی بخواهد روی یک نفر خاص تبلیغ کند از خط رهبر معظم انقلاب عدول کرده است، رهبر معظم انقلاب نشانه های منتخب آینده کشور را بیان می کنند ما هم پیرو همان باید برای مردم روشنگری کنیم
درباره نظارت بر هدایایی که مداحان و دوستان ذاکر دریافت می کنند هم چون وجوهات هدیه است ما حق نداریم به آن نگاه نماییم که چقدر است، طبق دین اسلام وقتی چیزی در چارچوب هدیه بگنجد واقعاً نباید آن هدیه را اصلاً نگاه و دقت کرد که به چه اندازه است، مخصوصاً وقتی که بحث قربةالی الله مطرح می شود.
اگر واقعاً یک مرکز یا مجموعه ای با نیت و هدف پاک و خالص هدیه ای را تأمین کند و به دوستان بدهد نباید درباره میزان آن دقت کرد، باآنکه خیلی از این عزیزان کار و زندگی آنها با همین هدایا گره خورده است یعنی به تعبیر حاج آقای قرائتی که می گفتند ما با نیت خالص و برای امام حسین (ع) می رویم و چشمداشتی به هدایا نداریم، اما ذوالجناح امام حسین (ع) هم خرج دارد، دوستان ما هم چشمداشتی به هدایا ندارند باآنکه امروز هزینه های زندگی بسیار بالا است.
یک درصد بسیار محدودی از مداحان شاید امکانات خیلی خوب و مرفهی داشته باشند اما غالب مداحان و ستایشگران اگر آن چهار جلسه مداحی را نروند و ارتباط آنها به صورت زنجیره ای با هیأت ها یا روضه های خانگی قطع شود به صورت طبیعی زندگی آنها به چالش می افتد، این طور نیست که فکر کنید همه مداحان اقلام یا هدایای زیادی را دریافت می کنند این تنها شایعه سازی است.
شاید تعداد انگشت شماری از مداحان برخی مسائل را در این حوزه رعایت نکنند اما نگاه تعداد زیادی از مداحان عزیزمان به این هدایا نیست، ما که از همان دوران نوجوانی کنار کار مداحی توفیق کار در زمینه فعالیتهای اداری و آموزشی را داشتیم تا به مداحی تحت عنوان شغل نگاه نکنیم.

*مداحان در قبل از انقلاب، کمک به جریان شکل گیری انقلاب اسلامی می کردند و در ابتدای پیروزی انقلاب کمک به دفاع مقدس. به نظر شما امروز و بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب مداحان در چه حوزه هایی می توانند یاری گر انقلاب اسلامی باشند؟
امروز مسیر مشخص است. در گذشته برخی مسائل شاید در لفافه بیان می شد، مرحوم کافی خیلی از صحبت ها را در چارچوب های مختلف و لفافه بیان می کردند، تعداد محدودی به صراحت صحبت می کردند که از ناحیه دستگاه حاکمیت با مخالفت مواجهه می شدند و جلسات آنها ادامه پیدا نمی کرد.
ما مداح سکولار هم نداریم که بگوید وظیفه من فقط مداحی یا پرداختن به عاشورای سال ۶۱ است، ما عاشوراهای زیادی را در پیش داریم که نمی توانیم نسبت به آن بی تفاوت باشیم
به فرض زمان پهلوی دوم، وقتی رهبر معظم انقلاب برنامه سخنرانی در مسجد هدایت مشهد یا جاهای دیگر داشتند بعد از یک، دو یا سه جلسه درب آن محل بسته و با ایشان برخورد می شد، گاهی همین مسئله به دستگیری سخنران و مداح منتهی می شد، اما افرادی همچون مرحوم کافی صحبت خویش را در چارچوب و پوشش های مختلف بیان می کردند بگونه ای که ادامه پیدا کند، او با دستگاه حاکمه برخورد مستقیم نداشت که جلوی کارهایش گرفته شود، سیره تبلیغی برخی بگونه ای بود که ادامه پیدا می کرد، آن زمان به این شکل بود، اما امروز ما چارچوب، برنامه و رهبری داریم که در مسائل کشور فرمایش های ایشان حکیمانه و بهترین بوده و مسیر را برای ما تعیین می کنند که نباید جلوتر یا عقب تر از کلام ایشان حرکت نماییم.
اگر مقرر است مداحان صحبتی داشته باشند باید کلام رهبر معظم انقلاب را تبیین کنند بیانات ایشان را دست چین کرده و در برنامه های مداحی و آموزشی خود به نوجوانان انتقال بدهند که نسل جدید با فرمایشات ایشان آشنا شده و مأنوس شوند همینطور جوانان بدانند که در کنار بحث مداحی باید به شرایط منطقه هم توجه گردد و جامعه ما به چه چیزی نیاز دارد و با همان ها پیش بروند.
*با توجه به این که در آینده نزدیک چند انتخابات مهم همچون انتخابات ریاست جمهوری داریم، آیا ورود به سیاست و فعالیت سیاسی یا کوشش برای رأی آوردن چهره ای خاص، ناقض وظایف مداحان است یا نه؟
قشر ستایشگری بخشی از آحاد این جامعه است نمی گردد که تمام آحاد کشور و صنوف مختلف نظرهای خویش را اعمال کنند اما جامعه مداحان و ستایشگران خویش را کنار بکشند و بگویند ما وظیفه ای نداریم رهبر معظم انقلاب فرمودند ما هیئت سکولار نداریم، بر همین مبنا ما مداح سکولار هم نداریم که بگوید وظیفه من فقط مداحی یا پرداختن به عاشورای سال ۶۱ است، ما عاشوراهای زیادی را در پیش داریم که نمی توانیم نسبت به آن بی تفاوت باشیم ازاین رو این مورد خاص که به آن اشاره کردید چیزی نیست که در چارچوب وظایف ما نگنجد، اما همچنان که رهبر معظم انقلاب اسم یا گزینه خاص را نمی برند ما هم در انتخابات دنبال پیدایش یک نفر یا بازارگرمی برای شخص خاص نیستیم، آنچه ما می گوئیم وظیفه الهی ما متعاقب بیانات رهبر معظم انقلاب است که راهکارها را به مردم نشان می دهند که رئیس جمهور آینده باید این گزینه ها، محسنات یا امتیازات را داشته و برای آینده کشور مفید باشد ما هم پیرو فرمایش ایشان همان کار را دنبال می نماییم نه اینکه بگوییم حتما فلان یا فلانی روی کار بیاید، اگر کسی بخواهد روی یک نفر خاص تبلیغ کند از خط رهبر معظم انقلاب عدول کرده است، رهبر معظم انقلاب نشانه های منتخب آینده کشور را بیان می کنند ما هم پیرو همان باید برای مردم روشنگری نماییم و نشانه های گزینه بهتر برای دستگاه اجرایی کشور را به مردم معرفی نماییم.

1400/03/09
10:23:48
5.0 / 5
152
تگهای خبر: آموزش , اسلام , اسلامی , امام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس