داود عامری در دومین كنفرانس آپارتاید علمی:

همگان حق بهره مندی از علم را به صورت عادلانه دارند

همگان حق بهره مندی از علم را به صورت عادلانه دارند به گزارش عطر حرم دبیر كل مجمع جهانی صلح اسلامی در دومین كنفرانس آپارتاید علمی اظهار داشت: علم دستاورد همگانی و متعلق به همه اقوام و ملت هاست و همگان حق بهره مندی از آنرا به صورت عادلانه دارند.



به گزارش عطر حرم به نقل از مهر، دومین کنفرانس آپارتاید علمی، صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی (به صورت مجازی) با تعدادی از رؤسای دانشگاهی، علمی و مسؤلان کشور روز گذشته ۲۰ آبان ماه برگزار گردید. در افتتاحیه این کنفرانس داود عامری دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون رئیس جمهور و پروفسور چاندار مظفر به ایراد سخنرانی پرداختند.
دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی در افتتاحیه دومین کنفرانس آپارتاید علمی، صلح، عدالت امنیت و سلامت جهانی ضمن تشکر از اندیشمندان شرکت کننده در کنفرانس اظهار داشت: علم دستاورد همگانی و متعلق به همه اقوام و ملت هاست و همگان حق استفاده عادلانه از آنرا دارند.
داود عامری دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی در آغاز برگزاری کنفرانس علمی صلح، عدالت و امنیت و سلامت جهانی صلح و عدالت را یکی از آرمان های بزرگ بشری دانسته که ساختارها و قوانین وضع شده بشر در جهت تحقق آن با موفقیت همراه نبوده است.
وی پنج عامل را در چرایی عدم موفقیت بشر در نهادینه سازی صلح و عدالت بر شمردند.
۱- نبود تعاریف دقیق و مورد اتقان کارشناسان و نخبگان جهان در حوزه صلح و عدالت
۲- بی توجهی به نقش عدالت در ساخت صلح و پایداری آن
۳- بی توجهی به مسئولیت ها و نقش نخبگان و سازمان های مردم نهاد در نهادینه صلح و عدالت در جهان
۴- نبود نگاه همه جانبه به صلح و عدالت
۵- ضعف در تحلیل و صدمه شناسی اقدامات، دانست
وی در ادامه به یکی از مفاهیم مهمی که در نگاه همه جانبه به صلح و عدالت مغفول مانده یعنی مبحث عدالت علمی که در توسعه جوامع و بهره مندی عادلانه از فرصت ها در جهان بسیار مهم و اساسی است اشاره نمودند.
عامری ضمن بیان این مطلب که علم دستاورد همگانی و متعلق به همه اقوام و ملت هاست و همگان حق بهره مندی از آنرا به صورت عادلانه دارند بر مساله چالش برانگیز جهان معاصر یعنی تبعیض علمی (آپارتاید علمی) تاکید کرده و سرمایه گذاران، شرکتهای چند ملیتی و برخی از قدرت ها و دولت ها را که برای تحمیل اراده خود بر ملت ها و دولت ها از توزیع عادلانه خودداری کرده و امکان بهره مندی را به همه نمی دهند یاد شده قرار داد.
وی در ادامه به نمونه تحریم های علمی و فناوری اعمال شده در حوزه های انرژی هسته ای دارویی تعاملات علمی در دانشگاه ها و مراکز علمی که نسبت به بعضی کشورها و ملت ها اعمال شده به خصوص در جریان شیوع بیماری کرونا اشاره نمودند.
وی برگزاری کنفرانس آپارتاید علمی، صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی را بعنوان آغازگر راهی برای تبیین و ترویج این مورد دانسته که مطالبه جدی آن در جهان معاصر پیش نیازی برای رسیدن به صلح عادلانه است.
دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی در پایان، این کنفرانس را که به مناسبت روز علم در خدمت صلح و توسعه برگزار گردید را آغازی بر این حرکت همه جانبه دانست.
چاندرا مظفر بر لزوم علم برای استقرار صلح عادلانه تاکید کرد
پروفسور چاندرا مظفر استاد دانشگاه یو. اس. ام مالزی و رئیس بنیاد حرکت برای جهانی عادلانه در افتتاحیه کنفرانس آپارتاید علمی صلح، عدالت امنیت و سلامت جهانی بر لزوم علم در خدمت صلح عادلانه تصریح کرد.
وی افزود: وقتی راجع به علم و ارتباطش با صلح عادلانه صحبت می نماییم، در واقع راجع به علم و کاربردش حرف می زنیم. چگونه علم می تواند منجر به صلح عادلانه شود؟
رئیس بنیاد حرکت برای جهانی عادلانه اضافه کرد: علم در اصل دانش است و آموزش ابزار انتشار دانش، ایده ها و مفاهیم برای افزایش درک متقابل انسان ها از یکدیگر است. هیچ چیزی مانند دانش نمی تواند بین انسان ها، جوامع و ملت ها پیوند برقرار کند و این همان چیزی است که برای ایجاد صلح عادلانه نیاز داریم.
وی افزود: حتی در جستجوی چرایی درگیری ها، دانش خیلی نقش مهمی دارد و دانش چیزی است که علم با روش تحقیق و ترفندهایش می تواند به بشر عرضه نماید. با نگاه به وضعیت کلی، می بینیم که علم پتانسیل عظیمی دارد، ولی شیوه استفاده آن متفاوت است. گاهی منافع شخصی اجازه استفاده بهینه از علم را نمی دهد، چونکه برخی افراد به دنبال کنترل ارتباطات هستند، حتی توزیع غذا هم باید در جهت منافع آنها باشد. در نتیجه، این مانع کمک به بشریت می شود. بنابراین، مشکل در علم نیست، بلکه مشکل انسان ها هستند که گاهی از علم سوءاستفاده می کنند. یعنی هدف ما همیشه باید این باشد که علم در خدمت تمام انسان ها باشد، نه فقط بخش های خاص.
استاد دانشگاه یو. اس. ام مالزی در انتها اظهار داشت: کل بشریت باید بتواند از فواید علم بهره مند شود. اگر این اتفاق بیفتد، می توان از برقراری صلح عادلانه هم اطمینان خاطر داشت.
محدودیت در تعاملات علمی و فناوری و اقتصادی دو لبه یک قیچی هستند
جواد محمدی دبیر هیئت عالی جذب شورایعالی انقلاب فرهنگی در کنفرانس آپارتاید علمی؛ صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی اظهار داشت: محدودیت در تعاملات علمی و فناوری و اقتصادی دو لبه یک قیچی هستند که رشد علم و فناوری و اقتصاد کشور را هدف گرفت.
وی افزود: آپارتاید انواع مختلفی دارد. همچون آپارتاید مذهبی، آپارتاید فرهنگی، آپارتاید جنسی، آپارتاید علمی و فناوری که یکی از مهمترین انواع آپارتاید یعنی آپارتاید مذهبی را در اسرائیل می بینیم که در چشم جهانیان خویش را نشان داده است و در دنیای غرب که امروزه ادعای حقوق بشر را دارند، این مورد حمایت می شود و دنیای غرب چشمش را به روی این آپارتاید بسته است.
محمدی اضافه کرد: از آغاز شکل گیری انقلاب اسلامی در جمهوری اسلامی ایران، در تحریم و آپارتاید علمی بودیم. بویژه در رشته های فناوری بالا. اتفاقاً در هر رشته ای که تحریم بیشتری بودیم و مورد اعمال آپارتاید در حوزه علم و فناوری بودیم، با اتکا به محققین و دانشمندان و استعدادهای برتر کشورمان رشد بیشتری داشتیم.
محمدی اظهار داشت: محدودیت در تعاملات علمی و فناوری و اقتصادی دو لبه یک قیچی هستند که رشد علم و فناوری و اقتصاد کشور را هدف گرفتند. اگر کشوری در این دو حوزه محدود شود، در حوزه فرهنگی هم پیامش به سختی منتقل می شود. یکی از علل آپارتاید علمی و محدودیت های اقتصادی ضد جمهوری اسلامی ایران پیشگیری از پیام فرهنگ جمهوری اسلامی ایران است. پیامی که دنیای غرب چند صد سال به دنبال القا آن در تمام جوامع بشری بوده که همان سکولاریسم است و جمهوری اسلامی در مقابل این تفکر حکومتی را بنیانگذاری کرد که دین و آموزه های آنرا وارد جامعه کند و نشان داد که این نوع و مدل حکومت موفق است.
وی در ادامه سخنانش اظهار نمود: با وجود تمام فشارها و تحریم ها، آموزه های اسلام ناب محمدی و مکتب امامت و خاندان در کشور ما سبب شده که علم و فناوری مان را بتوانیم به سادگی در اختیار مردم کشورهای مختلف دنیا قرار دهیم.
دبیر هیئت عالی جذب شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: امروزه مقالات علمی ما به سختی چاپ می شوند و دسترسی ما به منابع علمی دنیا بسیار محدود شده است. به دلیل شرایط سختی که دشمنان بوجود آورده اند، حضور ما در مجامع بین المللی هم خود به خود کمرنگ شده و دشمنان هم به این خاطر توری پهن کرده اند تا کشور را از نخبگان و دانشمندان تهی کنند و استعدادهای ما به خارج از این مرز مهاجرت کنند. در این شرایط، ما نباید تحقیق و پژوهش و علم و فناوری را کمرنگ نماییم، چونکه یکی از مهمترین راه های رشد کشور تحقق اقتصاد دانش بنیان است که در آن، علم و فناوری نه تنها در دانشگاه ها بلکه در شرکتهای بزرگ صنعتی به صورت هم افزا در خدمت پیشرفت کشور قرار می گیرد.
وی در انتها اظهار داشت: در دنیای کنونی دوری از فرهنگ و آموزه های اسلام ناب محمدی و ادیان الهی و آموزه های ادیان الهی یکی از علل و عوامل گرایش بشر به سمت سکولاریسم است. نتیجه سکولاریسم هم وضعیت دنیای امروز در بین کشورهای غربی و شرقی است.
پیشرفت های علمی و فناوری ها باید در خدمت صلح و سلامت جهانی قرار گیرد
سید علی یزدی خواه، نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علم و دانش و فناوری میراث بشریت هستند پیشرفت های علمی و فناوری باید در خدمت صلح و سلامت جهانی باشد تا بتوان بر بلایای طبیعی و غیرطبیعی و بیماری های همگانی همچون کووید ۱۹ غلبه نمود بنابراین هرگونه یکجانبه گرایی در ترویج علم و دانش بشری و اختصاصی کردن آن منجر به درگیری های قومی و خسارت های جبران ناپذیر خواهد شد.
وی با تکیه بر اندیشه های دین مبین اسلام آموختن و نشر علم و دانش را رکن اصلی دین اسلام خواندند که مورد تاکید پیامبر اسلام قرار داشته است.
وی همینطور یکی از طریق های اصلی و برقراری صلح و امنیت جهانی را همگانی کردن استفاده از دستاوردهای بشری و صرفه جویی عظیم در منابع و امکانات جهانی، توسعه، رفاه، آسایش، امنیت و صلح و ثبات جهانی دانسته که این امر مهم برای بشر دست یافتنی خواهد بود.
وی در انتها ابراز امیدواری کرد که بشر به زودی به این مهم یعنی دست یابی به رفاه، آسایش و صلح و ثبات جهانی برسد.
بین ۷۵ تا ۹۰ درصد از مقالات علمی انتشار یافته در دسترس عموم قرار ندارد
حجت الله ایوبی رئیس کمیسیون ملی یونسکو در ایران هم طی سخنانی اظهار داشت: طبق بررسی های کاملاً علمی که تابحال انجام شده اغلب مردم در کشورهای آسیایی و آفریقایی به اطلاعاتی که در حوزه علوم منتشر می شود، دسترسی ندارند و نتیجه آن بسیار واضح خواهد بود، کسی که دسترسی به اطلاعات و علوم ندارد نمی تواند صاحب قدرت باشد.
وی اظهار داشت: خیلی از متخصصان امروزی تصور می کنند که شکاف میان کشورهای فقیر و غنی با تفاوت اقتصادی یا نظامی معنا می شود در صورتیکه این تفاوت با دسترسی به اطلاعات، دانش و مقالات علمی تبیین خواهد شد و متأسفانه امروز باید از بی عدالتی صحبت کرد که جهانی شده است.
وی در ادامه بر این نکته تاکید کردند که بخش عمده ای از این اطلاعات و دانش ها، توسط مغزهای مهاجری ساخته شده که از آسیای مرکزی، ایران، سوریه عراق و بویژه افغانستان به آمریکا و اروپا مهاجرت کرده اند. علت این مهاجرت را می توان به جنگ، ناامنی و خلق گروه های افراطی توسط غرب به خصوص آمریکا دانست که منجر به تهی شدن سرمایه های مغزی، اجتماعی و انسانی این کشورها شده است.
ایوبی اشاره کرد: علل آپارتاید موجود را به ناامنی، مهاجرت، حق کپی رایت و سیاستمداران اخلاق گریز و دین ستیزی دانست که سبب می شوند بخش عظیمی از بشریت نتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند. نتیجه این اقدامات افزایش شکاف ها وخیم تر شدن اوضاع خواهد شد. سیاستمداران اخلاق گریز و دین ستیز در این روند بسیار تاثیر گذارند که سبب می شوند خیلی از مسلمانان به دانشگاه ها دسترسی نداشته و با کوچک ترین بهانه مثل داشتن روسری بر سر از این مراکز اخراج شوند
وی در انتها اظهار داشت: زمانی که فردی همچون پیر بوردیو در کنار سرمایه اقتصادی و اجتماعی از سرمایه های فرهنگی صحبت کرد نشان داد که دانش و علوم رفته رفته با اهمیت تر جلوه خواهند کرد ولی این نظریات و مشابه آنرا هزار سال پیش فردوسی کبیر در شعر خود سروده بود که توانا بود هر که دانا بود هر کس که علم ندارد قدرت ندارد.
وی در فراز پایانی گفت امیدوارم روزی به یک عدالت جهانی دست یابیم.
به آپارتاید علمی نباید بعنوان تهدید، بلکه باید بعنوان فرصت نگاه کرد
حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در کنفرانس آپارتاید علمی؛ صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی اظهار داشت: به آپارتاید علمی نباید بعنوان تهدید، بلکه باید بعنوان فرصت نگاه کرد.
وی افزود: امروزه، بحث آپارتاید علمی در مورد تحریم علمی سایر کشورها توسط کشورهای معدود و انحصار طلب تعریف می شود و از نمونه های آپارتاید علمی در نظام سلطه همین فاصله گذاری علمی است که استبداد نظام سلطه یا همان برتری طلبی و سیاست تمامیت خواهی این کشورهاست.
خنیفر اضافه کرد: کشورهای مخالف توسعه سایر کشورها نظام سلطه با چهار روش آپارتاید علمی را اعمال می کنند: ۱. از راه تبعیض علمی ۲. محذوریت علمی ۳. محدودیت علمی ۴. ممنوعیت علمی.
وی افزود: آپارتاید امروزه یک نوع فاصله گذاری و یک نوع وحشیانه فاصله گذاری است که به صورت نژادی، علمی و تمکن امکانات مختلف تعریف می شود. در سازمان ملل، در سند توسعه پایدار، تاکید بر بکارگیری علمی و فناوری و نوآوری برای پیشرفت ملت هاست، یعنی تمام کشورها نسبت به فناوری و بحث علمی باید یکسان دیده شوند.
وی در انتها اظهار داشت: آپارتاید علمی نباید بعنوان تهدید، بلکه باید بعنوان فرصت نگاه کرد و چهار دلیل ذکر می کنم:
۱. فرصت خودیابی. آپارتاید علمی صورت گرفته است. اولاً خیلی از علومی که در غرب دست به دست می شود و در اختیار نظام غرب قرار دارد، همین علوم در دوران قرون وسطی و جنگ های صلیبی از خاورمیانه و کشورهای دیگر وارد اروپا شد. اروپاییان آنرا پرورش و توسعه دادند. بویژه از ایران و تمدن هایی مثل چین این علوم را بردند. هم اکنون فرصتی برای خیزش باردیگر شرق یا کشورهای تحت آپارتاید علمی به سمت تولید علمی و ایجاد شبکه های علمی در کشورهای محروم وجود دارد.
۲. فرصت علمی است. در بعضی رشته ها می توان مستقل آغاز کرد. یعنی خود آغازگری کرد.
۳. همگرایی کشورهای مظلوم. فرصتی است تا این کشورها یخبندان و زمستان سیاسی را تبدیل به گرمخانه علمی کنند.
۴. ایجاد قطب های موازی. اگر غرب در زمینه ای رشد می کند و آپارتاید علمی را به کار برده است، ما هم به سمت ایجاد قطب های موازی بیاییم.
هدف نظام سلطه از آپارتاید علمی، تسلط بر منابع اقتصادی در جهان است
فاضلی استاد دانشگاه مذاهب اسلامی اظهار داشت: نظام سلطه به دنبال تسلط اقتصادی می باشد تمامی ترفندها برای دستیابی به منابع اقتصادی توسط قدرت های جهانی به کار گرفته می شود تا دولت ها و کشورها وابسته به صنایع انحصاری باشند.
وی اظهار داشت: این حرکت و هدف گذاری ضد تعاملات صلح آمیز و عدالت در جهان حاضر بوده و مشکلات زیادی را برای جوامع بوجود آورده است.
وی همینطور تصریح کرد: اگر ما به دنبال کسب دانش نباشیم به خصوص در علوم پزشکی و نظامی باید هر چه را آنها بخواهند همچون عزت، شرافت و کرامت خویش را تقدیم شأن نماییم این تبعیض نژادی ضرر بزرگی برای جهان و بخصوص ملت اسلامی قلمداد می شود.
فاضلی در انتها اظهار داشت: ما تبعیض نژادی علمی و غیر علمی را رد کرده و اعتقاد داریم که علم باید در خدمت به بشریت نه در دست نظام سلطه و قدرت های خاص قرار گیرد.
شرط اصلی پروژه های اقتصادی جاده ابریشم، صلح و امنیت است
روح الله بیات معاون امور بین الملل دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اظهار داشت: یک رابطه مستقیم بین صلح و امنیت و تجارت و اقتصاد وجود دارد.
وی افزود: جاده ابریشم جدید با فراهم آوردن فرصت های جدید همکاری و حرکت های دائمی بین المللی بر پایه صلح و امنیت است. بحث های زیادی در مورد اقتصاد در جاده ابریشم وجود دارد برای نمونه بحث «یک جاده یک خلاقیت» که در سال ۲۰۱۳ به وسیله چین مطرح گردید.
بیات اضافه کرد: بر مبنای تاریخ و قضیه جاده ابریشم و ملل و مردمانی که در جهت جاده ابریشم زندگی می کنند وقتی ما در مورد حیات باردیگر این جاده صحبت می نماییم به این معنا است که تمامی ملل و اقوامی که در جهت این جاده زندگی می کنند را دعوت به گفتگو و تعامل نماییم تا زندگی سعادتمند و شرایط بهتری به منظور زندگی داشته باشند.
وی افزود: پروژه «یک جاده یک خلاقیت» خیلی خوب است ولی با همکاری بین کشورها و البته بدون تأمین منافع ملی کشورها ما نمی توانیم جاده ابریشم خوبی برای اقتصاد و تجارت داشته باشیم ولی چگونه می توانیم به این مهم دست پیدا نماییم با درک ذات طبیعت فرهنگ و در مقوله سیاست کشورها با داشتن نوعی همگرایی و هماهنگ کردن روش ها و با به رسمیت شناختن فرهنگ این کشورها و بدون اینها ما نمی توانیم ایمان داشته باشیم که جاده ابریشم می تواند باردیگر در آینده به وجود آید.
همچنین وی اشاره کرد: در آینده نظم جهانی بر مبنای نقش و اقتصاد چین یا دیگر کشورهای شرقی تغییر خواهد نمود. با داشتن یک نوع ارتباط دائم بین کشورها و همینطور یک جاده ابریشم قوی به نظر می آید که ملت ها نیاز دارند باید هم گفتگو داشته باشند و کشورها می توانند با راهکارهای صلح آمیز مشکلات خویش را با همسایگانشان مرتفع سازند.
وی در انتها تصریح کرد که کشورهای دیگر باید حق ایران در زمینه تجارت و منافع تجاری را به رسمیت بشناسند. ایران منابع طبیعی بسیاری در اختیار دارد در زمینه تکنولوژی و خیلی از امور دیگر بسیار قوی است. ایران حق خود می داند که سیاست و منافع خویش را دنبال کند. با به رسمیت شناختن حقوق دیگران ما می توانیم زندگی و جهانی بهتر داشته باشیم.
پیشرفت علم متعلق به همگان بوده و موجبات صلح و توسعه پایدار را فراهم می آورد
مسعود چینی گرزاده دبیر انجمن صلح و سلامت و عضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی روز ۱۰ نوامبر را فرصتی ایده آل دانست که در اختیار نخبگان جهان قرار گرفته تا بار دیگر علوم مختلف را برای ساختن جهانی برتر مورد بررسی و کنکاش قرار دهند.
وی افزود: این روز هر چند برای ارزش نهادن به علم و فناوری های علمی جدید نامگذاری شده ولی در جهت ایجاد پیوند میان علوم مختلف برای بهبود و کیفیت زندگی، کاهش و مهار تهدیدهای منطقه ای و محلی ناشی از تولید و به کارگیری فناوری های تکنولوژیک جدید هم به حساب می آید و این فرصتی را برای مؤسسات علمی پژوهشی و تحقیقاتی، دانشمندان و نخبگان فراهم می آورد تا در باره صلح و توسعه که از اساسی ترین مفاهیم اجتماعی هستند به بحث و تبادل نظر بپردازند.
وی ضمن اشاره به حق بهره مندی آحاد جامعه از ثمرات علم و فناوری، بر ایجاد و توسعه پایدار، برای امکان پذیر نمودن زندگی بشر در نسل های آینده تاکید و بهره مندی عادلانه از ظرفیت های علمی برای همگان را در جهان امروزی مهم دانستند.
وی همینطور اظهار داشت: امروز ملت ها علم و سرمایه های علمی را برای دستیابی به اهداف محیط زیستی به کار گرفته و شاهد موفقیت هایی در زمینه کنترل بیماری های واگیردار شده اند لیکن این حقیقت را باید در نظر گرفت که علوم پزشکی به تنهایی قادر به کنترل بیماری ها نیستند و باید سایر علوم را در خدمت گرفت. امروزه بیماری کرونا مصداق عینی در کشورهای مختلف منطقه است که پیرامون تولید و انتشار آن چالش های زیادی وجود دارد.
چینی گرزاده همینطور اظهار نمود: شتاب تولید علم در ایران در قیاس با کشورهای دیگر در مقام برتری قرار دارد حتی در مقاطعی بعنوان یکی از کشورهای پرشتاب جهان از نظر تولیدات علمی معرفی شده ایم.
وی در انتها اظهار داشت: تجربه نشان داده است که پیشرفت علم نمی تواند انحصاری باشد. خاصیت انباشتگی علم ایجاب می کند که متعلق به همگان بوده و موجبات صلح و توسعه پایدار را فراهم آورد.


منبع:

1399/08/22
12:46:48
5.0 / 5
679
تگهای خبر: آموزش , ادیان , اسلام , اسلامی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس