در نشست تعهد و افق های پیش رو در گام دوم انقلاب مطرح شد؛

هیئات دینی یکی از جلوه های مردمی بودن اداره معنویت است

هیئات دینی یکی از جلوه های مردمی بودن اداره معنویت است عطر حرم: نشست تعهد و مسئولیت اجتماعی، چالش ها و افق های پیش رو در گام دوم انقلاب با حضور سیدمجید امامی رییس شورای فرهنگ عمومی کشور و مجید محمدزمانی دکتری سیاستگذاری فرهنگی اجرا شد.


به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، نشست «تعهد و مسئولیت اجتماعی، چالش ها و افق های پیش رو در گام دوم انقلاب» ه همت میز تعهد اندیشکده امید، اعتماد و تعهد اندیشگاه بیانیه گام دوم دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای با حضور سیدمجید امامی رییس شورای فرهنگ عمومی کشور و مجید محمدزمانی دکتری سیاستگذاری فرهنگی اجرا شد. در ابتدای جلسه دبیر اندیشکده امید، اعتماد و تعهد دکتر محمد سهیل سرو، تعهد و مسئولیت اجتماعی را همچون مفاهیم اساسی دانست که برای تشکیل زندگی اجتماعی مد نظر مکاتب مختلف بوده و قوام تشکیل جامعه بر طبق تعهد افراد نسبت به خود، خدا، طبیعت و مخلوقات دیگر، خاصه سایر انسان ها می باشد. وی با تاکید بر بررسی چالش های ترک تعهد و افق های پیش رو در گام دوم انقلاب، دستیابی به ایجاد فرآیندهای تعهدزایی و خنثی سازی پروژه های تعهدزدایی دشمنان انقلاب را با اهمیت دانست. در این جلسه که در مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی با حضور تنی چند از اساتید و پژوهشگران بصورت حضوری و مجازی برگزار شد، سید مجید امامی تکلیف ارکان قدرت در جمهوری اسلامی با سرمایه اجتماعی را واضح و روشن ندانست و با وجود نگاهداشت جمهوری اسلامی در بزنگاه ها توسط مردم، بزرگترین چالش امروز را فاصله گیری زندگی روزمره از فرآیندهای جاری بروکراتیک و شعور سیاستی در جامعه دانست و بیان کرد: ما میانه جامعه را واقعاً آیا قبول داریم یا نه؟ آیا [آن]، اشتراکاتی با کلیت جامعه دارد یا نه؟ در هویت دینی اش، در خانواده گرایی، در معاشرت، در اخلاق حسنه، در مودت اهل بیت، اینها کاملاً جامعه ایرانی [است که] دارای یک میانه گستره ۸۰ درصدی است. [حال] ما می توانیم به اجماع سوار شویم و به سمت افق جدیدی از اجماع رویم و یا بر روی تفاوت ها سوار می شویم و شکاف را تجدید کنیم؟ از آنجائیکه همبستگی و پیوستگی اجتماعی را اوساط الناس ایجاد می کنند باید با فرهنگ، سبک زندگی و نظام ارزشی فعلی، مخاطب را متعهد و کنشگر جمهوری اسلامی نماییم، همانطور که خون حاج قاسم این کار را انجام داد. دبیر شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: سرمایه اجتماعی از یک طرف صیانت می کند و از جانب دیگر کارآمد می کند. صیانت می کند از حس عضویت اجتماعی فرد در جامعه. تنها چیزی که سرمایه اجتماعی ایران را با تمام سراشیبی که داشته حفظ نموده از نظر من اول خانواده بوده و بعد موفقیت های نقطه زن جمهوری اسلامی در عرصه های دفاعی امنیتی و این قبیل امور است.
سید مجید امامی اضافه کرد: ما الان در حقیقت بزرگترین ثروت هایمان ثروت های فرهنگی ایرانی، اسلامی و انقلابی است. ثروت فرهنگی باید به سرمایه اجتماعی تبدیل گردد. باید یک نهضت تقویت حافظه فرهنگی، نهضت بازسازی و بازآفرینی ثروت فرهنگی اتفاق بیفتد. بطورمثال ما در کشور این تنوع غذایی، این تنوع لباس و تنوع مناسکی را باید مرتب به رخ جامعه بکشیم تا جامعه بتواند با اینها زندگی کند. باید بتواند در فراغت هایش بجای فراغت های فردگرایانه در مناسک ایرانی شرکت نماید دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور بیان کرد: تعهد و مسئولیت اجتماعی که در طول این سال ها رهبر معظم انقلاب با تعابیری چون جبهه مردمی انقلاب، آتش به اختیاران و حلقه میانی از آن بحث کردند اولویتی بوده ولی همه ماجرا نیست برای اینکه تمامی مردم باید احساس مسئولیت کنند. مسئولیت مردم وقتی محقق می شود که مردم با تمام وجود از شکاف بین رسمیت و عمومیت دور نگه داشته شوند پس باید فاصله بین رسمیت و عمومیت حل شود تا برمبنای مشترکات، جامعه را به پیوندی رساند که سرمایه اجتماعی افزایش پیدا کند. این عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) امید، اعتماد و مسئولیت پذیری را موتور محرک افزایش سرمایه اجتماعی معرفی نمود و بیان داشت که نظام درباره سرمایه اجتماعی لااقل در فرهنگ عمومی، نیازمند بازتولید گفتمان برمبنای مشترکات موجود در جامعه است و کار بر روی وجه مشترک "ایران" بعنوان کلی ترین وجه هویتی جامعه، مقدمه ای برای تبدیل سرمایه فرهنگی به سرمایه اجتماعی در زمینه های مختلف است. معنویت، عقلانیت و عدالت سه هدف جامعه اسلامی است در ادامه این جلسه مجید محمد زمانی عضو مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) به تشریح نقش و مسئولیت مردم در تحقق اهداف جامعه پرداخت و اظهار داشت: انچه مشهور شده این است که تحقق اهداف جامعه اسلامی به وسیله حکومت است، اما با دقت نظر در اندیشه دینی و بیانات رهبر معظم انقلاب این طور بنظر می رسد که باید تحقق این اهداف با مشارکت مردم صورت گیرد. معنویت، عقلانیت و عدالت سه هدف جامعه اسلامی است که در تحقق آنها مسئولیت اجتماعی مردم خیلی مهم می باشد. رشد علم و دانش چه بصورت عمومی و چه بصورت تخصصی سبب رشد عقلانیت جامعه و حل مسائل اجتماعی می گردد. در زمینه علم و دانش تخصصی در این سال ها از نهضت سواد آموزی گرفته تا مراکز دانش بنیان بااینکه کارنامه خوبی داشته ایم اما هنوز سهم مشارکت مردمی در این عرصه کم است و خیلی از مراکز علمی توسط دولت یا بخش خصوصی اداره می شود. در زمینه دانش و بصیرت عمومی نیز باید عموم مردم احساس مسئولیت برای روشنگری و تبیین مسائل کنند و نیازی به پول پرقدرت دولتی که روابط را به هم می زند، نیست. این مدرس دانشگاه در ادامه افزود: رشد ایمان، توحید و معنویت بعنوان روح حاکم بر جامعه اسلامی یکی دیگر از اضلاع اهداف جامعه اسلامی است که باز هم مردم در نهادینه کردن اخلاق اجتماعی، تواصی به حق و تواصی به صبر در آن نقش مهمی دارند. هیئات دینی یکی از جلوه های مردمی بودن اداره معنویت است که از برنامه ریزی تا اجرا چه در محرم و چه در مناسکی هم چون اربعین توسط خود مردم انجام می شود. محمدزمانی در ادامه ضمن تشریح عدالت بعنوان ضلع سوم اهداف جامعه اظهار داشت: عدالت زمانی باارزش است که خود مردم آنرا محقق کنند و خود مردم مسئول اقامه عدالت باشند. در قرآن می فرماید" لیقوم الناس بالقسط" ارسال رسولان و انزال کتب آسمانی مقدمه ای است برای آنکه خود مردم اقامه قسط نمایند. حوزه مسئولیت مردم در جامعه شامل مسئولیت های سیاسی، فرهنگی و اقتصادیست. این کارشناس حوزه مسئولیت اجتماعی ضمن انتقاد از وضعیت خصوصی سازی در زمینه آموزش و اقتصاد بیان داشت: بخش خصوصی الزاماً بخش مردمی نیست. طبق اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی، در کنار بخش دولتی و بخش خصوصی، ما یک بخش تعاونی و مردمی داریم که در آن مردم بصورت مستقیم در اداره جامعه نقش ایفا می کنند. تحقق اهداف جامعه اسلامی بواسطه همیاری، مسئولیت پذیری عمومی و تحقق حکمرانی مردمی است و نباید این مردمی بودن به بخش خصوصی واگذار شود. در ادامه محمدزمانی ضمن تحلیل آمار پیمایش ملی ارزش ها و نگرش ها ایرانیان و آمارهای بین المللی در زمینه مسئولیت اجتماعی اظهار داشت: در سالهای اخیر در مشارکت داوطلبانه در امور اقتصادی و امور خیریه رشد قابل توجهی داشته ایم اما هنوز نیازمند سرعت و ارتقای رتبه در بین کشورهای جهان هستیم. در زمینه فعالیت در امور سیاسی بواسطه برخی عملکردها، مشارکت سیاسی کم شده است. ترویج فرهنگ فردگرایی در سالهای اخیر سبب کاهش مسئولیت پذیری اجتماعی می گردد و جایگزینی فرهنگ جمع گرا بجای فرهنگ فردگرا کاری طولانی و دشوار است. در آخر محمدزمانی اظهار داشت: از منظر رهبر معظم انقلاب برای حل مسائل اقتصادی نیازمند مشارکت مستقیم مردم در امر اقتصاد هستیم که این نیازمند آگاه سازی مردم و توانمند شدن آنها برای به عهده گرفتن مسئولیت ها است. باید افکار عمومی سهم خودرا در تصمیم گیری ها لمس کند و حکمرانی مردمی جایگزین حکمرانی متمرکز شود. برای تحقق حکمرانی مردمی نیازمند تقویت نهادهای مردمی و پیوندهای اجتماعی و خانوادگی هستیم. در اوایل انقلاب جهادسازندگی یک نمونه مشارکت مردمی در حل مسائل اجتماعی بود. بعداً این نهاد تبدیل به وزارتخانه شد و در سالهای بعد که با وزارت کشاورزی ادغام شد، گرفتار فضای بسته و ناکارامد بروکراتیک شد. دولت جدید هم برای احیای این نهاد، شورای عالی جهاد سازندگی را تشکیل داد اما با حضور بروکرات های دولتی در این شورا بعید است این نهاد احیا شود.


منبع:

1400/12/27
19:24:56
5.0 / 5
417
تگهای خبر: آموزش , اربعین , اسلام , اسلامی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس