رئیس ستاد مركزی اربعین:

ممنوعیت ورود زائران بدون روادید به عراق

ممنوعیت ورود زائران بدون روادید به عراق به گزارش عطر حرم رئیس ستاد مركزی اربعین با اشاره به اینكه باید تردد زائران از مرزها از همین حالا مدیریت شود، اظهار داشت: اگر زائران بدون روادید در مرزها تجمع كنند، ممكن است عراق مرز خویش را ببندد. تردد زائران با روادید مورد تاكید دو دولت ایران و عراق می باشد.


به گزارش عطر حرم به نقل از ایسنا، حسین ذوالفقاری بامداد امروز در گردهمایی دست اندركاران مراسم اربعین حسینی با اشاره به اینكه در چند سال قبل روند رو به رشدی از حضور مردم در تجمع اربعین حسینی داشته ایم اظهار نمود: كار در این حوزه باید مبتنی بر فرهنگ اربعین باش، زیرا در غیر این صورت جواب نمی دهد. ما نیازمند به اقدام جهادی و صادقانه هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینكه در سال قبل بعد از اینكه مراسم به آخر رسید ما نارسایی ها را بررسی نموده و بر اساس آن رویكردها و سیاست ها را تبیین كردیم، تصریح كرد: ترویج فرهنگ اصیل اربعین، رعایت سنت ها و ارزش های دولت و مردم عراق، مردم محور بودن مراسم اربعین، تسهیل تردد زائران، نظم و امنیت، مدیریت انتظارات و هماهنگی های لازم جزء رویكردهای اصلی ما در برگزاری این مراسم است.

ذوالفقاری خاطرنشان كرد: تمام تلاش ما این است كه بتوانیم فرهنگ اصیل اربعین را بدون افراط، تفریط و خرافه ترویج كنیم. ما باید عملا مروج فرهنگ ایثار، ایمان و اخلاص باشیم. در این ایام رفتار مردم متفاوت می گردد ازاین رو رفتار، اخلاق، گفتار و ظرفیت دست اندركاران مراسم باید متفاوت شود. تولید این تفاوت به معنای ترویج فرهنگ اربعین است.

رئیس ستاد مركزی اربعین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینكه میزبان اصلی راهپیمایی اربعین مردم و دولت عراق هستند خاطرنشان كرد: ما باید به سنت ها و ارزش های این كشور توجه كنیم، زیرا این مساله ظرافت های بسیاری دارد. ما كمك می كنیم كه نذورات مردم در این مراسم عرضه شود و فشار از مردم عراق برداشته شود. ما به دنبال كمك به موكب های عراقی هستیم و نباید به گونه ای شود كه خدمات دهی موكب های یك كشور با كشورهای دیگری خط كشی شود. این مراسم باید خودجوش برگزار شده و مسئولان تنها نقش ساماندهی و تنظیم امور را داشته باشند نه تصدی گری.

معاون امنیتی انتظامی وزارت كشور همینطور با اشاره به اینكه رعایت نظم و امنیت برای دولت ایران و عراق اهمیت بسیار زیادی دارد، تصریح كرد: كسانی كه بدون روادید در مرزها حاضر می شوند، باید بدانند كار آنها نه شرعی است و نه قانون. آنها باعث تولید خلل در خدمات رسانی به سایر زائران می شوند. رعایت مقررات مورد تاكید رهبر معظم انقلاب و مراجع است. سال قبل دولت عراق همكاری بسیار خوبی با ما داشت و مسئولان آن كشور زحمات زیادی كشیدند تا از فاجعه در مرز جلوگیری شود. فاجعه به علت تراكم جمعیت اما در 24 ساعت پایانی دولت عراق مرز مهران را بست ازاین رو مزاحمت جدی برای كسانی كه دارای ویزا بودند به وجود آمد.

ذوالفقاری با اشاره به اینكه امسال دیگر قرار نیست افراد بدون روادید وارد عراق شوند خاطرنشان كرد: این مورد هم مورد تاكید ما و هم مورد تاكید عراق است. من نمی دانم چرا برای عبور از مرز مهران اصرار وجود دارد. ما نباید اقدامی انجام دهیم كه در مرز مهران ازدحام جمعیت شود. از همین حالا باید تردد از مرزها را مدیریت كنیم. ورود بدون روادید به عراق ممنوع است.

وی ادامه داد: ما قلبا می خواستیم راهپیمایی اربعین مجانی باشد، اما واقعیت چیز دیگری است و دولت عراق بر دریافت مبلغی برای ویزا تاكید دارد.

ذوالفقاری با اشاره به اینكه باید انتظارات مردم و زائران مدیریت شود، خاطرنشان كرد: ما تمام تلاش خویش را برای خدمات رسانی به مردم انجام می دهیم. هشتاد درصد تغذیه زائران از نذورات مردم تامین می گردد. دستگاه های دولتی هم هر آنچه در توان داشتند پای كار آوردند و ما دنبال افزایش خدمات رسانی هستیم، اما باید شفاف و صریح به مردم واقعیت ها را بگوییم. نقش حاكمیت، تولید زیر ساخت ها، تامین نظم و امنیت و بهداشت است، اما باید مردم را نسبت به ظرفیت امكانات خود آگاه كنیم كه خدمات برای هر چند روزی كه آنها می خواهند در عراق بمانند وجود ندارد. در واقع باید انتظارات مردم مبتنی بر امكانات ما باشد.

رئیس ستاد مركزی اربعین همینطور با اشاره به اینكه هماهنگی در سطح ملی، استانی و هماهنگی با ستاد فرهنگی در عراق به خوبی برقرار شود، تصریح كرد: تمام كمیته ها، ستاد مركزی و استانداری ها باید در چارچوب برنامه ها و هماهنگ با ستاد اربعین در عراق كه مسئولیت آن با سفیر ایران در آن كشور است عمل كرده و ملاحظات ستاد عراق را مورد توجه قرار دهد. مشی آینده ما برای برگزاری این مراسم این است كه اربعین استانی عرضه شود ازاین رو ما باید تكلیف استان ها را مشخص كنیم تا ستادهای استانی جا افتاده و شكل بگیرد.

ذوالفقاری تصریح كرد: استانداران خوزستان، ایلام و كرمانشاه مسئول هماهنگی میدانی و اجرائی در مرزها هستند. ازاین رو هماهنگی باید با استانداری انجام شود نه مركز، البته قرار شد یك تیم از ما با یك مسئول مشخص و یك تیم از عراق با یك مسئول مشخص در مرزها باشند تا هماهنگی ها انجام شود و هر كسی از پیش خود كاری انجام ندهد. مسئولان باید مراسم اربعین را متفاوت از سایر مسئولیت ها اجرا كنند.

رئیس ستاد مركزی اربعین با اشاره به اهمیت مبحث بیمه زائران اظهار داشت: سال قبل در حادثه تروریستی كه اتفاق افتاد، 60 نفر از زائران فاقد بیمه بودند. الان بررسی كنید كه خانواده های آنها چه مشكلاتی متعددی دارند. مبحث بیمه باید مورد توجه زائران باشد.

وی در انتها از دست اندركاران مراسم راهپیمایی اربعین خواست به موضوعاتی از قبیل، اطلاع رسانی و آموزش به مردم، عدم تعویق اقدامات به لحظه آخر، توجه بیشتر به زائران خارجی، توجه جدی به كنترل نرخ ها را مدنظر داشته باشند.


 

1396/07/24
17:08:24
5.0 / 5
5295
تگهای خبر: اسلام , اربعین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس