عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خرم‎آباد تشریح كرد:

معیارهای کرامت انسانی در سیره علوی

معیارهای کرامت انسانی در سیره علوی لرستان دانشیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی خرم‎آباد ضمن اشاره به این که انسان با کرامت در مکتب علوی همان انسان کامل قرآن است، اظهار داشت: در سیره امام علی(ع) شاخص هایی چون برابری، عزت نفس، مهرورزی، حفظ حریم انسان ها برای نیل به کرامت انسانی برشمرده شده است.


علی فتح الهی در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به این که امام علی(ع) ضمن تبیین منزلت خاص انسان و خلیفه الهی بودن به شاخص ها و کرامت انسانی انسان اشاره می کند، اظهار نمود: مولای متقیان امام علی(ع) شاخص هایی چون برابری، عزت نفس و حفظ حریم انسان ها را معیارهای کرامت انسانی می داند و در مقابل فقر، مسکنت، تملق و چاپلوسی را مانع کمال گرایی و نیل به کرامت انسانی برشمرده است.
وی با اشاره به اینکه در سیره علوی انسان موجودی بهره مند از کرامت الهی معرفی می شود، افزود: در بخشی از آیات قرآن انسان موجودی ارجمند، با کرامت ذاتی و برتر از سایر مخلوقات هستی خوانده شده است، به صورتی که در آیه ۱۴ سوره مؤمنون و آیه ۲۰ سوره لقمان به کرامت ذاتی و برتری انسان اشاره شده است.
فتح الهی با اشاره به اینکه کرامت انسانی در سیره علوی نشئت گرفته از سرچشمه زلال آیات و برگرفته از گنجینه نبوی است، افزود: در سیره علوی یکی از اساسی ترین حقوق انسان پاسداشت کرامت انسانی بعنوان صفتی است که همه انسان ها را فرا می گیرد و جزو ماهیت انسان به شمار می آید چونکه کرامت انسانی یک حق خدادادی است که خداوند متعال در آیه ۷۰ سوره اسرا هم به آن اشاره می کند.
دانشیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‎آباد یکی از مبانی کرامت انسانی در ارتباط با آفرینش انسان را دمیده شدن روح الهی در انسان دانست و اظهار داشت: با تأمل در نهج البلاغه در خواهیم یافت که مولای متقیان هم به تأسی از سیره نبوی و تاکید بر آیات شریفه به شرح آفرینش انسان از خاک می پردازد.
وی با اشاره به اینکه در سیره علوی دسته بندی های متفاوت از هم در ارتباط با مراتب انسان ها به چشم می خورد، افزود: امام علی(ع) در خطبه متقین انسان ها را به دو قسم انسان های دنیاطلب و عقبی طلب تقسیم بندی می کند.
فتح الهی شناخت قدر و ارزش انسان را لازمه شناخت کرامت انسانی دانست و اظهار داشت: در سیره علوی شناخت قدر انسان نشانه دانشوری و فرهیختگی است کمترین جهل آن است که انسان مقام و منزلت خویش را نشناسد.
دانشیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه آزاد واحد خرم‎آباد ضمن اشاره به شاخصهای حفظ کرامت انسانی در سیره علوی، اظهار داشت: برابری انسان ها از شاخصهای حفظ کرامت انسانی از دیدگاه امام علی(ع) است کمااینکه از دیدگاه آن حضرت انسان ها صرف نظر از رنگ، زبان و نژاد با هم برابرند و امام علی(ع) در بیان کرامت انسانی میان مسلمان و غیرمسلمان تفاوت قائل نمی گردد.
وی حفظ کرامت انسان ها را از دیگر شاخصهای حفظ کرامت انسانی برشمرد و اضافه کرد: در سیره علوی مهرورزی نسبت به زیردستان و حفظ حریم شخصی یکدیگر معیار حفظ کرامت انسانی است کمااینکه آن حضرت همواره به کارگزاران سفارش می کند که از ورود به حریم انسان ها به جد اجتناب کنند.
دانشیار گروه ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‎آباد به موانع تحقق کرامت انسانی اشاره نمود و با اشاره به اینکه تحقق کرامت انسانی و پاسداشت آن امکان دارد موانع عدیده ای پیش روی خود داشته باشد، افزود: هرگونه اقدامی در جهت عکس ارتقای شاخصهای کرامت انسانی همچون حریت، برابری، حفظ عزت نفس انسانی و تکریم و احترام به شخصیت دیگران صورت گیرد از موانع تحقق کرامت انسانی به حساب می آید.
فتح الهی فقر و نیازمندی، رواج تملق و چرب زبانی، خودباختگی و اختیال یا ایجاد توهم ابهت را از موانع کرامت انسانی دانست و اظهار داشت: امام علی(ع) بارها در فرمایشات خود به این نکته تاکید کردند که فقر نفس انسان را خوار، عقل او را متحیر و مبحث باعث اندوه انسان می شود از طرفی آن حضرت در خیلی از موارد در نهج البلاغه انسان ها را از چاپلوسی و تملق برحذر می دارد چونکه تملق کرامت انسان را ضایع و زایل می کند.



1400/11/29
22:41:29
5.0 / 5
934
تگهای خبر: ادیان , اسلام , اسلامی , امام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان عطرحرم در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس
عطرحرم، پلی بین احساسات و خاطرات، پلی بین شما و دنیای رایحه ها