یادداشتی از حجت الاسلام مختاری؛

داستان ظلم ستیزی در نهضت حسینی، داستان پیوند امت و امامت است

داستان ظلم ستیزی در نهضت حسینی، داستان پیوند امت و امامت است به گزارش عطر حرم داستان ظلم ستیزی در نهضت حسینی، داستان پیوند امت و امامت است، كه از عقل عاطفی و زندگی محوری امام نشأت می گیرد.


به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، متن زیر یادداشتی از حجت الاسلام محمد حسین مختاریان، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم است كه به مناسبت سوم شعبان میلاد امام حسین (ع) نگاشته شده است؛ میلاد با سعادت امام حسین(ع)، بهانه ای است برای بازشناسی حماسه‌ی عاشورا كه به دلیل بهره گیری از ماهیت ظلم ستیزانه در معنا بخشی مبارزات جوامع بشری ضد ظلم و ستم نقش به سزایی ایفا كرده است. حصول این مهم، در بستر عدالت و اخلاق شكل می گیرد؛ یعنی واقع شدن هر چیزی در جای خود، اما به راستی معیار شناخت عدالت چیست؟ اینگونه است كه عقلانیت و بهره گیری از حكمت، بعنوان پیش نیاز اجرای عدالت مورد توجه قرار می گیرد و از این رهگذر عقل سلیم و قلب سلیم امام، امت را به سمت اهداف روشن هدایت می كند. و اینچنین عقلانیت دینی با محوریت عدالت، كار را به كاردان(انسان كامل) می سپرد چونكه انتخاب غیر كاردان، نخستین و آخرین ظلم در تحقق مدینه فاضله به حساب می آید. همانگونه كه معاویه بر خلاف پیمان صلح، یزید را به جانشینی برگزید كه با مخالفت و عدم بیعت امام با حكومت ظالمانه‌ی یزید همراه شد. البته ریشه‌ی ساختاری این مسأله از امتزاج عرفان متحجر، خشك و مناسكی اسلام اشرافی با عرفان اباحه گری اسلام اموی پدید آمد كه در واقعه‌ی عاشورا در مقابل اسلام نبوی قد علم كرد، و در نهایت ظالمانه ترین و خشن ترین تصاویر را رقم زد كه نتایج آن در فضای كنونی امت اسلامی، تحت عنوان جریانات تكفیری، دامن گیر جهان اسلام شده است. این جاست كه عمق این جمله سیدالشهدا ضد السلام كه فرمود: «وَ عَلَی الاِسْلامِ، ألسَّلامُ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الاُمَّةُ بِراع مِثْلَ یَزِیدَ؛ زمانی كه امت اسلامی گرفتار زمامداری مثل یزید شود، باید فاتحه اسلام را خواند». اوج كفر و شرك دشمنان اسلام و ظلم بزرگ یزیدیان در نفی عدالت، آشكار می گردد. البته قیام امام حسین ضد السلام، نابودی بنی امیه را به همراه داشت و به خوبی توانست اسلام را به مسیر اصلی خود بازگرداند. از جانب دیگر باید دانست كه ظلم از جهل ناشی می شود؛ جهلی كه جامعه عصر امام حسین ضد السلام را فرا گرفت، لیكن نهضت حسینی، از باب قاعده حفظ نظام، صیانت از ساختار اجتماعی امت اسلامی، بر مدار عدالت طلبی و مبارزه با ظلم، آنان را از جهالت و گمراهی رهایی بخشید. بنابراین در زیارت معروف اربعین می خوانیم: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ؛ او (حسین) خون پاكش را در راه تو نثار كرد، تا بندگانت را از جهالت‏ و حیرت گمراهی نجات دهد». بنابراین داستان ظلم ستیزی در نهضت حسینی، داستان پیوند امت و امامت است، كه از عقل عاطفی و زندگی محوری امام نشأت می گیرد؛ از جانب دیگر تحقق مصلحت مردم و ارتقای ساحت مادی و معنوی امت اسلامی بر اساس حفظ نظام اجتماعی؛ نظریه ای ثابت و تغییر ناپذیر در نظام اسلامی خلق می كند كه بر احكام و فروع دینی، حاكم و وارد است و در نهایت تقویت بنیاد امنیتی جامعه را رقم می زند. این رویكرد كلیدی در فقاهت امام حسین (ع)، برخلاف نگاه فیلسوفان و عالمان علوم اجتماعی غرب است كه با هدف تأمین سود و منفعت(پیشرفت)؛ پستی و رذالت و نابودی جوامع را دنبال كردند، كه ره آوردی جز وقوع جنگ جهانی اول و دوم و كشته شدن ۵۵ میلیون نفر به همراه نداشت؛ پدیده ای تلخ كه از نظریه شوم فیلسوفان جنگ طلب غربی هم چون پوپر و كانت در ایجاد پیوند میان خشونت و پیشرفت نشأت گرفت. لیكن نهضت امام حسین ضد السلام، مقوله ای معرفتی و شهودی و سرشار از عشق و محبت است؛ بنابراین خانواده محوری، صلح گرایی و غایتمندی در زندگی؛ مهمترین شاخصه‌ی نهضت حسینی است و براین اساس شاهدیم كه آن حضرت به هیچ عنوان شروع كننده جنگ نبود و تا آخرین لحظه، به هدایت گری لشكر دشمن پرداخت و در غروب عاشورا و در حالیكه همه یاران آن حضرت به شهادت رسیدند و در آن وضعیت خشم انسانی بسیار طبیعی می نمود، لیكن سیدالشهدا ضد السلام با كرامت و عزت جنگید؛ «فَقَدْ قاتَلَ‏ كَریماً، وَقُتِلَ مَظْلُوماً؛ بزرگوارانه جنگید و مظلومانه كشته شد» جنگ كریمانه‌ی آن حضرت منبعث از حریت و آزادگی و رهایی از درون است كه پیروزی نظریه‌ی پیوند عینیت و ذهنیت(صلح عزتمندانه و دفاع ارزش مدارانه) بر عینیت گرایی خشن و جنگ محور لشگر عمر سعد را طنین انداز كرد. و اینچنین جنگ كریمانه‌ی امام حسین ضد السلام در جهان جاوادنه شد و قلوب انسان های آزاده را بیشتر از پیش به یكدیگر نزدیك ساخت، به نحوی كه عشق به آن حضرت فرا زمانی و فرامكانی گردید و حماسه‌ی عاشورا، حلقه‌ی وصل عدالت خواهی و ظلم ستیزی در جوامع انسانی لقب گرفت. این دستاورد مهم ارمغان «فقه الدفاع» امام حسین ضد السلام یان توحیدی و حتی دیگر جوامع بشری، با زیبایی شناسی عاشورا از قبیل عاطفه ورزی و ایثارگری و ظلم ستیزی امام حسین (علیه السلام)، آینده روشن جهان را رقم زد. تجلی آنرا می توان در خروش همه‌ی انسان های آزاده در اجتماع میلیونی اربعین حسینی مشاهده كرد كه نمونه ای از تشكیل جبهه‌ی جهانی و صلح طلب برای مقابله با استكبار جهانی بخصوص مبارزه با شیطان بزرگ آمریكا است؛ جبهه ای كه با نفی جهانی شدن برای جهانی سازی پیام امام حسین(علیه السلام) گام بر می دارد و اینك ماهیت ظلم ستیزانه‌ی آن در پیروی از نهضت حسینی در چارچوب موج فراگیر امت اسلامی برای اخراج آمریكا از منطقه به شدت فعال شده، كه تحقق این مهم، شاه كلید خروج جهان اسلام از مشكلات و بحران های ناشی از اختلاف افكنی آمریكا در جهان اسلامی و زمینه ساز وحدت روزافزون امت اسلامی است.

1399/01/09
00:37:39
5.0 / 5
3322
تگهای خبر: اربعین , اسلام , اسلامی , امام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس