محمدهادی همایون در گفت وگو با عطر حرم مطرح كرد؛

سیره تبلیغی شیخ احمد كافی احیاگر مبحث مهدویت بود

سیره تبلیغی شیخ احمد كافی احیاگر مبحث مهدویت بود به گزارش عطر حرم عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) اظهار داشت: سیره تبلیغی مرحوم شیخ احمد کافی احیاگر مبحث مهدویت و برگرفته از سنت احیای عاشورا بود.



خبرگزاری مهر - گروه دین و آئین-عصمت علی آبادی: امروز ۳۰ تیر سالروز رحلت حجت الاسلام شیخ احمد کافی، روحانی واعظ و روضه خوان معروف قبل از انقلاب اسلامی ایران و مؤسس مهدیه تهران است.
احمد کافی فرزند میرزا محمد در جمعه ۱ خرداد ۱۳۱۵ شمسی برابر با ۱ ربیع الاول ۱۳۵۵ قمری در مشهد زاده شد. وی بعد از آخر دروس مقدمات و ادبیات عرب حوزوی، به وعظ و خطابه می پرداخت. در حدود پانزده سالگی در شبهای جمعه برای زائرین حرم امام رضا (ع) دعای کمیل می خواند.
از همان دوران کودکی به تحصیل علوم دینی پرداخت و در این حوزه بسیار کوشا بود، در جوانی از محضر علمایی همچون آیت الله خویی، آیت الله تبریزی و آیت الله حسین راستی کاشانی بهره برد.

مرحوم شیخ احمد کافی خطیبی بسیار توانا و مشهور بود که با محبت خاندان (ع) پرورش یافته بود، وی در سال ۱۳۴۲ به دلیل درخواست مکرر مردم تهران و نیاز شدید این شهر به تبلیغ دین و روشنگری در مقابل رفتارهای فاسد رژیم شاه، به تهران رفت و همزمان با سخنرانی های مذهبی در مسجد، در منزل خود هم جلسات آموزش قرآن و تعلیم کودکان و نوجوانان و هم مراسم دعای کمیل و ندبه را تشکیل داد.
استقبال گسترده مردم از جلسات سخنرانی شیخ احمد کافی و مراسم دعای کمیل و ندبه، سبب شد که وی ساخت مهدیه را پیشنهاد کند. او با فروش منزل خود و کمک چهار تن از بازاریان خوشنام تهران و هم عده ی بسیاری مردم، در سال ۱۳۴۸ قطعه زمین چهار هزار متری در خیابان ولی عصر تهران، با نام مهدیه خریداری کرد که ساختمان اولیه آن پانزده هزار نفر را در خود جای می دهد.
وی به شیوه های متعدد به خانواده های بی سرپرست و محروم کمک می کرد، بعدها بنابراین بعنوان کمک به خانواده خرابکاران و مخالفان شاه، دستگیر شد. بعد از آزادی از زندان، که تا سه ماه طول کشید، ساواک علاوه بر تعطیل همه برنامه های مهدیه، وی را برای یک سال به ایلام تبعید کرد. وی در شهرهای مختلف، بنای ۷۲ مهدیه را با کمک اهالی پی ریزی کرد.

روضه های جانگداز مرحوم کافی در فراق امام مهدی (عج) هنوز در گوش عاشقان امام زمان طنین انداز است.
به مناسب سالروز رحلت این خطیب شهیر، با محمدهادی همایون، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید:
محمدهادی همایون در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تمام زندگی و سیره تبلیغی مرحوم شیخ کافی ترجمان یک آیه قرآن کریم بود که تأویل آن به وجود مقدس امام زمان (عج) برمی گردد و آن آیه این است که خداوند می فرماید «انهم یرونه بعیدا و نریه قریبا». دور دیدن جریان ظهور و وجود مقدس امام عصر (عج) در واقع از خصوصیت های مختص کفار است و یکی از شاخصه های مؤمن نزدیک دیدن جریان ظهور است.
وی اضافه کرد: تبلیغات مرحوم کافی در فضایی برگزار شد و شدت گرفت که به حقیقت ظهور را نزدیک می دید؛ در حالیکه در آن دوران حتی برخی گروه ها و انجمن هایی که به شدت متوجه مبحث مهدویت بودند و خویش را به آن منصوب می دانستند این بنای نظری را نداشتند که ظهور یا وجود مقدس امام زمان (عج) بسیار به ما نزدیک است و ما می توانیم به وجود ایشان دسترسی پیدا نماییم یا زمینه ساز ظهور باشیم همانگونه که بعد از آن در انقلاب اسلامی صورت گرفت.
تبلیغات مرحوم کافی در فضایی برگزار شد و شدت گرفت که به حقیقت ظهور را نزدیک می دید؛ در حالیکه در آن دوران حتی برخی گروه ها و انجمن هایی که به شدت متوجه مبحث مهدویت بودند و خویش را به آن منصوب می دانستند این بنای نظری را نداشتند
استاد دانشگاه امام صادق (ع) افزود: عموم مردم مبحث مهدویت و ظهور را بعنوان اعتقادات کلامی در حاشیه زندگی خود تلقی می کردند و در نهایت اگر علاقمند می شدند ظهور را بعنوان یک مبحث خارق العاده و جالب که در آینده اتفاق خواهد افتاد به آن نگاه می کردند و آنرا یک لزوم نمی دانستند.
دکتر همایون با اشاره به اینکه حتی در حوزه های علمیه هم به این مورد خیلی کم و بعنوان بحث کلامی فنی تخصصی پرداخته می شد، اظهار داشت: دوران زندگی مرحوم شیخ احمد کافی متصل به جریان انقلاب اسلامی بود؛ انقلاب اسلامی پیام زمینه سازی برای ظهور را داشت و این مقدمه را ایشان فراهم نمود که مبحث مهدویت بعنوان لزوم وارد زندگی مردم شود نه این که یک حاشیه در حاشیه زندگی مردم و جز اعتقادات فرعی آنان قرار گیرد، ایشان این کار را با هنرمندی تمام انجام دادند.
وی با اشاره به اینکه سیره تبلیغی مرحوم شیخ احمد کافی برگرفته از سنت احیای عاشورا بود که در میان شیعیان بسیار جدی دنبال می شود، اظهار نمود: عاشورای امام حسین (ع) واقعه تاریخی است بیشتر از هراز سال قبل اتفاق افتاده اما همواره بعنوان یک مسئله روز در دستور زندگی شیعه قرار دارد؛ متأسفانه مبحث مهدویت همچون عاشورا بعنوان یک مسئله زنده و نیاز زندگی بشر در دستور کار ما شیعیان و تبلیغات منبرها قرار نداشت؛ مرحوم کافی این امر را احیا کرد و با استفاده از سنت عاشورا تبلیغ خویش را به سمت و سوی مبحث مهدویت، نزدیک بودن امر ظهور و امام زمان (عج) و امکان مناجات با ایشان برد.
استاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه سیره تبلیغی مرحوم شیخ احمد کافی پیام های علمی داشت، ابراز کرد: ایشان در چارچوب روضه، منبر، مناجات و گریه برای سیدالشهداء (ع) احیاگر مبحث مهدویت بودند و اگر بگوییم در شروع انقلاب اسلامی زنده کردن مسئله مهدویت به تنهایی بر دوش ایشان بود گزاف نگفتیم چونکه این مورد قابل تبیین و شهود است.

دکتر همایون با اشاره به اینکه تفکر شیخ احمد کافی درباره مهدویت همچون نظر امام راحل بود، اظهار داشت: مبحث نزدیک بودن ظهور یا امکان نزدیک ساختن ظهور و نقش شیعیان در انتها دادن به مسئله غیبت، ایده بسیار مترقی بود که به شکل عمومی در جریان انقلاب اسلامی عملیاتی شد که پایه این آگاهی و فهم از منبرهای مرحوم کافی کاملاً قابل استنباط و برداشت است.
وی درباره این که بحث مهدویت همچون عواملی بود که سبب شد منبرهای مرحوم شیخ احمد کافی با استقبال شکوهمند مردم مواجه شود، اظهار نمود: مبحث مهدویت و منجی در نهاد و فطرت هر انسانی نهفته است و این نیاز واقعی از سوی مرحوم شیخ احمد کافی به مردم پاسخ داده شد.
استاد دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: زندگی و کلام مرحوم شیخ احمد کافی کاملاً مردمی بود امروز مبلغان با الگو قرار دادن مرحوم شیخ احمد کافی به تبلیغ و زمینه سازی برای ظهور تلاش کنند.


منبع:

1400/04/31
14:37:45
5.0 / 5
230
تگهای خبر: آموزش , اسلام , اسلامی , امام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس