در یادداشتی تبیین شد؛
پیشگامان و طلایه داران عصر ظهور چه كسانی هستند؟
یکی از مهم ترین و راهبردی ترین موضوعات و مسائلی که در فرهنگ غنی اسلامی مورد بحث و بررسی قرار داشته، مساله ظهور امام مهدی (عج) و ماهیت و شاکلهٔ سربازان و منتظران واقعی ایشان است.
به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، علی بیرانوند در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است به پیشگامان و طلایه داران عصر ظهور اشاره کرده و آنها را تبیین نموده است. مشروح این یادداشت را به شرح ذیل است:
یک منتظر واقعی باید تمام تلاش و دقت خویش را به این امر اختصاص دهد، که مسیر زندگی او بر مدار سبک زندگی خاندان علیهم السلام قرار داشته باشد. به صورت کلی میتوان بعضی از عامل های سبک زندگی یک منتظر واقعی را این چنین برشمرد: توحید محوری، عبودیت و بندگی حق تعالی، اطاعت پذیری و ولایت مداری، ظلم ستیزی، شجاعت و عدم ترس در مقابل تهدید دشمن.
یکی از مهم ترین و راهبردی ترین موضوعات و مسائلی که در فرهنگ غنی اسلامی مورد بحث و بررسی قرار داشته، مساله ظهور امام مهدی (عج) و ماهیت و شاکلهٔ سربازان و منتظران واقعی ایشان است. از دیرباز خیل محبان و دوستداران خاندان عصمت و طهارت (ع)، با فرهنگ مهدویت آشنا بوده اند و همواره تلاش داشته اند که خویش را در صف یاران و منتظران و عاشقان واقعی حضرت قرار دهند. قرارگرفتن در زمره ی عاشقان و منتظران واقعی امام زمان (عج)، نه فقط آرزوی محبان، بلکه خواست پیشوایان الهی هم بوده است، کما این که در منابع روایی این چنین شوق و اشتیاق امام علی (ع) گزارش شده است: «إِنْ هُدِیتَ إِلَیْهِ هَاهْ وَ أَوْمَأَ بِیَدِهِ إِلَی صَدْرِهِ شَوْقاً إِلَی رُؤْیَتِهِ.؛[۱] و اگر بسویش راه یافتی از او مگذر، بعد از این سخن ها با دست به سینه اش اشاره فرمود و آهی سرد کشید و فرمود: «چه اندازه مشتاق دیدارش هستم»
پیشگامان و طلایه داران عصر ظهور
با توجه به این که دیدن دولت کریمه خاندان علیهم السلام، در عصر ظهور آرزو و شوق اولیا و پیشوایان الهی قرار داشته؛ سوالی که در این خصوص قابل مطرح شدن می باشد این است که اگر بنا داشته باشیم خویش را به خیل منتظران واقعی و یاران حضرت برسانیم این آرزوی زیبا دارای چه پیش نیازها و عامل های قرآنی و روایتی است.
۱- فاتحان قله توحیدی و خداشناسی
یکی از مهم ترین و راهبردی ترین فاکتورهایی که در صدر برنامه های انسان ساز انبیا و اولیای الهی قرار داشته، توجه به شاخص توحید و خداشناسی است. در واقع تقویت ارکان توحیدی از چنان جایگاه و اهمیتی برخوردار می باشد که هر گونه ضعف و خلل در آن میتوان سایر فضائل و کمالات دینی و اخلاقی را با چالش و ضعف جدی مواجه سازد. ازاین رو یاران و اصحاب امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، قبل از آن که در زمره ی منتظران، اصحاب و سربازان حضرت قرار داشته باشند، در پازل یاران و اصحاب الهی قرار دارند: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا کُونوا أَنصَارَ اللَّهِ ؛[۲] ای کسانی که ایمان آورده اید یاوران خدا باشید».
با رجوع و واکاوی منابع مهدوی پژوهی، هم به خوبی میتوان خصوصیت و فاکتور توحید و خداپرستی را یکی از اصلی ترین و برجسته ترین اوصاف یاران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برشمرد؛ خصوصیت که تلاش دارد اصحاب حضرت را در فهرست خداپرستان درجه یک جامعه انسانی قرار دهد؛ کما این که در منابع روایی از امام صادق ضد السلام این خصوصیت طلایی این چنین مورد توجه و بازخوانی قرار گرفته است: «یُبایِعُهُ العارِفُونَ بِاللّهِ تَعالی مِنْ اَهْلِ الحَقائِقِ عَنْ شُهُودٍ وَ کَشْفٍ بِتَعْریفٍ اِلهیٍّ ؛[۳] (عارفان به خداوند متعال از اهل حقایق که از روی کشف و شهود ربّانی عارف به خدا هستند، با او بیعت می کنند.» در روایت دیگری از امام علی ضد السلام در معرفی یاران و منتظران واقعی حضرت این چنین نقل شده: «… رِجالٌ عَرَفُوا اللّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ، وَ هُمْ اَنْصارُ المَهْدِیِّ فی آخِرِ الزَّمانِ ؛[۴] مردانی که خدا را به حقّ شناخته اند، آنها یاوران حضرت مهدی ضد السلام در آخرالزمان هستند.»
۲- پیشتازان عرصه توحید و اخلاق عملی
منتظران و اصحاب واقعی امام زمان (عج)، علاوه بر این که از حیث اندیشه و عقیده، فکر خویش را از هر گونه آلودگی پالایش کرده و در زمره ی خوبان و عاشقان الهی قرار گرفته اند در بُعد عملی هم این عشق و معرفت خویش را به خدای متعال به اثبات رسانیده اند، کما این که در صحنه عبودیت و بندگی حق تعالی ثانیه های زندگی خویش را غنیمت شمرده و برای تقرب به خدای متعال در کانال عبودیت و بندگی حق سر به سجده و انابه و خاکساری می گذارند و فلسفه و هدف واقعی خلقت که همان عبودیت و بندگی حق تعالی است را به منصه ظهور رسانیده اند: «رِجَالٌ لَا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِیتَاءِ الزَّکَاةِ ۙ یَخَافُونَ یَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ ؛[۵] مردانی که نه تجارت و نه معامله ای آنان را از یاد خدا و بر پاداشتن نماز و ادای زکات، غافل نمی کند؛ آنها از روزی می ترسند که در آن، دل ها و چشمها زیر و رو می شود.»
در توصیف این خصوصیت اصحاب و منتظران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در منابع روایی از امام صادق ضد السلام این چنین نقل شده است: «رِجالٌ لا یَنامُونَ اللَّیلَ، لَهُمْ دَوِیُّ فی صَلَواتِهِمْ کَدَوِیِّ النَّحْلِ، یَبیتُونَ قِیاما عَلی اَطْرافِهِم ْ؛[۶] آنان مردانی هستند که شب ها نمی خوابند و زمزمه نمازشان چون نغمه زنبوران از کندو به گوش می رسد. شب ها را با شب زنده داری سپری می کنند.»
۳- علمداران میدان اطاعت پذیری و ولایت مداری
یکی دیگر از اوصاف و شاخصهای اصحاب امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشرف و منتظران واقعی بحث اطاعت پذیری و ولایت مداری ایشان است. در واقع منتظران واقعی قبل از آنکه در عرصه گفتار محب و دوستدار خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام باشند، در میدان رفتار و عمل تابع محض حضرات معصومین علیهم السلام هستند، و تلاش دارند عقربه های زندگی خویش را سبک و سیاق زندگی این ذوات مقدسه تنظیم نمایند. در منابع روایی از امام جواد ضد السلام این چنین نقل شده است: «وَ کُنَاهُمْ کَرَّارُونَ مُجِدُّونَ فِی طَاعَتِهِ …؛[۷] در اطاعت و فرمانبرداری از او کوشا هستند و مجدّانه عمل می کند.» و یا این که در روایت دیگری این اطاعت پذیری و ولایت مداری این چنین منعکس شده است: «رُهبانٌ بِاللَّیلِ لُیوثٌ بِالنَّهارِ، هُم أطوَعُ لَهُ مِنَ الأَمَةِ لِسَیِّدِها، ؛[۸] راهبان شب و شیران روزند و در اطاعت از او، از کنیز در مقابل آقایش، مطیع ترند.»
در واقع این اطاعت پذیری از ولی، تنها در مبارزه با خصم و ظالم نیست؛ چون که این افراد در عرصه انقلاب درونی و جهاد کبیر و و مبارزه با خواهش های نفسانی، گوی سبقت را از دیگران ربوده اند، و در خط مقدم اخلاق و زندگی پرهیزگارانه قرار دارند، بگونه ای که تلاش دارند اوامر و منهیات ولی را جایگزین خواهش های نفسانی کنند. «مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَکُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْیَنْتَظِرْ وَ لْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِر ؛[۹] کسی که مایل است جز یاران حضرت، قرار گیرد، باید منتظر باشد و اعمال و رفتارش با تقوا و اخلاق نیکو توأم شود.»
۴- عدم انفعال و سکوت در مقابل ظالم
برخلاف سبک و سیاق افرادی که خویش را در زمره ی منتظران منفعل و بی تفاوت قرار داده اند، منتظران واقعی نگاهی فعالانه در عرصه های مختلف زندگی دینی و اجتماعی دارند، این چنین افرادی در مقابل منکرهای ریز و درشت اجتماعی هیچ وقت بی تفاوت و انزوا طلب نبوده و در مقابل ظلم و بی عدالتی و استکبار سرتعظیم فرو نمی آورند. در واقع سبک زندگی آنها ترجمان این آیات رحمانی است که باری تعالی می فرماید: «أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکافِرِینَ ؛[۱۰] «نسبت به مؤمنان متواضع و در مقابل کافران سرسخت و نیرومندند.»
۵- کاری تر از شیر و مقاوم در مقابل تهدید
در عصر انتظار دشمنان فرهنگ قرآن و خاندان علیهم السلام، تلاش دارند جامعه شیعی و انقلابی را با هر تهدید و فتنه در معرض صدمه و تضعیف قرار دهند، در این بین شیعیان و منتظران واقعی با صبر و بردباری و همچون کوهی مقاوم در مقابل هر گونه تهدید ایستادگی می نمایند و ذره ای از آرمان های دینی و انقلابی خود پا پس نمی کشند، صبر و شجاعت آنها در مقابل تهدید دشمن بی مثال است، شاخص و فاکتور طلایی که در منابع روایی این چنین از آن یاد شده است: «کُلّهُم لیوث قَد خَرجُوا مِن غاباتهم مِثلُ زُبُر الحَدید لو انّهُم هَمّوا بازالة الجبال الرّواسی لازالوها عَن مَواضِعها ؛[۱۱] همه آنها شیرانی هستند که از کمینگاه های خود بیرون آیند مانند پاره های آهن اند، اگر ایشان اراده کنند که کوه های سخت را از جا بِکَنند.»
پی نوشت ها:
[۱]. الغیبه (للنعمانی)، ص ۲۱۴، ح ۱.
[۲]. سوره مبارکه صف، آیه ۴۱.
[۳]. إلزام الناصب فی إثبات الحجة الغائب عجّل الله تعالی فرجه الشریف، همان، ج ۲، ص ۱۴۴
[۴]. مجلسی، بحار الأنوار، ج ۵۷، ص ۲۲۹، ح ۶۶.
[۵]. سوره مبارکه نور، آیه ۳۷.
[۶]. مجلسی، بحار الأنوار، ج ۵۲، ص ۳۰۸، ح ۸۲.
[۷]. ابن أبی زینب، محمد بن ابراهیم، الغیبة، ص ۲۰۰.
[۸]. مجلسی، بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج ۵۲، ص ۳۰۸.
[۹]. الغیبة (للنعمانی)، ص ۲۰۰، ح ۱۶.
[۱۰]. سوره مبارکه مائده، آیه ۵۴.
[۱۱]. إلزام الناصب فی إثبات الحجة الغائب عجل الله تعالی فرجه الشریف، ج ۲، ص ۱۶۵.
منبع: عطر حرم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب