شفاعت خاندان (ع) نصیب چه اشخاصی می شود؟
عطر حرم: حجت الاسلام والمسلمین علوی به تبیین سنت الهی امتحان و ابتلاء در نظام آفرینش و اهمیت آن در تاریخ انبیا و امت اسلامی پرداخت و ضمن اشاره به وقایع شب عاشورا، مفاهیم وفاداری و شفاعت را بررسی کرد.
به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی در جلسه هفتگی درس اخلاق مسجد حضرت امیر (ع) به ایراد سخنرانی پرداخت وبا بیان آیات گوناگونی از قرآن کریم، سنت و امتحان الهی را از قوانین تکوین دانست و اظهار داشت: این مهم بر تمامی نظام خلقت جاری است.
وی با استناد به آیه ۱۵۵ سوره بقره، تصریح کرد که خداوند بندگان خود را با اموری نظیر ترس، گرسنگی، کاهش اموال و جان ها و ثمرات مورد آزمایش قرار می دهد افزود: آزمایشی قطعی و تردیدناپذیر که همه را در بر می گیرد. فلسفه این سنت آن است که در شرایط گوناگون، بهترین اهل عمل شناسایی شوند.
این استاد حوزه علمیه ضمن اشاره به تفاوت سنت امتحان در بین مسلمانان و غیرمسلمانان اضافه کرد: در سنت الهی، امّت اسلام، مبحث امتحان و ابتلاء هستند؛ در حالیکه دیگران در سنت استدراج و واگذاری قرار می گیرند. خداوند روش اداره نظام خلقت را تغییر نمی دهد و هر امتی را به طریق خاص خود می آزماید، امتحان الهی نه استثنا دارد و نه محدود به پیامبران و ملائکه است؛ بلکه همه را شامل می شود، همچون پیامبران عظیم الشأن مانند حضرت ابراهیم (ع) و حتی امت های پیشین همچون قوم ثمود.
علوی تهرانی سپس با شرح آیات سوره عنکبوت و ملک، تصریح کرد که ادعای ایمان همواره با امتحان همراه می باشد و هیچ کس از این سنت مستثنی نیست اظهار داشت: طبق بیان معصومین (ع)، امتحان اصلی امت اسلام، پذیرش و وفاداری به ولایت امیرالمؤمنین علی (ع) بوده و در واقعه غدیر مشابهت آن با سجده ملائکه بر آدم تبیین شده است، در حالیکه انکار ولایت، مشابه اعمال ابلیس دانسته شده است.
وی به مشکلات و دشواری های عبور از امتحان الهی اشاره نمود و اظهار داشت: «امتحان پذیرفتن ولایت، شاید دشوارترین نوع امتحان الهی باشد و طی قرون متمادی، میلیونها نفر از پیروان ادیان و حتی برخی مسلمانان، به واسطه کج فهمی رهبران شان، از این آزمون مردود بیرون آمده اند.»
این استاد حوزه، با ورود به بحث حوادث شب عاشورا، شرح کاملی از وفاداری و اخلاص اصحاب امام حسین (ع)، بخصوص بریر بن خضیر همدانی عرضه داد و او را از حواریون امیرالمؤمنین و از قاریان واقعی و فهیم قرآن برشمرد و اظهار داشت: او سید قراء اهل زمان خویش بود. اصحاب سیدالشهدا (ع) بالاترین درجات وفاداری، ایثار و تصدیق عملی را از خود نشان دادند؛ تا جایی که مرگ در راه امام را منت بزرگ الهی می دانستند.
وی سپس ضمن اشاره به مساله شفاعت، خاطرنشان کرد: شفاعت خاندان (ع) حقی است که برای دوستداران و شیعیان گنهکار هم وجود دارد، اما نه بدون حساب و کتاب. به استناد روایت حضرت جواد (ع)، حتی شفاعت برای گنهکاران دوستدار خاندان (ع) بعد از سیصدهزار سال انجام می گیرد و انسان باید خویش را برای اعمال خویش پاسخگو بداند.
این استاد اخلاق با ذکر گفتگوی تاریخی بریر و عمر بن سعد، اظهار داشت: در جریان وقایع شب عاشورا، بریر با صراحت خطاب به عمر بن سعد متذکر می شود که بستن آب بر عترت پیامبر (ص) با هیچ تعریفی از مسلمانی سازگار نیست؛ حتی اگر عمر سعد هم در دل به حقانیت امام واقف بود، اما دنیاطلبی و شهوت حکومت، مانع پذیرش حق شد.
حجت الاسلام علوی تهرانی در ادامه به تدابیر نظامی امام حسین (ع) در شب عاشورا اشاره نمود و از حفر خندق و افروختن آتش در اطراف خیمه ها بعنوان اقدامی برای حفظ امنیت اهل حرم و پیشگیری از حمله دشمن سخن گفت. وی تصریح کرد که امام هیچ وقت آغازگر جنگ نبود و تا آخرین لحظه، علاوه بر اتمام حجت با دشمنان، بر هدایت آنان پافشاری داشت.
وی خطاب به حاضران اضافه کرد: تدبیر و برنامه ریزی امام (ع) برای حفظ خانواده و اصحاب خود، استفاده از هر ابزار مشروع دنیوی و هم اولویت دادن به اتمام حجت اخلاقی و دینی با دشمن، الگویی است برای همه امت اسلامی.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان عطرحرم در مورد این مطلب