به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛
کتاب تناسخ منتشر گردید
عطر حرم: کتاب «تناسخ» تألیف و تدوین علی اکبر شاملی و مهدی باب اله زاده از طرف پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم(ع) به چاپ رسید.
به گزارش عطر حرم به نقل از ایسنا، چهارمین جلد از مجموعه «مطالعات نفس» تحت عنوان «تناسخ» تألیف و تدوین علی اکبر شاملی و مهدی باب اله زاده از طرف پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دانشگاه باقرالعلوم(ع) در ۳۱۳ صفحه منتشر گردید.
اعتقاد به ادامه زندگانی انسان در حیاتی دیگر جزو باورهای همه فرهنگ ها و ادیان پیشین بوده و اندیشه «جاودانگی انسان» قدمتی همپای زندگی بشر دارد؛ اما کیفیت آن به شیوه های مختلفی تصور شده است. مسئله جاودانگی را با رویکرد های مختلف (تأکید آموزه ها و نصوص دینی بر جاودانه بودن انسان، نگاه تجربی، و نگرش عقلی و فلسفی) می توان بررسی کرد.
کتاب حاضر مجلد چهارم از مجموعه ۹ جلدی «مطالعات نفس» در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که در آستانه برگزاری همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت» بعنوان یکی از آثار علمی همایش به زیور طبع آراسته شده است.
این اثر به تبیین مسئله تناسخ و رویکرد تعدادی از فیلسوفان مسلمان مانند ابن سینا و ملاصدرا پرداخته است. همین طور در ادامه به مسئله رجعت و رابطه آن با تناسخ، تبیین ماهوی رجعت و شبهات پیرامون آن و در آخر به بررسی رابطه عالم ذر و تناسخ پرداخته شده است.
ساختار اثر
عناوین مقالات انتشار یافته در این اثر عبارتند از: «تناسخ»، «نقد و بررسی دلائیل مشائیان بر ابطال تناسخ»، «بررسی رویکرد ابن سینا درباره تناسخ با تاکید بر رساله اضحویه»، «تناسخ از دیدگاه صدرالمتألهین و بازخوانی تعریف نفس صدرایی برمبنای آن»، «مبانی عقلی تناسخ ملکوتی در حکمت متعالیه»، «برداشتی نوین از تناسخ افلاطونی و رویکرد ملاصدرا نسبت به آن»، «بررسی شبهات رجعت و تناسخ»، «تباین ماهوی رجعت و تناسخ در قوه و فعل»، «بررسی رابطه عالم ذرّ و تناسخ».
برشی از اثر
* تمایز عالم ذرّ و تناسخ
عالم ذرّ در ارتباط با تناسخ در موضوع بازگشت باردیگر روح به این جهان مشترک است. از جانب دیگر در ارتباط با تناسخ در موضوع بازگشت باردیگر روح به این جهان مشترک است. از جانب دیگر، جای تردید نیست که در عین این اشتراک، تفاوت هایی نیز میان این دو آموزه وجود دارد که می توان گفت تغایر موجود بین این دو اندیشه ماهوی است:
۱. وجود مؤلفه های جوهری مغایر در این دو اندیشه: در همه مصادیق و انواع تناسخ ملکی انتقال روح بعد از مرگ به بدنی دیگر، غیر از بدن اول، و در قالب شخصیتی غیر از شخصیت قبلی صورت می گیرد، که به لحاظ فلسفی مستلزم تحول شخصیتی یا صنفی و یا در بعضی موارد مستلزم تحولی نوعی و حتی تبدیل و تحول جنسی است؛ اما در مقوله عالم ذرّ، روح به همان بدن نخست و با همان شخصیت اول ذرّی بر می گردد و در نتیجه با هیچ تحول شخصیتی، صنفی و نوعی همراه نیست.
۲. تغایر با معیار معاد جسمانی: تفاوت ماهوی دیگر این است که اعتقاد به عالم ذرّ در طول اعتقاد به معاد و بهشت و دوزخ است؛ اما تناسخ در برخی از صورت های آن در مقابل معاد قرار می گیرد.
۳. مغایر بودن مبانی این دو اندیشه: تناسخ در همه ادیان و مکتب های تناسخی بر اصولی مانند کرمه(اصل عمل و نتیجه عمل در ادیان هندی)، زنجیره دوازده گانه علل رنج (در آموزه های بودا)، رهایی از ملکات و خصلت های ناشایست (در مکتب اشراق)، نیروی جاذبه الهی (در مذهب اهل حق)، و اصول و مبانی دیگری از این دست بنا می شود، در صورتیکه هیچ یکی از این مصادیق شناخته شده عالم ذرّ در چنین آموزه هایی تکیه نمی کند؛ بلکه بر اصولی مانند عدالت الهی تکیه می زند.
علاقه مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می توانند به آدرس اینترنتی http: //shop.isca.ac.ir مراجعه کنند.
منبع: عطر حرم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان عطرحرم در مورد این مطلب