پژوهشگر حوزه زیارت پاسخ داد

آیا کسی که موفق به زیارت نشود، بی توفیق است؟

آیا کسی که موفق به زیارت نشود، بی توفیق است؟ به گزارش عطر حرم قم استاد حوزه علمیه بابیان این که توفیق به مفهوم موفق شدن در انجام یک عمل است، اظهار داشت: موفقیت در انجام عمل بطور قطع امری خداداد است؛ برای اینکه منشأ همه چیز خداوند است؛ اما اگر بگوییم کسی که موفق شده است معنویت خاصی داشته و به خاطر همین عمل فرد را قضاوت نماییم درست نیست؛ چون آیات و روایات فراوانی وجود دارد که خلاف این امر را بیان می کنند.


زیارت ائمه اطهار(ع) یکی از با اهمیت ترین اصول ارتقای معنوی و روحی در مکتب اسلام و تشیع است. تشرف به عتبات عالیات و زیارت حرم مبارک حضرت امام حسین(ع) از با اهمیت ترین ارکان زیارتی در این مکتب نورانی است که صدها روایت دراین زمینه از پیامبر اکرم(ع) و حضرات معصومین(ع) نقل شده است.
یکی از با اهمیت ترین ایام زیارت، زیارت اربعین امام حسین (ع) است که همه ساله خیلی از مشتاقان زیارت از سراسر جهان و کشور خودرا به این مسیر نورانی می رسانند و با سیل عاشقان حرم حضرت، همراه می شوند.
به موازات همین شوق و عطش زیارات چه بسیار مومنان ودلباختگانی هستند که به صدها دلیل همچون ناتوانی جسمی و مالی و شرایط خاص زندگی نمی توانند به زیارت مشرف شوند. همین مساله موجب نوعی دل سوختگی و سرخوردگی نیز می شود. اما روایات بسیاری درباب زائر بودن ازراه دور و همین طور همراه بودن قلبی با این سیل خروشان عاشقی وجود دارد.
از طرفی برخی مسایل نیز مطرح می شود که اگر کسی نتوانست به این زیارت برود حتما توفیق بزرگی رااز دست داده که دیگر قابل جبران نیست. برای پاسخ به این مساله به سراغ یکی از پژوهشگران حوزه زیارت رفتیم.
حجت الاسلام و المسلمین جواد جعفری، در گفت و گو با ایسنا عنوان کرد: برخی بیان می کنند اگر کسی موفق به انجام عملی شد حتما آدم خوبی است؛ بطورمثال اگر موفق به انجام پیاده روی اربعین شد یار امام زمان (عج) است و اگر این توفیق نصیبش نشده بطور قطع گناهی داشته که این توفیق نصیبش نشده است که این امر درست نیست.
وی بابیان این که توفیق به مفهوم موفق شدن در انجام یک عمل است، اظهار نمود: موفقیت در انجام عمل بطور قطع امری خداداد است؛ برای اینکه منشأ همه چیز خداوند است؛ اما اگر بگوییم کسی که موفق شده است معنویت خاصی داشته و به خاطر همین عمل فرد را قضاوت نماییم درست نیست؛ چون آیات و روایات فراوانی وجود دارد که خلاف این امر را بیان می کنند.
وی اضافه کرد: دریکی از جنگ های پیامبر (ص)، فردی که افسار ناقه پیامبر (ص) را در دست داشت تیری به او به هدف خوردن می کند و شهید می شود، یارانش می گویند خوشا به سعادتش که در این حالت شهید شده است؛ اما پیامبر (ص) می فرماید که از کجا می دانید این فرد با چه نیتی وارد جنگ شده است؛ این روایت نشان میدهد که نمی توانیم با ظاهر اعمال افراد بگوییم که حتما آدم خوبی هستند.
استاد حوزه علمیه با تاکید بر این که قضاوت درستی نیست که بیان شود کسانی که به پیاده روی اربعین رفتند جز یاران امام زمان (عج) هستند، اظهار داشت: اینکه افراد به چه نیتی رفته اند و فردا چه کاری انجام دهند را کسی نمی تواند تضمین کند.
مدیر حوزه علمیه زنجان، بیان کرد: افرادی که نرفتند الزاماً گناهکار نیستند؛ برای اینکه رهبر معظم انقلاب نیز بارها بیان نمودند که من مشتاق و محروم هستم و خیلی از علما، فضلا و... هم هستند که به این سفر نرفتند.
حجت الاسلام والمسلمین جعفری اشاره کرد: عده ای در زمان پیامبر (ص) در جبهه شرکت نمی کردند و آیه نازل می شود که انسان های بدی هستند و خلاف امر خدا را انجام دادند به همین خاطر زمانی می توان دسته بندی کرد که خبری از غیب برسد.
وی بیان کرد: مجموعه اعمال هستند که آینده انسان را می سازند؛ برای اینکه خیلی از افراد در کنار معصومین (ع) جنگیدند و بعد منحرف شدند و یا نخستین کسانی که به پیامبر (ص) ایمان آورند و بعد خیانت کردند.
وی افزود: اگر کسی تصور کند که هرکسی که در جبهه بوده آدم خوبی است و خوب هم خواهد ماند قضاوتی اشتباه است؛ برای اینکه آیات، روایات و تاریخ خلاف این امر را ثابت کردند؛ بطورمثال شمر جانباز جنگ صفین در رکاب امیرالمؤمنین (ع) بود همین طور برخی افراد مانند طلحه و زبیر از مجاهدان صدر اسلام بودند؛ اما بعد جز خائنین شدند.
پژوهشگر حوزه زیارت و حج بیان کرد: بعضی می گویند فلانی آدم خوبی بود و راحت جان داد و یا چون فلانی سخت جان داده است پس آدم بدی بوده است که نادرست است؛ چون روایات عکس این عمل را بیان می کنند؛ برای اینکه گاهی فرد انسان بدی است اما خوبی های کمی هم دارد و خداوند راحت جان او را می گیرد تا بی حساب شود و در مقابل نیز برخی افراد انسان های خوبی هستند؛ اما گناهان کمی هم دارند به همین خاطر به سختی جان می دهند تا همان مقدار گناه بخشیده شود.
وی با تاکید بر این که گاهی یک کار مانند پیاده روی اربعین می تواند برای دو نفر دو معنای متفاوت داشته باشد، اشاره کرد: توفیق به انجام کار نیک می تواند از خیرات و یا اتمام حجت باشد؛ برای اینکه گاهی خداوند به جهت اینکه با فرد اتمام حجت کند توفیق پیاده روی اربعین می دهد تا آن صحنه ها را ببیند و کامل اتمام حجت شود.
حجت الاسلام جعفری بیان کرد: پیامبر (ص) می فرماید یک نفر باایمان وارد مسجد شد اما بی ایمان خارج شد و دیگر بی ایمان وارد شد و باایمان خارج شد؛ برای اینکه فردی که مؤمن بود گرفتار عُجب و غرور شد که کمتر کسی مانند من خدا را عبادت می کنند به همین خاطر اعمال اش از بین رفت و نفر دوم دل شکسته آمد و گفت خدایا من لایق نیستم و مرا ببخش و خدا به همین خاطر به او توفیق اعمال خوب داد.
وی افزود: افراد نباید به خاطر این که نتوانستند اعمالی را انجام دهند ناامید شوند و تصور کنند مغضوب درگاه خداوند هستند؛ برای اینکه ممکنست اگر فرد به آن زیارت می رفت گرفتار عُجب شود در صورتیکه نرفتن سبب شده که خودرا کوچک شمرد و در آینده سبب سعادتش شود.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: وقتی فرد احساس می کند انسان بدی است موجب می شود کارهای خیر بیشتری انجام دهد؛ به همین خاطر گاهی موفق نشدن برای این است که فرد بیشتر خضوع کند.




منبع:

1400/07/09
11:38:06
5.0 / 5
246
تگهای خبر: ائمه , اربعین , اسلام , امام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
عطر حرم

atreharam.ir - حقوق مادی و معنوی سایت عطر حرم محفوظ است

عطر حرم

عطر و ادکلن و اسانس