اندیشمند و مبلغ دینی آرژانتینی در گزارش عطر حرم عنوان كرد؛
پیش از انقلاب، تنها پوسته دین در جوامع اسلامی باقی مانده بود
به گزارش عطر حرم سهیل اسعد اظهار داشت: امام راحل با انقلاب اسلامی، عاشورا را به یک جریان زنده بعنوان یک محور مقاومت که اسرائیل اشغالگر را می هراسند تبدیل کرد و شعار لبیک یا زینب، لبیک یا حسین سرداد.
خبرگزاری مهر -گروه دین و آئین- نگار احدپور اقبلاغ: امروز چهل و سومین ۲۲ بهمن تاریخ انقلاب اسلامی ایران است. انقلاب اسلامی ایران حرکتی نوگرایانه فرهنگی در جهت احیای هویت اسلامی نه تنها در ایران بلکه مطرح ساختن آن در جهان بعنوان مکتب حیات بخش و الگوی تمام عیار سعادت و رفاه دنیوی و اخروی بود. انقلاب اسلامی بازگشت به اسلام اصیل و اسلام ناب محمدی (ص) و طرد اسلام آمریکایی را در دستور کار خود قرار داد و خواستار زدودن انواع خرافه ها و تفسیرهای غلط از اسلام شد. تاکید بر محوریت خدا و اتکا به باری تعالی و شکوفا ساختن استعدادهای انسانی و بهره گیری از توانایی ها و امکانات فکری و مادی جامعه در انقلاب اسلامی مورد تاکید واقع شد، حالا که در روز جشن چهل و سومین بهار پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، بر آن شدیم تا به بررسی نقش این انقلاب در هویت بخشی به مسلمانان سراسر جهان بپردازیم، موضوعی که بدون شک میتوان از آن بعنوان یکی از مهم ترین اهداف انقلاب اسلامی یاد کرد. بر همین مبنا با دکتر سهیل اسعد (ادگاردو روبین) اندیشمند آرژانتینی به گفتگو نشستیم که در ادامه حاصل آنرا می خوانید:
سهیل اسعد، اندیشمند در گزارش عطر حرم به نقل از مهر ضمن اشاره به نقش انقلاب اسلامی ایران در هویت بخشی به مسلمین جهان، بیان نمود: اگر بخواهیم نقش انقلاب اسلامی را در تاثیر بر سایر جوامع اسلامی در جهان، خوب درک نماییم بین وضعیت جوامع اسلامی پیش از انقلاب اسلامی و وضعیت کنونی باید مقایسه ای داشته باشیم. قبل از پیش از انقلاب، هویت مسلمین بیشتر متوجه مسائل معنوی، اخلاقی و عبادی بود و فهم درستی از حضور در اجتماع، مساله عدالت، حکومت، رفع ظلم وجود نداشت و به عبارتی فرهنگ اسلامی که در جهان اسلام حاکمیت داشت، یک فرهنگ جزئی بود.
انقلاب اسلامی، اسلام را از درون افراد به اجتماع کشاند
وی اضافه کرد: مسلمین در هر جای جهان که زندگی می کردند، یک هویت ترکیبی داشتند، متشکل از تفکر اسلامی و رفتارهای متأثر از غرب، یا رفتارهای فردی اسلامی و رفتارهای خانوادگی یا اجتماعی غیر اسلامی. در باب حرکت های اجتماعی در جهان نیز، پیش از انقلاب اغلب حرکت ها، یا مارکسیستی بودند و یا سوسیالیستی و کمونیستی و هم همینطور حرکت های مبارزاتی که بدون هویت بودند.
این مبلغ اسلامی تصریح کرد: انقلاب اسلامی هم در فضای فرهنگی و هویت فرهنگی مسلمین، بُعد اجتماعی را پررنگ نموده و هم مسیری که امت اسلامی پس از انقلاب آغاز کرده، مسیر مشخصی است که اسلامیت در آن اصل بود. ازاین رو چه در فضای مقاومت، چه در مسائل اجتماعی برای تحقق عدالت، چه در فضای حکومتی و مسائل سیاسی، اصلی ترین بعد، مساله اسلام بوده است.
اسعد تصریح کرد: یکی از مسائلی که باید بدان توجه داشت این است که انقلاب اسلامی ایران نه فقط در باب معنویت و اخلاق، هویت اسلامی را پررنگ نموده، بلکه در پرداختن به ابعاد اجتماعی زندگی مسلمین هم موفق عمل کرده است.
وی با اشاره به اینکه منظور از هویت اسلامی، اسلامی شدن تفکرات، رفتارها و سبک زندگی مسلمین است، اظهار داشت: متأسفانه دشمنان اسلام ادعا می کنند که یک مسلمان به هر میزانی که بخواهد می تواند عبادت کند، راز و نیاز کند، شعار اسلام در بعد فردی را انجام دهد، اما در مسائل اجتماعی و برای مدیریت جوامع و برای تحقق حاکمیت عدالت، نیازی به مبانی اسلام نیست. قبل از انقلاب، جامعه ایران یک جامعه سکولار بوده به این مفهوم که اسلام در مساجد و منازل مردم بوده، اما در متن زندگی جامعه و بعنوان یک فرهنگ عمومی در جامعه نبوده، در تربیت، آموزش و پرورش، رشد علمی و سایر شئون زندگی بشر نبوده. به عبارتی در جوامع وابسته به غرب، اسلام در جایگاه یک مساله فردی و خصوصی قرار داشته است.
انقلاب اسلامی خاندان (ع) را به متن زندگی مردم وارد کرد
اسعد افزود: جایگاه خداوند پیش از انقلاب اسلامی و موقعیت خداوند در میان انسان ها و تمدن ها و فرهنگ به این گونه بود که بعضی از نظریه پردازان به محوریت انسانیت و مُردن خداوند قائل بودند و متدینین جهان خداوند را به زمان خاص، بعضی از مکان های خاص، برای کارهای خاص برگزیده بودند. ازاین رو خداوند جایگاه خاصی در زندگی نداشت، حتی در تحلیل ها آمده است که امت اگر این انقلاب اسلامی اتفاق نمی افتاد مسیرش دو جهت داشت، یا این که همگی داعشی و تکفیری و سلفی می شدند و یا این که سکولار می شدند و فقط در نماز و روزه مسلمان بودند و اسلام در دیگر ابعاد دخالتی نداشت.
امام راحل با انقلاب اسلامی، عاشورا را به یک جریان زنده بعنوان یک محور مقاومت که اسرائیل اشغالگر را می هراسند تبدیل کرد و شعار لبیک یا زینب، لبیک یا ابا عبد الله الحسین ُسرداده شد که پیام های مهمی چون زنده بودن این فرهنگ را منعکس می کند
این اندیشمند آرژانتینی اضافه کرد: امام راحل با انقلاب اسلامی جایگاه خداوند را در فرهنگ ایرانی و مسلمانان عوض کرد، همینطور جایگاه خاندان (ع) و معصومین هم در میان افکار و فرهنگ ها تغییر نمود و ارتقا بخشیده شد و امام راحل پیامبران را مصلحین اجتماعی معرفی نمود و چهره ای جدید از پیامبران پس از انقلاب تعریف شد.
وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی نوع نگاه به خاندان و معصومین به مثابه یک خط ممتد و سیره زنده نبود بلکه یک نوع نگاه تاریخی و آن هم تاریخ گذشته داشت، اظهار داشت: شعار شیعیان پیش از انقلاب اسلامی فقط منحصر به یک سلام بود ولی امام راحل با انقلاب اسلامی، عاشورا را به یک جریان زنده بعنوان یک محور مقاومت که اسرائیل اشغالگر را می هراسند تبدیل کرد و شعار لبیک یا زینب، لبیک یا ابا عبد الله الحسین سر داده شد که پیام های مهمی چون زنده بودن این فرهنگ را منعکس می کند.
این اندیشمند آرژانتینی اظهار داشت: امروز قدرت جبهه مقاومت به هدایت نظام جمهوری اسلامی، توسط شیعیان و هویت بخشی به شیعیان از برکات انقلاب اسلامی است که امروز به چشم مستکبرین مشهود است.
قبل از انقلاب تنها پوسته دین در جوامع اسلامی باقی مانده بود
وی تصریح کرد: پیش از انقلاب در فضای مکتب خاندان (ع) در بُعد بین المللی طبیعتاً تبلیغ بسیار محدود و اطلاعات مردم نسبت به مسائل دینی، تدین و سطح بصیرت بسیار مختصر بود و تعداد متدینین هم بسیار اندک بود؛ کشورهایی همچون برزیل، آرژانتین، شیلی بولیوی، پرو، ونزوئلا و کلمبیا که جز کشورهای آمریکای لاتین هستند وضعیت فرهنگی و دینی خوبی نداشتند و به سطحی رسیده بودند که مسلمانان از اسلام خارج شده بوده و هیچ اثر عملی از اسلام در زندگی و رفتارشان دیده نمی شد.
اسعد افزود: با پیروزی انقلاب حضرت امام (ره) تسهیلات و امکاناتی را در اختیار حوزویان، علما و فعالین فرهنگی قرار دادند که یک تحول جدی و چند بعدی در مناطق مختلف دنیا به وجود آمد. به لحاظ امکانات هم هم اکنون در بیشتر کشورهای دنیا مساجد، حسینیه ها و مراکز فرهنگی و همینطور محل تجمع شیعیان خاندان (ع) گسترش یافته است.
وی اضافه کرد: خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد تحول بسیار عمیق و قوی در امت اسلامی در ابعاد مختلف فرهنگی و تبلیغی بودیم. امروز اسلامی که پس از پیروزی انقلاب و حرکت امام معرفی می شود یک اسلام کاملاً متفاوت می باشد، اسلام به عقلانیت و تفکر عمیق شناخته می شود و به مفهوم حکومت و قیام ضد ظلم است.
برخی از رؤسای جمهور اروپا، و بعنوان نمونه، رئیس جمهور اسبق اتریش، با صراحت اعتراف کردند که پس از حرکت امام در ایران، آنان هم به دیندار بودن خود افتخار می کنند. بعضی از اسقف های بزرگ مسیحی هم با صراحت اظهار داشتند که حرکت امام (ره) در ایران به آنان جرأت داد تا آشکارا به ترویج دین و خداپرستی بپردازند
این فعال بین الملل آرژانتینی همینطور به تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی و حرکت امام خمینی (ره) در اشاعه سیره خاندان (ع) اشاره نمود و اظهار داشت: بعد از انقلاب، خاندان (ع) محور قرار گرفتند، پیش از این رخداد تاریخی امام حسین (ع)، واقعه عاشورا و اربعین حتی از جانب مسلمانان مغفول واقع شده بود، اما هم اکنون شاهد می باشیم به این مهم بسیار توجه می شود.
وی تصریح کرد: از دیگر تأثیرات انقلاب اسلامی، قوت، قدرت و گسترش نیروی سیاسی تشیع است که میتوان وضعیت سیاسی و اجتماعی شیعیان لبنان را در ۵۰ سال قبل با دوران کنونی مقایسه کرد که اصلاً قابل مقایسه نیست؛ خوشبختانه امروزه حرکت امام خمینی (ره) و آثار این حرکت باعث افتخار تمامی مسلمانان است.
انقلاب اسلامی ایران تعریف جدیدی از دین به جهانیان عرضه کرد
این اندیشمند لبنانی- آرژانتینی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی تعریف جدیدی از اسلام در نظام جهانی ایجاد کرد که طی آن جامعه اسلامی باید در تمام شئون اسلامی باشد و نه تنها در فرهنگ فردی بلکه در تفکر، آموزش، پرورش، سبک زندگی و هم در فرهنگ عمومی و حاکمیتی هم باید اسلامی باشد و این مهم ترین عنصر یک فرهنگ اسلامی است.
وی در این خصوص اضافه کرد: انقلاب اسلامی، نه تنها عزت اسلامی را برای مسلمانان جهان به ارمغان آورد؛ بلکه طرفداران ادیان دیگر را هم به تکاپو انداخت و آنان را نسبت به دینداری خویش مفتخر ساخت؛ به صورتی که حتی بعضی از رؤسای جمهور اروپا، و بعنوان نمونه، رئیس جمهور اسبق اتریش، با صراحت اعتراف کردند که پس از حرکت امام در ایران، آنان هم به دیندار بودن خود افتخار می کنند. بعضی از اسقف های بزرگ مسیحی هم با صراحت اظهار داشتند که حرکت امام (ره) در ایران به آنان جرأت داد تا آشکارا به ترویج دین و خداپرستی بپردازند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی در جهان اسلام وارد مرحله نوینی شد و پس از چند سال خمودگی بار دیگر به مساله ی اول منطقه و جهان تبدیل شد؛ چون که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) به ملل تحت ستم جهان نشان داد که میتوان با توکل به خدا، استقامت و پایداری مردم و عدم وابستگی به مکاتب مادی شرق و غرب و تکیه بر مکتب رهایی بخش اسلام، بر قوی ترین رژیم های وابسته به استکبار هم پیروز شد.
این اندیشمند آمریکای لاتین در ادامه تصریح کرد: این پیروزی، شوق و اشتیاق عجیبی در میان ملل تحت ستم، نهضت های آزادیبخش و تمام آزادیخواهان جهان به وجود آورد و در بیداری، امید و اعتماد به نفس مسلمانان، بدون توجه به ملیت یا تعاملات سیاسی ملت ها، نقش بسزایی ایفا کرد. از اندونزی تا جوامع اسلامی در غرب، پیروزی انقلاب اسلامی در حکم پیروزی اسلام بود و توانایی اسلام را برای رهبران مردم ساکت شده جهت مقابله با رژیم های فاسد و تحت سلطه ی خارجی آشکار کرد.
وی با اشاره به اینکه بدون تردید احیاگری و بیداری جهان اسلام با پیروزی انقلاب اسلامی معنی و مفهوم جدیدی پیدا کرد و از مرحله نظر به عمل و حقیقت رسید، اظهار داشت: باآنکه از حدود یک قرن قبل، اندیشمندانی همچون سیدجمال الدین اسدآبادی و محمد عبده در جهان اسلام ظهور کرده و ندای بازگشت به اسلام و تقابل با فرهنگ غرب را سر می دادند؛ اما پیروزی انقلاب اسلامی به همه مسلمانان به اثبات رساند که مسئله بازگشت به اسلام تنها یک خیال و نظر نبوده، بلکه می تواند حقیقت داشته باشد.
منبع: atreharam.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان عطرحرم در مورد این مطلب