جذب سرمایه در تولید به روشی شرعی و بدون اشکال

جذب سرمایه در تولید به روشی شرعی و بدون اشکال عطر حرم: کارآفرینان می توانند بوسیله قرارداد وکالت، سرمایه جذب نمایند و با پرداخت سود توافق شده، هزینه های تولید را تامین نمایند؛ این تکنیک از نظر شرعی مشکلی ندارد حتی اگر سود بصورت ماهیانه دقیقاً مشخص نباشد.


به گزارش عطر حرم به نقل از ایسنا، در امتداد تامین هزینه های کارگاهی و تولید محصولات، یکی از راهکارهای مجاز شرعی جذب سرمایه بوسیله قرارداد وکالت است. به این صورت که صاحب سرمایه به عنوان وکیل به فرد فعالیت اقتصادی و تولید مد نظر را واگذار می کند. برمبنای توافق صورت گرفته، قسمتی از سود حاصل از کارها ماهیانه یا در آخر قرارداد به سرمایه گذار بازگردانده می شود و مابقی به عنوان اجرت وکالت به فرد وکیل تعلق می گیرد. این تکنیک حتی در شرایطی که مبلغ سود بصورت دقیق و ماهیانه مشخص نشود، از نظر شرعی ایرادی ندارد و می تواند راهکاری مطمئن و قانونی برای افزایش سرمایه در بخش تولید باشد.
در همین زمینه بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری با میان تیتر «جذب سرمایه در تولید» استفتائی از رهبر انقلاب اسلامی را به این شرح منتشر نموده است:
سوال: برای تامین هزینه های کارگاهی و تولید محصولات می خواهم که مقداری پول را بوسیله سرمایه گذاری جذب کرده و در قبال آن، مبلغی را به عنوان سود مشارکت همراه با اصل پول برگردانم؛ آیا گرفتن این پول از نظر شرعی اشکال دارد؟ با توجه به این که مبلغ سود بصورت ماهیانه دقیقا مشخص نمی شود.
جواب: اگر در قالب عقد وکالت، قرارداد منعقد کنید به این صورت که صاحب سرمایه به شما وکالت دهد که با پول او، فعالیت اقتصادی و تولیدی مد نظر را از طرفش انجام دهید و ماهیانه یا در آخر قرارداد، مقدار معینی (طبق توافق) از سودهای حاصل شده را به او بدهید و بقیه را به عنوان اجرت وکالت برای خود بردارید، اشکال ندارد.
در ادامه استفتائات دیگری که در صفحه یاد شده انتشار یافته است را می خوانید:

ضمان پزشک بعد از اثبات مضرات دارو


سؤال: در صورت اثبات علمی عوارض و مضرات یک دارو و کنار گذاشته شدن آن توسط مراجع علمی ذی صلاح؛ آیا پزشکانی که سال ها آنرا برای بیماران خود تجویز می کرده اند، ضامن اند؟
جواب: اگر بیمار خود به پزشک مراجعه نموده و به خواست خود، عملیات درمان را به ایشان سپرده است و از جانب دیگر پزشک هم از روش های متعارف و داروهای متداول بهره برده باشد، ضامن نیست.

حکم استفاده از ژلاتین حیوانی

سؤال: آیا استفاده از ژلاتین حیوانی جایز است؟
جواب: حلال یا حرام بودن ژلاتین بستگی به موادی دارد که از آن تهیه می شود. اگر از استخوان حیوان حلال گوشت که ذبح شرعی نشده تهیه شود، چنانچه ظاهر استخوان را پیش از تبدیل به ژلاتین تطهیر کنند، پاک و حلال است، اما ژلاتین تهیه شده از پوست حیوان حلال گوشت که ذبح شرعی نشده یا از اجزای حیوان حرام گوشت، حرام است. در هر حال، اگر ندانید ژلاتینی که می خواهید مصرف کنید از قسم حلال است یا حرام، خوردن آن اشکال ندارد.

صندوق ذخیره‌ی کارکنان دولت

سؤال: آیا مبالغی که تحت عنوان صندوق پس انداز، قانون تسرّی، صندوق تامین آتیه و... از حقوق و مزایا کسر و در آخر مدّت خدمت (هنگام بازنشستگی) یکجا پرداخت می شود، متعلّق خمس است؟
جواب: اگر این مبالغ بدون اختیار از حقوق کسر می شود، جزء درآمد سال وصول است که اگر تا سر سال خمسی در مئونه مصرف نشود، خمس دارد؛ امّا اگر با توافق کسر می شود و قابل دریافت است، باید در آخر هر سالِ خمسی، خمس آن پرداخت گردد و اگر قابل دریافت نیست، بعد از دریافت باید بلا فاصله خمس مقداری که قبلاً سال بر آن گذشته است، پرداخت گردد و مقداری که مربوط به سال اخیر است و هنوز سال خمسی بر آن نگذشته است، جزء درآمد سال وصول است.

موقوفات مسجد

سؤال: از آنجا که درباب وسائلی از قبیل فرش، سماور و... که به مسجد داده شده و متولی شک می کند که اینها را وقف بر مسجد کرده اند یا هدیه داده‎اند، باید به قدر متیقن که استفاده درباب همان مسجد است اکتفا شود و در غیر آن، محل اشکال است. حال سؤال این است که عمل به احتیاط، در مواردی برخلاف احتیاط است، مثل وسیله ای که مسجد از آن بی نیاز می شود؛ برای اینکه اگر بخواهیم آنرا وقف شده به حساب آوریم و به مسجد دیگری بدهیم خلاف احتیاط می شود چون محتمل است از املاک مختص مسجد باشد و انتقال آن به مسجد دیگر مجاز نباشد.
جواب: در هر صورت بنابر ظاهر حال باید از اموال وقف شده همان مسجد محسوب شود
جزء سوره نبودن «بسم الله الرحمن الرحیم»
سؤال: آیا «بسم الله الرحمن الرحیم» جزء سوره محسوب می شود؟َ
جواب: «بسم الله الرحمن الرحیم» در آغاز سوره های قرآن کریم، جزء سوره محسوب نمی شود مگر در سوره حمد که جزء آن است؛ اما در هر صورت قرائت آن در نماز واجب در آغاز همه سوره ها به جز سوره برائة، واجب است.

خورشید و ماه گرفتگی جزئی

سؤال: اگر خسوف یا کسوف آنقدر جزئی بوده که تنها با چشم مسلح، قابل رؤیت باشد؛ آیا در این صورت هم نماز آیات واجب می شود؟
جواب: بنابر احتیاط واجب نماز آیات خوانده شود.

وضو و غسل جبیره

سؤال: اگر در اعضاء وضو یا غسل، زخم یا شکستگی وجود داشته باشد و فرد به اعتقاد ضرر داشتن آب، وضو یا غسل جبیره ای انجام دهد و بعداً معلوم شود که آب ضرر نداشته است؛ وضو و غسل چه حکمی دارد؟
جواب: وضو و غسل صحیح است ولی اگر پیش از عملی که مشروط به طهارت است متوجه شود، بنا بر احتیاط واجب وضو یا غسل را اعاده کند.
بدهی دست گردان خمسِ سال قبل
سؤال: کسی که خمس خودرا دست گردان کرده، اگر بخواهد با درآمد سال بعد بدهی آنرا تسویه نماید، آیا جزو مؤونه سال دوم شمرده می شود و مانند سایر بدهی ها از درآمد سال جدید کسر می شود؟
جواب: بنابر احتیاط واجب جزو مؤونه سال بعد محسوب نمی شود؛ بدین سبب باید ابتدا خمس درآمد سال جدید پرداخت گردد و یا از سایر دارایی هایی که به آنها خمس تعلق نمی گیرد پرداخت گردد.
حکم نماز در سفرهای مأموریتی
سؤال: نیروهای نظامی که برای مدتی و به شهری برای ماموریت فرستاده می شوند و هر هفته چند روزی در آنجا ساکن می شوند (مثلا سه یا چهار روز) و سپس به شهر خود بر می گردند و همچنین...؛ آیا نماز آنها از همان سفر اول، تمام است؟ و این که این ماموریت چه مدت ادامه داشته باشد، برای تمام بودن نماز اهمیت دارد؟
جواب: اگر ماموریت به اندازه ای ادامه دارد که عرفا سفر، شغل آنان محسوب شود بطورمثال در فرض سؤال ۹ ماه ادامه داشته باشد، از شروع ماموریت، نماز در میان راه و محل کار کامل است و در طول این مدت، اگر ده روز هیچ سفری (حتی سفر غیرشغلی) نداشته و در یک محل توقف داشته باشند، در نخستین سفر، حکم مسافر را دارند و نماز شکسته است.



1404/02/05
11:45:43
5.0 / 5
50
تگهای خبر: اسلام , اسلامی , پزشك , دین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان عطرحرم در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس
عطرحرم، پلی بین احساسات و خاطرات، پلی بین شما و دنیای رایحه ها