در نشست بررسی مختصات شخصیت و شاكله امام (ره) مطرح شد؛
بن مایه معنویت حضرت امام معنویت توحیدی - عرفانی است
عطر حرم: نشست بررسی مختصات شخصیت و شاکله امام خمینی (ره) با حضور حجج اسلام علی امینی نژاد و سید علی موسوی به همت معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار گردید.
به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، نشست «بررسی مختصات شخصیت و شاکله امام خمینی (ره)» با حضور حجج اسلام علی امینی نژاد و سید علی موسوی به همت معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات شامگاه دیشب ۱۶ خردادماه برگزار گردید.
در ابتدای این نشست حجت الاسلام علی امینی نژاد استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم به ایراد سخنرانی پرداخت و عنوان کرد: فهم شاکله شخصیت حضرت امام بسیار اساسی است و باید به آن توجه داشت. بر همین مبنا چهار بعد اساسی بعنوان شاکله شخصیتی ایشان میتوان برشمرد. نخست بعد معنویت امام است، در چند سطر حضرت امام این بعد معنوی را بروز دادند و به واسطه این سطوح چند گانه مراحل متنوعی را متوجه شخصیت خویش کردند.
وی اضافه کرد: یکی از مراحل معنویت حضرت امام انسان محور بودن آدمی آن هم بر مبنای کرامت انسان است که جاذبه دارد و همه انسان ها را به سمت خود جذب و شیفته خویش می کرد. لایه دیگر معنوی امام معنویت دینی است بگونه ای که همه پیروان ادیان دنیا اگر غرضی نداشته باشند امام را بشناسند ایشان را دوست خواهند داشت. مرحله سوم معنوی حضرت امام معنویت اسلامی است و از این منظر دیده می شود که در طول مبارزاتی که ایشان پیش و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشتند مورد علاقه جهان اسلام بودند و قدرتی داشتند که می توانستند جهان اسلام را گرد خود جمع کنند و مرحله چهارم که بنیاد بقیه لایه ها است معنویت توحیدی عرفانی است که بن مایه معنویت حضرت امام همین لایه از معنویت بوده بگونه ای که معنویت دینی، اسلامی و انسان محورانه ایشان را پوشش می دهد.
این استاد حوزه علمیه عقلانیت را دومین پس از شاکله و شخصیت حضرت امام برشمرد و اظهار داشت: در شخصیت ایشان شاهد عقلانیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هستیم. عمیق ترین ساحت و لایه عقلانیت ایشان عقلانیت حکمت متعالیه تأمین می کند. بعد سوم شاکله و شخصیت ایشان در ارتباط با شریعت محوری امام می شود؛ نگاه حضرت امام به دین بسیار متفاوت بوده و دین را جامع معنویت، عقلانیت و … می داند.
امام روح انقلاب محسوب می شوند
وی درباره چهارمین بعد اظهار داشت: برای شاکله شخصیتی حضرت امام پس از معنویت، عقلانیت و شریعت میتوان از بعد دیگری با عنوان اندیشه امتدادی و اجرایی ایشان نام برد. ازاین رو حضرت امام یک تنه در همه این ابعاد حضور داشتند در حالیکه چنین شخصیت هایی به ندرت دیده و یافت می شوند. امام یک شخصیت جامع بودند و به فرمایش مقام معظم رهبری روح انقلاب محسوب می شوند.
امینی نژاد با اشاره به اینکه امام معتقد به اجرا آن هم در وسعت وسیع و جهانی بود اظهار داشت: انقلاب زمانی دوام پیدا خواهد نمود که عناصر اصلی شخصیت امام زنده باشد و بعد معنویت عرفانی، عقلانیت متعالی صدرایی دائماً به جامعه تزریق و بر فقه شیعی و امتداد انقلاب اسلامی تاکید شود.
این استاد حوزه علمیه ضمن اشاره به این که حوزه نجف بسیار با عظمت و سابقه دار است، بیان نمود: اما الگو کردن حوزه علمیه نجف در مقابل حوزه علمیه قم و تقویت آن زمانی که می دانیم چند لایه قبل تر از آن به استعمار انگلیس بر می گردد درست نیست. امروزه برخی با تقویت حوزه علمیه نجف قصد تضعیف حوزه علمیه قم و اندیشه حضرت امام را دارند. ازاین رو اگر قرار باشد حوزه امام جامعه باشد باید حضرت امام، امام حوزه باشد یعنی اگر اندیشه امام در حوزه امامت پیدا کرد این حوزه می تواند امام جامعه باشد و جامعه را هدایت کند.
شخصیت امام راحل به وجود آمده حوزه علمیه قم است
در ادامه حجت الاسلام سید علی موسوی رئیس پژوهشکده باقرالعلوم (ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و عنوان کرد: شخصیت حضرت امام طبق تعبیر مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان یک شخصیت نابغه بود. ایشان ابعاد مختلف شخصیتی را در وجود خویش تجمیع کرد و شخصیتی بی نظیر از خود ساخت.
وی با اشاره به اینکه شخصیت امام راحل به وجود آمده حوزه علمیه قم است، اظهار داشت: این واقعیتی است که نمی توان آنرا انکار کرد. گاهی اوقات برخی اظهار می کنند که شخصیت حضرت امام مولود حوزه علمیه نیست بلکه ایشان یک استثنا بود و حوزه علمیه چنین محصولی را ندارد. این تلقی تلقی غیر مستندی است و حقیقت آن است که این شخصیت در طول حیات جوانی و نوجوانی این ابعاد را به صورت های مختلف در زیست طلبگی خود جمع کرد. طبعاً رسیدن به آن قله در تیررس عقاب های بلند پرواز است و هر کسی نمی تواند به آن نقطه برسد اما میتوان به آن نزدیک شد تا در حوزه شاهد افرادی باشیم که به افق این شخصیت نزدیک باشند.
رئیس پژوهشکده باقرالعلوم (ع) با طرح این پرسش در خصوص این که چگونه شد چنین شخصیتی در حوزه علمیه پدید آمد؟ بیان داشت: باید دید امام چگونه طلبگی کرد و زیست طلبگی ایشان باید مشخص شود. متأسفانه در این میان سخنان زیادی درباره زیست طلبگی حضرت امام بیان می شود که از واقعیات به دور است. امام ابتدای طلبگی خودشان ۱۶ سال داشتند و نکته جالب این است که در همین سال ها حضرت امام از همان ابتدا اهل تهجد و شب زنده داری بودند و این سال، سال شکل گیری نهضت جنگل هم به حساب می آید بر همین مبنا ایشان می اندیشیدند که به نهضت جنگل ملحق شوند. اما اتفاقاتی رخ می دهد که حضرت امام به آن اتفاقات می پردازد.
موسوی اضافه کرد: امام زمانی که به سن ۲۱ سالگی می رسند حوزه علمیه قم شکل می گیرد و ایشان در این دوران همواره از قم به تهران می آمدند تا همراه شهید مدرس باشند. امام در طول سال های جوانی با اساتید بزرگی چون آیت الله شاه آبادی ارتباط گرفتند و ملتزم به جلساتی بودند که ایشان در آن حضور داشتند.
وی تصریح کرد: مکتبی که با تأسیس حوزه علمیه قم شکل می گیرد مفاهیم فلسفی عمق قابل توجهی پیدا می کند. ایشان با اندیشه عمیق فلسفی و روح معنوی که از اساتید خود کسب کردند سبب شد شخصیت امام خمینی شکل بگیرد.
منبع: عطر حرم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان عطرحرم در مورد این مطلب