حجت الاسلام رفیعی:

انتظار بیان جزئی احکام در قرآن، فرافکنی برای فرار از وظایف است

انتظار بیان جزئی احکام در قرآن، فرافکنی برای فرار از وظایف است به گزارش عطر حرم، کارشناس مذهبی اظهار داشت: این فرافکنی است که امروز برخی ها برای فرار از مسئولیت وظایف دینی تصور می کنند که تمام جزییات مسائل باید در قرآن باشد.


به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، حجت الاسلام ناصر رفیعی، در محفل معارفی حرم مطهر حضرت معصومه (س) در شبستان امام خمینی (ره)، در ادامه جلسه تفسیر سوره بقره، با تکیه بر اینکه خداوند متعال سرپرست مؤمنان بوده، ایشان را به سمت نور رهنمون می سازد و طاغوت ها سرپرست اولیای شیطان هستند، گفت: خداوند متعال درآیات ۲۵۸ و ۲۵۹ سوره بقره، مثال هایی را برای توحید و معاد ذکر می کنند که اولین آن موضوع حضرت ابراهیم (ع) و نمرود است. ایشان سپس ضمن اشاره به خاصیت های حکومت سرتاسر ظلم و جور نمرود، بابیان اینکه کاهنان و پیشگویان دربار نمرود، خبر از به دنیا آمدن فرزندی الهی برای برچیدن دودمان پادشاهی می دهند و نمرود نیز دستور می دهد تا تمام کودکان را به قتل برساند، گفت: زمانی که مادر حضرت ابراهیم (ع) این طفل را به دنیا آورد، او را تا چند سال در غاری نگهداری نمود. کارشناس مذهبی بابیان اینکه آیه ۲۵۸ سوره بقره به جدال علمی حضرت ابراهیم (ع) با نمرود اشاره دارد، گفتگو را اولین راه دعوت به دین الهی دانست و اشاره کرد: خداوند متعال درآیات الهی بر گفتگوی با مشرکین تاکید دارد؛ «قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُم ْ» وی به فرازهایی از احتجاج و گفتگوی حضرت ابراهیم (ع) با نمرود اشاره نمود و اذعان داشت: حضرت ابراهیم (ع) به نمرود می گوید، خدای من زنده می کند و می میراند «یُحْیِی وَیُمِیتُ»؛ تو که ادعای خدایی داری چنین می توانی بکنی؟؛ نمرود در پاسخ دو زندانی را آورد و یکی را کشت و دیگری را آزاد کرد و گفت من هم میراندم و هم زنده کردم! رفیعی اضافه کرد: برمبنای روایتی از امام صادق مقابل السلام؛ حضرت ابراهیم (ع) در جدال با نمرود ضمن اذعان به مغلطه او، از نمرود می خواهد، همین فردی را که کشته زنده سازد، که نمرود از این کار سرباز می زند و بر مغلطه خود تاکید می ورزد؛ پس حضرت ابراهیم (ع)، با زیرکی می فرمایند؛ خدای من خورشید را از جانب مشرق برآورد، اگر تو خدایی و توان داری آنرا از مغرب بیرون آر؛ که نمرود در پاسخ بدان عاجز ماند «فَبُهِتَ الَّذِی کَفَرَ». وی ضمن اشاره به ادامه فرازهایی از آیه شریفه ۲۵۸ سوره بقره «أَلَمْ تَرَ إِلَی الَّذِی حَاجَّ إِبْرَاهِیمَ فِی رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللَّهُ الْمُلْکَ»، بابیان اینکه این آیه به دو استدلال حضرت ابراهیم (ع) نسبت به توحید که یکی زنده کردن و میراندن و دیگری قدرت خدا در طلوع و غروب خورشید اشاره دارد، تصریح کرد: این آیه شریفه تأکیدی بر این نکته است که هرکسی قدرت، ثروت و حکومتی دارد درگرو خواست و اراده الهی است؛ پس چه برای کافر و چه مؤمن ملک را خدا ارزانی داشته است، منتها قارون ها استفاده غلط می کنند و جهنمی می شوند و حضرت سلیمان نیز استفاده درست کرد و رستگار شد. کارشناس مذهبی نظم را از دیگر استدلال های قرآنی اثبات وحدانیت ذات اقدس الهی برشمرد و خاطرنشان ساخت: همانطور که هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد، یک بنای ساده در شهری خودبه خود سرپا شده باشد، چگونه می توان این خلقت کرات و کهکشان ها و نظم عالم خلقت را تصادفی نامید! رفیعی با تکیه بر اینکه حدیث والاترین ابزار فهم صحیح آیات الهی است، گفت: بیش از ۱۶ هزار حدیث در تفسیر آیات الهی مکتوب شده است، خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند؛ «وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم ْ»، ای اهل ایمان، فرمان خدا و رسول و فرمانداران (از طرف خدا و رسول) که از خود شما هستند اطاعت کنید. وی ضمن انتقاد از جریان شکل گرفته در کشور که وقتی هر مسئله اسلامی بازگو می شود، استدلال قرآنی می خواهند، گفت: خداوند متعال در آیه ۷ سوره حشر می فرمایند؛ «وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»؛ هر چه پیامبر به شما داد بستانید، و از هر چه شمارا منع کرد اجتناب کنید. این فرافکنی است که امروز برخی ها برای فرار از مسئولیت تصور می کنند که تمام جزییات مسائل باید در قرآن باشد. کارشناس مذهبی با تکیه بر اینکه خداوند متعال برای پیامبر اعظم صلی الله مقابل و آله دو مقام قرائت قرآن «وَقرآنا فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَی النَّاسِ»، «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ» و تفسیر قرآن کریم «… وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ »[۵] قائل شده است، خاطرنشان ساخت: قرآن کریم بیان کلیات و روایات نیز تفسیر آیات و بیان جزءبه جزء احکام الهی است. وی در بیان تفسیر آیه ۲۵۹ سوره بقره بابیان اینکه این آیه شریفه به داستان یکی از انبیای الهی به نام عزیر و معاد جسمانی اشاره دارد، گفت: برمبنای سبک و سیاق بیان قرآنی در تصویرپردازی های، اگر معارف دینی بصورت تصویری و تصویرپردازی شده ارائه گردد، تأثیر بیشتر و پایدارتری نسبت به حالت گفتاری خواهد داشت. خداوند متعال در این آیه شریفه در روشی خاص با تصویرسازی حکیمانه و هنرمندانه داستان عزیر نبی و معاد جسمانی را تشریح نموده اند. رفیعی با اشاره به اینکه خداوند متعال در آیه ۲۵۹ سوره بقره از هنر نمایش پردازی و تصویرسازی روایی در اعلی ترین قالب بهره گرفته است، اضافه کرد: از هنرمندان فعال در زمینه نمایش، فیلم، تئاتر و …. انتظار می رود تا معارف دینی را در قالب هنر و با بهره بردن از ظرفیت های پویای تصویرگری به دانش آموزان و جوانان ارائه نمایند. کارشناس مذهبی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تبیین فرازهایی از داستان عزیر نبی، اشاره کرد: خدایی که در یک محیط واحد آب و غذایی (که زود فاسد می شود) را صدسال بدون تغییر و سالم نگه می دارد، در حالی جسم الاغی پوسیده می شود، نشان دهنده عظمت قدرت الهی است.

1402/02/23
09:36:11
5.0 / 5
308
تگهای خبر: اسلام , اسلامی , امام , پیامبر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس