رئیس كتابخانه مجلس شورای اسلامی:

شرکت در پیاده روی اربعین تأیید حاکمیت دینی در جامعه است

شرکت در پیاده روی اربعین تأیید حاکمیت دینی در جامعه است به گزارش عطر حرم، حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان در نشست حکمرانی قرآنی در مقابل حکمرانی سکولاریسم اظهار داشت: قرآن و آموزه های دینی اثری بر نحوه تصمیمات متولیان امور اقتصادی ندارد.



به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان؛ رییس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در نشست «حکمرانی قرآنی در مقابل حکمرانی سکولاریسم» که در سالن غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید، حرکت جهانی و حضور میلیونی زوار در پیاده روی اربعین را همچون جلوه های بحث حکومت دینی خواند و اظهار داشت: در مورد مسئله حج، شخصی در پیشگاه امام محمدباقر (ع) این مساله را کاری عبث و برجای مانده از سنت دوران جاهلیت خواند و جواب امام این بود که این مسئله ظاهر امر است در صورتیکه باطن آن این است که حج گذار نزد امام رسیده و از او کسب تکلیف کند و دستور بگیرد که این امر را نیز می توان به موضوعی همچون زیارت اربعین تعمیم داد.
قاسمیان افزود: اگر قرار بر این بود بطورمثال کسی حج برود تنها برای تماشای شکوه خانه خدا، مانند این است که بطورمثال برای رفتن به خانه اقوام خود مصر باشد در صورتیکه می داند خویشاوند وی در خانه نیست و پس رفتن به خانه او دیگر برایش موضوعیتی نخواهد داشت.
رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: منظور از شرکت در پیاده روی اربعین هم دیدار با امام زمان است یا به صورتی آمادگی جهت شرکت در صفوف طرفداران آن حضرت، تا به این واسطه این نگرش غلط که بطورمثال امام زمان در روزگار فعلی در غربت است باطل شود همچنانکه بطورمثال در مورد امامین عسکریین که مضجع شریفشان در سامراء است همین ذهنیت وجود دارد، در صورتیکه باید گفت ابدان مطهر ایشان در سامراء است حال آنکه گستره ای از امور و موقوفات در سرتاسر جهان به نام ایشان ثبت و ضبط شده و همیشه مظاهری از حضور و اثرگذاری آنها را می توان مشاهده کرد و پس پیاده روی اربعین را نیز باید از این منظر نگریست.
این کارشناس قرآنی اضافه کرد: در مورد نشانه گذاری برای حاکمیت دینی و این که پهنه و گستره فرهنگ دینی در یک جامعه را با چه مؤلفه هایی می توان بازشناخت باید اظهار داشت که یکی از آنها ایجاد پویش (کمپین) است؛ بطورمثال یکی پویش انگشتر است که در آن همه آنهایی که قائل به حاکمیت دینی و مشخصاً تسلط حکومت شیعی در جهان هستند با انگشتری که در دست راست خود می اندازند و ناظر بر ماجرای حَکمیت و محروم شدن حضرت علی (ع) از خلافت بنا بر خدعه عمروعاص و کوته نظری اشعری است، می توانند بر این مهم تاکید کنند.
وی در ادامه تاکید کرد: به نظر من شرکت در پیاده روی اربعین نیز یکی از همان پویش ها در تأیید و تاکید حاکمیت دینی (شیعی) در جامعه است که بواسطه آن زوار از نظر ذهنی و جسمی خودرا برای ظهور امام زمان (عج) و تحقق جامعه مهدوی آماده می کنند.
قاسمیان اصل دیگر در حکمرانی قرآنی در جامعه را زیرساختی خواند و اظهار داشت: بر طبق این تفکر ما هیچ علم غیردینی نداریم و بطور مثال وقتی صحبت از علم طبیعی می شود، این امر ما را با خلقت شناسی خداوند آشنا می کند پس هر آن چه از علوم که ما را به چیستی و چرایی مخلوقات خداوند نزدیک کند، علم دینی است که تصور می کنم براین اساس علم غیردینی نخواهیم داشت.
وی همچون مشخصات حاکمیت دینی را فراغت آن از تعدادی از حوزه ها و منطق های مادی دانست و اظهار داشت: با اهمیت ترین مثالی که می توان در این مورد به آن اشاره داشت ماجرای جنگ بدر است که جمعیت اهل ایمان با تعداد خیلی کم در مقابل فوجی از مشرکان به پیروزی رسیدند که این امر با هیچ منطق ریاضی و مادی قابل توجیه نیست که بنظر می رسد قائل شدن به حاکمیت دینی، پیامدش نصرت و امداد غیبی و الهی باشد.
رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی نقطه مقابل این جریان را که حاصل تفکر غیردینی و قائل بودن به یک جریان سکولار بود را در ماجرای جنگ احد دانست و اظهار داشت: جایی که بر طبق غفلت عده ای که برای نگهبانی از تنگه به دستور مستقیم خود پیامبر (ص) گمارده شده بودند، جنگ به ضرر مسلمانان مغلوبه شد و حال آنکه با پرداختن به احوال آن چند محافظ تنگه در جنگ احد، به روشنی می توان دریافت که اموال آنها آن زمان به چیزی مشابه ربای امروزی آلوده بوده است.
قاسمیان در ادامه اظهار داشت: این مسئله مصداق بارز بانکداری ربوی است حال با هر نامی که بخواهند آنرا توجیه کنند و من نام آنرا «حیل شرعیه» می گذارم باعث شده است تا ما ضربه جبران ناپذیری را شاهد باشیم که منجر به عدم تحقق تعدادی از اهداف جامعه اسلامی است که گویا مشخصاً در این مورد خاص، قرآن و آموزه های دینی کوچک ترین اثری بر نوع و نحوه تصمیمات برخی ندارد.
وی در آخر با اشاره به این که اتفاقاً در اینگونه مسائل، مباحث بنیادین فکری و نظری از طرف جریان سکولار مطرح نیست، اظهار داشت: این وادی محل ورود مستقیم نیات و مقاصد شیطانی است که بجای پرداختن به ماهیت آن از نقطه نظر درستی، نادرستی، عرفی و غیرعرفی و یا شرعی و یا غیرشرعی بودن آن، با موجه جلوه دادن چنین اقداماتی، تنها حدود و ثغور شرعی آنرا ملاک نظر قرار داده و گاه که موضوع حساسیت برانگیز می شود کمی از شدن آن کاهش می دهد.


منبع:

1402/06/06
09:52:26
5.0 / 5
342
تگهای خبر: اربعین , اسلام , اسلامی , امام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس