نکته های اعجاب انگیز در تولد حضرت عیسی (ع) از مژده روح القدس تا دوره جنینی کوتاه مدت
عطر حرم: مدت حاملگی حضرت مریم(س) مانند سایر افراد نه ماه نبود، بلکه خیلی کم بود؛ در برخی از روایات به چند ساعت یا چند روز اشاره شده است.
به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، یکی از بزرگترین معجزات الهی در تولد حضرت عیسی (ع) تجلی پیدا کرد؛ وقتی حضرت مریم (س) بدون آنکه ازدواج کرده باشد به امر الهی صاحب فرزند شد و آن فرزند در همان بدو تولد لب به سخن گفتن باز و خویش را بنده و پیامبر خدا معرفی نمود. این معجزه بزرگ نشانه ای برای همه مردم در تمام طول تاریخ و در همه سرزمین ها شد تا همه پی به قدرت بی نهایت حضرت حق ببرند. بر این اساس، داستان این میلاد مبارک در قرآن کریم بیان شده و گوشه هایی از رویدادهای مهم آن مورد بررسی و یادآوری قرار گرفته است.
بنابر روایت تسنیم در گفتگویی که با دکتر ملیحه موسوی تهرانی استاد دانشگاه و کارشناس قرآنی انجام داده به بررسی بخشهایی از داستان میلاد حضرت عیسی ضد السلام که در قرآن کریم مطرح شده پرداخته است. آن طور که این محقق اسلامی توضیح می دهد، نحوه تولد حضرت عیسی ضد السلام به هیچ عنوان مانند سایر انسان ها نبود. یعنی از مادر و بدون پدر متولد شد. مدت حاملگی حضرت مریم سلام الله علیها مانند سایر افراد 9 ماه نبود، بلکه خیلی کم بود. در برخی از روایات به چند ساعت یا چند روز اشاره شده است. یعنی مدت کوتاهی گذشت و همین که حضرت جبرئیل ضد السلام به آن بانوی مکرم نوید تولد فرزند را داد، ایشان حامله شده و خیلی زود حضرت عیسی ضد السلام در رحم مادر مراحل جنینی را گذرانده و متولد شد. چون اصلاً تولد آن حضرت استثنایی بود و شباهتی به تولد سایر انسان ها نداشته است. اما همین تولد هرچند که سراسر معجزه بود حضرت مریم سلام الله علیها را در اندوه بزرگی فرو برد. چون در هر صورت ایشان به مردم حق می دادند که توان درک معجزه الهی را نداشته باشند و به آن بانوی پاکدامن تهمت ناروا بزنند. در هر صورت ایشان دختری باکره بوده و در عرض چند ساعت حامله و سپس صاحب فرزند شد. حالا وقتی با همان نوزاد میان مردم حاضر شود حتما مورد بهتان قرار می گیرد. به همین علت در آن شرایط آرزوی مرگ کرد.
یاد کردن خداوند از حضرت عیسی ضد السلام در قرآن
یکی از پیامبران بزرگ الهی که نامش در قرآن کریم بارها تکرار شده، حضرت عیسی ضد السلام است. نام آن حضرت به چه عبارت ها و عناوینی در قرآن آمده است؟
نام مبارک حضرت عیسی ضد السلام 23 مرتبه در قرآن کریم عنوان شده است و در هر جا به داستان تولد، معجزات، نبوت و سر انجام آن حضرت اشاره هایی شده است. این ماجراها در سوره های بقره، آل عمران، نساء، مائده، انعام، مریم سلام الله علیها، احزاب، شوری، زخرف و صف آمده اند.
البته از حضرت عیسی ضد السلام با عنوان مسیح هم یاد شده. و این لقب 11 مرتبه در قرآن ذکر شده است. همینطور «ابن مریم» به مفهوم پسر حضرت مریم سلام الله علیها هم از دیگر انواع یاد کردن از آن حضرت است که هم در سوره مبارکه مؤمنون آمده و هم در سوره مبارکه زخرف.
صدایی که حضرت مریم سلام الله علیها شنید
در آیاتی که به داستان تولد حضرت عیسی ضد السلام اشاره شده است، این مطلب عنوان شده که از پایین پای حضرت مریم سلام الله علیها صدایی آمد که ایشان را مورد خطاب قرار داد، اما در آیه عنوان نشده که این صدا از جانب چه کسی بود. چرا؟
این مطلب در قرآن کریم در آیه 24 از سوره مبارکه مریم این طور بیان شده است که: «فَناداها مِنْ تَحْتِها أَلاَّ تَحْزَنی قَدْ جَعَلَ رَبُّکِ تَحْتَکِ سَرِیًّا؛ ناگهان از جانب پایین پایش او را صدا زد که غمگین مباش! پروردگارت زیر پای تو چشمه آبی (گوارا) قرار داده است.»
این ماجرا به زمانی اشاره دارد که حضرت عیسی ضد السلام به دنیا آمده و مادر او را در آغوش گرفته است. یعنی در ابتدا حضرت جبرئیل ضد السلام بر حضرت مریم سلام الله علیها نمایان شده و به ایشان مژده داد که خداوند به تو پسری عنایت می فرماید. آن زمان آن بانوی مکرم به امر و اراده الهی حامله شد ولی از ترس این که مردم توان درک معجزه الهی را ندارند و به او تهمت می زدند، به جایی بسیار دو از مردم رفت و بدین سان از تمامی کناره گیری کرد. وقتی درد زایمان بر او چیره شد آن حضرت بسمت درخت خرمایی رفت و به آن تکیه داد.
مدت حاملگی و وضع حمل
در اینجا یک سؤال مهم ایجاد می شود، بر مبنای این که مدت حاملگی حضرت مریم سلام الله علیها چه مقدار بود؟ چون اگر مدت این حاملگی را مانند سایر زنان، 9 ماه درنظر بگیریم ابهامات بسیاری در این مورد ایجاد می شود.
نکته مهم اینست که نحوه تولد حضرت عیسی ضد السلام به هیچ عنوان مانند سایر انسان ها نبود. یعنی از مادر و بدون پدر متولد شد. در مورد سؤال هم باید اظهار داشت که مدت حاملگی حضرت مریم سلام الله علیها مانند سایر افراد 9 ماه نبود، بلکه خیلی کم بود. در برخی از روایات به چند ساعت یا چند روز اشاره شده است.
یعنی مدت کوتاهی گذشت و همین که حضرت جبرئیل ضد السلام به آن بانوی مکرم نوید تولد فرزند را داد، ایشان حامله شده و خیلی زود حضرت عیسی ضد السلام در رحم مادر مراحل جنینی را گذرانده و متولد شد. چون اصلاً تولد آن حضرت استثنایی بود و شباهتی به سایر تولد انسان ها نداشته است.
اما همین تولد هرچند که سراسر معجزه بود حضرت مریم سلام الله علیها را در اندوه بزرگی فرو برد. چون در هر صورت ایشان به مردم حق می دادند که توان درک معجزه الهی را نداشته باشند و به آن بانوی پاکدامن تهمت ناروا بزنند. در هر صورت ایشان دختری باکره بوده و در عرض چند ساعت حامله و سپس صاحب فرزند شد. حالا وقتی با همان نوزاد میان مردم حاضر شود حتما مورد بهتان قرار می گیرد. به همین علت در آن شرایط آرزوی مرگ کرد.
وقتی حضرت مریم سلام الله علیها آرزوی مرگ کرد
می دانیم که حضرت مریم سلام الله علیها دارای ایمان و یقین محکمی بود، به قدری که خدای متعال در قرآن کریم از ایشان به خوبی یاد فرموده است. اما سؤال اینست که چه طور چنین شخصیتی آرزوی مرگ می کند؟ مگر توان تحمل این مشکل را نداشته؟
توجه کنید که مشکل بسیار بزرگ است. حضرت مریم سلام الله علیها دارای پدر و مادر مؤمن و شناخته شده ای بود. خودش هم به پاکدامنی و تقوا مشهور بود. ایشان دارای تقوایی بود که حتما توان تحمل خیلی از مشکلات سخت را داشته است.
اما در این مرحله از زندگی خود با فرزندی روبرو شده که می داند سایر مردم نمی توانند وجود و تولد معجزه آسای او را درک کنند. چون اصلاً مردم شاهد این معجزه نبوده اند. فقط پس از مدتی می بینند که در آغوش او نوزادی است. در عین این که مردم جاهل حتی اگر معجزه را با چشم هم ببینند، باز هم انکار می کنند.
پس حضرت مریم سلام الله علیها با همه یقین الهی و ایمانی که داشته آرزوی مرگ کرده است که ای کاش پیش از این مرده بودم و از یاد مردم رفته بودم. از این آیه مشخص می شود که چنین گفتاری از آن بانوی گرامی به مفهوم نفی مقام تسلیم ایشان نیست.
اما در همین زمان الطاف و عنایت های الهی بار دیگر شامل حال آن بانوی مکرم شد، آن هم در اوضاعی که بشدت ناراحت و دل شکسته بود.
چطور؟
از زیر پای ایشان خطاب رسید که «فَناداها مِنْ تَحْتِها أَلاَّ تَحْزَنی قَدْ جَعَلَ رَبُّکِ تَحْتَکِ سَرِیًّا؛ناگهان از جانب پایین پایش او را صدا زد که غمگین مباش! پروردگارت زیر پای تو چشمه آبی (گوارا) قرار داده است.»
صدای نوازد یا حضرت جبرئیل؟
این صدا از جانب چه کسی بود؟
درباره این که صدا از جانب چه کسی بوده، نظرات مختلفی در تفاسیر قرآن مطرح گردیده است. عده ای بر این باورند که صدا از طرف حضرت عیسی ضد السلام بوده که تازه متولد شده بود و مادر خویش را این طور خطاب قرار داد تا یکی معجزه دیگر را به او نشان دهد و دلش را آرام کند.
اما گروهی از مفسران بر این باور هستند که آن صدا از طرف حضرت جبرئیل ضد السلام بوده. به این صورت که حضرت مریم سلام الله علیها بر بالای تپه ای رفته بود و حضرت جبرئیل ضد السلام از پایین تپه ایشان را صدا کرد و این مطلب را اعلام فرمود. از جانب دیگر مفسرانی که صدا را به حضرت جبرئیل نسبت داده اند، این طور نوشته اند که حضرت عیسی ضد السلام تا وقتی که مقابل مردم نبود و با آنها مواجه نشده بود، سخنی نگفته بود. یعنی آن عباراتی که در رویارویی با مردم فرمود، نخستین سخنان وی در گهواره بود.
علت سفارش به خوردن و نوشیدن از جانب حضرت عیسی ضد السلام چه بود؟ مگر حضرت مریم سلام الله علیها نمی دانست می تواند از آب چشمه بنوشد و از درخت خرما بخورد؟
اگر حضرت عیسی ضد السلام مادر خویش را به خوردن و نوشیدن سفارش کرد برای این بود که هر کدام از این دو یکی از علامتهای مسرت و خوشوقتی است و کسی که گرفتار مصیبتی است دیگر نمی تواند از غذای لذیذ و آب گوارا لذت ببرد و مصیبت، مانع او از این کارها است.
پس حضرت فرمود که از رطب تازه بخور و از جوی آب بیاشام و از عنایتی که خدا به تو کرده خرسند باش، بدون این که غمگین و محزون شوی. اما این که می ترسی مردم به تو تهمت بزنند و از تو بازخواست کنند که این فرزند را از کجا آورده ای؟ در پاسخشان سکوت کن و با احدی حرف نزن، من جوابشان را می دهم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان عطرحرم در مورد این مطلب