نشست مشترك اعضای ستاد بزرگداشت دهه كرامت كشور با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

صالحی: باید سرور و نشاط اجتماعی اعیاد مذهبی قدرت بیشتری یابد

صالحی: باید سرور و نشاط اجتماعی اعیاد مذهبی قدرت بیشتری یابد به گزارش عطر حرم، نشست مشترک اعضای ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ، حجت الاسلام علی ملانوری رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت و رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، نمایندگان آستان های مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، حضرت شاهچراغ (ع)، حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مسجد جمکران و دیگر اعضای ستاد دهه کرامت برگزار گردید.


به گزارش عطر حرم به نقل از ایسنا، سیدعباس صالحی در این جلسه ضمن تبریک میلاد امام رضا(ع)، اظهار داشت: گزارش های خوبی در این نشست از جانب مسؤلان عرضه شد و نگاههای درستی از قبیل مردم محوری و خانواده محوری بر اقدامات حاکم است.

وی با اشاره به اینکه ما از سابق روز جشن میلاد امام رضا را داشتیم اما مجموعه ای از اهداف باعث شکل دهی دهه کرامت شده که باید مراقبت شود که چقدر به اهداف نزدیک شده ایم، اضافه کرد: فرصت گسترش معرفت و محبت به خاندان (علیهم السلام) می تواند یکی از اهداف ایجاد دهه کرامت باشد چونکه بسط زمانی از یک روز به یک دهه فرصت های بیشتری خلق می کند تا اقدامات تکامل یافته تر و پیوسته تری رخ دهد علاوه بر آن افزایش فرصت زمانی به عاملان فرهنگی برای بهبود بهره وری کمک می نماید، همان گونه که در ماه رمضان و دهه محرم رخ می دهد، بنابراین میتوان گفت گسترش معرفت و محبت به آل الله (علیهم السلام) می تواند یکی از دلایل شکل دهی دهه کرامت باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به نام گذاری فاصله زمانی ده روزِ میان ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و میلاد امام رضا(ع) به دهه "کرامت"، به هدف گذاری دوم اشاره نمود و اظهار داشت: شاید یکی از عللی که باعث شد این دهه با نام "کرامت" زینت یابد برای این باشد تا فرصتی برای "گسترش فرهنگ خدمت کریمانه" فراهم آورد؛ البته این فرهنگ را باید در طول کل سال در خود نهادینه نماییم و صرفاً این ده روز موتور پیشران و تحرک باشد تا فضای جامعه ایرانی به طرف گسترش فرهنگ خدمت کریمانه حرکت نماید که البته تا هم اکنون هم اقداماتی در همین مسیر انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه دو هدف دیگر هم در شکل دهی دهه کرامت وجود دارد که باید به آن اندیشید، اضافه کرد: اول این که باید سرور و نشاط اجتماعی اعیاد مذهبی قدرت بیشتری یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن برشمردن علت مناسبت های سرور آفرین در تقویم اظهار داشت: فرصت های جشن و سرور در سرزمین ما شامل جشن های ملی، مذهبی و انقلابی می شود، از عید نوروز و یلدا تا دهه فجر و موالید معصومین و مناسبت هایی چون عید فطر و قربان و غدیر و...
ازاین رو ماده جشن و سرور در تقویمِ ما بیشتر از خیلی از کشورهاست.

صالحی خاطرنشان کرد: حال سوال اینجاست که چرا نتوانسته ایم جشن های مذهبی را آنگونه که شایسته است برگزار نماییم ولی مناسک سوگ تعریف شده تر و روشن تر هستند؟

وی ادامه داد: ما در اقلیم حضرت امام رضا (ع) زندگی می نماییم و ارتباط عمیق روحی و روانی با امام هشتم داریم چرا آنگونه که باید سرورِ شایسته ای برای این بزرگان نداریم؟ چرا در روزهای شادی ملی و مذهبی نمی توانیم آنگونه که شایسته است احساس شادی را نشان دهیم؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در این راه عوامل تاریخی و احتیاطات نظریِ معرفتی و فقهی داریم که باید به آنها غلبه نماییم از طرفی فقر ایده های خلاق جشن و سرور هم یکی از ابتلائات ما به حساب می آید.

صالحی در ادامه به دلایل تاریخی کمرنگ بودن جشن ها اشاره و خاطرنشان کرد: از آنجاییکه تشیع از تونل شهادت و سوگ عبور کرده است سبب شده جامعه شیعی بخش سوگ را بیشتر مدنظر قرار دهد بنابراین ادبیات سوگ و مرثیه در قرون اولیه قوی تر است؛ ولی زمانی هم که (در قرن های بعدی بخصوص بعد از صفویه) به قدرت سیاسی دست می یابیم و تشیع امکان بروز و ظهور می یابد نمی توانیم شادی را هم وزن با سوگ تعریف نماییم.

وی با اشاره به اینکه گرفتار ابهامات نظری و معرفتی در این حوزه هستیم، اضافه کرد: متاسفانه هنوز باور داریم هرچه گریه نماییم بهتر است، و گاه به آیاتی چون: «فلیضحکوا قلیلا ولیبکوا کثیرا» استناد می نماییم در حالیکه این امر در حق کسانیکه توشه ای به منظور زندگی اخروی خود جمع نکرده اند، صادق است؛ زندگی انسانی باید همراه با بهجت و نشاط درونی باشد و باید تلاش نماییم چنین بهجتی را در بهجت معنوی زنده نماییم.

صالحی خاطرنشان کرد: جشن در ریشه معنایی آن از یسنه و یسنا در زبان اوستایی است که به معنای عبادت، نیایش و شادی است؛ باید در نظر داشت چگونه می شود که عبادت، نیایش و شادی را (که طبعا شادی درونی و بیرونی باهم است) داشته باشیم.

وی ادامه داد: در ایران پیش از اسلام علاوه بر جشن های موسمی جشن های ماهیانه داشتیم و جشن در کنار عبادت و نیایش قرار داشت، پس از اسلام هم احادیثی از قبیل یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنا و یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا را داریم اما ابهامات نظری پیش آمد که گویا گریه کردن بهتر از خندیدن است؛ علاوه بر آن تعریف موسعی از لهو و لعب عرضه کردیم که در نتیجه آن خیلی از مسایل گرفتار علامت سوال شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: مشکل عمده اینست که نتوانسته ایم ایده های خلاقانه را در حوزه سرور اجتماعی پرورش دهیم تا همانگونه که شرکت در فضای سوگ حال فرزندانمان را خوب می کند حالشان در مجالس شادی هم خوب شود (البته باید توجه داشت منظورم شادی های خارج از عرف و شرع نیست) بنابراین میتوان گفت ایده های خلاقانه که ما را بسمت سرور ببرد کم است.

وی ادامه داد: به عقیده من فلسفه سوم ایجاد دهه کرامت این بوده است که یک روز جشن را به یک دهه تبدیل نماییم تا پمپاژ نشاط اجتماعی صورت پذیرد چونکه در حالی که معضلات زیادی داریم جامعه احتیاج به دریچه های نشاط اجتماعی دارد و گرنه امید اجتماعی از بین می رود و بخشی از امید اجتماعی وابسته به نشاط اجتماعی است.

صالحی با اشاره به اینکه ایرانِ امام رضا(ع) ظرفیت دارد تا نشاط اجتماعی وسیعی را بر محور امام رئوف به وجود بیاورد، تصریح کرد: فلسفه چهارم دهه شدن این ایام و عنوان دهه کرامت این می تواند باشد که می تواند این دهه به دهه انسجام اجتماعی تبدیل گردد چون که دهه کرامت فرصت انسجام سازی اجتماعی است.

وی ادامه داد: باید بررسی نماییم چگونه دهه کرامت را میتوان به نقطه اتصال اجتماعی تبدیل کرد بین اعضای خانواده، میان ساکنان یک محله، بین اقوام و ادیان و مذاهب و... دهه کرامت می تواند دهه همگرایی اجتماعی قرار گیرد، انگار اگر این ۴ فلسفه را مدنظر قرار دهیم می توانیم تاثیرگذارتر ظاهر شویم.

صالحی بعد از طرح مجدد این سوال که چرا یک روز میلاد امام رضا (ع) تبدیل به ده روز تحت عنوان دهه کرامت شد؟ خاطرنشان کرد: به عقیده من فرصت سازی برای توسعه معرفت به خاندان (علیهم السلام)، فرصت سازی برای توسعه فرهنگ خدمت کریمانه، فرصت سازی برای سرور و نشاط اجتماعی و فرصت سازی برای انسجام اجتماعی از گروههای خرد گرفته تا گروههای میانی و عام اجتماعی است و تحقق این اهداف احتیاج به برنامه های خاص در هر مورد و ارزیابی از اقدامات انجام شده را دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بنابراین وقتی دهه کرامت تمام می شود باید بررسی نماییم اگر می خواهیم سال آینده اتفاق بهتری صورت پذیرد چه کاری انجام دهیم.

در این نشست نمایندگان اعتاب مقدسه و سایر دستگاههای عضو، گزارشی از فعالیتهای خود در دهه کرامت عرضه کردند.




منبع:

1404/02/19
13:40:33
5.0 / 5
10
تگهای خبر: ادیان , اسلام , اسلامی , امام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان عطرحرم در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس
عطرحرم، پلی بین احساسات و خاطرات، پلی بین شما و دنیای رایحه ها