یك استاد دانشگاه:

ملاصدرای شیرازی جامع برهان و كشف و شهود است

ملاصدرای شیرازی جامع برهان و كشف و شهود است عطر حرم: یک محقق، پژوهشگر و استاد دانشگاه در شیراز با استناد به متون فلسفی و نظرات صاحبان اندیشه در این عرصه، اصرار کرد که در جهان اسلام، منحصرا ملاصدرا جامع برهان و کشف و شهود است.


به گزارش عطر حرم به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا خالصی که به مناسبت روز ملاصدرا در مرکز شیرازشناسی، مقاله ای پژوهشی را پیرامون آثار و اندیشه های ملاصدرای شیرازی، در قالب سخنرانی ارائه می کرد، اظهار داشت: ملاصدرا با مطالعه و تسلط بر منابع و مآخذِ مهمِ عرفانی و پذیرش و پردازشِ خیلی از نظرات و آراء عرفا وحُکمای الهی توانست تلفیقی منطقی و معقول و مبتکرانه در یک نظامِ جامعِ فکری عرضه نماید.
خالصی افزود: او با تَبَحُّر و تسلطی که بر مباحثِ عقلِ نظری و حکمتِ نظری یافته، واردِ مباحثِ عرفانی شده و آنها را به هم مرتبط ساخته و از سویی آنچه به مدد کشف و شهود برایش حاصل شده را مُبَرهَن و مُستَدل کرده است.
ملاصدرا در چند جای اسفار تصریح می کند که حقایقِ عرفانی را بُرهانی کرده است از آن جمله در آخِر فصلِ یازدهم موقفِ الهیات، بنا بر این گفته اند که در جهانِ اسلام، منحصراً ملاصدرا جامعِ برُهان و کشف و شهود است.
او اظهار داشت: از آثارِ ملاصدرا پیداست، بیشترِ کتاب های عرفانی که به دو زبانِ تازی و پارسی نوشته شده را مطالعه کرده و از آراء صوفیانِ نامدار پیشین اطلاعِ کاملی داشته است.
این پژوهشگر حوزه فلسفه، با اعلان اینکه ملاصدرا در آثار خود به آرای صوفیان و عارفان استناد جُسته و از سخنان و نظرات و اندیشه های آنان فراوان بهره بُرده است، اظهار داشت: اگر آنچه او از قولِ شیخِ اکبر محی الدین بن عربی و شیخ شهید شهاب الدین سُهروردی، نقل و بیان کرده از آثارش استخراج شود، بی گمان هریک کتابی پُر بَرگ و بار خواهد شد.
خالصی در قسمتی از سخنان خود اشاره کرد: صدرالمتألهین شیرازی در آثارِ خود هرجا فرصتی یافته و مناسبتی دیده از عرفان و معرفت شهودی و ترجیح آن بر دیگر علوم سخن به میان آورده است. مثلاً در مشاعر، آن جا که دربارة یکی از اساسی ترین و غامض ترین مسائلِ حِکمی و عرفانی یعنی شُمول و سَرَیان حقیقتِ وجود سخن می گوید، معرفت و شناختِ آنرا مخصوصِ عارفانِ راسخ می داند.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: شاید همین مسائل است که کسانی چون سید حسین نصر، هانری کربَن و جیمز وینستون موریس را بر آن داشته تا ملاصدرا را اساساً متفکری باطنی با تمایلاتِ شدیدِ عرفانی بدانند و حکمت متعالیة او را به Transcendent Theosophy برگردانند که از فَحوای آن بوی عرفان به مشام می رسد.




منبع:

1400/03/02
21:46:10
5.0 / 5
173
تگهای خبر: اسلام , دانش , دكتر , دین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس