ماموریت رضاشاه در سلطه صهیونیسم بر فلسطین داستان فتوای حرمت چه بود؟
عطر حرم: به گزارش عطر حرم، با صدور بیانیه روشنگرانه امام در خرداد ماه 1347، ایشان امت اسلامی را به اتحاد و نبردی سرنوشت ساز برای ریشه کن کردن صهیونیسم و آزادی کامل فلسطین فراخواندند.
خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه
: در اوایل خرداد ماه سال ۱۳۴۶ شمسی، رژیم اشغالگر قدس، تهاجم جامع ای را از زمین، هوا و دریا مقابل کشورهای همسایه فلسطین شروع کرد که به جنگ شش روزه شهرت یافت. حضرت امام خمینی (ره)، رهبر کبیر نهضت اسلامی مردم ایران، که در آن زمان هم زمان با مبارزه بی امان با رژیم سرسپرده پهلوی، در تبعیدگاه نجف اشرف به سر می بردند، در مقابل موجودیت نامشروع اسرائیل و ماهیت صهیونیستی آن، فریاد عدالت خواهی سر دادند.
با صدور اطلاعیه ای روشنگرانه، امام (ره) امت اسلامی را به اتحاد و نبردی سرنوشت ساز برای ریشه کن کردن صهیونیسم و آزادی کامل فلسطین فراخواندند. ایشان در این بیانیه تاریخی، ضمن یادآوری هشدارهای مکرر خود به دولت ها درباب هرگونه همکاری با اسرائیل، نکات مهمی را بیان نمودند.
امام خمینی در پیامی تاریخی خود در ۱۷ خرداد ۱۳۴۶ خطاب به سران دولت های اسلامی موضوع تحریم فروش اسلحه، نفت و رابطه تجاری و سیاسی با رژیم صهیونیستی را مطرح می کنند:
بسم اللَّه الرحمن الرحیم
کراراً دولت های اسلامی را دعوت به اتحاد و برادری نمودهام در مقابل اجانب و ایادی آنها که می خواهند با بوجودآوردن نفاق در میان مسلمین و دولت های اسلامی ممالک عزیز ما را در تحت اسارت و ذل استعمار نگه دارند و از مخازن معنوی و مادی آنها بهره گیرند.
کراراً دولت ها را به خصوص دولت ایران را از اسرائیل و عمال خطرناک آن تحذیر نمودم. این ماده فساد که در قلب ممالک اسلامی با پشتیبانی دول بزرگ جایگزین شده است و ریشه های فسادش هر روزی ممالک اسلامی را تهدید می کند، باید با همت ممالک اسلامی و ملل بزرگ اسلام ریشه کن شود. اسرائیل قیام مسلحانه بر ضد ممالک اسلامی نموده است و بر دول و ملل اسلام قلع و قمع آن لازم است، کمک به اسرائیل چه فروش اسلحه و مواد منفجره و چه فروش نفت حرام و مخالفت با اسلام است، رابطه با اسرائیل و عمال آنچه رابطه تجاری و چه رابطه سیاسی حرام و مخالفت با اسلام است، باید مسلمین از استعمال امتعه اسرائیل اجتناب کنند. از خداوند تعالی نصرت اسلام و مسلمین را خواهان است. و السلام علی من اتبع الهدی.
این بیانیه پرنفوذ امام خمینی (ره)، به دو زبان فارسی و عربی از رادیو عراق پخش گردید و چون مرهمی شفابخش بر زخم های عمیق و دردناک مسلمانان سرتاسر جهان نشست و بذر امید به آزادی قدس شریف را در دل ها کاشت. این اقدام هوشمندانه امام (ره)، نشان دهنده بینش عمیق و نگاه آینده نگر ایشان به مسئله فلسطین و نقش راهبردی وحدت امت اسلامی در برخورد با چالش های جهان اسلام بود.
تاریخچه تحریم
موضوع تحریم ارتباط با اسرائیل، از زمان تأسیس این رژیم در سال ۱۹۴۸ میلادی، همیشه یکی از مسایل مهم و حساس در جهان اسلام، خصوصاً در بین علمای شیعه و سنی بوده است. این تحریم ریشه های عمیقی در آموزه های اسلامی، پشتیبانی از مظلومان و دفاع از سرزمین های اسلامی دارد.
پیش از تشکیل رژیم صهیونیستی، مهاجرت یهودیان به فلسطین و کوشش برای تأسیس وطن ملی یهود با واکنش هایی از طرف علمای اسلامی روبرو شد. از همان ابتدا، علمای شیعه و سنی نسبت به هجوم یهودیان به فلسطین و بیت المقدس هشدار داده و بر لزوم روبرو شدن با این تجاوز تاکید می کردند.
علمای مسلمان از گذشته های دور موضع قاطع و روشنی در قبال اشغال فلسطین و تأسیس رژیم صهیونیستی داشته اند. مخالفت با صهیونیسم و پشتیبانی از مردم فلسطین، از اصول ثابت در فتاوا و مواضع این علما بوده است.
آمدن آیت الله شیخ عبدالکریم حائری به قم و بازتأسیس حوزه علمیه این شهر مدتی کوتاه بعد از کودتای رضاخان در سال ۱۲۹۹ بود. همگام با تأسیس و رشد حوزه علمیه، رضاشاه نیز پله پله ارکان قدرت را بالا رفت تا در سال ۱۳۰۴ به شاهی رسید و هنگام رسیدن به نوک هرم قدرت در مقابل حوزه و روحانیت ایستاد. رضاشاه در مدت حکومت عموماً از مهاجرت یهودیان، که قسمتی از سیاست انگلیس بود، حمایت می کرد؛ چنان که ایران به کانالی برای مهاجرت یهودیان غیرایرانی به فلسطین بود. پهلوی اول نیز چون موافق این کار بود از هیچ کمکی دریغ نمی کرد.
در مقابل علما مخالف این کار بودند و به همین خاطر ساکت ننشستند. در بین علما موضع گیری آیت الله حائری به خاطر جایگاه ایشان خیلی مهم می باشد. آیت ﷲ حائری در این زمان که احساس کرد مهاجرت یهودیان به فلسطین به مسلمانان لطمه می رساند برای دفاع از مردم فلسطین دست به کار شد و در دی ماه ۱۳۱۲ شمسی نامه ای توسط آیت الله سیدمحمد بهبهانی برای رضاشاه ارسال کرد. ایشان بهبهانی را واسطه قرار داد؛ چون او فرزند آیت الله سید عبدﷲ بهبهانی، رهبر مشروطیت، بود و به سبب روابطی که با رضاخان داشت، میان علما و شاه و دربار نقش واسطه را ایفا کرده و مورد احترام شاه بود.
محتوای این نامه که در تاریخ ۷ دی ۱۳۱۲ به اطلاع نخست وزیری رسید، چنین بود: «امروزه مسلمین در این هجوم یهود به فلسطین و بیت المقدس مستغیث به آن یگانه حامی است و چشم همگی به الطاف خاصه ملوکانه است. امید به اعانت آفریدگار جل و علا این غائله مهم با توجهات خاصه مرتفع، سبب مزید دعاگویی این ضعیف و عامه مسلمین گردد. الاحقر عبدالکریم حائری»
امام خمینی نیز قبل و بعد از انقلاب اسلامی، همیشه از حامیان و مدافعان آرمان های فلسطین بودند. در اردیبهشت ۱۳۴۲ شمسی، ایشان در نامه ای هشدار دادند که خطر اسرائیل برای اسلام و ایران بسیار نزدیک است. لازم است علمای اعلام و خطبای محترم سایر طبقات را آگاه فرمایند که در موقعش بتوانیم جلوگیری نماییم. امروز روزی نیست که به سیره سلف صالح بتوان رفتار کرد. با سکوت و کناره گیری همه چیز را از دست خواهیم داد. این فتوا به وضوح بر ضرورت اقدام و روبرو شدن با رژیم صهیونیستی تاکید دارد.
علمای اهل سنت نیز در طول تاریخ، همیشه در مقابل اشغال فلسطین و تجاوزات رژیم صهیونیستی موضع گیری های قاطعی داشته اند. فتوای جهاد مقابل رژیم صهیونیستی و تحریم روابط با آن، همچون با اهمیت ترین این مواضع است.
بسیاری از علمای اهل سنت، جهاد مسلحانه مقابل رژیم صهیونیستی را واجب عینی یا کفایی دانسته اند. به عنوان مثال اتحادیه جهانی علمای مسلمان: در فتوایی در سال ۲۰۲۳ و همین طور در سال ۲۰۲۵، از ارتش های عرب خواسته است برای نجات غزه از «نسل کشی» مداخله کنند و فتوای جهاد عمومی مقابل اسرائیل را صادر کرده اند. این اتحادیه همین طور هرگونه شکل از روابط عادی با رژیم صهیونیستی را حرام اعلام نموده و خواهان قطع روابط کشورهای اسلامی با این رژیم شده است.
شورای فقهای اردن در سال ۱۳۷۵ شمسی، فتوای مشهوری صادر کرد که عملیات انتحاری (استشهادی) در اسرائیل را بزرگترین مصداق شهادت در راه خدا نامید.
علاوه بر آن خیلی از علمای اهل سنت به شدت با نرمال سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالفت کرده و آنرا حرام می دانند. نظرسنجی ها نیز نشان میدهد که عموم مردم در کشورهای اسلامی، علاقه ای به نرمال سازی روابط با اسرائیل ندارند و این رژیم را غاصب می دانند.
به طور کلی، تاریخچه فتاوا و مواضع علمای شیعه و سنی نشان میدهد که آنها، رژیم صهیونیستی را رژیمی غاصب و نامشروع می دانند و بر حرمت هرگونه ارتباط شامل تجاری، سیاسی، فرهنگی و نظامی با آن تاکید دارند. این تحریم ریشه در مبانی دینی، اخلاقی و انسانی دارد و با هدف پشتیبانی از مردم مظلوم فلسطین و آزادسازی سرزمین های اشغالی انجام شده است.
منبع: atreharam.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان عطرحرم در مورد این مطلب