حجت الاسلام علوی تهرانی تبیین كرد؛

لقمان حکیم با رعایت چه چیزهایی به حکمت دست یافت؟

لقمان حکیم با رعایت چه چیزهایی به حکمت دست یافت؟ به گزارش عطر حرم علوی تهرانی اظهار داشت: کسی که به حکمت دست می یابد حالت و نورانیت خاصی را در وجود خود احساس خواهدنمود و این نورانیت است که سبب می شود حق را از باطل تشخیص دهد.



به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی استاد حوزه علمیه همزمان با دهه اول ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیر (ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و درباره رمز دستیابی به حکمت قرآنی گفت: این مسیر مسیری دست یافتنی است و خداوند متعال به هر کسی بخواهد عنایت می کند. کسی که به این حکمت دست می یابد حالت و نورانیت خاصی را در وجود خود احساس خواهدنمود و این نورانیت است که سبب می شود حق را از باطل تشخیص دهد.
استاد حوزه علمیه با اشاره به خاصیت این افراد عنوان کرد: در دنیای انسانی این افراد عقل حاکم است و نفس بر آنها حکومت نمی نماید. بیشتر مردم از عقل استفاده نمی کنند. لقمان دلیل رسیدن به این حکمت را چنین بیان می کند من نگاه خودرا کوتاه، زبانم را حفظ، کوشش برای کسب روزی حلال، اجتناب از ناپاکی در حوزه شهوانی، راستگویی، وفای به عهد، اکرام به مهمان، رعایت حال همسایه و عدم ورود به آن چیزی که به من ربط نداشت را رعایت کردم و موجب شد به حکمت دست یابم.
وی بیان کرد: در این جامعه به دست آوردن نان حلال بسیار دشوار است اگر در جوامع غیر اسلامی خدا وجود ندارد اما قانون وجود دارد اما در جامعه ما خدا تنها سر سجاده است و در کسب وکار دیده نمی گردد. خدا و قانون که نباشد جامعه بهتر از این نمی گردد و اگر هم نعماتی هست همه با عنایت امام زمان (عج) است.
علوی تهرانی با اعلان اینکه نخستین مؤلفه که جناب لقمان می گوید من بواسطه آن به حکمت قرآنی دست یافتم کوتاه کردن نگاه است، اظهار داشت: مقصود از این کلام کوتاه کردن نگاه از حرام است و این حرام فقط نگاه به نامحرم نیست. در وصف متقین آمده روال زندگی آنان راستی و درستی است و از مرز درستی تخطی نمی کنند. رویه انسان های حکیم میانه روی بوده و اهل افراط و تفریط نیستند، مشی و شیوه آنان تواضع است.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: انسان باید همیشه از دید های حرام و نامشروع اجتناب کند چونکه نگاه نامشروع ریشه هوس کردن است. نگاه کردن اقسامی دارد یک نوع از دید ها لازم و لازم است برای مثال گفته شده انسان به آن چیزی که می خورد نگاه کند یا به عالم هستی بنگرد تا از آن عبرت بگیرد. یکی دیگر از دید های حلال آنست که به عاقبت مکذبین بنگرد و بداند سرنوشت منکران الهی و گناهکاران چه شد، دیگر نگاه مربوط به نگاه به آفرینش می شود تا انسان به این وسیله به ژرفا و عمق خلقت آگاهی پیدا کند نگاه های مستحب نیز هست مانند نگاه به کعبه و والدین و دیگر نگاه مکروه است برای مثال گفته می شود به حادثه دیدگان زیاد نگاه نشود چونکه این نگاه سبب رنجش آنان می شود.


منبع:

1401/01/18
12:23:54
5.0 / 5
584
تگهای خبر: اسلام , اسلامی , امام , حوزه علمیه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس