آیت الله فقیهی بیان كرد؛

نباید بهانه به دست دشمنان داد

نباید بهانه به دست دشمنان داد آیت الله فقیهی با اشاره به اینکه یکی از اصول اسلام این است که بهانه به دست دشمنان ندهد، اظهار داشت: برخورد و رفتار جامعه اسلامی باید آنقدر منطقی و عقلانی باشد که کسی نتواند ایرادی از آن بگیرد.



به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، آیت الله محسن فقیهی، استاد سطح خارج حوزه علمیه، ۱۹ دیماه در ادامه بحث تفسیری سوره مبارکه بقره، اظهار داشت: مشرکین و اهل کتاب دو اشکال عمده به پیامبر (ص) و مسلمین داشتند، اول این که پیامبر (ص) وقتی مبعوث به رسالت شد و دین حضرت ابراهیم (ع) را تأیید کرد چرا قبله خویش را کعبه قرار نداد و حدود ۱۴ سال پیامبر (ص) به بیت المقدس نماز خواند.
وی اضافه کرد: اشکال دیگر این بود که در تورات و انجیل آمده بود پیامبر آخرالزمان کسی است که به دو قبله نماز می خواند، ولی پیامبر (ص) ابتدا به سمت بیت المقدس نماز می خواند و نه کعبه و این را دال بر عدم نبوت حضرت محمد (س) می گرفتند که البته وقتی قبله تغییر یافت این ایراد آنان حذف شد.
فقیهی بیان نمود: در آیه ۵۰ سوره بقره «وَمِنْ حَیْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَیْثُ مَا کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَیْکُمْ حُجَّةٌ إِلَّا الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِی وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِی عَلَیْکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ» اشاره شده که در مقابل خداوند خشیت داشته باش؛ خشیت یه معنای بزرگداشتن و خوف از روی احترام و تعظیم است ولی خوف فقط ترسیدن از چیزی یا کسی است ولو این که او را بزرگ نشمارد.
وی با تکیه بر این که یکی از اصول اسلام این است که بهانه به دست دشمنان ندهد، اظهار داشت: برخورد و رفتار جامعه اسلامی باید آنقدر منطقی و عقلانی باشد که کسی نتواند ایرادی بر ما بگیرد، بعضی می گویند ما مثلا کار خودمان را می نماییم و کاری به دیگران نداریم که چه فکری می کنند؛ این نگاه، منطق منطبق بر قرآن نیست.
استاد سطح خارج حوزه علمیه اظهار نمود: پیامبر (ص) می توانست با استبداد و زور برخی کارهای خویش را به پیش ببرد و توجیهی هم برای آن نداشته باشد، ولی وظیفه ایشان این بود طوری عمل کنند که کسی نتواند ایراد منطقی و عقلی بگیرد؛ البته افراد مغرض و مشرک و دشمنان لجوج اساساً هر رفتاری از انسان سر بزند؛ دنبال ایراد گرفتن هستند.
وی افزود: برای بستن دهان مردم و پیشگیری از تهمت و شایعات، تغییر قبله رخ داد و پیامبر (ص) به دو قبله نماز خواند و جلوی تمام اعتراضاتی که می توانست در ظاهر منطقی باشد را گرفت. این که در آیه ۱۴۱ سوره نساء آمده است: وَلَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا؛ یعنی مؤمنان نباید راهی برای سلطه همه جانبه دشمنان بر خود ایجاد کنند.
آیت الله فقیهی بیان نمود: امروز استکبار جهانی و آمریکا هم همین وضع را دارند و خداوند راهی برای سلطه آنان بر ما قرار نداده است؛ منطق قرآن و اسلام طوری است که منطق زورمداران و مستکبران بر آن غلبه نمی یابد ولو این که آنها خیلی قدرتمندتر هستند، مؤمنان اگر بر خدا توکل کنند و استدلال خویش را بر مبانی الهی بنا کنند، می توانند موفق شوند کما این که امام (ع) که استادی در حوزه بود، توانست با منطق خدایی و قرآنی بر شاه پیروز شود.
حرف منطقی جای خویش را باز می کند
استاد سطح خارج حوزه علمیه خاطرنشان کرد: استدلال و برهان منطقی امکان دارد در ابتدا با استقبال مردم مواجه نشود ولی به تدریج جای خویش را در میان مردم باز خواهد کرد، معنای آیه شریفه این نیست که کفار از جهت مادی بر شما مسلط و مقدم نخواهند شد بلکه مراد این است که از جهت منطق و استدلال باید طوری عمل کنید که نتوانند بر شما تسلط بیابند و مردم هم نتوانند بر شما اشکال بگیرند.
آیت الله فقیهی اظهار نمود: نکته دیگر آیه مذکور، توحید در خوف و رجا هست، یکی از مراتب مسلمانی و داشتن ایمان این است که انسان توحید در خوف و رجا داشته باشد؛ اگر کسی از مردم و دیگران بترسد و از خدا نترسد، توحید در خوف و رجا ندارد؛ اگر کسی از آمریکا و بمب اتم و از قدرت و زور او بترسد، سبب تسلط دشمن می شود ولی روحیه دیگر این است که انسان همه امور و آینده خویش را به خدا واگذار کند و فقط از خدا خوف و خشیت داشته باشد.
استاد سطح خارج حوزه علمیه اظهار داشت: در این آیه شریفه تاکید شده که از دیگران نترسید و تصمیمات و کارهایتان عقلانی و منطقی باشد و کسی که این طور رفتار کند و نقطه ضعفی در راه او نباشد، از دیگری واهمه ندارد؛ لِئَلَّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَیْکُمْ حُجَّةٌ دال بر همین مساله است.
آیت الله فقیهی اظهار داشت: باور به توحید بدون این که در تمامی افکار و اعمال انسان جاری باشد، امکان دارد ثمر چندانی در زندگی نداشته باشد، اگر کسی واقعاً موحد باشد، باید فقط از خدا می ترسد. در جمهوری اسلامی و وزارت خارجه و برنامه ریزی های داخلی و خارجی، این مساله باید سرلوحه همه باشد که کارها با منطق و عقلانیت، صحیح و بدون اعوجاج صورت گیرد ولی از هیچ کسی هم جز خدا واهمه نداشته باشیم.
وی افزود: اگر این دو کنار هم قرار بگیرد، یعنی انسان، هم رفتار عقلانی داشته باشد و صرفا هم از خدا بترسد، تقیه هم امر منطقی تلقی خواهد شد. وقتی جان انسان و عده ای از مسلمین در خطر است و نمی توان اسلام را تقویت کرد، تقیه بعنوان امر منطقی و عقلایی کاربرد پیدا می کند کما این که ائمه (ع) هم از آن بهره بردند. امام صادق (ع) برای حفظ جان شیعیان از تقیه استفاده می کردند.
آیت الله فقیهی خاطرنشان کرد: اگر این روایات تقیه ای صادر نمی شد، خیلی ها گرفتار تبعید و زندان و مرگ می شدند. امام سبب حفظ جان آنها شدند تا در فرصت های دیگر بتوانند از مکتب و مذهب خاندان (ع) دفاع کنند.
وی تصریح کرد: پس، اصل کلی در دین این است که کاری خلاف عقل و عقلا صورت نگیرد و در این صورت نباید خوفی وجود داشته باشد، نگوییم ما چون بر حق هستیم هر کاری می خواهیم می نماییم، البته این که جزئیات این مساله بخصوص در روابط بین المللی چگونه باشد نیازمند مبحث شناسی دقیق است. در بحث تبلیغ هم این مساله وجود دارد و خداوند فرموده است که مبلغان واقعی دین خدا از هیچ چیزی جز خدا هراس ندارند.
تاکید بر استقلال حوزه
استاد حوزه با تکیه بر استقلال همه جانبه نظام اسلامی بیان نمود: استقلال باید همه جانبه یعنی در زمینه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، نظامی و … باشد و ما درباره حوزه هم به داشتن استقلال تاکید داریم.
وی اضافه کرد: نکته مهمی که از این آیه سوره نساء برداشت می شود، این است که خطر دشمنان را نباید بیش از اندازه واقعی بزرگ نماییم و ترس از او را در دل مردم بیندازیم چونکه خداوند می تواند از بندگان مؤمنش دفاع کند.


منبع:

1400/10/21
23:18:03
5.0 / 5
457
تگهای خبر: ائمه , اسلام , اسلامی , امام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس